Werk & Studie alle pijlers

Afgewezen worden voor nieuwe functie

24-11-2020 20:20 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heb ik intern gesolliciteerd op een leuke functie deze functie ligt in het verlengde van mijn huidige functie, alleen zou ik meer gaan verdienen.
Nav mijn brief kreeg ik een uitnodiging voor een online gesprek via teams, eigenlijk had ik liever een persoonlijk gesprek gehad met daarbij de regels van het RIVM in acht nemend, maar helaas was dat geen optie.

Wat mij opviel is dat er tijdens het gesprek lang werd ingezoomd op welke bijdrage ik zou leveren aan het verbeteren van processen, en aan het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen.
Waar ik invloed op kan uitoefenen, is de verbinding zoeken, evt een werkgroep oprichten, en vinger aan de pols houden, maar dit antwoord vonden ze te oppervlakkig, ze waren ook op zoek naar iemand die geen 9 tot 5 mentaliteit heeft, maar iemand die intensief bezig is met een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de afdeling, dit alles naast: Je klantenbestand, bila's, teamoverleggen, casustiekoverleggen, dus gaandeweg het gesprek werd het mij al snel duidelijk dat ik het niet zou worden, en warempel, ik ben afgewezen.
Ik wilde mezelf wel verkopen, maar liegen vind ik te ver gaan.
Ik solliciteer op een kantoorbaan juist vanwege de regelmatige uren, hoezo mag ik die 9-5 mentaliteit niet hebben dan??


Ik ben nu eigenlijk op zoek naar antwoord op de vraag of ik steken heb laten vallen tijdens dat gesprek.
En wat ik in de toekomst beter kan doen om wel de juiste antwoorden te geven tijdens een interview.
De collega's van deze afdeling ken ik allemaal persoonlijk, en ze hebben daar inderdaad geen 9 tot 5 mentaliteit.
Eerder een 10 tot 2 mentaliteit, even los van alle gezellige lunches die ze wekelijks hebben, en daar pas ik prima tussen.
Maar helaas ben ik afgewezen, dus tips en handvaten aub om dit toekomst beter te doen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
25-11-2020 21:12
Tja, ik word best boos als ik lees hoe TO er in staat. Lekker je nieuwe collega's belachelijk maken om hun ideeën en het normaal vinden dat iets al 35 jaar op dezelfde manier gaat. En dan zit ik tips te geven over hoe je beter op een procesverbeterfunctie solliciteert. Ik was echt een beetje flabbergasted. Als je zo denkt over mensen die vernieuwing doorvoeren, waarom solliciteer je dan op een functie die dat als onderdeel heeft?
Precies. Klinkt meer als afgunst en frustratie dat ze die functie niet heeft dus dan maar enorm erop afgeven..Cognitieve dissonantie
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch niet in een team waar je zo’n lage dunk over hebt (10 to 2 mentaliteit) functioneren? Of heb je zelf die mentaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Lesje “omgaan met afwijzing” ...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een hele leuke functie! Maar ik zou je antwoorden ook te oppervlakkig vinden. Tip voor de volgende keer; ga er dieper op in, laat jezelf zien, kom met voorbeelden in plaats van vaag hoog-over te blijven. Stel tegenvragen; wat verwachten zij van hun nieuwe collega? Wat vinden zij belangrijk? Wat wordt jouw eerste taak? Vanuit daar kom je op een echt gesprek.
Tegenwoordig is je persoonlijkheid minstens net zo belangrijk als je antwoorden.
Ik denk dat je een beetje te makkelijk dacht over die nieuwe functie en team.

Alsof je niks bijzonders hoeft te doen en alleen een beetje mee te geinen met je nieuwe collega's.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
26-11-2020 11:26
Klinkt als een hele leuke functie! Maar ik zou je antwoorden ook te oppervlakkig vinden. Tip voor de volgende keer; ga er dieper op in, laat jezelf zien, kom met voorbeelden in plaats van vaag hoog-over te blijven. Stel tegenvragen; wat verwachten zij van hun nieuwe collega? Wat vinden zij belangrijk? Wat wordt jouw eerste taak? Vanuit daar kom je op een echt gesprek.
Tegenwoordig is je persoonlijkheid minstens net zo belangrijk als je antwoorden.

Dank je wel, ik ga mezelf zeer zeker nog meer ontwikkelen, zodat ik bij een volgende sollicitatie goed beslagen ten ijs kan komen
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al gezegd is maar ik denk niet dat de 9 to 5 mentaliteit het probleem was. Je geeft zelf al aan wat de verwachting voor de functie is: de boel verbeteren cq. veranderen/aanpassen. Het feit dat je daarvoor vaak wat flexibeler moet zijn dan vaste kantoortijden is eerder bijzaak. Als je die procesverbetering tussen 9 en 5 kunt realiseren zal er niemand een probleem van maken als je om 5 uur stopt met werken. Maar de praktijk is dat hoe hoger je in een organisatie komt hoe meer er van je verwacht wordt. Daar is de beloning dan ook naar (als het goed is). Een leermoment voor de volgende keer: bereidt een paar voorbeelden voor hoe je een concreet probleem zou aanpakken. Dat kan best wel een verzonnen probleem zijn, het gaat er vooral om hoe en wat je doet. Maak het zo concreet mogelijk.
Ze zochten niet iemand die puur uitvoerend werkt maar iemand die ook overstijgende taken kan doen, zoals meewerken aan verbeterprocessen. Dat is een hoger niveau van denken en werken.

Daarnaast zou ik je aanraden eens bij een andere werkgever te gaan werken. De werkhouding en cultuur bij je huidige werkgever zijn niet okee en je bent er teveel in meegezogen, ervaring opdoen bij een ander bedrijf kan voor jou een verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij past de functie niet bij jou. Wat is je motivatie behalve geld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:ime=1606434832 user_id=391672]
Ze zochten niet iemand die puur uitvoerend werkt maar iemand die ook overstijgende taken kan doen, zoals meewerken aan verbeterprocessen. Dat is een hoger niveau van denken en werken.[/b]

Daarnaast zou ik je aanraden eens bij een andere werkgever te gaan werken. De werkhouding en cultuur bij je huidige werkgever zijn niet okee en je bent er teveel in meegezogen, ervaring opdoen bij een ander bedrijf kan voor jou een verschil maken.
Klopt, en ik voldeed niet aan die eis, dus hoe meer ik erover nadenk, hoe zekerder ik weet dat afgewezen worden een zegen is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
27-11-2020 11:58
Klopt, en ik voldeed niet aan die eis, dus hoe meer ik erover nadenk, hoe zekerder ik weet dat afgewezen worden een zegen is.
Je moet voor jezelf nagaan wat je sterke punten zijn en waar je blij van wordt. Toevallig zat ik vanmorgen aan dezelfde tafel te werken als mijn partner. Hij was aan het mopperen omdat hij klusjes moest doen waarvoor hij eigenlijk een assistent zou moeten hebben (organisatorisch/coördinerend). Ik was soortgelijk werk aan het doen, maar vind dat juiste het leukste aan mijn werk en trek dat zoveel mogelijk naar me toe. Hij wil het liefst heel moeilijk complex werk, ik wil gewoon lekker bezig zijn, dingen ordenen, mensen aansturen etc. Dat hij met zijn moeilijke werk 1,5 keer zoveel verdient, boeit me niet zoveel. Ik zou niet kunnen en willen wat hij doet.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-11-2020 05:38
Volgens mij past de functie niet bij jou. Wat is je motivatie behalve geld?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik krijg naar aanleiding van wat ik lees ook geen hoogte van je motivatie (behalve meer salaris en een leuker team)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-11-2020 05:38
Volgens mij past de functie niet bij jou. Wat is je motivatie behalve geld?
Geld is zeker niet de belangrijkere reden dat ik heb gesolliciteerd.
In mijn nieuwe taak zou mijn rol vooral bestaan uit bemiddelen tussen klanten en schuldeisers, ik zou vooral dingen regelen en organiseren om een schuldregeling te doen slagen, en dat is de belangrijkste motivatie geweest om te solliciteren.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:20
Ah ok.
Maar ik ben niet opgeleid om procesverbeteringen in kaart te brengen, en ik solliciteerde op een functie als Schuldbemiddelaar, en ik snap serieus niet hoe men het voor zich ziet. Maar kan jij aangeven wat jij van een kandidaat wil horen?
En vind jij het reëel/ haalbaar dat medewerkers naast :

- Hun drukke bestand
- Bilaterale gesprekken
- Klant gesprekken
- Werkoverleggen
-Overige werkgroepjes

Ook nog tijd vrij moeten maken om processen te verbeteren?

Waar moet men de tijd vandaan halen? En ik begrijp nu dat het 9-tot-5 mentaliteit gedeelte om de hoek komt kijken, maar is dat haalbaar?

In mijn team zijn er welgeteld 2 collega's van de 16 die voorop lopen in het verbeteren van processen, dit zijn collega's die zelf aangeven dat ze blij zijn wanneer het weekend weer voorbij is, deze 2 collega's zijn ook de enige die niet thuiswerken sinds de pandemie.
Wij doen niet anders. Dat loopt gewoon parallel aan de werkzaamheden.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven