Werk & Studie alle pijlers

2e graads Engels docent

02-12-2015 14:45 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel studeer ik nog op het MBO niveau 4. Ik zit in mijn laatste jaar en ben bezig met afstuderen. De opleiding die ik nu volg heet Outdoor en Adventure en hierbij wordt ik opgeleid tot manager in de recreatiesector. De vakken die ik nu krijg zijn bijvoorbeeld methodiek en didactiek, verschillende buitensporten en vooral het staan voor groepen. We krijgen dus vaak te maken met les geven en lesvoorbereidingen maken. Ik ben op zoek naar een vervolgstudie en kwam terecht bij de opleiding tot Engels docent op de Fontys in Tilburg (2e graads). Ik ben 19 jaar en wil een voltijd studie volgen.

Mijn vraag was wat jullie ervaringen hiermee zijn, of de overstap van MBO naar HBO moeilijk is betreft de opleiding tot Engels docent.

Tnx!

Groetjes
Stay positive!
Cequadrat, flauw.
quote:cequadrat schreef op 02 december 2015 @ 17:46:

[...]

Kap nou eens met die rot taalfouten het zal me echt een worst wezen ik zit op een forum niet op school.

Not funny
Stay positive!
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 02 december 2015 @ 17:50:

Cequadrat, flauw.Ik neem aan dat ze op haar spelling en grammatica let, nadat ze daar zo veel commentaar op had gekregen. Als je dan alsnog zulke domme fouten maakt, dan ben je volgens mij niet geschikt als taaldocent.
quote:cequadrat schreef op 02 december 2015 @ 17:56:

[...]

Ik neem aan dat ze op haar spelling en grammatica let, nadat ze daar zo veel commentaar op had gekregen. Als je dan alsnog zulke domme fouten maakt, dan ben je volgens mij niet geschikt als taaldocent.Nope, ik maak me niet druk om mijn ''domme'' fouten ;) En op dit forum typ ik op mijn manier en dat is inderdaad anders als dat ik op school zou doen, dat is mijn mening. En we zullen zien of ik geschikt ben als taaldocent, wie niet waagt wie niet wint.
Stay positive!
quote:Linsey_20 schreef op 02 december 2015 @ 18:01:

[...]

Nope, ik maak me niet druk om mijn ''domme'' fouten ;) En op dit forum typ ik op mijn manier en dat is inderdaad anders als dat ik op school zou doen, dat is mijn mening. En we zullen zien of ik geschikt ben als taaldocent, wie niet waagt wie niet wint.Mooi, met je doorzettingsvermogen is in ieder geval niks mis! Succes met afstuderen en je verdere (school)carrière!
Ik wilde echt niet vervelend doen met mijn opmerking mbt die taalfout, bedoelde het gewoon constructief.

Verder wil ik me even bij iedereen aansluiten die erop wijst dat het moeilijk is om werk te vinden als docent Engels en dat Duits dan een veel betere keuze zal zijn.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 02 december 2015 @ 17:36:

Lille-girl, dat "ik ben vloeiend in Engels, want ik kan Engelse series kijken zonder ondertiteling" is tenenkrommend. Blijkbaar ben ik dan ook vloeiend in Duits, aangezien ik best naar Tatort kan kijken en bijna alles begrijp. Zonder de ondertiteling te lezen! (en dat ik met mijn dertig plus pas sinds een paar jaar weet dat Tatort geen naam is laat ik voor het gemak achterwege)

Mevrouw75, persoonlijk vind ik dus dat je Engels echt heel goed moet zijn om het te kunnen onderwijzen. Zo had ik in de brugklas een docente die nog in opleiding was, maar het Engels nog niet helemaal lekker beheerste. Sterker nog: ze sprak met grote regelmaat woorden niet goed uit en had zichzelf een vreemde combinatie van Engels en Amerikaans als tongval aangeleerd. Als beginnende puber kon ik haar en de rest van de klas het verschil tussen "mum" en "mom" uitleggen! Ook mocht ik "voor extra punten" een presentatie geven over Engelse gewoonten en gebruiken. Ik kon haar niet serieus nemen door haar uitspraak en in mijn ogen beperkte kennis van Engeland en Engels in het algemeen. Een jaar later studeerde ze af, kwam op mijn school werken als leerkracht en was na twee jaar weer weg.Maar volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel.
Wat bedoel je dan?
Nog even een reactie over het verschil mbo -hbo. Het tempo ligt op het hbo een stuk hoger, dat is voor veel studenten behoorlijk wennen. Verder moet je goed kunnen plannen en is uitstelgedrag niet wenselijk, voor je het weet loop je achter.

Op de hbo opleiding waar ik werk moet je elk blok (er zijn 4 blokken per jaar) een bepaald aantal studiepunten halen en het is raadzaam om zo min mogelijk herkansingen te hebben, want dan komt het werk daarvoor bovenop het werk in het blok daarna. Dat is dan echt veel. Je werk goed bijhouden is belangrijk.

Wat ik zie bij mijn studenten is dat degenen met het beste startniveau (en de "hoogste" vooropleiding) zeker niet altijd het meest succesvol zijn. Want bijv. goede havisten of vwo'ers denken vaak dat ze het allemaal toch wel kunnen en doen te weinig. Sommige mbo'ers daarentegen, die misschien minder goed kunnen leren, presteren veel beter omdat ze een veel betere inzet, motivatie en doorzettingsvermogen hebben en bereid zijn om heel hard te werken.

Succes met je keuze!
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 02 december 2015 @ 18:17:

Wat bedoel je dan?Dat ze haar opleiding nog moet doen en dat er nog een hoop bijgeschaafd gaat en kan worden. Ik zou het jammer vinden als iemand al voor de opleiding afgeschreven wordt omdat een aspect van haar Engelse taalvaardigheid niet in orde is. Zo was ik op school bv heel slecht in Engels, maar met het ouder worden (?), meer en andere ervaring bleek ik wel een ommezwaai ergens gemaakt te hebben en dat wist ik niet van mezelf. Dat bedoel ik eigenlijk.
Mevrouw75, ik ben het met je eens. Mijn grammatica was altijd erg slecht. Pas toen ik in het tweede jaar van de lerarenopleiding een docent kreeg die dit met hele goede voorbeeldzinnen kon uitleggen ging bij mij de knop om.
quote:Monatala schreef op 02 december 2015 @ 14:47:

Dat lijkt me nogal een switch. Je weet dat je als leraar Engels voornamelijk in de boeken zit en achter je bureau zit? Buiten kom je niet meer hoor.Achter je bureau zitten als docent?! Was het maar zo'n feest...
quote:nouveauvague schreef op 02 december 2015 @ 18:24:

[...]

Achter je bureau zitten als docent?! Was het maar zo'n feest...pff... ik ben al blij als ik 5 minuten kan zitten....
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Mevrouw, ik snap het. Ik zat volgens mij nog in mijn "ik ben zo vloeiend in Engels. Ik spreek het zelfs beter dan Nederlands!"- trip. (persoonlijke frustratie. Ben ondanks mijn met Engels doordrenkte opvoeding geen native en ga dat ook nooit worden)
Hier een moeder van een LIO Engels, zoon studeert aan het HBO, en zegt dat je de opleiding alleen moet gaan volgen als je voor het leraarschap wilt gaan.

Besef wel dat de overstap van MBO naar HBO niet makkelijk zal zijn.

Tijdens de opleiding wordt er van je verwacht dat je Engels spreekt tijdens de tijd die je op school verblijft, dus tijdens de lessen met leraren en je medestudenten, ook via de mail en app met je leraren en medestudenten.

Eigenlijk altijd, liefst ook thuis. ;)

Tijdens je eerst jaar moet je een toets voor Nederlands maken, die moet je halen, anders einde opleiding, je mag er wel 4 keer overdoen. Meesten uit zoons klas haalden hem niet in 1 keer.
Sorry, ik bedoelde het niet vervelend. Ik waardeer jullie reacties en ga er het beste van maken!
Stay positive!
Ik heb de lerarenopleiding Engels in Nijmegen gedaan. Bedenk van tevoren wel heel goed of je echt voor de klas wil staan. Na het eerste jaar vielen er al heel veel studenten af omdat ze er tijdens de stages achter kwamen dat lesgeven aan een klas vol pubers toch niets voor hen was. Ze kozen de lerarenopleiding Engels omdat ze Engels altijd al wel een leuk vak vonden. Maar lesgeven is echt pittig. Je moet een soort natuurlijk overwicht hebben. Het is niet alleen met Engels bezig zijn, maar vooral heel veel klassenmanagement.

Ik kan me niet herinneren dat ik een toelatingstoets heb moeten doen. We moest ik in het derde jaar verplicht op stage in een Engelstalig land en meteen na thuiskomst een landelijke toets doen waarvoor je je CAE (Cambridge Advanced Exam) -Certificaat kon halen. Dat bestond uit een hele dag vol toetsen (schrijf-, lees-, luister-, en spreekvaardigheid) en deze moest je halen anders kon je de opleiding niet vervolgen. Ik weet niet of dit op Fontys ook het geval is, maar in Nijmegen was dit verplicht.

Ik krijg het idee dat je wel erg gemotiveerd bent, dus met hard werken zie ik niet in waarom je dit niet zou lukken, maar bedenkt je wel goed of je echt het type bent om voor de klas te staan. Het is misschien ook een idee om met een docent Engels op een middelbare school mee te lopen om te kijken hoe een dag als docent er uit ziet.

Veel succes in ieder geval!
quote:ladygaga_xx schreef op 02 december 2015 @ 18:26:

[...]

pff... ik ben al blij als ik 5 minuten kan zitten....Ja, dat was echt het punt van mijn reactie... Cursusje begrijpend lezen, iemand?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
TO, je komt op mij over als iemand die heel bewust nadenkt over de haalbaarheid, de keuzemogelijkheden en de (on)mogelijkheden. Alleen dat al vind ik prijzenswaardig!

Ik werk zelf als tweedegraads docent in het VO (geen taal) en ik begeleid ook studenten. Ik heb meerdere keren studenten gehad die via het MBO zijn doorgestroomd naar het HBO. Met de vakinhoudelijke kant hadden zij vaak meer moeite dan de gemiddelde docent, maar qua orde houden, organisatie, e.d. deden zij het juist vaak bovengemiddeld. Wellicht omdat ze heel bewust voor een lerarenopleiding gekozen hebben? Omdat ze gemiddeld wat ouder zijn dan degenen die rechtstreeks van de havo komen en dus wat meer 'levenservaring' hebben? Ik weet niet precies waar het 'm in zit, maar mijn ervaring met "ex-MBO'ers" is positief.

Wel sluit ik mij aan bij eerdere berichten over het lerarenoverschot en het niveau. Een goede vriend van mij werkt op de lerarenopleiding Engels hier in mijn stad (niet Fontys). Uitstroom in het eerste jaar ieder jaar ruim boven de 50%. Deels omdat de student zelf ervoor kiest om te stoppen (voor de klas staan blijkt toch minder leuk dan verwacht), maar grotendeels ook gedwongen vertrek omdat hun niveau van Engels gewoon niet hoog genoeg is. Wellicht bestaan er mogelijkheden om alvast (online?) te toetsen wat je huidige niveau is, zodat je een inschatting kunt maken of het reëel is om aan deze opleiding te beginnen?

Verder kan ik je aanraden om eens een dagje (of liefst meerdere dagen, op verschillende scholen) mee te lopen met een docent Engels. Zodat je kan zien wat het werk in de praktijk inhoudt. Want ja, lesgeven aan pubers is (voor mij) het mooiste vak van de wereld, maar het is inderdaad ook een pittige baan met veel administratieve rompslomp en een hoge werkdruk.

Veel succes met je keuze!
Docent VO Engels eerstegraads hier. Er zijn al een aantal goede opmerkingen gegeven, maar hier nog een paar toevoegingen.

De overstap van MBO naar HBO kan heel pittig zijn, vooral als je opleidingen niet aansluiten. Wat ik ervan lees heb je wel enige aansluiting qua didactiek, dus dat is fijn, maar onderschat het niet. Laat je goed voorlichten op open dagen en meeloopdagen en doe eventueel online een ERK niveautest.

Wat betreft het taalvaardigheidsniveau: het ligt er ook maar net aan waar je les gaat geven. Ga je voor VMBO basis/kader staan dan is een perfect Britse uitspraak misschien helemaal niet nodig terwijl je op VWO 3 in een TTO- of Cambridge-klas heel wat meer nodig hebt. Ook daar kun je rekening mee houden. Bedenk wel van tevoren wat je wilt en welke doelgroep je het meest aanspreekt. Ik heb het liefst Havo-VWO bovenbouw maar ik heb ook collega's die dat juist vreselijk vinden.

Van mijn tweedegraads collega's begrijp ik dat de opleiding prima te doen is qua niveau. Van de enigszins recentelijk afgestudeerden kwam er één rechtstreeks van het VWO en één via het MBO en die vonden het allebei niet te moeilijk, in elk geval qua stof niet. Stagelopen is een ander verhaal maar ook daar heb je als MBO'er misschien juist wel een streepje voor. In mijn ervaring werken MBO'ers op het HBO vaak ook gedisciplineerder en beter.

De werkgelegenheid is niet fantastisch als tweedegrader Engels, maar er zijn beroepen met minder werkgelegenheid. Stel je in het begin in op veel vervanging en tijdelijke baantjes; daarna rol je vaak wel ergens vast in. Werk op een VMBO-school in de randstad is ook gemakkelijker te vinden op een categoraal plattelandsgymnasium.

Ten slotte: trek je vooral niet te veel aan van de spellingsmaffia hier. Als iedereen die ooit zijn d's en dt's omdraaide geen docent meer mocht worden hadden we geen onderwijssysteem meer en ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs Neerlandici het met enige regelmaat verkeerd doen (omdat je in e-mails nu eenmaal snel op 'send' drukt en niet altijd alles precies na gaat lezen). Je berichten zijn prima te begrijpen, dus verder gewoon lekker negeren zou ik zeggen!

quote:Monatala schreef op 02 december 2015 @ 23:51:

[...]

Ja, dat was echt het punt van mijn reactie... Cursusje begrijpend lezen, iemand?Doet dat ertoe? Het lijkt me als docent in spe wel belangrijk om te weten dat je dus niet de hele dag op je gat zit. Je maakt behoorlijk wat kilometers. Niet dat daar iets mis mee is, overigens, maar zoek je rust dan kun je dat beter in een andere beroepstak doen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven