Werk & Studie alle pijlers

2 bedrijven 1 huis

08-01-2017 18:20 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel het al een beetje veklapt.. is het mogelijk om 2 bedrijven in te schrijven op 1 adres?

Mijn partner zijn bedrijf (eenmanszaak) staat op ons adres ingeschreven en binnen kort wil ik hetzelfde doen.

Is dit belasting technisch een slecht idee of maakt het totaal niks uit??

Ik kan hier vrij weinig over vinden.

Heeft iemand enig idee ?
Het is mogelijk om meerdere bedrijven in te schrijven op een adres.

Belastingtechnisch maakt het niets uit omdat de bedrijven elk een aparte boekhouding hebben en dus apart van elkaar belasting moeten betalen.
quote:Philae2 schreef op 08 januari 2017 @ 18:22:

Het is mogelijk om meerdere bedrijven in te schrijven op een adres.

Belastingtechnisch maakt het niets uit omdat de bedrijven elk een aparte boekhouding hebben en dus apart van elkaar belasting moeten betalen.Dat was een snelle reactie. Super, thankz :D
Kan volgens mij prima. De eenmanszaak is persoonsgebonden, het enige wat (volgens mij) niet mag is 2 eenmanszaken hebben.

Is het jullie woonadres? Of is het een bedrijfsadres? Mocht het een bedrijfadres zijn, dan zou je het ene bedrijf mee kunnen laten betalen aan de huur van de ander, dan zijn de kosten gedeeld en heb je beiden (een kleinere) aftrek. Voor de rest zou ik geen belasting technische zaken weten in dit geval.
Dat kan, alleen de gouden gids maakt er een heel groot probleem van, want dan moet eentje betalen voor de vermelding! (Wie wil er nou nog in de gouden gids... nou ja)
quote:plakbandvliegje schreef op 08 januari 2017 @ 18:25:

Kan volgens mij prima. De eenmanszaak is persoonsgebonden, het enige wat (volgens mij) niet mag is 2 eenmanszaken hebben.

Is het jullie woonadres? Of is het een bedrijfsadres? Mocht het een bedrijfadres zijn, dan zou je het ene bedrijf mee kunnen laten betalen aan de huur van de ander, dan zijn de kosten gedeeld en heb je beiden (een kleinere) aftrek. Voor de rest zou ik geen belasting technische zaken weten in dit geval.2 eenmanszaken op 1 persoon kan ook.
quote:Bambi schreef op 08 januari 2017 @ 18:26:

[...]

2 eenmanszaken op 1 persoon kan ook.Dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen met BV's mocht. Nooit te oud om te leren :-)
De teller staat hier op vier. Zorg wel voor strikt gescheiden boekhoudingen, postbakjes en dus ook ieder bedrijf zijn eigen bankrekening. Anders wordt het snel een onontwarbaar zooitje.
Dat het een woonhuis zonder bedrijfsbestemming kan zijn lijkt me een eventueel groter probleem.
Fiscaal maakt het in principe niet uit maar...

als ZZP'er betaal je 'gewoon' inkomstenbelasting. In die fase kan je te maken hebben met dat je fiscaal partner van elkaar bent. Dat kan weer effect hebben op je toeslagen als je die hebt, etc.

Maar feitelijk is dat niet anders dan wanneer één van beiden in loondienst is.

Goed advies trouwens om je post en boekhouding strikt gescheiden te houden.

Sterker nog: hou ook je prive-bankrekeningen strikt gescheiden van je bedrijfsrekening(en). Doen hoor!
quote:honingbijtje schreef op 08 januari 2017 @ 19:57:

Dat het een woonhuis zonder bedrijfsbestemming kan zijn lijkt me een eventueel groter probleem.Volgens mij hangt dat van het type bedrijf af. Verschillende familieleden hebben al jaren een eenmanszaak in hun eigen huis en hebben daar nooit problemen mee gehad. Ze hebben zelfs vooraf advies ingewonnen erover en het was geen probleem om een bedrijf te openen in een woning zonder bedrijfsbestemming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven