Advies gevraagd
donderdag 8 februari 2018 om 15:53
Ik heb een contract voor 24-40 uur per week, maar van mijn baas moet ik 40 uur per week werken. Het werk is er wel. Ik vind het niet super leuk, het is eerder 'wel oké; . De dagen duren lang.
Naast die 40u werk ik als zzp'er, zo'n 5 uur per week, maar nu heb ik net een nieuwe klus aangenomen. Eigenlijk zou ik dit nog wat meer kunnen uitbouwen en dit is wat ik echt leuk vind, waar mijn hart ligt en waar ik goed in ben. Het liefst zou ik hier toch zeker tien uur per week mee bezig zijn.
Maar ja, ik heb ook die veertig uur maar te maken en merk nu dat ik er best wel op stuk loop, zeg maar. Voel me compleet leeggezogen. Van mijn zzp-werkzaamheden krijg ik energie, maar van mijn gewone werk juist niet. Ook kom ik niet toe aan hobby's of sociale contacten. En wil ik ook nog therapie gaan volgen, alleen wordt dat ook lastig zo. Wat kan ik het beste doen?
Naast die 40u werk ik als zzp'er, zo'n 5 uur per week, maar nu heb ik net een nieuwe klus aangenomen. Eigenlijk zou ik dit nog wat meer kunnen uitbouwen en dit is wat ik echt leuk vind, waar mijn hart ligt en waar ik goed in ben. Het liefst zou ik hier toch zeker tien uur per week mee bezig zijn.
Maar ja, ik heb ook die veertig uur maar te maken en merk nu dat ik er best wel op stuk loop, zeg maar. Voel me compleet leeggezogen. Van mijn zzp-werkzaamheden krijg ik energie, maar van mijn gewone werk juist niet. Ook kom ik niet toe aan hobby's of sociale contacten. En wil ik ook nog therapie gaan volgen, alleen wordt dat ook lastig zo. Wat kan ik het beste doen?
donderdag 8 februari 2018 om 16:04
Wat ontzettend vervelend dat je 'gewone' werk zoveel leegzuigt. Absoluut op tijd aangeven aan je baas; als jij komt thuis te zitten met een burn-out, is hij nog veel verder van huis. En ook vooral blijven luisteren naar je eigen lichaam en je rust pakken!
En natuurlijk hoop ik voor je dat je ooit ZZP fulltime kan doen!
En natuurlijk hoop ik voor je dat je ooit ZZP fulltime kan doen!
donderdag 8 februari 2018 om 16:13
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Hij heeft mij een min-maxcontract gegeven, om zichzelf in te dekken voor als het financieel minder zou gaan. Maar ja, daar ziet het niet echt naar uit, er is volop werk... ik weet nu al dat hij nee zegt
Helaas liggen de banen niet bepaald voor het oprapen en fulltime zzp'en zie ik niet zo zitten, het is ontzettend moeilijk een fatsoenlijk uurtarief te krijgen in mijn branche. In de ideale situatie zou ik drie dagen in loondienst werken en twee dagen als zzp'er
Helaas liggen de banen niet bepaald voor het oprapen en fulltime zzp'en zie ik niet zo zitten, het is ontzettend moeilijk een fatsoenlijk uurtarief te krijgen in mijn branche. In de ideale situatie zou ik drie dagen in loondienst werken en twee dagen als zzp'er
donderdag 8 februari 2018 om 16:18
Als ik me niet vergis, schreef je eerder dat je een intensief therapietraject gaat volgen. En als dat klopt, dan heb je meer aan die 40 uur in loondienst, omdat de werkgever jou straks ziektegeld door moet betalen op basis van je gemiddeld aantal gewerkte uren over de 3 maanden voorafgaand aan jouw uitval. Kortom, ik zou de ZZP-klussen even laten voor wat het is, dat kun je altijd na je therapietraject verder oppakken.
donderdag 8 februari 2018 om 16:20
(in dit soort zaken... Altijd luisteren naar Nummer*Zoveel)Nummer*Zoveel schreef: ↑08-02-2018 16:18Als ik me niet vergis, schreef je eerder dat je een intensief therapietraject gaat volgen. En als dat klopt, dan heb je meer aan die 40 uur in loondienst, omdat de werkgever jou straks ziektegeld door moet betalen op basis van je gemiddeld aantal gewerkte uren over de 3 maanden voorafgaand aan jouw uitval. Kortom, ik zou de ZZP-klussen even laten voor wat het is, dat kun je altijd na je therapietraject verder oppakken.
donderdag 8 februari 2018 om 16:20
rebecca_90 schreef: ↑08-02-2018 16:13Bedankt voor de reacties tot nu toe. Hij heeft mij een min-maxcontract gegeven, om zichzelf in te dekken voor als het financieel minder zou gaan. Maar ja, daar ziet het niet echt naar uit, er is volop werk... ik weet nu al dat hij nee zegt![]()
Het is wel zo dat je moet komen als hij je oproept binnen die uren. Je had beter kunnen gaan voor een lager aantal max uren. Helaas hoeft hij niks met jouw bijbaantje en je moeheid.
Maar als jij al 3 maanden of meer echt die 40 uur werkt, kan het zomaar zijn dat hij je eigenlijk een contract moet aanbieden voor volledige 40 uren.
Je kan dat dan eisen en je staat dan heel erg sterk mocht je er een zaak van willen maken.
Je zou kunnen aangeven dat je, of een fulltime contract wil, of niet meer dat hij weken en maanden je inplant voor 40 uur. Zodat je wat tijd hebt voor je zzpklus.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 16:24
2.61% gewijzigd
donderdag 8 februari 2018 om 16:21
Dan dit.Nummer*Zoveel schreef: ↑08-02-2018 16:18Als ik me niet vergis, schreef je eerder dat je een intensief therapietraject gaat volgen. En als dat klopt, dan heb je meer aan die 40 uur in loondienst, omdat de werkgever jou straks ziektegeld door moet betalen op basis van je gemiddeld aantal gewerkte uren over de 3 maanden voorafgaand aan jouw uitval. Kortom, ik zou de ZZP-klussen even laten voor wat het is, dat kun je altijd na je therapietraject verder oppakken.
donderdag 8 februari 2018 om 16:21
Dat kan wel kloppen dat ik dat schreef.Nummer*Zoveel schreef: ↑08-02-2018 16:18Als ik me niet vergis, schreef je eerder dat je een intensief therapietraject gaat volgen. En als dat klopt, dan heb je meer aan die 40 uur in loondienst, omdat de werkgever jou straks ziektegeld door moet betalen op basis van je gemiddeld aantal gewerkte uren over de 3 maanden voorafgaand aan jouw uitval. Kortom, ik zou de ZZP-klussen even laten voor wat het is, dat kun je altijd na je therapietraject verder oppakken.
Nu gaat het eigenlijk best goed, waardoor dit niet meer van toepassing is.
donderdag 8 februari 2018 om 16:28
ineen week tijd?rebecca_90 schreef: ↑08-02-2018 16:21Dat kan wel kloppen dat ik dat schreef.
maak dat de kat wijs
donderdag 8 februari 2018 om 16:28
donderdag 8 februari 2018 om 16:44
Wees dan verstandig en volg voorlopig mijn advies op. Als je het probleem in de kern aan hebt gepakt, zijn de risico's van ZZPen meteen een stuk minder groot, en kun je kijken of je de balans meer naar je gewenste plaatje kunt verschuiven.rebecca_90 schreef: ↑08-02-2018 16:39Nee, eigenlijk in een maand.
Maar ik houd een flinke slag om de arm hoor.
Ben ook bang dat het zo weer omslaat. En sta op de wachtlijst voor therapie.
donderdag 8 februari 2018 om 16:47
Als er zo weinig werk is, moet het voor je baas toch gemakkelijk zijn om een extra persoon aan te nemen?rebecca_90 schreef: ↑08-02-2018 16:13Bedankt voor de reacties tot nu toe. Hij heeft mij een min-maxcontract gegeven, om zichzelf in te dekken voor als het financieel minder zou gaan. Maar ja, daar ziet het niet echt naar uit, er is volop werk... ik weet nu al dat hij nee zegt![]()
Ik zou gewoon aangeven dat je 40 uur te veel vind en dat je liever die 24 uur werkt (of 24-28 of 24-32).
Kan hij voor de resterende uurtjes iemand anders zoeken.
donderdag 8 februari 2018 om 17:00
Dat dacht ik ook even, maar dat klopt niet. In de zorg deden we de 'flexibele' uren idd in overleg. Wettelijk gezien moet TO komen werken als werkgever haar oproept tot aan het wettelijk overeengekomen maximaal te werken uren.
Je hebt dus als voordeel dat je altijd je minimale uren betaald krijgt ook al heb je minder gewerkt. Nadeel is dat je dus wel die 40 uur inzetbaar moet zijn als er werk is.
En verder wat NrZ zegt (sorry möp, ik ga je maar afkorten, dan komt die borrel vast sneller op ons pad
Doe jezelf echt een plezier. Zorg er nu eerst voor dat je zo'n 4-6 maanden lekker in je vel zit. Ga het gesprek met je baas aan, geef aan dat 40 uur gezondheidstechnisch niet haalbaar is (en dat is het eigenlijk niet, je trekt het amper geef je aan), en omdat je vooral wil voorkomen dat je baas problemen krijgt als jij ziek wordt wil je samen naar oplossingen zoeken.
Gebruik je de andere uren om nog even te hobbyen en je te verdiepen in zelfstandig ondernemerschap. Ik heb zo maar het idee dat je het onderschat.
Wat voor iets wil je eigenlijk gaan doen? En wat is volgens jou een rendabel uurtarief? Hou je dan ook rekening met de uren die je niet kunt declareren (zoals administratie, acquisitie etc.)? Hoe meer niet te factureren uren, hoe hoger je uurtarief moet zijn. Bij de KvK ooit te horen gekregen dat zij uitgaan van een gemiddeld declarabel uurtarief van €65,-. Geen idee of dat nog steeds zo is.
donderdag 8 februari 2018 om 17:13
Hoe werkt zo'n min-max contract dan? Ik begrijp dat de baas je minimaal 24 uur moet inplannen maar kan een baas dan ook eisen om standaard 40 uur te werken terwijl je zelf een keer het minimale zou willen werken om je op andere dingen te richten? Zou ik een beetje raar vinden als dat niet zo kunnen/mogen want dat is wel heel erg eenrichtingsverkeer.
donderdag 8 februari 2018 om 17:52
Ja, dat kan hij je verplichten en nee dat is geen eenrichtingverkeer. Daar ga je nl. zelf mee akkoord. De werkgever loopt daarentegen andere risico's; bij te weinig uren moet hij wel minimaal 24 betalen en als de medewerker langer dan 13 aaneengesloten weken een bepaald aantal uren heeft gemaakt (zeg even 32), dan loopt de werkgever het risico dat de minimale uren opgehoogd moeten worden naar 32 uur.closednote schreef: ↑08-02-2018 17:13Hoe werkt zo'n min-max contract dan? Ik begrijp dat de baas je minimaal 24 uur moet inplannen maar kan een baas dan ook eisen om standaard 40 uur te werken terwijl je zelf een keer het minimale zou willen werken om je op andere dingen te richten? Zou ik een beetje raar vinden als dat niet zo kunnen/mogen want dat is wel heel erg eenrichtingsverkeer.
donderdag 8 februari 2018 om 19:26
Wie houd je nou voor de gek? Je opent hier al jaren topics, altijd met problemen. Een eetstoornis die al 10 jaar duurt, een depressieve stoornis, gedoe met werk, gedoe met huisgenoten, gedoe met jezelf. Altijd gedoe. Maar verder gaat het eigenlijk best goed.rebecca_90 schreef: ↑08-02-2018 16:21Dat kan wel kloppen dat ik dat schreef.
donderdag 8 februari 2018 om 20:03
Sinds een maand gaat het best goed, ja. Zowel qua eetstoornis als qua depressieve klachten. En daar ben ik blij mee, maar ook voorzichtig in. Als in: het kon wel eens tijdelijk zijn.