aftrekposten studie
maandag 17 januari 2011 om 20:20
Hai Allemaal!
Ik hoop dat iemand verstand heeft van het volgende:
Ik ben begonnen met een studie psychologie aan de OU. Mijn doel is om zowel de bachelor als de master helemaal af te ronden. Nu vind ik dat het best wel veel kost aangezien ik instellingsgeld moet betalen (heb reeds HBO bachelor behaald namelijk). Per module moet ik rond de 55 euro extra betalen en dat tikt aardig aan!
Heb net alles uit zitten berekenen en voor het eerste jaar ben ik rond de 4500 euro kwijt aan lesgeld (inc literatuur, tentamenkansen etc).
Nu is mijn vraag: kan ik deze uitgaven aftrekken als persoonsgebonden aftrek? En wat is van invloed op de hoogte van deze aftrek?
Ik ben getrouwd. Salaris van partner is 2100 netto en van mij 1450 netto.
Alvast bedankt!
Ik hoop dat iemand verstand heeft van het volgende:
Ik ben begonnen met een studie psychologie aan de OU. Mijn doel is om zowel de bachelor als de master helemaal af te ronden. Nu vind ik dat het best wel veel kost aangezien ik instellingsgeld moet betalen (heb reeds HBO bachelor behaald namelijk). Per module moet ik rond de 55 euro extra betalen en dat tikt aardig aan!
Heb net alles uit zitten berekenen en voor het eerste jaar ben ik rond de 4500 euro kwijt aan lesgeld (inc literatuur, tentamenkansen etc).
Nu is mijn vraag: kan ik deze uitgaven aftrekken als persoonsgebonden aftrek? En wat is van invloed op de hoogte van deze aftrek?
Ik ben getrouwd. Salaris van partner is 2100 netto en van mij 1450 netto.
Alvast bedankt!
maandag 17 januari 2011 om 20:41
@plops: heb er naar gekeken ja, maar begrijp weinig van het hele belasting gebeuren eerlijk gezegd.
@ankalida: thnx! Zal ff nogmaals kijken.
Dan heb ik nog een vraag: Heb dus HBO gedaan. Totaal 6 jaar (eerste 2 jaar een hbo studie waarmee ik gestopt was, en daarna de tweede hbo studie binnen 4 jaar wél afgemaakt). Kan ik deze studiejaren ook nog laten aftrekken of ben ik er al te laat mee?
HBO heb ik in juli 2010 afgerond en diploma behaald. Het laatste twee jaar had ik ook geen studiefinanciering.
Zal dit overigens ook eens voorleggen aan mijn belastingadviseur.
@ankalida: thnx! Zal ff nogmaals kijken.
Dan heb ik nog een vraag: Heb dus HBO gedaan. Totaal 6 jaar (eerste 2 jaar een hbo studie waarmee ik gestopt was, en daarna de tweede hbo studie binnen 4 jaar wél afgemaakt). Kan ik deze studiejaren ook nog laten aftrekken of ben ik er al te laat mee?
HBO heb ik in juli 2010 afgerond en diploma behaald. Het laatste twee jaar had ik ook geen studiefinanciering.
Zal dit overigens ook eens voorleggen aan mijn belastingadviseur.
maandag 17 januari 2011 om 20:47
Als je in 2010 studiekosten hebt gemaakt dan kan je die nu aftrekken. Heb je de uitgebreide uitleg (pdf bestand) van de BD wel gevonden? Daar staat het namelijk stap voor stap super duidelijk in. Kan het niet voor je linken want forum mobiel. Hoe het zit met voorgaande jaren weet ik niet.
En hou je ook in de gaten dat je niet meer terug kan krijgen aan belasting dan dat je betaalt?
En hou je ook in de gaten dat je niet meer terug kan krijgen aan belasting dan dat je betaalt?
maandag 17 januari 2011 om 20:53
maandag 17 januari 2011 om 21:19