Werk & Studie alle pijlers

aanloopschaal of fucntionele schaal

10-01-2010 22:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek voor mijn nieuwe baan. Super spannend! Ik ben me aan het oriënteren op het salaris. Ik heb gehoord dat er nogal wat over te onderhandelen valt. Mijn voornaamste vraag is of er een mogelijkheid is om meteen in de functionele schaal te worden ingedeeld, ipv de aanloopschaal. Hiervoor is 2 jaar werkervaring nodig. Ik heb met deze functie bijna 1 jaar ervaring. Deze functie is een HBO-niveau waarvoor ik de juiste opleiding heb gevolgd. Ik heb echter eerder ook al een universitaire studie psychologie afgerond, al is dat niet direct in de richting van deze functie (medische sector). Is plaatsing in de functionele schaal een mogelijkheid, of vraag ik dan iets onredelijks?
Als er duidelijk staat 2 jaar ervaring, dan is bijna 1 jaar dus niet genoeg om in de functionele schaal te komen. Meestal heb je aan een niet relevante opleiding niet veel bij onderhandelen voor een hogere inschaling.

Aan de andere kant: als ze moeilijk iemand voor de functie kunnen krijgen is er nog wel eens wat onderhandelingsruimte.

Overigens is er bij overheid en semi-overheid (medische sector oa) meestal niet zoveel onderhandelingsruimte als in de commerciele sector. Soms willen ze nog wel eens meewerken aan het overnemen van je huidige salaris, als dit hoger ligt dan waar je bij hun in terecht zou komen, en je daar zo dichtbij mogelijk inschalen, maar als je pas één jaar werkervaring hebt zal dat hier niet van toepassing zijn.

Maar proberen kun je het natuurlijk altijd.

Gaat het om een functie binnen het psychosociaal werk?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Dank voor je reactie! t Gaat om een zelfstandige medische functie.

Ik dacht al dat dat geen optie zou zijn. Het zal dus onderhandelen worden in welke aanloopschaal ik kom!
Oh ja, die vereiste twee jaar staat in de CAO. Maar had wel eens horen vertellen dat je in speciale omstandigheden direct naar de functionele schaal zou kunnen, vandaar.
Ik vroeg het eigenlijk omdat voor sommige functies je eerdere studie misschien wel relevant is en er daarom meer onderhandelingsruimte is. Ik heb zelf een jaar of 12 in die sector gewerkt, maar die is natuurlijk nogal breed
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Bij mijn zus kwam de opdrachtgever zelf met "Oh, je hebt een universitaire studie afgerond, dus een trede hoger". Of jouw werkgever er ook zo over denkt is een tweede vraag...

Een studie psychologie lijkt me in de medische wereld altijd goed voor een trede (of twee) hoger ivm people-skills, tenzij je een lab-functie vervult??
Je meteen neerleggen bij de CAO regeltjes is niet erg handig. Het is een HBO functie, dus ik zou zeggen dat een universitaire opleiding met een jaar relevante werkervaring toch wel op twee ervaringsjaren ingeschaald kan worden. Laat je niet zomaar afbluffen door regels een gewoontes. Dat is vaak gewoon onderhandelingstaktiek.

Hou het wel netjes, je wilt natuurlijk niet de boel verpesten door te lang door te gaan. Een jaar relevante werkervaring en de afspraak dat je bij goed functioneren de functionele schaal ingaat is ook heel mooi.
Dit is goed om te horen! Ik hoop hier natuurlijk wel op. Maar ik wil ook niet meteen te hoog inzetten, bang dat ze me niet meer serieus nemen in de onderhandeling.

Ben zeker van plan het netjes te houden, hier kunnen we gewoon over praten. En het blijft natuurlijk wel mijn werkgeven, iemand waar ik straks na dit gesprek ook nog fijn mee wil kunnen omgaan!

Bedankt voor jullie tips!!
@TO, de wens tot goede omgang geldt ook voor de werkgever! Onderhandelen kan altijd, maar je moet je grenzen kennen. Het is ook belangrijk om argumenten te hebben waarom je in een hogere schaal / functionele schaal terecht zou moeten komen. En dan niet: ik doe mijn werk goed, maar bespreek resultaten, opleiding, ervaring etc.
Fortis et liber
Gozer, een universitaire studie afgerond hebben gelijk stellen aan werkervaring op HBO-niveau gaat lang niet altijd op. Omdat werkervaring vaak niet gelijk te stellen is aan een theoretische opleiding gevolgd te hebben, en omdat in nogal wat richtingen de universitaire variant vaak inhoudelijk significant verschilt in denkrichting en -aanpak ten opzichte van een HBO-opleiding en dat vaak ook erg doorwerkt in de mogelijkheden van een kandidaat om al dan niet direct inzetbaar te zijn in een functie.

Om die reden heeft soms een HBO'er mét werkervaring meer dan de voorkeur boven een WO'er zonder in heel veel functies.

En om die reden ben ik als selecteur dus soms een beetje allergisch voor de te simpele redenatie dat een WO-opleiding per definitie beter is en dus hoger ingeschaald en/of betaald moet worden...
@TD:

Dat je allergisch bent voor een arrogant standpunt snap ik, ben ik ook. Maar als selecteur geef je toch ook de voorkeur aan iemand die laat zien zich niet overal bij neer te leggen en het toch op zijn minst probeert?

Als ik bij mezelf afreken: WO + promotie op relevant vankgebied wordt bij mijn werk gezien als twee ervaringsjaren. Ik kreeg na wat getouwtrek vier ervaringsjaren en dat terwijl mijn promotie niet relevant was. En dat was ruimschoots voor de 'jubeljaren' die achter ons liggen. Eigenlijk zou ik al heel blij zijn geweest met die twee geboden ervaringsjaren destijds, maar ik had al geleerd dat je nooit het eerste bod zomaar hoeft te accepteren.

En ik zie op mijn werk razend goede HBO-ers en waardeloze academici. Er zit een heel groot verschil tussen een allochtoon die zich via LBO een weg heeft geknokt door de instituties en HBO heeft gedaan en een rijkeluiskind dat met een gouden lepel in de mond al feestend de universiteit doorloopt. Het mentaliteitsverschil is allesbepalend. Doe mij die allochtoon maar, Achmed is een wereldgozer!
anoniem_98729 wijzigde dit bericht op 11-01-2010 15:08
Reden: stijlfout
% gewijzigd
@ Gozer, nu begrijp ik hoe ik je zinsnede "ik zou zeggen" in je eerdere posting moet opvatten. Natuurlijk moet je iets proberen, al waardeer ik nog het meest het eigen inzicht in marktwaarde en zelfkennis bij een kandidaat, eerlijk is eerlijk. (Misschien ben ik in mijn recruiter-tijd ook wel net iets teveel pas afgestudeerde WO'ers tegengekomen die er heilig van overtuigd waren dat ze puur door hun theoretisch niveau binnen 5 jaar absoluut leiding moesten kunnen geven aan een bank-filiaal).

Doe mij de kandidaat maar die kan laten zien waar ie voor staat maar net zo goed kan aangeven waar het aan schort en waar ie nog beter in wil worden. Puur opleiding is zo verschrikkelijk overgewaardeerd, het is net je rijbewijs: echt goed rijden leer je in de praktijk; je rijbewijs bewijst dat je weet hoe je moet schakelen...
@TD: Ik heb in de jubeljaren ook vrachten zelfingenomen acadeempjes langs zien komen die echt nog nooit tegenwind hadden meegemaakt. Die konden ook een heel erg goed verhaal ophangen over wat ze allemaal wensten aan te treffen in hun nieuwe baan. Een beetje spiegelen aan wat er van ze verwacht werd? Het kwam niet in ze op! Die hoefden nooit de afwijzingsbrief af te wachten om te weten dat ik ze niet hoefde.
Ach, misschien ga ik er nog anders over denken als ik zelf over een (hele) tijd alsnog die academische studie wél heb afgemaakt .

(overigens kom ik ook vaak genoeg om niet ongenuanceerd te worden, verschrikkelijk goede academen tegen, behept met goede zelfkennis en een boel vaardigheden).
TO: Hoe is het afgelopen?
anoniem_98729 wijzigde dit bericht op 13-01-2010 08:22
Reden: tikfout
% gewijzigd
Heb gesprek gehad. Helaas viel er niet veel te onderhandelen. De CAO werd gevolgd, dus ik begin gewoon in de aanloopschaal. Ook wel begrijpelijk, mijn WO opleiding is immers niet direct relevant voor de technische uitvoering van de functie. Het schijnt het normale traject te zijn wat alle andere collega's voor mij ook hebben doorlopen, dus voor mij werd geen uitzondering gemaakt. Ik vind het wel oke, ik weet nu in ieder geval dat iedereen gelijk behandeld wordt en je salaris niet direct afhangt van je goede babbel!

Bedankt voor jullie mening en ervaringen! Leuk om te horen hoe mensen hierover denken!
Dan rest er nog maar een ding: gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven