Viva zoekt alle pijlers

Turks Fruit: onovertroffen of overrated?

29-01-2019 10:24 47 berichten
Voor een stuk op viva.nl zijn we op zoek naar jouw mening! Alle quotes in dit topic kunnen meegenomen worden in het artikel.

-----

Turks Fruit, wie kent het boek niet? Dit jaar is het 50 jaar dat de bestseller van Jan Wolkers uitkwam. Het controversiële verhaal over de stormachtige relatie van de kunstenaar Erik en zijn grote liefde en muze Olga deed de gemoederen destijds flink opwaaien. Ook de film met Monique van de Ven en Rutger Hauer was een groot succes: met 3,6 miljoen bezoekers is het nog altijd de best bezochte Nederlandse film ooit in de Nederlandse bioscopen. Ter ere van het 50-jarig jubileum verschijnt er binnenkort ook een theatervoorstelling.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening: wat heeft het boek (of de film) voor jou betekend? Verdient het verhaal inderdaad een plek in de spotlight, of vind je het flink overrated? Heeft het boek volgens jou iets veranderd aan de seksuele moraal of een andere maatschappelijke verandering teweeggebracht?

We zijn benieuwd naar je reactie!
Ik was puber en had het boek open in de huiskamer liggen en mijn moeder keek even naar wat ik aan het lezen was. Ze kon bijna niet geloven dat ik met mijn huiswerk bezig was en dat ik dit boek las voor mijn boekenlijst op school.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
29-01-2019 11:09
Viva maakt reclame
https://www.hummelinckstuurman.nl/voors ... chrijving/
Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-je-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit. Hans Kemna, die indertijd de casting voor de film verzorgde, heeft ook voor de toneelvoorstelling de acteurs gevonden.

Turks Fruit vertelt van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit ultieme liefdesverhaal.

R
Dat staat toch gewoon in hun op?
Mevrouw75 schreef:
29-01-2019 11:12
Dat staat toch gewoon in hun op?
Hadden ze de link er ook bij kunnen zetten
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
29-01-2019 11:12
Ik was puber en had het boek open in de huiskamer liggen en mijn moeder keek even naar wat ik aan het lezen was. Ze kon bijna niet geloven dat ik met mijn huiswerk bezig was en dat ik dit boek las voor mijn boekenlijst op school.
Ben jij al zo oud?
TanteBedelia schreef:
29-01-2019 11:09
Viva maakt reclame
https://www.hummelinckstuurman.nl/voors ... chrijving/
Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-je-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit. Hans Kemna, die indertijd de casting voor de film verzorgde, heeft ook voor de toneelvoorstelling de acteurs gevonden.

Turks Fruit vertelt van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit ultieme liefdesverhaal.

R
Lijkt me gaaf, ik ga vanmiddag kaartjes bestellen.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
29-01-2019 11:04
Ik ook van jou met Angela Schijf ook niet gezien?
Nope, ik ben een cultuurbarbaar wat dit betreft. Ik las/keek andere dingen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Overrated en gedateerd.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-01-2019 10:49
en er zat een akelige verkrachting in
Ik zit me even af te vragen welke verkrachting? Ik herinner me wel de verkrachting in Spetters.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Mevrouw75 schreef:
29-01-2019 11:20
Ben jij al zo oud?
Ik ben 53.
Alle reacties Link kopieren
tbl1966 schreef:
29-01-2019 13:06
Ik zit me even af te vragen welke verkrachting? Ik herinner me wel de verkrachting in Spetters.
ik zat ook al te denken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
29-01-2019 10:37
Reve begreep al dat een schrijver schrijft voor het moment, niet voor de eeuwige roem:

Als ik te veel gedronken heb, pis ik des nachts in bed.
Wat een schande voor een man van twee en vijftig.
Toch maakt het weinig uit:
later weet niemand meer behalve God
- als Hij mij niet verwart
met kippeneuker Drolkers of kafeenicht Mulles -
wie ik geweest ben.

(Reve, 1976)

:worship:
Licht uit.
Zelfspot aan.
Alle reacties Link kopieren
Nooit het boek gelezen. Enige wat me van de film is bijgebleven is dat hoe vrijgevochten je ook mag zijn, je gaat niet met je blote tiet zitten als de koningin voorbij komt.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
tbl1966 schreef:
29-01-2019 13:06
Ik zit me even af te vragen welke verkrachting? Ik herinner me wel de verkrachting in Spetters.
Ja, ik ook. Maar niet in Turks Fruit volgens mij. Ook Google vertelt mij niks.

En wat was Monique v.d. Ven een prachtige vrouw, jammer dat ze zoveel heeft laten doen. Maar goed, da's off topic.
Alle reacties Link kopieren
tbl1966 schreef:
29-01-2019 13:06
Ik zit me even af te vragen welke verkrachting? Ik herinner me wel de verkrachting in Spetters.
https://www.aabeve.nl/the-guardian-noem ... moedigend/
blijkbaar wel, het wordt in dit artikel genoemd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even zitten googlen, maar blijkbaar wel. Nou heb ik alleen het boek ooit gelezen, 30 jaar geleden, maar het is me niet bij gebleven. Wel idd de verkrachting in Spetters
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-01-2019 14:27
Ik heb even zitten googlen, maar blijkbaar wel. Nou heb ik alleen het boek ooit gelezen, 30 jaar geleden, maar het is me niet bij gebleven. Wel idd de verkrachting in Spetters
Ja, die heeft indruk gehad, bah
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
29-01-2019 10:54
'Wie kent het boek niet'.

Ik. En dat hou ik ook zo.

:high5: Lijkt mij nog steeds niets.
TanteBedelia schreef:
29-01-2019 11:09
Viva maakt reclame
https://www.hummelinckstuurman.nl/voors ... chrijving/
Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-je-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit. Hans Kemna, die indertijd de casting voor de film verzorgde, heeft ook voor de toneelvoorstelling de acteurs gevonden.

Turks Fruit vertelt van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit ultieme liefdesverhaal.

R

Ja duh. Lekker dun en al volledig uitgekauwd, dus lekker makkelijk als je analyses moet uitwerken. Net als het Bittere Kruid en zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-01-2019 14:16
https://www.aabeve.nl/the-guardian-noem ... moedigend/
blijkbaar wel, het wordt in dit artikel genoemd
Ik vind inderdaad dit:
Ze lag weer net zo te slapen als vroeger, met haar duim in haar mond en haar kont naar achteren over de hele breedte van het bed. Razendsnel trok ik mijn ondergoed uit en schoof naast haar. Voorzichtig duwde ik aan haar lichaam tot ik haar in de goede stand had. Haar nachtjapon was al door het woelen omhoog geschoven. Zat om haar bovenlichaam gedraaid. […] Maar ineens verstijfde ze nog voor ze haar ogen opendeed. Ik sloeg meteen mijn armen om haar heen en drukte mijn mond op haar lippen. Niet alleen om haar te zoenen maar vooral om haar het schreeuwen te beletten. En tijdens die worsteling van dat dier met die twee ruggen dat niet scheen te weten welke kant het uit wilde, bleef ik wild en krachtig in haar steken.

Maar die is mij ook niet bijgebleven.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
29-01-2019 11:09
...Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers ...
Het is niet eens een autobiografie. Oftewel, grote fout in dat stukje.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
tbl1966 schreef:
29-01-2019 14:57
Ik vind inderdaad dit:
Ze lag weer net zo te slapen als vroeger, met haar duim in haar mond en haar kont naar achteren over de hele breedte van het bed. Razendsnel trok ik mijn ondergoed uit en schoof naast haar. Voorzichtig duwde ik aan haar lichaam tot ik haar in de goede stand had. Haar nachtjapon was al door het woelen omhoog geschoven. Zat om haar bovenlichaam gedraaid. […] Maar ineens verstijfde ze nog voor ze haar ogen opendeed. Ik sloeg meteen mijn armen om haar heen en drukte mijn mond op haar lippen. Niet alleen om haar te zoenen maar vooral om haar het schreeuwen te beletten. En tijdens die worsteling van dat dier met die twee ruggen dat niet scheen te weten welke kant het uit wilde, bleef ik wild en krachtig in haar steken.

Maar die is mij ook niet bijgebleven.
Rabelais :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de film ooit gezien. Het is een duidelijk plot; zonder iets van het verhaal te weten is meteen duidelijk waar het over gaat. Ik vond de actrice een leuk voorkomen hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het straalt uit dat de hoofdfiguren zich van niemand iets aantrekken en vooral autoriteiten (zoals andere weggebruikers en haar ouders) willen ergeren. Dat was toen kennelijk erg belangrijk; In die tijd zette men zich af tegen verwachtingen van ouderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven