17 jaar en gaan studeren
zondag 26 augustus 2018 om 18:37
Stel je bent 17 jaar en wilt nu HBO gaan studeren per 1-9-2018. Inschrijving opleiding is geregeld.
Lenen bij DUO wil je niet, maar wel een OV kaart studentenreisproduct (doordeweeks kaart) wegens reisafstand ca. 45 km.
Dit is overigens ook een lening.
Maar dat aanvragen van zo'n OV studentenkaart zou alleen kunnen als je ook studiefinanciering / lening aanvraagt ? Klopt dat ?
(want dan duurt het medio november voordat dit rond is)
Lenen bij DUO wil je niet, maar wel een OV kaart studentenreisproduct (doordeweeks kaart) wegens reisafstand ca. 45 km.
Dit is overigens ook een lening.
Maar dat aanvragen van zo'n OV studentenkaart zou alleen kunnen als je ook studiefinanciering / lening aanvraagt ? Klopt dat ?
(want dan duurt het medio november voordat dit rond is)
misskatie wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:38
Reden: aanvul
Reden: aanvul
10.47% gewijzigd
zondag 26 augustus 2018 om 18:43
zondag 26 augustus 2018 om 18:46
Ik was toentertijd ook 17 en kon, heel krom, pas stufi + ov jaarkaart krijgen vanaf de maand/kwartaal waarin ik 18 werd (in mijn geval november). De IB Groep had wel formulieren waarmee je naderhand de gemaakte reiskosten kon declareren en uiteindelijk ook terug kreeg.
Toen moest je trouwens wel (als je verder niet wilde lenen) een 0 € lening aanvragen om een ov kaart te kunnen krijgen.
Toen moest je trouwens wel (als je verder niet wilde lenen) een 0 € lening aanvragen om een ov kaart te kunnen krijgen.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:52
1.16% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 26 augustus 2018 om 18:51
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:53
8.79% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 26 augustus 2018 om 18:52
Je ouders kregen nog wel een kwartaal kinderbijslag tot 1 oktober. Vandaar dat je moest wachten.
zondag 26 augustus 2018 om 19:03
Het is aangevraagd, een kleine lening en ov studentenkaart .
Echter , ik hoef (voorlopig) geen lening en wel een ov studentenkaart.
Het is nu in behandeling, maar ik vraag me waarom het zo lang moet duren.
Ik meen dat bij het aanvragen je eerst studiefinan.moet aanvragen en dat je dan pas recht op Ov studenten hebt.
Er is een reden dat het zo laat is aangevraagd.
Echter , ik hoef (voorlopig) geen lening en wel een ov studentenkaart.
Het is nu in behandeling, maar ik vraag me waarom het zo lang moet duren.
Ik meen dat bij het aanvragen je eerst studiefinan.moet aanvragen en dat je dan pas recht op Ov studenten hebt.
Er is een reden dat het zo laat is aangevraagd.
zondag 26 augustus 2018 om 19:04
Ik lees hierboven dat je dan een EUR 0,0 lening moet aanvragen. Dat ga ik dan proberen.
Ik heb eerst getracht een OV studentenkaart aan te vragen, echter ze komt niet in aanmerking want voldoet niet aan de voorwaarde.
Daarna heb ik dus studiefinanciering aangevraagd, een klein bedrag per maand + OV studentenkaart. Dit kon wel, echter zou pas in november rond zijn.
Ik heb eerst getracht een OV studentenkaart aan te vragen, echter ze komt niet in aanmerking want voldoet niet aan de voorwaarde.
Daarna heb ik dus studiefinanciering aangevraagd, een klein bedrag per maand + OV studentenkaart. Dit kon wel, echter zou pas in november rond zijn.
misskatie wijzigde dit bericht op 26-08-2018 19:09
61.40% gewijzigd
zondag 26 augustus 2018 om 21:13
zondag 26 augustus 2018 om 22:09
Dat wist ik niet, heb gelukkig snel mijn rijbewijs gehaald. Dat scheelde een half uur flink doorfietsen naar de bushalte en een uur in de bus naar de uni. De bus naar die stad reed ook maar 1x p.u. en sloot natuurlijk niet aan op de lessen, waardoor je altijd 55 min moest wachten op de terugweg...Lavendel_Madelief schreef: ↑26-08-2018 18:52Je ouders kregen nog wel een kwartaal kinderbijslag tot 1 oktober. Vandaar dat je moest wachten.
Met de auto was ik er binnen 25 min en ik carpoolde met medestudenten.
zondag 26 augustus 2018 om 22:09
maandag 27 augustus 2018 om 10:14
Een mbo-er kan voordat hij/zij 18 jaar is al in aanmerking komen voor de ov. Tot het eerste kwartaal nadat hij/zij 18 jaar is geworden heeft een voltijd mbo-student dus recht op de ov, zonder recht op verdere studiefinanciering.SombraOnline schreef: ↑26-08-2018 22:09Mbo krijgt volgens mij nog gewoon studiefinanciering, dus geen lening.
Een hbo-er heeft tegenwoordig vanaf het begin van het collegejaar recht op studiefinanciering en/of ov. Dus vanaf 1 september. Het is niet persè nodig om ook een lening aan te vragen, je kunt dus je aanvraag beperken tot alleen het ov-reisrecht.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
maandag 27 augustus 2018 om 11:28
Ik kon geen OV aanvragen zonder een lening aan te vragen, en ik ben een hbo-student... Maar goed, die lening staat op 0 europuck-en-hans schreef: ↑27-08-2018 10:14Een mbo-er kan voordat hij/zij 18 jaar is al in aanmerking komen voor de ov. Tot het eerste kwartaal nadat hij/zij 18 jaar is geworden heeft een voltijd mbo-student dus recht op de ov, zonder recht op verdere studiefinanciering.
Een hbo-er heeft tegenwoordig vanaf het begin van het collegejaar recht op studiefinanciering en/of ov. Dus vanaf 1 september. Het is niet persè nodig om ook een lening aan te vragen, je kunt dus je aanvraag beperken tot alleen het ov-reisrecht.
En studiefinanciering bestaat niet meer, helaas. Alles is een lening
¡Apagando las luces!
maandag 27 augustus 2018 om 12:02
Studiefinanciering bestaat nog wel. Alleen de basisbeurs voor hoger onderwijsstudenten is afgeschaft.SombraOnline schreef: ↑27-08-2018 11:28Ik kon geen OV aanvragen zonder een lening aan te vragen, en ik ben een hbo-student... Maar goed, die lening staat op 0 euro
En studiefinanciering bestaat niet meer, helaas. Alles is een lening![]()
Een mbo-er kan nog steeds een basisbeurs, aanvullende beurs en lening aanvragen.
Een hoger onderwijsstudent kan een aanvullende beurs en lening aanvragen. De aanvullende beurs kan, net als de ov een gift worden als de student binnen de diplomatermijn een hoger onderwijsdiploma heeft gehaald. De aanvullende beurs is echter wel afhankelijk van het inkomen van ouders. (Dit in tegenstelling tot de afgeschafte basisbeurs want die is niet afhankelijk van het ouderlijk inkomen).
Je hoeft niet overal iets van te vinden.