Advies nodig
donderdag 12 juli 2018 om 17:00
Ik ben nieuw hier en ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van anderen of goede raad van anderen over het volgende;
Momenteel heb ik een tussenjaar (de 2de op rij) en weet ik nog steeds niet of het verstandig is om na de zomer nog een tussenjaar (dat zou de 3de op rij zijn) te nemen of eindelijk eens wat met mijn leven te gaan doen en me volledig storten op mijn studie en toekomst.
Afgelopen twee jaar heb ik een tussenjaar gehad, omdat ik 1 niet heel blij/tevreden was met die studiekeus die ik destijds heb gemaakt (al gauw mee gestopt) en 2 niet lekker in mijn vel zat en veel (waaronder ook financiële) problemen had.
Na een lange ''strijd'' gaat het veel beter met me - misschien wel gewoon goed voor zo ver dat bestaat. Ik heb professioneel hulp gezocht, goede therapie gehad, zodanig veel/voldoende gewerkt dat ik uit de schulden ben en sindsdien ook nooit meer een nieuwe schuld heb gemaakt (veel geleerd en verantwoordelijk geworden). Ook heb ik voldoende tijd gehad om te rusten en veel na te denken over mezelf, mijn achtergrond en vrede te vinden in mijzelf. Na vallen en opstaan is me dat gelukt en sinds kort durf ik weer te dromen over de toekomst en heb ik het gevoel dat ik mezelf ''terug'' heb en niet langer kwijt ben. Ik ben zelfverzekerder geworden en heb weer het gevoel dat ik leef ipv overleef.
Het punt; als kind droomde ik van een opleiding en een carrière. Heel lang heb ik er niet mee bezig hoeven zijn maar nu alles eigenlijk goed lijkt te gaan en ik inmiddels ook alweer mid-twintig ben (en buiten de middelbare school diploma om niet veel heb gedaan), lijkt het tijd voor een goede studie. Toch is het me nog niet gelukt om een leuke/interessante studie te kiezen. Ik heb van alles gedaan, open dagen bezocht, meeloopdagen gehad, veel studenten gesproken, georiënteerd op verschillende opleidingen en lang, heel lang, nagedacht over een studie. Jammer genoeg trekt geen enkele HBO studie mij aan. Ik vind van alles een beetje leuk en heb zo veel ideeën in mijn hoofd dat ik uiteindelijk geen keus kan maken en de knoop niet kan/durf door te hakken. Toch is het me niet gelukt om een goede keus te maken. Ik ben inmiddels de jongste niet meer en aangezien ik het eigenlijk al vreselijk vind om helemaal opnieuw bij 0 te moeten beginnen, wil ik geen foute keus maken. Ik heb verschillende opties tegenover elkaar gehouden, maar ik kom er maar niet uit. Ik heb de mogelijkheid tot 31 juli om me in te schrijven voor een opleiding maar ben bang dat ik de sprong niet durf te wagen en straks ongelukkig een opleiding moet verlaten.
Daarbij heb ik sommige dagen ook nog eens last van twijfels. Wil ik wel écht studeren? (want ja, wat moet je anders met enkel een bijbaantje en 0 diploma's of ervaringen) wil ik niets voor mezelf beginnen? Het ene moment droom ik van een carrière (ik weet dat ik veel in mn mars heb) en het andere moment heb ik 0 motivatie voor een studie.
Ik weet alleen heel zeker dat ik niet weer een jaar thuis wil zitten en parttime wil werken. Fulltime werken wil ik ook niet want er zijn niet veel mogelijkheden. Ik werk parttime bij de plaatselijke supermarkt en wil dat niet fulltime doen. Reizen is ook geen optie want ik ben net schuldvrij en kan nu pas beginnen met sparen. Ik heb eindelijk mijn leventje op orde en ben eindelijk weer gelukkig met mezelf maar weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Iemand tips?
Momenteel heb ik een tussenjaar (de 2de op rij) en weet ik nog steeds niet of het verstandig is om na de zomer nog een tussenjaar (dat zou de 3de op rij zijn) te nemen of eindelijk eens wat met mijn leven te gaan doen en me volledig storten op mijn studie en toekomst.
Afgelopen twee jaar heb ik een tussenjaar gehad, omdat ik 1 niet heel blij/tevreden was met die studiekeus die ik destijds heb gemaakt (al gauw mee gestopt) en 2 niet lekker in mijn vel zat en veel (waaronder ook financiële) problemen had.
Na een lange ''strijd'' gaat het veel beter met me - misschien wel gewoon goed voor zo ver dat bestaat. Ik heb professioneel hulp gezocht, goede therapie gehad, zodanig veel/voldoende gewerkt dat ik uit de schulden ben en sindsdien ook nooit meer een nieuwe schuld heb gemaakt (veel geleerd en verantwoordelijk geworden). Ook heb ik voldoende tijd gehad om te rusten en veel na te denken over mezelf, mijn achtergrond en vrede te vinden in mijzelf. Na vallen en opstaan is me dat gelukt en sinds kort durf ik weer te dromen over de toekomst en heb ik het gevoel dat ik mezelf ''terug'' heb en niet langer kwijt ben. Ik ben zelfverzekerder geworden en heb weer het gevoel dat ik leef ipv overleef.
Het punt; als kind droomde ik van een opleiding en een carrière. Heel lang heb ik er niet mee bezig hoeven zijn maar nu alles eigenlijk goed lijkt te gaan en ik inmiddels ook alweer mid-twintig ben (en buiten de middelbare school diploma om niet veel heb gedaan), lijkt het tijd voor een goede studie. Toch is het me nog niet gelukt om een leuke/interessante studie te kiezen. Ik heb van alles gedaan, open dagen bezocht, meeloopdagen gehad, veel studenten gesproken, georiënteerd op verschillende opleidingen en lang, heel lang, nagedacht over een studie. Jammer genoeg trekt geen enkele HBO studie mij aan. Ik vind van alles een beetje leuk en heb zo veel ideeën in mijn hoofd dat ik uiteindelijk geen keus kan maken en de knoop niet kan/durf door te hakken. Toch is het me niet gelukt om een goede keus te maken. Ik ben inmiddels de jongste niet meer en aangezien ik het eigenlijk al vreselijk vind om helemaal opnieuw bij 0 te moeten beginnen, wil ik geen foute keus maken. Ik heb verschillende opties tegenover elkaar gehouden, maar ik kom er maar niet uit. Ik heb de mogelijkheid tot 31 juli om me in te schrijven voor een opleiding maar ben bang dat ik de sprong niet durf te wagen en straks ongelukkig een opleiding moet verlaten.
Daarbij heb ik sommige dagen ook nog eens last van twijfels. Wil ik wel écht studeren? (want ja, wat moet je anders met enkel een bijbaantje en 0 diploma's of ervaringen) wil ik niets voor mezelf beginnen? Het ene moment droom ik van een carrière (ik weet dat ik veel in mn mars heb) en het andere moment heb ik 0 motivatie voor een studie.
Ik weet alleen heel zeker dat ik niet weer een jaar thuis wil zitten en parttime wil werken. Fulltime werken wil ik ook niet want er zijn niet veel mogelijkheden. Ik werk parttime bij de plaatselijke supermarkt en wil dat niet fulltime doen. Reizen is ook geen optie want ik ben net schuldvrij en kan nu pas beginnen met sparen. Ik heb eindelijk mijn leventje op orde en ben eindelijk weer gelukkig met mezelf maar weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Iemand tips?
vrijdag 13 juli 2018 om 16:21
Beste TO,
Een tussenjaar nemen lijkt me niet de juiste keuze. Het is goed dat je nu twee jaar een tussenjaar hebt genomen om na te denken over bepaalde zaken en dichter bij jezelf te komen. Een derde tussenjaar lijkt me geen strak plan. Als ik je verhaal lees begint het dan een beetje te lijken op uitstelgedrag. Over een jaar zul je dan weer met hetzelfde probleem zitten: je hebt geen opleiding, weet niet wat je wilt gaan studeren en kunt (waarschijnlijk) geen goedbetaalde baan vinden.
Bij veel HBO opleidingen kun je een deeltijd variant volgen. Je kunt dan 4 dagen per week werken in de vorm van een 'stage' of 'leerlingtraject'. Zo werk je aan je papiertje en kun je tegelijkertijd lekker verdienen en op eigen benen komen te staan.
Zelf ben ik net afgestudeerd. Ik ben best wel thuis in opleidingen, regelingen en dergelijke dus als je nog vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen!
Liefs
Een tussenjaar nemen lijkt me niet de juiste keuze. Het is goed dat je nu twee jaar een tussenjaar hebt genomen om na te denken over bepaalde zaken en dichter bij jezelf te komen. Een derde tussenjaar lijkt me geen strak plan. Als ik je verhaal lees begint het dan een beetje te lijken op uitstelgedrag. Over een jaar zul je dan weer met hetzelfde probleem zitten: je hebt geen opleiding, weet niet wat je wilt gaan studeren en kunt (waarschijnlijk) geen goedbetaalde baan vinden.
Bij veel HBO opleidingen kun je een deeltijd variant volgen. Je kunt dan 4 dagen per week werken in de vorm van een 'stage' of 'leerlingtraject'. Zo werk je aan je papiertje en kun je tegelijkertijd lekker verdienen en op eigen benen komen te staan.
Zelf ben ik net afgestudeerd. Ik ben best wel thuis in opleidingen, regelingen en dergelijke dus als je nog vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen!
Liefs
Life begins at the end of your comfortzone
zaterdag 14 juli 2018 om 18:07
De foodmarkt spreekt me totaal níet aan. Ik heb eerder met een coach om de tafel gezeten maar daar ben ik niet wijzer van gewordenBrowniechocolate schreef: ↑13-07-2018 13:32Met jouw interesses zijn veel meer mogelijkheden dan jij denkt.
Want als ik jouw dingen zo lees heb ik zoiets van o die zou waarschijnlijk heel goed zijn in de food of non-food markt zijn als strategie planner. ( een oud collega deed dit bij ons en zij was echt de spil in alles bij een nieuw product.
Ze moest gevoel hebben bij de consument, maar ook verstand hebben van marketing maar ook de kant van de wetgeving hield ze in de gaten, maar ook de idee moest ze intern verkopen aan de directie enz.)
Maar zo zijn er nog wel 100 banen te bedenken die wel in jouw straatje zouden kunnen passen.
Ga met een jobcoach zitten en vertel je interesses en er kunnen hele verrassende dingen uitkomen.
En bedenk elke opleiding heeft zijn mindere kanten maar je hebt ze wel nodig voor de leuke kanten van je opleiding.
VB : ik vond kwaliteit een super leuk vak in mijn opleiding maar wet en regelgeving echt zo saai. Maar ze zijn met alles in elkaar verweven want zonder de wet en regelgeving heb ik geen kwaleitsnormen die vast staan. Dus kan ik geen kwaliteit bepalen.
zaterdag 14 juli 2018 om 18:08
Bedankt voor je reactie en advies. Ik wil geen opleiding in deeltijd volgen. Voltijd past momenteel beter in mijn straatje, om het zo maar even te benoemenLJVKS1 schreef: ↑13-07-2018 16:21Beste TO,
Liefs![]()
zaterdag 14 juli 2018 om 18:09
Ik heb de opleiding MIC overwogen maar vindt dat te veel gericht om crossmedia. Ben niet thuis in de wereld van radio en tv.
zaterdag 14 juli 2018 om 18:10
Bedankt voor alle tips! Ik heb je een pb gestuurd.Mysteries schreef: ↑13-07-2018 00:56Hey ik heb er ook ervaring mee. Ik ben 21 en ik vond het lastig om een studiekeuze te maken na een mbo studie in de foute richting en een hbo studie ook in de foute richting (zelfde richting overigens, eerste jaar gestopt). Hierdoor heb ik ook last gehad van een identiteitscrisis en onzekerheid. Je kan ook overwegen een associate degree te volgen (2 jarige studie) als je 4 jaar te veel vind. Dit ga ik namelijk doen volgend jaar in een andere richting uiteraard.
Ik heb voor mezelf een toekomstplan uitgeschreven van hoe ik mijn leven wil invullen. Hierdoor is het niet meer alsof ik met een dobbelsteen rol bij het maken van levenskeuzes. Ik was van plan veel erover uit te schrijven maar het werd nogal lang en off topic. mocht je interesse hebben of tips willen weten voor de inhoud voor het maken van een toekomstplan stuur maar een pb. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen tegen onzekerheid en hoofdpijn en ik weet eindelijk waar ik naartoe wil.
Hier veel tips voor een studiekeuze die mij persoonlijk hebben geholpen, misschien heb je er wat aan, misschien ben je het niet eens met sommige punten, then so be it:
- Doe een studiekeuzetraject (liefst 1 op 1) bij een hogeschool dit heeft mij héél veel geholpen
- Niet te veel speculeren en denken in mogelijkheden, denk in oplossingen voor je weer geen keuze maakt en weer in een tussenjaar beland met een foute keuze
- Keuzes maak je uiteindelijk zelf en gaat een ander niet voor jou maken
- Laat anderen jouw keuze niet negatief beïnvloeden
- Niet kiezen voor een studie/baan waar je mogelijk ongelukkig van word ook al zijn er hoge beloftes. Een baan hoeft niet per se gelukkig te maken maar zeker niet ongelukkig.
- Kijk naar baanmogelijkheden van studies op indeed in jouw omgeving en kijk wat je aanspreekt en zoek er evt een bijbehorende studie bij.
- Als je iets wil moet je er ook 100% voor gaan
- Het is nooit te laat luister niet naar anderen die dat zeggen
zaterdag 14 juli 2018 om 18:12
Bedankt voor je advies. Ik begrijp je wel, maar een spring in het diepe maken is soms wat lastig als het om een studiekeus gaat. Mijn familie en ik hebben niet veel geld voor mijn studie, ik moet het doen met de kleine beetjes die ik heb en dat vind ik niet erg maar ik wil geen onnodige studieschuld opbouwen. Een verkeerde studiekeus maken kan ik me niet weer veroorloven.hamerhaai schreef: ↑13-07-2018 14:23Hoezo maaltijd geen keuzes? Het is een keuze om een tussenjaar te nemen. En is ook een keuze om een tweede en misschien zelfs een derde tussenjaar te nemen. Het is een keuze om parttime te werken.
Je maak vooral keuzes opmaat iets niet te doen. Want stel je voor dat een positieve keuze om VOOR iets te kiezen tegenvalt.
Je bent een volwassen vrouw. Eén ding weet ik wel, zolang je niet gaat veranderen, alleen maar dingen niet gaan doen. Dan zal er niets veranderen. Een ander gaat jouw leven niet veranderen.
Verder denk ik dat iedereen wel eens keuzes heeft gemaakt, een studie, een realiteit, woon of werkplek waarvan je achteraf misschien je twijfels van hebt.
Ik ben blij met mijn huidige leven, de optelsom van alle keuzes die ik ooit gemaakt heb. Maar af en toe denk ik ook wel eens “what of ………
Wat je ook kiest, het is gewoon goed. Niet bang zijn, niet vooraf alleen maar beren en valkuilen zien, maar gewoon eens de sprong in het diepe maken. En nee, dit betekent niet dat alles leuk is. Iedere studie fantastisch met geweldige medestudenten. Maar dat is niets in het leven.
zaterdag 14 juli 2018 om 18:14
Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet gezien..Benbits schreef: ↑13-07-2018 14:37Je vindt wetten leuk
Discussieren
Schrijven
Creativiteit
Een advocaat bijvoorbeeld moet dat alllemaal kunnen. Wetgeving spreekt voor zich. Discussieren/debatteren in bv de rectszaal maar ook bij zaken die buiten de rechter om worden afgedaan moet je goed kunnen praten.
Schrijven van pleidooien ed
En je creativiteit kun je kwijt in het bedenken waarom jouw client iets niet gedaan kan hebben. Of in het verzinnen van redenen waarom die schadevergoeding omhoog moet enz.
zaterdag 14 juli 2018 om 20:04
radeloosjekoosje schreef: ↑14-07-2018 18:12Bedankt voor je advies. Ik begrijp je wel, maar een spring in het diepe maken is soms wat lastig als het om een studiekeus gaat. Mijn familie en ik hebben niet veel geld voor mijn studie, ik moet het doen met de kleine beetjes die ik heb en dat vind ik niet erg maar ik wil geen onnodige studieschuld opbouwen. Een verkeerde studiekeus maken kan ik me niet weer veroorloven.
In elke studie zitten onderdelen die je minder aanspreken of die je rondweg afschuwelijk vindt. Dat hoort er bij.
Je kan rechten gaan studeren en strafrecht super interessant vinden. Maar je moet toch ook de onderdelen persoon- en familierecht, fiscaal recht, ondernemingsrecht etc halen.
Net zoals je bij journalistiek ook tv, radio, social media vakken hebt.
Een studie die 100% op jouw wensen is ingericht, die bestaat niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
zaterdag 14 juli 2018 om 20:15
Trouwambtenaar!
daarin ben je wel bezig met schrijven, verhalen verzamelen en vertellen, en de procedures omtrent het sluiten van een huwelijk.
Verder niet een complete 4jarige hbo opleiding voor nodig, maar wel leuk
en als je ambtenaar bij de burgelijke stand bent, dus niet zelfstandig, doe je ook andere aangiftes, aktes en uittreksels
daarin ben je wel bezig met schrijven, verhalen verzamelen en vertellen, en de procedures omtrent het sluiten van een huwelijk.
en als je ambtenaar bij de burgelijke stand bent, dus niet zelfstandig, doe je ook andere aangiftes, aktes en uittreksels
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 14-07-2018 20:28
22.16% gewijzigd
zaterdag 14 juli 2018 om 20:17
dit is wel belangrijk ja. Plus dat je ook zo verschillende dingen aangeboden krijgt om te ontdekken wat je wel en niet interessant vindt en waar je wel en niet goed in bent.hamerhaai schreef: ↑14-07-2018 20:04In elke studie zitten onderdelen die je minder aanspreken of die je rondweg afschuwelijk vindt. Dat hoort er bij.
Je kan rechten gaan studeren en strafrecht super interessant vinden. Maar je moet toch ook de onderdelen persoon- en familierecht, fiscaal recht, ondernemingsrecht etc halen.
Net zoals je bij journalistiek ook tv, radio, social media vakken hebt.
Een studie die 100% op jouw wensen is ingericht, die bestaat niet.
zaterdag 14 juli 2018 om 20:33
zaterdag 14 juli 2018 om 20:34
zondag 15 juli 2018 om 00:00
Ik vind kinderen niet leuk, althans, in ieder geval niet leuk genoeg om er tijdens het beoefenen van mijn beroep mee bezig te zijn. Marketing lijkt me ook interessant maar jammer genoeg heb je op het HBO niet een opleiding marketing. wel opleidingen die het behandelen maar niet bepaald een opleidingFoodisgood schreef: ↑14-07-2018 20:33Je kan ook bij een bibliotheek gaan werken als educatief medewerker. Hiermee leer je kinderen op spelenderwijs zich bezig te houden met taal. Ontzettend leuk!
Studies die ik wel vind aansluiten bij jouw interesses zijn Marketing en Neerlandistiek
zondag 15 juli 2018 om 00:01
Dat is waar! youre rightCelaena_Aelin schreef: ↑14-07-2018 20:34Wat ik lees ben je behoorlijk kritisch geworden. Alle onderdelen van de studie moeten leuk zijn/je aanspreken, het moet voltijd zijn en eigenlijk mag het ook niet te veel geld kosten.
Durf je voor 75% te gaan? 75% van je eisenlijstje, dan ga je ervoor.
Het is een studie.
zondag 15 juli 2018 om 10:37
radeloosjekoosje schreef: ↑14-07-2018 18:12Bedankt voor je advies. Ik begrijp je wel, maar een spring in het diepe maken is soms wat lastig als het om een studiekeus gaat. Mijn familie en ik hebben niet veel geld voor mijn studie, ik moet het doen met de kleine beetjes die ik heb en dat vind ik niet erg maar ik wil geen onnodige studieschuld opbouwen. Een verkeerde studiekeus maken kan ik me niet weer veroorloven.
Niets doen is ook een keuze. En deze keuze kan dus ook een verkeerde keuze zijn.
zondag 15 juli 2018 om 11:55
probleem van deze jeugd, alles moet helemaal geweldig en super zijn. Maar een studie is ook gewoon heel vaak saai en stom en je moet er voor werken. Net als die droombaan, die droombaan is ook grotendeels saai omdat je liever door nepal zou trekken want Chantal doet dat ook zien we op facebook. Je werkt om te leven er moet geld op de plank komen want de huur moet betaald. Hou op met jammeren, start een studie EN MAAK HET AF.
zondag 15 juli 2018 om 13:18
S-Meds schreef: ↑15-07-2018 11:55probleem van deze jeugd, alles moet helemaal geweldig en super zijn. Maar een studie is ook gewoon heel vaak saai en stom en je moet er voor werken. Net als die droombaan, die droombaan is ook grotendeels saai omdat je liever door nepal zou trekken want Chantal doet dat ook zien we op facebook. Je werkt om te leven er moet geld op de plank komen want de huur moet betaald. Hou op met jammeren, start een studie EN MAAK HET AF.
zondag 15 juli 2018 om 13:34
Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat je tijd neemt om te bedenken wat je zou willen. Ik ben destijds heel snel gaan studeren en er in rap tempo doorgevlogen zodat ik op mijn 23e afgestudeerd was, maar geen idee had wat nou eigenlijk het plan was. Maar je klinkt ook wel erg als een kind van je tijd: Het moet perfect zijn, bij je passen en je droombaan zijn.
Je gaat niet in korte tijd bepalen wat je droombaan is of wat je wilt in het leven. Een ex-collega nam tijd geleden ontslag en ging bedenken wat hij wilde in het leven. Nu doet hij weer soortgelijk werk, want hij weet het niet echt, maar de rekeningen moeten ondertussen wel betaald worden.
Bijna niemand heeft z'n droombaan. Of je weet niet wat het is en bijna elke baan heeft wel minder leuke kanten. We kunnen niet allemaal schrijver, vlogger of model zijn. Hetzelfde que studie: Zoals iemand al opmerkt komen er altijd delen bij die je niet leuk of interessant vindt.
Je kunt gaan voor een algemene studie, waarmee je daarna nog mogelijkheden hebt om alle kanten op te gaan of later je te specialiseren. Maar dan moet je wel het doorzettingsvermogen hebben om ook vakken te volgen die niet leuk zijn. Als je bij het eerste stomme vak afhaakt, kom je er echt nooit.
Als je nog een tussenjaar gaat doen, wordt het belangrijk om je dan ook op andere manier te oriënteren wat je zou willen doen. Vrijwilligerswerk, stages, meeloopdagen, etc.
Je leeftijd is echt geen punt. Op een mensenleven is 3 jaar niks. Voor stages zal het niks uitmaken en tijdens mijn studie zaten er ook mensen die opnieuw gingen studeren op hun 30e. Allemaal prima. Maar op een gegeven moment moet je wel keuzes gaan maken. Als je pas na de 30 afgestudeerd bent en alleen ervaring in de supermarkt hebt, dan concurreer je met mensen van jouw leeftijd die jaren relevante ervaring hebben of met jongere mensen. Dan wordt het lastig.
Ik denk eigenlijk dat mijn hoofdadvies is dat je toch moet gaan zoeken naar compromissen en niet naar het perfectie.
Je gaat niet in korte tijd bepalen wat je droombaan is of wat je wilt in het leven. Een ex-collega nam tijd geleden ontslag en ging bedenken wat hij wilde in het leven. Nu doet hij weer soortgelijk werk, want hij weet het niet echt, maar de rekeningen moeten ondertussen wel betaald worden.
Bijna niemand heeft z'n droombaan. Of je weet niet wat het is en bijna elke baan heeft wel minder leuke kanten. We kunnen niet allemaal schrijver, vlogger of model zijn. Hetzelfde que studie: Zoals iemand al opmerkt komen er altijd delen bij die je niet leuk of interessant vindt.
Je kunt gaan voor een algemene studie, waarmee je daarna nog mogelijkheden hebt om alle kanten op te gaan of later je te specialiseren. Maar dan moet je wel het doorzettingsvermogen hebben om ook vakken te volgen die niet leuk zijn. Als je bij het eerste stomme vak afhaakt, kom je er echt nooit.
Als je nog een tussenjaar gaat doen, wordt het belangrijk om je dan ook op andere manier te oriënteren wat je zou willen doen. Vrijwilligerswerk, stages, meeloopdagen, etc.
Je leeftijd is echt geen punt. Op een mensenleven is 3 jaar niks. Voor stages zal het niks uitmaken en tijdens mijn studie zaten er ook mensen die opnieuw gingen studeren op hun 30e. Allemaal prima. Maar op een gegeven moment moet je wel keuzes gaan maken. Als je pas na de 30 afgestudeerd bent en alleen ervaring in de supermarkt hebt, dan concurreer je met mensen van jouw leeftijd die jaren relevante ervaring hebben of met jongere mensen. Dan wordt het lastig.
Ik denk eigenlijk dat mijn hoofdadvies is dat je toch moet gaan zoeken naar compromissen en niet naar het perfectie.
zondag 15 juli 2018 om 13:36
maandag 16 juli 2018 om 16:48
Misschien heb ik dan wel een onrealistisch beeld over hoe het ''grote mensen leven er aan toe gaat'' maar ik wil niet werken om te kunnen leven. Natuurlijk moet er brood op de plank komen en heb ik rekeningen die ik moet betalen, maar ik wil wel gelukkig zijn in mijn werk later. Dat hoeft niet continu te zijn, ik begrijp heus wel dat het leven niet alleen maar uit rozengeur en maneschijn bestaat en dat er altijd wel minder leuke momenten zullen zijn maar ik wil wel een droombaan. Je hebt ook gelijk, ik wil ook stoppen met jammeren en een studie volgen maar helaas weet ik niet watS-Meds schreef: ↑15-07-2018 11:55probleem van deze jeugd, alles moet helemaal geweldig en super zijn. Maar een studie is ook gewoon heel vaak saai en stom en je moet er voor werken. Net als die droombaan, die droombaan is ook grotendeels saai omdat je liever door nepal zou trekken want Chantal doet dat ook zien we op facebook. Je werkt om te leven er moet geld op de plank komen want de huur moet betaald. Hou op met jammeren, start een studie EN MAAK HET AF.
maandag 16 juli 2018 om 16:48
Hoe word je een ambtenaar?Pinda-Kaas schreef: ↑14-07-2018 20:15Trouwambtenaar!
maandag 16 juli 2018 om 16:50
Bedankt voor je advies.strandjuttertje schreef: ↑15-07-2018 13:34Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat je tijd neemt om te bedenken wat je zou willen. Ik ben destijds heel snel gaan studeren en er in rap tempo doorgevlogen zodat ik op mijn 23e afgestudeerd was, maar geen idee had wat nou eigenlijk het plan was. Maar je klinkt ook wel erg als een kind van je tijd: Het moet perfect zijn, bij je passen en je droombaan zijn.