Werk & Studie alle pijlers

17 jaar en gaan studeren

26-08-2018 18:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je bent 17 jaar en wilt nu HBO gaan studeren per 1-9-2018. Inschrijving opleiding is geregeld.
Lenen bij DUO wil je niet, maar wel een OV kaart studentenreisproduct (doordeweeks kaart) wegens reisafstand ca. 45 km.
Dit is overigens ook een lening.

Maar dat aanvragen van zo'n OV studentenkaart zou alleen kunnen als je ook studiefinanciering / lening aanvraagt ? Klopt dat ?
(want dan duurt het medio november voordat dit rond is)
misskatie wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:38
Reden: aanvul
10.47% gewijzigd
Weet niet, wat zegt je?
Misschien weet DUO het :idee:
Bedoel je vanwege je leeftijd? Want natuurlijk kun je wel een OV-kaart aanvragen zonder dat je leent. Moet je wel aanvragen en die heb je zeker niet voor 1 september. Je bent een beetje laat.
Ik ging op mijn 16e studeren. Heb de OV-kaart wel aangevraagd, en die ging per 1 oktober in. Grote kans dat je die kaart pas per oktober krijgt. Je diplomatermijn loopt dan ook later af.

Ik denk dat het wel mogelijk is om alleen de OV-kaart aan te vragen, bel eens met DUO of kijk op de site.
Ik was toentertijd ook 17 en kon, heel krom, pas stufi + ov jaarkaart krijgen vanaf de maand/kwartaal waarin ik 18 werd (in mijn geval november). De IB Groep had wel formulieren waarmee je naderhand de gemaakte reiskosten kon declareren en uiteindelijk ook terug kreeg.

Toen moest je trouwens wel (als je verder niet wilde lenen) een 0 € lening aanvragen om een ov kaart te kunnen krijgen.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:52
1.16% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Reisproduct is geen lening mits je binnen tien jaar je diploma haalt
Ik kreeg 17 jaar geleden pas stufi en ov in het kwartaal nadat ik 18 was geworden. Op 1 oktober pas. Heb dus eerst een busabonnement moeten kopen voor een maand.
Hopelijk zijn de regels ondertussen veranderd!
post-it schreef:
26-08-2018 18:50
Ik kreeg 17 jaar geleden pas stufi en ov in het kwartaal nadat ik 18 was geworden. Op 1 oktober pas. Heb dus eerst een busabonnement moeten kopen voor een maand.
:high5: jij ook al..ik in januari pas, maar vrees dat het nog steeds zo krom is
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:53
8.79% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
post-it schreef:
26-08-2018 18:50
Je ouders kregen nog wel een kwartaal kinderbijslag tot 1 oktober. Vandaar dat je moest wachten.
En op hbo kan dat allemaal ook ingaan op je 17e
Het is aangevraagd, een kleine lening en ov studentenkaart .
Echter , ik hoef (voorlopig) geen lening en wel een ov studentenkaart.
Het is nu in behandeling, maar ik vraag me waarom het zo lang moet duren.
Ik meen dat bij het aanvragen je eerst studiefinan.moet aanvragen en dat je dan pas recht op Ov studenten hebt.

Er is een reden dat het zo laat is aangevraagd.
Ik lees hierboven dat je dan een EUR 0,0 lening moet aanvragen. Dat ga ik dan proberen.

Ik heb eerst getracht een OV studentenkaart aan te vragen, echter ze komt niet in aanmerking want voldoet niet aan de voorwaarde.
Daarna heb ik dus studiefinanciering aangevraagd, een klein bedrag per maand + OV studentenkaart. Dit kon wel, echter zou pas in november rond zijn.
misskatie wijzigde dit bericht op 26-08-2018 19:09
61.40% gewijzigd
Ik heb inderdaad een lening van 0 euro aangevraagd, dat kan gewoon.
¡Apagando las luces!
Dank, ik ga het proberen.
De hoogte van de lening kun je altijd aanpassen, mocht dat uiteindelijk nodig zijn :)
¡Apagando las luces!
Toen ik begon met studeren moest ik inderdaad volgens mij 2 maanden van te voren het reisproduct aanvragen, in ieder geval ver van te voren.
Ik heb 19 augustus lening van 0 euro aangevraagd en wel de ov. 21 augustus kreeg ik per mail de koppelcode en kon ik het studentenreisproduct meteen op de ov zetten.
Ik ben 20, weet niet of dat iets uitmaakt. Maar bij mij ging het dus heel vlot.
Mijn kleinzoon van 16 gaat per 3 sept naar het MBO, heeft meteen zijn week OV kaart zonder lening van 0,0.
Misschien dat het MBO anders is dan het HBO
het is nooit te laat om te leven
Lavendel_Madelief schreef:
26-08-2018 18:52
Je ouders kregen nog wel een kwartaal kinderbijslag tot 1 oktober. Vandaar dat je moest wachten.
Dat wist ik niet, heb gelukkig snel mijn rijbewijs gehaald. Dat scheelde een half uur flink doorfietsen naar de bushalte en een uur in de bus naar de uni. De bus naar die stad reed ook maar 1x p.u. en sloot natuurlijk niet aan op de lessen, waardoor je altijd 55 min moest wachten op de terugweg...
Met de auto was ik er binnen 25 min en ik carpoolde met medestudenten.
winniewel schreef:
26-08-2018 21:20
Mijn kleinzoon van 16 gaat per 3 sept naar het MBO, heeft meteen zijn week OV kaart zonder lening van 0,0.
Misschien dat het MBO anders is dan het HBO
Mbo krijgt volgens mij nog gewoon studiefinanciering, dus geen lening.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
26-08-2018 22:09
Mbo krijgt volgens mij nog gewoon studiefinanciering, dus geen lening.
Een mbo-er kan voordat hij/zij 18 jaar is al in aanmerking komen voor de ov. Tot het eerste kwartaal nadat hij/zij 18 jaar is geworden heeft een voltijd mbo-student dus recht op de ov, zonder recht op verdere studiefinanciering.

Een hbo-er heeft tegenwoordig vanaf het begin van het collegejaar recht op studiefinanciering en/of ov. Dus vanaf 1 september. Het is niet persè nodig om ook een lening aan te vragen, je kunt dus je aanvraag beperken tot alleen het ov-reisrecht.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
puck-en-hans schreef:
27-08-2018 10:14
Een mbo-er kan voordat hij/zij 18 jaar is al in aanmerking komen voor de ov. Tot het eerste kwartaal nadat hij/zij 18 jaar is geworden heeft een voltijd mbo-student dus recht op de ov, zonder recht op verdere studiefinanciering.

Een hbo-er heeft tegenwoordig vanaf het begin van het collegejaar recht op studiefinanciering en/of ov. Dus vanaf 1 september. Het is niet persè nodig om ook een lening aan te vragen, je kunt dus je aanvraag beperken tot alleen het ov-reisrecht.
Ik kon geen OV aanvragen zonder een lening aan te vragen, en ik ben een hbo-student... Maar goed, die lening staat op 0 euro :)

En studiefinanciering bestaat niet meer, helaas. Alles is een lening :'(
¡Apagando las luces!
Ik was 10 jaar geleden ook 17 toen ik ging studeren. Kreeg inderdaad pas per november reisproduct en stufi. Geen idee of het tegenwoordig anders is.
SombraOnline schreef:
27-08-2018 11:28
Ik kon geen OV aanvragen zonder een lening aan te vragen, en ik ben een hbo-student... Maar goed, die lening staat op 0 euro :)

En studiefinanciering bestaat niet meer, helaas. Alles is een lening :'(
Studiefinanciering bestaat nog wel. Alleen de basisbeurs voor hoger onderwijsstudenten is afgeschaft.
Een mbo-er kan nog steeds een basisbeurs, aanvullende beurs en lening aanvragen.
Een hoger onderwijsstudent kan een aanvullende beurs en lening aanvragen. De aanvullende beurs kan, net als de ov een gift worden als de student binnen de diplomatermijn een hoger onderwijsdiploma heeft gehaald. De aanvullende beurs is echter wel afhankelijk van het inkomen van ouders. (Dit in tegenstelling tot de afgeschafte basisbeurs want die is niet afhankelijk van het ouderlijk inkomen).
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Dank allen. Het is gelukt.

Ze kreeg gisterochtend al bericht over het koppelen van de OV studentenKAART. Per 1-9 kan ze reizen met deze kaart.

En de studielening heb ik voorlopig op € 0,0 gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven