Werk & Studie alle pijlers

aftrekposten studie

17-01-2011 20:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai Allemaal!

Ik hoop dat iemand verstand heeft van het volgende:

Ik ben begonnen met een studie psychologie aan de OU. Mijn doel is om zowel de bachelor als de master helemaal af te ronden. Nu vind ik dat het best wel veel kost aangezien ik instellingsgeld moet betalen (heb reeds HBO bachelor behaald namelijk). Per module moet ik rond de 55 euro extra betalen en dat tikt aardig aan!

Heb net alles uit zitten berekenen en voor het eerste jaar ben ik rond de 4500 euro kwijt aan lesgeld (inc literatuur, tentamenkansen etc).

Nu is mijn vraag: kan ik deze uitgaven aftrekken als persoonsgebonden aftrek? En wat is van invloed op de hoogte van deze aftrek?

Ik ben getrouwd. Salaris van partner is 2100 netto en van mij 1450 netto.

Alvast bedankt!
Het bedrag boven de drempel van 500 euro mag je aftrekken van je bruto jaarinkomen. Waarschijnlijk val je in het tarief van 42%. En dan krijg je dus 0,42*4000=1680 terug (schatting).

klik
...
Studiekosten zijn vaak aftrekbaar. De belastingdienst geeft daar een perfecte uitleg over, dus surf gewoon even naar hun site. Had je daar uberhaupt al gekeken??
@plops: heb er naar gekeken ja, maar begrijp weinig van het hele belasting gebeuren eerlijk gezegd.

@ankalida: thnx! Zal ff nogmaals kijken.

Dan heb ik nog een vraag: Heb dus HBO gedaan. Totaal 6 jaar (eerste 2 jaar een hbo studie waarmee ik gestopt was, en daarna de tweede hbo studie binnen 4 jaar wél afgemaakt). Kan ik deze studiejaren ook nog laten aftrekken of ben ik er al te laat mee?

HBO heb ik in juli 2010 afgerond en diploma behaald. Het laatste twee jaar had ik ook geen studiefinanciering.

Zal dit overigens ook eens voorleggen aan mijn belastingadviseur.
Als je in 2010 studiekosten hebt gemaakt dan kan je die nu aftrekken. Heb je de uitgebreide uitleg (pdf bestand) van de BD wel gevonden? Daar staat het namelijk stap voor stap super duidelijk in. Kan het niet voor je linken want forum mobiel. Hoe het zit met voorgaande jaren weet ik niet.

En hou je ook in de gaten dat je niet meer terug kan krijgen aan belasting dan dat je betaalt?
Volgens mij kan je het van voorgaande jaren ook nog wel aftrekken. Maar bel ff de BD om te vragen hoe dat zit.

Ik heb wel eens gehoord dat het alleen niet kan in de jaren dat je studiefinanciering hebt ontvangen, maar of dat waar is weet ik niet. Ook dat kunnen ze je bij de BD wel vertellen.
Als je stufie hebt gehad is de drempel zo hoog dat er nauwelijks tot niks overblijft om af te trekken Ik heb me vorig jaar helemaal suf gerekend, maar kreeg het niet rond.
hmmmm...ik heb alleen de laatste 2 jaar van het hbo geen stufi gehad. Plops ik zie dat bestand nu pas. Heel erg bedankt! Ga het even goed doornemen.

Boarn jij ook bedankt. Zal van de week mijn belastingadv. ff mailen en de bd bellen. Ik hoop zoooo dat het nog aftrekbaar is! Alle extra's zijn welkom :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven