Werk & Studie alle pijlers

0 uren contract accepteren?

29-11-2019 01:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen juli ben ik, in goed overleg, bij mijn werkgever vertrokken. Sindsdien zit ik in de ww, een nieuwe baan wil nog niet vlotten, ook omdat ik geen idee heb wat ik wil. Nu belde ex-werkgever 2 weken geleden of ik per direct in een nieuw project wilde stappen, totaal iets anders dan wat ik eerder deed en echt een hele gave uitdaging. Afspraken over contract e.d zouden nog volgen. Inmiddels zijn er al 2 sessies geweest en, na stevig aandringen van mij eindelijk vandaag een voorstel: Een 0 uren contract, daar baal ik eigenlijk van. Het is een project wat 12 - 16 maanden gaat duren, de bedoeling is dat ik de kar ga trekken, er zijn veel externe partijen bij betrokken en er zijn hele strakke deadlines.

Na een rondje google lees ik dat een 0 uren contract vaak wordt gebruikt in bv de horeca of zorg. Waar het aantal uren dat je werkt dus behoorlijk vastligt.

Waar ik nu mee zit is of ik dit nu moet accepteren.

Ik wil het project heel graag doen maar tegelijk zo'n lange commitment aangaan op basis van 0 uren biedt mij erg weinig zekerheid. Ook ken ik mezelf; als ik eraan begin wil ik het graag goed doen en afmaken en dat zorgt er dan ook voor dat ik komend jaar niet op zoek ga naar een nieuwe full time job.

En eigenlijk voel ik me een beetje misbruikt door ex werkgever als hij me zoveel verantwoordelijkheid wil geven maar tegelijkertijd zo weinig zekerheid biedt.

Ik denk zelf dat het project gemiddeld 20u per week kost.

Is het nou gek als ik me een beetje misbruikt voel met zo'n voorstel?
Nee, dit vind ik niet gek. Heb je gevraagd waarom ze jou graag willen voor dit project? Komt op mij een beetje over op voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En een tijdelijk contract met vaste uren? Zoals bijv voor 18 maanden 20 uur per week?
Dubbel
Ze hebben mij gevraagd omdat dit project een combinatie is van een deel van mijn 2 voorgaande functies + het project trekken i.p.v dat ex-werkgever dit zelf doet. Ze hebben me dus gevraagd vanwege mijn expertise.

Ik ben weggegaan omdat ik me rot verveelde in vorige functie. Werkgever kon toen niet meer uitdaging bieden met dit nieuwe project kan dat wel.

Het is dus qua verantwoordelijkheden echt een stap extra maar omdat ik mijn oude werkzaamheden er niet bij wil doen is het dus niet fulltime. Ik zou ook denken om dan met elkaar in overleg te gaan over x aantal uur per week.

Voelt dus idd als dubbeltje op de eerste rang.
Over het algemeen gaat een gave uitdaging gepaard met een behoorlijk aantal uren werk. Dat is in mijn ogen strijdig met een nuluren contract, 12 - 16 maanden, strakke deadlines. Je wordt misbruikt, maar dat gevoel had je al.
Maar je schrijft je uren dan toch gewoon, ook al heb je een nulurencontract? Het wil toch niet zeggen dat ze je die uren niet betalen? Alleen geven ze vooraf niet de garantie van een vast minimum aantal uren. Maar als het sowieso een intensief project wordt maak je die uren toch wel.
Blijkbaar willen ze graag jouw expertise in dit project:

Speel daar op in en kom met een tegenvoorstel, waarbij je iets meer vraagt dan je eigenlijk wil hebben:

Als je dan water bij de wijn doet, mochten zij met een tegenvoorstel komen, lijkt het aksof je heb tegemoet komt maar krijg je uiteindelijk precies wat jij wilt. ;-)
Nou ik lig er dus wakker van...
Klopt ook wel dat ik die uren in principe gewoon kan schrijven. Zo simpel is het eigenlijk ook wel weer.

Alleen hoe ga je daar dan mee om? Lees online als je start met werken in een 0 uren contract moet er minimaal 3 uur uitbetaald worden maar het is helemaal geen project met diensten, het is meer mailtje hier, telefoontje daar, even wat ideetjes op papier zetten. Hoe hou je dat dan ooit bij? De tijd die je in vergadering of op kantoor zit is natuurlijk vrij simpel, maar alles wat daar omheen zit dan?

Het lastige vind ik ook dat ik heel betrokken ben maar totaal niet efficiënt (dat weet werkgever ook) gevolg is dat ik er misschien wel 40 uur per week in stop maar dan maar 10 uur schrijf omdat ik me bezwaard voel als ik weet dat het ook veel efficiënter had gekund allemaal. Met als gevolg te weinig inkomen maar ook geen ruimte in mijn hoofd om er nog iets naast te doen....

Jeetje wat een onzeker gedoe allemaal! Man zegt dat ik gewoon een tegenvoorstel moet doen en niet zo moet zeuren.....Heeft ie ook wel weer ern punt misschien
Jij kent het bedrijf, kent de mensen en bent duidelijk goed in je werk, anders was je niet terug gevraagd.

Je hebt dus een sterke onderhandelingspositie. Gebruik die!
Wijs dit voorstel af en kom met een tegen voorstel waarin je bijv 24 uur vraagt. Ben je wel content met het salaris? Is dat een waardig salaris voor een projectleider? Kijk daar kritisch naar en zoek op internet naar wat een marktconform salaris is voor deze functie en neem dit meteen mee in je tegenbod
PS. Vul bij salariswijzers altijd in dat je man bent. Anders laten ze je een lager gemiddelde zien, omdat de meeste vrouwen minder betaald krijgen
Misschien wil de werkgever flexibiliteit in de uren omdat ze denken dat niet iedere week even druk gaat worden, en je naast het project geen andere werkzaamheden gaat doen. Maar er zijn natuurlijk meer manieren om dat te bereiken dan met een 0 uren contract. Wat als je een tegenvoorstel doet van een min-max contract, bijvoorbeeld 20-40?
Ik zou gaan zzp-en tegen een fatsoenlijk uurtarief.
Overigens vind ik van je ww uitkering en het “niet willen vlotten” omdat je niet weet wat je wil ook wat. De ww is een vangnet, geen beroepskeuze-test.
Tjop, tjop, aan de slag!
*Sjaan* schreef:
29-11-2019 05:55
Ik zou gaan zzp-en tegen een fatsoenlijk uurtarief.
Dat is misschien niet verstandig als ze van zichzelf weet niet echt effectief te werken en het lastig vindt om uren te schrijven. En dan kan ze na het project ook ww wel vergeten.
Onderhandelen als sleep je er maar een min-max uit.
Ik zou minimaal voor een min-max contract gaan. Minimaal 20 uur én met een einddatum. Verlengen kan dan nog altijd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Na 3 maanden kun je aanspraak maken op het gemiddeld aantal uren dat je werkt, dus dat zou ik doen; nu een 0-uren contract aannemen en na 3 maanden die vaste uren claimen.

En natuurlijk ga je niet minder uren schrijven dan je hebt gewerkt. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid, en dit lijkt me een prima kans om dat uren schrijven onder de knie te krijgen als je daar moeite mee hebt.
Jouw ex werkgever weet hoe je werkt en wat je werktempo is, dus als je het aanneemt ga je zeker geen minder uren schrijven dan je gewerkt hebt.

Ik zou een tegenvoorstel doen van 20 uur, of 24. Hij wil je graag, probeer het. Je merkt vanzelf wat de reactie is. Succes.
simsalabimbam schreef:
29-11-2019 02:56

Het lastige vind ik ook dat ik heel betrokken ben maar totaal niet efficiënt (dat weet werkgever ook) gevolg is dat ik er misschien wel 40 uur per week in stop maar dan maar 10 uur schrijf omdat ik me bezwaard voel als ik weet dat het ook veel efficiënter had gekund allemaal. Met als gevolg te weinig inkomen maar ook geen ruimte in mijn hoofd om er nog iets naast te doen....
Werkgever weet dus al dat hij nooit een goedkopere werknemer gaat krijgen voor dit project. Dubbele win voor hem/ haar.
Je kunt hun vragen waarom ze een 0-uren contract geven. We doen nu allemaal aannames. Misschien denkt werkgever wel dat TO anders het idee heeft dat ze weer wordt beklemd. En wil hij haar het gevoel geven dat als ze iets anders tegenkomt ze op basis van het o-uren contract makkelijker kan uitstromen naar de nieuwe baan. Vraag het ze.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Voor het behoud van je WW-uitkering ben je verplicht het aanbod aan te nemen.

Los daarvan zou ik proberen om over wat meer vastigheid te onderhandelen.
Doe een tegenvoorstel. Een 0-urencontract heeft voordelen maar jij verwacht ongeveer 20 uur per week bezig te zijn. Je kunt dus gewoon zeggen dat je bijvoorbeeld een 15-35 uur contract wilt. Dan schrijf je ook je uren, maar minimaal 15 en de max staat in principe open, maar als je een keer een weekje minder werk hebt, of minder zin, dan kan er van beide kanten niet verplicht worden tot 40 uur of nog meer.

En het zou achterhaalde informatie kunnen zijn, maar ik dacht dat je je ww aangevuld krijgt als je echt te weinig zou verdienen. In dat geval moet je wel ook blijven solliciteren voor het openstaande aantal uren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nummer*Zoveel schreef:
29-11-2019 07:24
Na 3 maanden kun je aanspraak maken op het gemiddeld aantal uren dat je werkt, dus dat zou ik doen; nu een 0-uren contract aannemen en na 3 maanden die vaste uren claimen.

En natuurlijk ga je niet minder uren schrijven dan je hebt gewerkt. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid, en dit lijkt me een prima kans om dat uren schrijven onder de knie te krijgen als je daar moeite mee hebt.
Dit is heel belangrijk! Ik weet niet of je werkgever daar nu zelf aan gedacht heeft. En verder zou ik me inderdaad niet zo laten gebruiken maar gewoon aandringen op een contract voor minimaal 12 maanden met mogelijkheid tot verlenging, voor gewoon vast 20 uur per week. Je hebt nu WW dus je moet toch verder solliciteren voor die andere uren. Zoals ook al gezegd hier, WW is er niet voor om lekker uit te zoeken wat je precies wil, maar om tijdelijk inkomen te hebben als het even niet anders kan.
Bedankt voor het meedenken!

Als zzp'er zie ik idd niet zo zitten, dat heb ik eerder ook gedaan maar met die uren bijhouden rekende ik altijd veel te veel ten nadele van mezelf. Ik wil dat eigenlijk ook niet leren, ben veel geschikter als loonslaaf😁

En ik weet ook nog helemaal niet wat de motivatie is vanuit werkgever voor 0 uren dus doe misschien wel enorme aannames.

Heb zojuist een mail verstuurd met een tegenvoorstel; half jaar contract met 18 uur, na het eerste kwartaal evalueren hoeveel tijd er echt in zit en zo nodig bijstellen.

Niet echt hoog ingezet maar iig ook niet akkoord gegaan met het eerste voorstel en dat voelt toch als een kleine overwinning op mezelf!

Nu maar even afwachten op de reactie
Waarom heb je niet hoog ingezet? Blijkbaar zit de baas erg te springen om je, anders kwam hij niet bij jou uit. Dat bedoel ik niet vervelend, maar omdat hij weet wat hij aan je heeft durft hij weer bij je aan te kloppen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven