Werk & Studie alle pijlers

A.s. woensdag gesprek over de sfeer op de afdeling

14-05-2007 09:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi !



A.s. woensdag hebben we een gesprek over de sfeer op de afdeling. Wij zitten met z'n 5-en op de afdeling en één collega verpest het voor ons allemaal. Dit hebben we een aantal keer bij onze manager aangegeven en nu wil hij een gesprek met ons allemaal. Ikzelf vind het eigenlijk laf van zijn kant, omdat hij te laf is het gesprek met haar alleen aan te gaan (hij heeft toegegeven ook moeite te hebben met haar manier van communiceren).



Die collega waar ik het over heb is een 'volwassen' vrouw (midden 40). Maar de manier waarop zij communiceert gaat te ver.



* Ze is ronduit bot;

* Heeft een grote bek;

* Erg aanwezig;

* Totaal NIET collegiaal;

* Neemt niks van je aan, ziet het als een aanval;

* Communicatie verloopt traag omdat ze zich zo belachelijk opstelt 'ik weet het allemaal en jullie niks...'



Ik ben iemand die niet over zich heen laat lopen, door wie dan ook. Maar ik heb er wel moeite mee dat onze manager ons nu in feite voor het blok zet door zo'n gesprek met ons allemaal aan te gaan. Dat wordt dan (denk ik) een eenrichtingsverkeer gesprek en dat vind ik zelfs lullig voor die vrouw. Dit is toch iets wat hij zelf op dient te pakken? De leiding moet hier iets aan gaan doen. Maar ze kunnen er weinig aan doen, madame heeft namelijk een vast contract. En om haar nou met een smak geld de laan uit te sturen, nee dat zien ze niet zitten. Maar dit is verdomme (sorry) een onwerkbare situatie.



Nu moet ik toegeven dat ze de laatste twee maanden HEEL AF EN TOE poeslief de hoek uit kan komen. Erg gemaakt. Het lijkt wel of ze amper aardig kan doen. Ze doet ook erg uit de hoogte. Het gaat gewoon helemaal nergens over.



Dit stond o.a. in de mail die m'n baas naar ons allemaal heeft verzonden:





Ik realiseer me dat dit geen gemakkelijk gesprek wordt. Voor je het weet zit je vast in emoties en dat is geen goede basis voor een oplossing.

Daarom wil ik jullie vragen om dit gesprek voor te bereiden met concrete probleemstelling en mogelijke oplossingen.

Ik denk dat het geen nut heeft om te blijven steken in een uitputtende lijst met voorbeelden.



Tevens is het zo dat m'n andere collega's zich snel in een hoek door haar laten lullen waardoor ik nu al weet dat dit gesprek voornamelijk tussen haar en mij plaats zal gaan vinden, wat ik erg jammer vind, maar so be it.



Hoe kan ik dit het beste omschrijven en aan gaan pakken om haar zo min mogelijk aan te vallen (dit omdat ik zo niet in elkaar steek, maar het wel zo netjes mogelijk wil verwoorden).



Hetgeen wat ik hierboven heb genoemd heb ik reeds opgeschreven, maar het moet wat uitgebreider. Hij wil liever niet dat het een 'lijstje' wordt (heel jammer dan). Omdat ik al e.e.a. op heb geschreven ben ik benieuwd naar eventuele toevoegingen van jullie kant.



Alvast enorm bedankt !!!



Groetjes,

Lousje1980.
Alle reacties Link kopieren
Ah, mooi dat je leidinggevende toch al iets van het gedrag gezegd heeft en dat het voor dit moment lijkt te verbeteren. Is toch al een hele andere insteek voor een gesprek straks.



Pas wel op, want voor je het weet wordt iedereen bij dat gesprek over de tong gehaald en wordt er bijvoorbeeld ook gezegd wat de rest van je collega's aan jou wat minder vinden....
Alle reacties Link kopieren


Ah, mooi dat je leidinggevende toch al iets van het gedrag gezegd heeft en dat het voor dit moment lijkt te verbeteren. Is toch al een hele andere insteek voor een gesprek straks.



Pas wel op, want voor je het weet wordt iedereen bij dat gesprek over de tong gehaald en wordt er bijvoorbeeld ook gezegd wat de rest van je collega's aan jou wat minder vinden....
Als m'n collega's iets aan mij wat minder vinden, zullen zij dit direct tegen me zeggen. We gaan ontzettend leuk en goed met elkaar om, dus dat verwacht ik verder niet echt tijdens dat gesprek.



Die 'ene collega' is echt de enige die de boel verziekt(e).



Maar we wachten het af! Momenteel gaat het nog prima (gelukkig!).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lousje,





er zijn al heel veel nuttige dingen gezegd, ik wil toch even nog wat

aanvullen; probeer de "problemen" die er zijn zoveel mogelijk vanuit

jezelf te formuleren. Dus niet "jij bent altijd zo...", dan voelt je

collega zich (terecht!) aangevallen. Maar "ik zie dit en dit, op mij

komt dit zo over, daardoor voel ik me, dat zouden we kunnen oplossen

door" Dan houd je het meer bij jezelf, en escaleert het minder snel.





En zorg inderdaad dat je niet verzandt in eindeloze voorbeelden, daar

los je de uiteindelijke problemen niet mee op. En, volgens mij noemde

Ellen2 dat, vraag regelmatig aan je collega's wat zij er van vinden,

zodat je niet alleen staat. Succes!
Alle reacties Link kopieren


Hoi Lousje,



er zijn al heel veel nuttige dingen gezegd, ik wil toch even nog wat aanvullen; probeer de "problemen" die er zijn zoveel mogelijk vanuit jezelf te formuleren. Dus niet "jij bent altijd zo...", dan voelt je collega zich (terecht!) aangevallen. Maar "ik zie dit en dit, op mij komt dit zo over, daardoor voel ik me, dat zouden we kunnen oplossen door" Dan houd je het meer bij jezelf, en escaleert het minder snel.



En zorg inderdaad dat je niet verzandt in eindeloze voorbeelden, daar los je de uiteindelijke problemen niet mee op. En, volgens mij noemde Ellen2 dat, vraag regelmatig aan je collega's wat zij er van vinden, zodat je niet alleen staat. Succes!





Klopt, ik praat altijd vanuit de ik-vorm, daar bereik je sowieso meer mee. En uiteraard rustig blijven. Een ander 'aanvallen' o.i.d. bereik je vrij weinig mee.



Ik heb het reeds tegen me collega's gezegd dat ik hoop dat ik er niet alleen voor sta en zij ook hun zegje doen. Ze hebben mij gegarandeerd dit te zullen doen, dus ik wacht het af. Ik hoop op goed resultaat, daar gaat het tenminste om! Dat we de goede sfeer behouden. We moeten het tenslotte van elkaar hebben!
Alle reacties Link kopieren
Je gaf ook al aan dat de sfeer al behoorlijk verbeterd is en dat de betreffende collega al behoorlijk haar best doet.



Dat zou ik ook zeker niet onbesproken laten. Tuurlijk wel benoemen wat je allemaal als een probleem ervaart, maar benoem ook tevens de zaken die ze de laatste week opgepakt lijkt te hebben en als je dat goed vindt, geef dan ook naar haar aan dat je dat waardeert en dat je merkt dat dat ook veel beter werkt (of zoiets). Complimentjes werken nog wel eens beter dan kritiek ;)
Alle reacties Link kopieren


Je gaf ook al aan dat de sfeer al behoorlijk verbeterd is en dat de betreffende collega al behoorlijk haar best doet.



Dat zou ik ook zeker niet onbesproken laten. Tuurlijk wel benoemen wat je allemaal als een probleem ervaart, maar benoem ook tevens de zaken die ze de laatste week opgepakt lijkt te hebben en als je dat goed vindt, geef dan ook naar haar aan dat je dat waardeert en dat je merkt dat dat ook veel beter werkt (of zoiets). Complimentjes werken nog wel eens beter dan kritiek ;)





Dat was ik al van plan haha. Als ik aan het woord kom tijdens dit gesprek begin ik daar als 1e over, dat had ik me al bedacht hehe. Ik ben geen trutje die gelijk de negatieve punten op gaat noemen o.i.d. Heb er momenteel veel vertrouwen in dat het gesprek goed zal gaan verlopen.



Allemaal bedankt voor de reacties hoor! Toppie!!!! ;)
Alle reacties Link kopieren
Nickname aangepast van Lousje1980 naar boogschutter80. :)

Dan weten jullie dat ik het ben. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven