Werk & Studie alle pijlers

1e dag ww valt in vakantie. Wat nu?

17-08-2009 17:11 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn contract is niet verlengd. Nu moet ik dus ww aaanvragen maar de datum van einde dienstverband valt in mijn vakantie. Hierna ben ik nog 2 weken weg. Weet iemand hoe dit dan werkt?
Ik zou zeggen bel het UWV eventjes. Volgens mij kun je het papierwerk van tevoren invullen via de computer. Je moet dan alleen wel even overleg met UWV of gesprek na terugkomst kan plaatsvinden. Overigens dien je er rekening mee te houden dat je over die twee weken wel gewoon sollicitatieplicht hebt en des te later jij een gesprek hebt, des te later je betaald krijgt
Je kunt 3 weken voordat je geen werk meer hebt je inschrijven voor WW op de site van het UWV. (Hiervoor heb je een digiD code nodig). Je zult dan een brief thuis ontvangen dat je aanvraag in behandeling is en hierin zullen ze ook voor meer informatie vragen indien nodig. Bijv. kopiën van je ontslagbrief e.d. Er wordt dan een afspraak met je gemaakt met een werkcoach. Als je WW hebt heb je natuurlijk recht op bepaald aantal vakantiedagen. Hier maak jij dus dan al gebruik van. Misschien dat je dit kunt aangeven bij je aanvraag, maar dat weet ik niet zeker.
nu zovast aanvragen, en vakantie melden.

Als je ww hebt heb je per kalenderjaar 20 vakantiedagen.

Tijdens je vakantie hoef je niet te solliciteren, maar doe nu al wel wat sollicitaties de deur uit, want als je weet dat je ontslagen wordt en je solliciteert niet, dan korten ze al gelijk op je uitkering.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ja maar wacht eens even, die vakantie valt toch nog 'in de baas zijn tijd'?? Oftewel: je hebt toch recht op die dagen? Dus als het ontslag valt in je vakantie, dan zou je toch compensatie moeten krijgen? Of ben ik nu gek?
ja die vakantie is waarsch. kosten baas. maar als TO een vakantie geboekt heeft dan kan ze die niet afzeggen, maar als ze later dan vakantieopgave te horen heeft gekregen dat contract niet evrlengd wordt, moet ze eerder dagen terug , of uitbetaald krijgen.

geloof niet dat ik echt een duidelijk verhaal gewrocht heb.

nou ja, ik hoor wel als er nader uitgelegd moet worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je op vakantie bent op de dag dat je contract afloopt ben je op die dag niet beschikbaar voor werk en dus niet werkloos. Je uitkering kan dus niet op die dag ingaan, maar pas als je weer terug komt.

(wat ik niet begrijp is dat je dus vakantiedagen hebt opgenomen die je 1. nog niet hebt opgebouwd en die 2. buiten je contractsperiode vallen, of zie ik het verkeerd? )
Je hebt wel gewoon recht op uitkering op de 1ste ww-dag als je op vakantie bent. Op jaarbasis heb je recht op 20 vakantiedagen. Dit houdt echter niet in dat je nu nog 20 dagen hebt, jouw 1ste ww-dag ligt namelijk ergens middenin het jaar dus heb je nog recht op een evenredig deel aan vakantiedagen dit jaar. Bijvoorbeeld: op 1 jan heb je nog een heel jaar, dus 20 dagen. Op 1 juli heb je nog de helft, dus 10 dagen. Als jouw 1ste ww-dag bijv. 1 september is, heb je denk ik nog 7/8 dagen. Je krijgt dan de eerste 7/8 werkdagen van je ww-periode een uitkering, daarna (als je nog op vakantie bent) krijg je een aantal dagen uitsluiting. Als je weer terug bent gaat de uitkering weer lopen...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt:)
Als ik me het goed kan herinneren, werd er zelfs bij de online aanvraag al gevraagd of ik nog vakantieplannen had, en kon ik die inderdaad invullen (ging een week weg).

TO vraagt het best nu de uitkering aan (kan na inschrijving bij UWV Werkbedrijf direct er achteraan) en kijkt of dat klopt. Bij twijfel even bellen met UWV. Na het inschrijven dien je binnen 3 werkdagen zélf te bellen voor een afspraak met je werkcoach, en daar valt ook nog wel flexibel in te schuiven.

TO, balen van je baan, en succes.
quote:Tammetuk schreef op 17 augustus 2009 @ 17:53:

Ja maar wacht eens even, die vakantie valt toch nog 'in de baas zijn tijd'?? Oftewel: je hebt toch recht op die dagen? Dus als het ontslag valt in je vakantie, dan zou je toch compensatie moeten krijgen? Of ben ik nu gek?

Dat ligt er aan of TO haar recht op vakantiedagen al opgemaakt heeft Tammetuk. Is dat niet zo, dan zal haar baas de niet genoten dagen moeten uitbetalen of TO in de gelegenheid moeten stellen deze aan het eind van het dienstverband op te maken.

De geplande vakantie van TO valt echter gewoon in de WW-periode, omdat haar dienstverband dan is geëindigd en ze nog geen andere baan weer heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven