Werk & Studie alle pijlers

40 uur per week studeren

01-09-2013 19:44 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor universiteit staat 40 uur per week studeren. Ik vraag me af hoe dit gezien moet worden?! Is het zo dat je elke dag van 9.00-17.00 studeert exclusief pauzes of mag je ook elke dag een uur lunchpauze en wat korte pauzes nemen (dus dan kom je ongeveer op 30 uur ECHT studie per week). Ik wil deze methode dit studiejaar graag gebruiken namelijk. Eerder rommelde ik maar wat aan....
40 uur studie is 40 uur studie.

Als jij tien uur in de week besteedt aan pauzeren moet je dus ergens anders nog 10 uur zoeken.
Als je alles wil doen wat er opgegeven wordt en je doet dat serieus, dan kun je daar wel 40 uur mee vullen en als je dat tussen 9 en 5 doet, dan ben je op die uren bezig. Bij mij, en de meeste studenten denk ik, ging het wel wat anders.
Wat denk je zelf? Al studeer je 24 uur achtereen in het weekend, zal de uni een wordt wezen. Het gaat om 40 uur per week die je besteedt aan je studie.

(Wat in mijn ervaring zwaar overdreven is, maar goed)
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2013 @ 19:46:

40 uur studie is 40 uur studie.

Als jij tien uur in de week besteedt aan pauzeren moet je dus ergens anders nog 10 uur zoeken.Ja. Het verwarrende is dat de universiteit zegt dat we van 9.00-17.00 moeten studeren (net als een normale werkweek) van ma t/m vr. Zo worden die 40 uur dus berekend, alleen ik vraag me dan af waar de pauzes zitten. Je kan moeilijk geen pauze nemen.
Dat zijn SLU's, Studie Last Uren, een bepaald aantal uur staat voor een bepaald aantal ECT's (studiepunten), die moeten tenslotte ergens op gebaseerd zijn.

Die SLU's staat ook voor huiswerk en groepswerk op school, buitenom de colleges. Maar ikzelf zit vaak onder het vastgestelde SLU's.
Oh ik vind het zo'n domme vraag, maar mijn perfectionisme komt weer om de hoek kijken. Ik wil het graag perfect doen.
dan klopt het niet he? Als men vindt dat je 40 uur moet studeren dan bedoelen ze ook 40 uur studie. Dus je moet doorstuderen tijdens de lunch
Ik zou een schema maken waar jij het zelf goed op doet. De een heeft meer pauzes nodig dan de ander. Het gaat er bovendien niet om hoe lang je studeert, maar hoe effectief je studeert. Het kan best zijn dat je in 30 uur met pauzes meer opneemt dan 40 uur stug doorblokken.

Wat er voor staat is denk ik niet zo interessant. Wat jij nodig hebt wel.
Hallo?!
quote:Lifeforever schreef op 01 september 2013 @ 19:50:

Dat zijn SLU's, Studie Last Uren, een bepaald aantal uur staat voor een bepaald aantal ECT's (studiepunten), die moeten tenslotte ergens op gebaseerd zijn.

Die SLU's staat ook voor huiswerk en groepswerk op school, buitenom de colleges. Maar ikzelf zit vaak onder het vastgestelde SLU's.Mag ik vragen hoe jij je studietijd indeelt? Heb je een vaste methode of doe je af en toe wat?
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2013 @ 19:50:

dan klopt het niet he? Als men vindt dat je 40 uur moet studeren dan bedoelen ze ook 40 uur studie. Dus je moet doorstuderen tijdens de lunchStuderen kan op allerlei manieren!
quote:Studeren kan op allerlei manieren! Precies!
.
quote:ullaaa schreef op 01 september 2013 @ 19:51:

[...]

Mag ik vragen hoe jij je studietijd indeelt? Heb je een vaste methode of doe je af en toe wat?Ik heb geen vaste methode, doe eigenlijk het hele semester niks, behalve colleges bijwonen en me actief inzetten in groepswerk. En twee/drie weken voor de tentamens beginnen haal ik mijn boeken uit de folie, lees ik elke letter en vat ik samen tot ik er een goed gevoel bij heb. Tot nu toe succesvol! Maar de aanpak scheelt per persoon denk ik.
Wat is een normale werkweek van 40 uur? 09.30-17.00 bijvoorbeeld. Met een halfuur onbetaalde pauze en vaak twee keer een kwartier betaalde pauze. Kortom: je mag heus eten hoor, anders kan je niet goed werken/studeren. Eerste levensbehoefte enzo.

Ik snap je vraag gewoon sowieso niet eigenlijk. Ik zelf studeerde vaak van 12.00 tot 21.00 bijvoorbeeld met eet- huishoudpauzes enzo. Voor iedereen is het anders. Ik snap werkelijk niet wat je nu wil weten.

Want misschien ben jij veel actiever in de ochtend als middag... Of juist in de avond. Het wordt geadviseerd, niet verplicht.
Ik bedoel.. Tussen 09.00 en 17.00 studeren is geen garantie dat je het haalt ofzo.
Het gaat om twee dingen bij de meeste universiteiten en hogescholen:

- het aantal uren dat een gemiddelde student kwijt is aan colleges volgen, werkgroepen en zelfstudie. Kun jij het in minder tijd, fijn voor jou. Kost het meer tijd, jammer voor jou. Maar er is werkelijk niet één universiteit die zich gaat bemoeien met hoe lang jij er over doet om je boterhammen op te eten of hoe vaak je naar de wc gaat.

- de uren die je geacht wordt beschikbaar te hebben voor ingeroosterde activiteiten. Als er college of werkgroep is ingeroosterd op vrijdagmiddag om 3 uur hoef je dus niet aan te komen met 'dan kan ik niet want dan heb ik bijbaantje/sport/kroeg'. OP werkdagen tussen 9 en 5 (soms nog iets ruimer) kan er studieactiviteit zijn en dat kan verplicht zijn.
Wauw. Wil je dat ze je vertellen wanneer je mag pauzeren? Ik denk dat een hbo meer iets voor je is dan een uni, de uni gaat uit van een grote mate van zelfstandigheid.
Ik neem aan dat je eerstejaars student bent? Mijn ervaring is dat veel studenten niet weten hoe ze moeten studeren. Volg een cursus 'leren leren' oid op jouw universiteit of maak een afspraak met jouw studieadviseur of mentor om dit te bespreken en studieschema's te maken.
Ik zie TO al aankomen bij de hoogleraar; maar... Mag ik dan wel eten tussen 9-17??!
Ik heb misschien maar de helft van al die uren gebruikt om te studeren. Anders heb je geen leven meer over.
Weet je wel zeker dat je naar de universiteit gaat en niet naar de sociale werkplaats? Daar zou ik zo'n vraag namelijk eerder verwachten.

Enige zelfstandigheid verwachten ze volgens mij wel hoor!
Nou, nou, niet zo onaardig.

Volgens mij zegt TO ook dat ze wel begrijpt dat je pauzes kunt houden, maar dat je dan binnen de uren van 9 tot 17 niet aan 40 uur kunt komen.

Volgens mij is de vraag meer; "Hoe deel ik mijn 40 uur studeertijd het beste in?"

Klopt dit, TO?
Nou, ik lees vooral dat TO zegt dat ze, als ze van 09.00-17.00 studeert, geen tijd overhoudt voor eten of dus elke dag twee uur niet studeert tussen die tijden en zo aan 30 uur studie komt...

Het komt blijkbaar niet in haar op dat ze ook van 09.00-13.00 en van 14.00-18.00 kan studeren. Of elke andere invulling van acht uur per dag.
Ik ben net begonnen aan een HBO-studie en heb de volgende planning.

Maandag, collegedag (deeltijdopleiding)

di-woe-do-vrij 4 x een blok van 90 minuten.

Ik moet door omstandigheden veel rusten of juist bewegen tussendoor, maar jij hebt dat waarschijnlijk niet nodig en kunt vast nog wel 1 a 2 blokken extra inplannen.

Ik kom met met bovenstaande planning dus op 24 uur zelfstudie per week. Te weinig, volgens de hogeschool, maar ik ga het toch zo proberen. Hopelijk red ik het hier mee.

Succes met je studie!
TO, pak je rooster erbij en ga eens kijken wanneer je vrij bent en bedenk wanneer jij het het fijnste vindt om te studeren.

Dit is hoe ik het doe: vaak lees ik me de hele zondag in voor de komende. Mét pauzes uiteraard. Ik ben dan zo'n 6 uur bezig. Verder ga ik naar mijn colleges (15 uur p/w) en bereid ik iedere dag (thuis/in de trein/in een 'tussenuur') ongeveer een uurtje voor, voor de komende dag. Ik ben ongeveer 30 uur met mijn studie bezig. Minder dan de SLU, maar ik heb het geluk dat niet meer uren nodig heb.

Ik vind de hele zondag studeren heerlijk. Maar er zijn ook mensen die zo lang achter elkaar bezig zijn niet prettig vinden. Vogel eerst eens uit wat het beste bij je past!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven