Werk & Studie alle pijlers

3 dagen in hotel voor "start nieuwe werkgever" - m

05-09-2020 21:33 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik zit met een uitdaging die me nogal dwars zit de afgelopen 2 dagen.

Afgelopen dinsdag ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Sowieso al een spannende uitdaging tijdens deze rare tijden. Maar ik heb er super veel zin in!

Ik werk als consultant voor een grote detacheringsclub. Om alle nieuwe medewerkers te verwelkomen hebben ze maandelijks een 3 daagse bijeenkomst in het midden van het land waar je in 3 dagen leert over het bedrijf, de cultuur, way of working etc.. teambuilding voor de nieuwe ;)

Maar, ik heb 2 kinderen. Van 5 en 2. De 1 gaat naar school, de ander naar de opvang. Mijn man werkt als zelfstandige in de bouw (sochtends voor half 7 de deur uit) waardoor ik in de ochtenden de kids naar school/opvang breng.
Op woensdag en vrijdag middag ben ik vrij, dan zijn de kinderen lekker thuis bij mij.

Mijn werkgever wil dat ik van woensdag tot en met vrijdag de gehele dag doorbreng in de training in het midden van het land. De training start om 9 uur. Bij voorkeur hebben ze dat je verblijft in een hotel wat ze hebben geregeld, zodat je deel kan nemen aan de sport activiteiten tussen 07:00 en 09:00 in de ochtend.

Ik heb aangegeven dat ik ga proberen opvang te regelen voor de woensdag en vrijdag middag maar dat het bijna 1,5 uur rijden is vanuit mijn locatie tot de training. School begint om half 9... ik kan niet eerder dan 10:00 aanwezig zijn en wil in de avonden ook liever gewoon thuis zijn.

Dit heb ik aangegeven bij de trainers. Deze gaven aan liever geen uitzondering te willen maken, want anders moeten ze dat voor iedereen. En benadrukte dat het toch wel wordt verwacht dat ik aanwezig ben. Ik heb aangegeven hier maandag op terug te komen bij mijn direct leidinggevende...

Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil liever niet gedwongen worden om 3 dagen elders door te brengen voor een training. Werk en privé is voor mij heel belangrijk. Ik werk 32 uur en breng de tijd buiten mijn werktijd het liefste door met mijn gezin.

Maar ik wil ook niet direct binnenkomen bij een organisatie en te worden gezien als een "lastige moeder"

Iemand tips? Ervaringen?
Pindy15 schreef:
05-09-2020 22:00
Even iets meer context:

- Het is voor komende maand 1 malig. Zover ik heb begrepen
- nee, dit is niet besproken tijdens de interviews/sollicitatie gesprekken
- opvang heb ik niet in directe omgeving (mijn ouders wonen 40 minuten verderop, schoonvader woont nog verder. Schoonmoeder is overleden. Daarnaast werken die ook allemaal fulltime.) Zelfde verhaal bij zussen/broers en vrienden. We hebben niemand in de omgeving die in de gelegenheid is om 2 kinderen op te vangen doordeweeks/ naar school te brengen.
- ik ben inderdaad verantwoordelijk voor de kids mbt school/ziek etc. Mijn man is zelfstandige. Als hij niet kan werken, krijgt hij niet betaald. Daardoor ben ik eerste aanspreekpunt. Dit heb ik trouwens wel aangegeven bij werkgever
- ik werk als recruitment consultant, ben verantwoordelijk voor het vinden van kandidaten (niet het sales stuk naar bedrijven toe) ik hoef inderdaad pas naar het werk als ik de kinderen op school heb afgezet.

Ik begrijp dat ik me waarschijnlijk dus druk maak over iets wat jullie veelal als normaal beschouwen. Ik doe dit werk nu 15 jaar en mij is dit juist nog nooit eerder gevraagd. Er is altijd wel een mogelijkheid voor mensen die niet in de gelegenheid zijn te verblijven in een hotel alsnog gewoon deel te nemen aan trainingen.
Je hebt je zaken thuis niet goed geregeld als jij als enige verantwoordelijk bent voor de kinderen en jij de enige bent die haar werk compleet moet afstemmen op de kinderen.
Wel een geluk dat je normaal pas hoeft te gaan werken nadat je de kinderen weg hebt gebracht.
Ik snap dat het niet aantrekkelijk is als man even een paar dagen minder kan werken, maar het is even niet anders. Man kan altijd de week ervoor/erna extra uren of een extra zaterdag gaan werken als deze uren zo’n groot probleem zijn, voordeel van zzp er zijn dat je zelf in overleg met klanten je werktijden kunt bepalen.

Ik snap dat je eerste aanspreekpunt bent, dat is in ons geval ook zo omdat ik in loondienst ben en man zzp. Maar dat betekend niet dat ik alles op moet / kan lossen. Mijn baas is echt flexibel, maar verwacht ook dat ik niet de enige ben die calamiteiten met de kinderen opvang. Komt best weleens voor dat we een dag zorgen voor een ziek kind opdelen. Man begint een uur vroeger en komt rond de middag thuis en ik werk vervolgens een paar uur langer. Zo kunnen we toch beiden een gedeelte van het werk doen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-09-2020 22:03
En hier botst weer een vrouw tegen het glazen plafond dat ze zelf heeft gebouwd.
Inderdaad zeg. Ik schaam me soms echt voor mijn soortgenoten :cry:
Ben ook wel heel benieuwd hoe man hierop reageert, biedt hij niet aan om te helpen (dat woord alleen al) ? Of zegt hij gewoon: jouw verantwoordelijkheid, jouw probleem, je zorgt maar dat je er bent?
Alle reacties Link kopieren
Bij een consultant hoort een boel flexibiliteit. Dat zie ik hier niet helemaal terug.
En eerlijk het gaat om 3 dagen. Waar gaat het echt over. Gewoon opvang regelen en lekker gaan. En als je de mogelijkheid niet hebt ok opvang te regelen, heel snel gaan organiseren want met zieke kinderen, 2 e golf, dag extra weken oid zal je dat hard nodig hebben. En je kan ook, ZZP’er of niet. Allebei flexibel dan kan er een heleboel.
Alle reacties Link kopieren
Alleen OP gelezen. Maar je hebt toch een man? Die neemt maar gewoon vrij zodat jij een goede indruk op je nieuwe werkgever kan maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nou zit ik wel in een heel ander werkveld hoor, dus misschien is dit bij sommige banen de norm, maar dit lijkt mij echt de hél. Verschrikkelijk. Verplicht leuk etc. gaan zitten doen bij zo'n hip bedrijf. Zou direct het bedrijf aan me voorbij laten gaan.

Maar als jij het op zich wel leuk vindt en de meerwaarde ervan in ziet moet drie dagen te regelen zijn toch?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Kom nou, wat een bullshit van je man/zelfstandige verhaal. JUIST als zelfstandige kan je man regelen dat hij die 3 dagen later begint en/of eerder stopt.

Mijn vriend is ook zelfstandige maar die zou dit zonder problemen regelen als dat nodig is voor mijn nieuwe baan.
En wat kost een paar uurtjes vrij nou op jaarbasis van zijn inkomen?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-09-2020 21:42
Ik zou daar ook geen zin in hebben, maar blijkbaar is dit hoe het bedrijf is. Pas je daar dan wel?
Zo ja, dan zou ik gewoon meedoen. Die 3 dagen overleef je ook wel. Dan breng je de kinderen maar 3 dagen uit logeren.
Lijkt me logisch dat je meteen een stempel krijgt als je nu al moeilijk gaat lopen doen.

Dit, logisch dat je daar geen zin in hebt en ‘s avonds liever thuis bent. Dat hebben de meesten schat ik zo in. Het is eenmalig en als je die baan echt graag wilt (houden) zou ik maar gewoon wat regelen voor die 3 dagen.
LaFolie schreef:
05-09-2020 22:20
Nou zit ik wel in een heel ander werkveld hoor, dus misschien is dit bij sommige banen de norm, maar dit lijkt mij echt de hél. Verschrikkelijk. Verplicht leuk etc. gaan zitten doen bij zo'n hip bedrijf. Zou direct het bedrijf aan me voorbij laten gaan.

Maar als jij het op zich wel leuk vindt en de meerwaarde ervan in ziet moet drie dagen te regelen zijn toch?
Haha, dit lijkt mij dus ook de hel op aarde.

TO, ik begrijp je helemaal. Zou dit ook heel vervelend vinden, ook om ineens iets voor de kinderen te moeten regelen, terwijl je misschien al niet zo’n zin hebt. Maar heel eerlijk: ik denk dat je wel moet gaan. Dit hoort schijnbaar bij de bedrijfscultuur (waar je voor hebt gekozen) en nu al moeilijk doen gaat je niet veel credits opleveren.
Is het nog een optie om wel thuis te slapen, maar gewoon op tijd zijn voor alle activiteiten en workshops (maar dan bijv wel het sporten overslaan)? Dan ben je toch even thuis, geef je je kinderen een knuffel (slapend?), maar ben je wel aanwezig op je werk.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
05-09-2020 22:20
Nou zit ik wel in een heel ander werkveld hoor, dus misschien is dit bij sommige banen de norm, maar dit lijkt mij echt de hél. Verschrikkelijk. Verplicht leuk etc. gaan zitten doen bij zo'n hip bedrijf. Zou direct het bedrijf aan me voorbij laten gaan.

Maar als jij het op zich wel leuk vindt en de meerwaarde ervan in ziet moet drie dagen te regelen zijn toch?
Ook al vind je er geen reet aan, als je je proeftijd wil overleven zou ik gewoon aanwezig zijn bij de verplichte training.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt niet wil dan zou ik een andere baan zoeken, want dan past dit type bedrijf niet bij jou.
Anders regelt je man het maar eenmalig.
Alle reacties Link kopieren
Drmama schreef:
05-09-2020 22:26
Haha, dit lijkt mij dus ook de hel op aarde.

TO, ik begrijp je helemaal. Zou dit ook heel vervelend vinden, ook om ineens iets voor de kinderen te moeten regelen, terwijl je misschien al niet zo’n zin hebt. Maar heel eerlijk: ik denk dat je wel moet gaan. Dit hoort schijnbaar bij de bedrijfscultuur (waar je voor hebt gekozen) en nu al moeilijk doen gaat je niet veel credits opleveren.
Is het nog een optie om wel thuis te slapen, maar gewoon op tijd zijn voor alle activiteiten en workshops (maar dan bijv wel het sporten overslaan)? Dan ben je toch even thuis, geef je je kinderen een knuffel (slapend?), maar ben je wel aanwezig op je werk.
Kom op zeg, je bent toch meer dan een tuttige huismoeke?

Neem dan die baan niet aan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oké, famille kan niet. Maar waarom zou je man niet kunnen bijspringen voor die paar dagen?
Ja, je maakt bepaalde afspraken over de verdeling qua zorg, maar nu komt alles op jouw schouders. Als er geen flexibiliteit vanuit hem is om daar een keertje van af te wijken zou ik daar geen genoegen mee nemen.
Of komt het niet direct uit hem maar wil je het niet van hem vragen TO?
Je werkt ook gewoon 32 uur, dat is nou ook niet weinig. Dit moet hij wel kunnen regelen voor die paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
Drmama schreef:
05-09-2020 22:26
Haha, dit lijkt mij dus ook de hel op aarde.

TO, ik begrijp je helemaal. Zou dit ook heel vervelend vinden, ook om ineens iets voor de kinderen te moeten regelen, terwijl je misschien al niet zo’n zin hebt. Maar heel eerlijk: ik denk dat je wel moet gaan. Dit hoort schijnbaar bij de bedrijfscultuur (waar je voor hebt gekozen) en nu al moeilijk doen gaat je niet veel credits opleveren.
Is het nog een optie om wel thuis te slapen, maar gewoon op tijd zijn voor alle activiteiten en workshops (maar dan bijv wel het sporten overslaan)? Dan ben je toch even thuis, geef je je kinderen een knuffel (slapend?), maar ben je wel aanwezig op je werk.
Als je dat doet dan doe je het waarschijnlijk voor niks want dan is de kans groot dat je je proeftijd niet door komt. Omdat je dan niet in de bedrijfscultuur past.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo heb jij kinderen? Hij niet dan? Het zijn 3 dagen en hij kan/wil niet de flexibiliteit opbrengen...

Dat betekent nog wat als de kinderen ziek zijn, studiedag hebben of wat dan ook. Dat jij het eerste aanspreekpunt bent, wil niet zeggen dat jij altijd zomaar thuis kan blijven bij calamiteiten. Dat zal je baas niet accepteren.

Jullie gezin, jullie huishouden, jullie werk dat is jullie gezamenlijke verantwoordelijkheid en in die volgorde.
Ik zou zsm een serieus gesprek met jouw man aangaan. Heeft hij al aangegeven dat hij niet eenmalig 3 dagen kan/ wil zorgen voor de kinderen? ( en wellicht andere trainingen/ bijeenkomsten buiten werktijd op een later tijdstip?).

Ik ben na de geboorte van de kinderen regelmatig voor mijn werk op zakenreis / externe training geweest. Dit was altijd prima te regelen met partner/ opvang. Mijn partner was en is ook zelfstandige. Alles valt of staat met de onderlinge verdeling/ afspraken en wederzijdse flexibliteit.

Echt jammer dat anno 2020 de zorg voor kinderen/ huishouden nog steeds voornamelijk wordt gezien als de verantwoordelijkheid van de vrouw. Hoeveel mannen zouden dit dilemma hebben?
Amarettootje schreef:
05-09-2020 22:27
Oké, famille kan niet. Maar waarom zou je man niet kunnen bijspringen voor die paar dagen?
Ja, je maakt bepaalde afspraken over de verdeling qua zorg, maar nu komt alles op jouw schouders. Als er geen flexibiliteit vanuit hem is om daar een keertje van af te wijken zou ik daar geen genoegen mee nemen.
Of komt het niet direct uit hem maar wil je het niet van hem vragen TO?
Je werkt ook gewoon 32 uur, dat is nou ook niet weinig. Dit moet hij wel kunnen regelen voor die paar dagen.
Al werkt ze minder uren, echt wat een raar gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Gaan de kinderen normaal op jouw werkdagen naar de kinderopvang/bso? Dan zou ik vragen of ze een extra dagje kunnen komen. Hier is dat op woensdag en vrijdag vaak geen probleem. Eventueel overleggen of je die week dan op maandag en/ of dinsdag vrij kan krijgen en die dag ruilen. Als dat geregeld is moet je man het brengen en halen gewoon regelen. Kom nou, het zijn 3 dagen!
Alle reacties Link kopieren
ClubSoda schreef:
05-09-2020 22:30
Ik zou zsm een serieus gesprek met jouw man aangaan. Heeft hij al aangegeven dat hij niet eenmalig 3 dagen kan/ wil zorgen voor de kinderen? ( en wellicht andere trainingen/ bijeenkomsten buiten werktijd op een later tijdstip?).

Ik ben na de geboorte van de kinderen regelmatig voor mijn werk op zakenreis / externe training geweest. Dit was altijd prima te regelen met partner/ opvang. Mijn partner was en is ook zelfstandige. Alles valt of staat met de onderlinge verdeling/ afspraken en wederzijdse flexibliteit.

Echt jammer dat anno 2020 de zorg voor kinderen/ huishouden nog steeds voornamelijk wordt gezien als de verantwoordelijkheid van de vrouw. Hoeveel mannen zouden dit dilemma hebben?
Heel terechte vraag. Waarschijnlijk vrijwel nihil (uitzonderingen daargelaten).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat als je samen kinderen hebt, je ook samen de zorg op je moet nemen en dat je man hier wel iets flexibeler in zou moeten zijn. En als dat écht niet kan (omdat het inkomen belangrijk is) dan kan je misschien niet allebei een fulltime carrière hebben, in ieder geval niet met kleine kinderen.

Of je erop zit te wachten om drie dagen met collega's door te brengen is een tweede, maar volgens mij is dat uiteindelijk altijd best leuk.
Alle reacties Link kopieren
Even loepen verklaart een hoop. Man is een narcist, zo schrijft ze zelf.
Ga bij hem weg. Je doet toch al alles alleen
amarettootje wijzigde dit bericht op 05-09-2020 22:36
42.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zomaar het idee dat er wel meer bijeenkomsten per jaar zijn bij dit bedrijf. Dat kon nog wel eens een issue worden lijkt me, want je kunt pas om 10 uur aanwezig zijn vanwege de kinderen.

En als een teamvergadering nu om 9 uur begint? Kom je dan ook gewoon een uur later aanschuiven?
Heb je zwart op wit staan dat je dag X, Y en Z van 10 tot 16.45 werkt, of wordt er flexibiliteit verwacht?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Sorry hoor maar wat een gemiep. Als je man voor een baan een introductie van bij wijze van spreken 3 weken had, had jij het ook gewoon opgelost voor hem. Regel het gewoon (je man dus).

En waarschijnlijk zit niemand echt te wachten op een driedaagse introductie. Maar sommige dingen doe je gewoon, kom op hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie als gezin totaal niet flexibel als je niet eens eenmalig een paar dagen weg kan! Dan regelt je man maar een keer iets. Dit hoort erbij en je maakt al meteen geen goede indruk als je niet gaat, ik vind het eerlijk gezegd ook echt geen goede instelling. Echt moeite doe je er ook niet voor. Het is maar één keertje, het hoort erbij en dus ga je gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven