Werk & Studie alle pijlers

alleen gaan wonen, fulltime werken en studeren in België

13-05-2021 16:20 6 berichten
Hallo

Ik ben een Belgische vrouw van 29, en leerkracht. Momenteel woon ik samen met een "huisgenoot". Wij zijn dus geen koppel.
De laatste tijd maak ik veel plannen in mijn hoofd. Echter kan ik niet goed inschatten of het allemaal wel realistisch is.

Ik wil graag helemaal op mezelf gaan wonen, en een appartement huren. Daarvoor zal ik meer moeten gaan werken. Daar ben ik ook toe bereid. Ik hoop fulltime aan de slag te kunnen gaan als leerkracht. Op dit moment studeer ik ook, om een bijkomende vakbevoegdheid te behalen. Aan het einde van dit academiejaar heb ik al enkele vakken behaald. Volgend jaar neem ik de overige vakken op, en wil ik ook stage lopen. Ik kan overigens werken als leerkracht en tegelijkertijd mijn stage doen. Mijn gewerkte uren tellen dan als stage-uren.

Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben? Bij voorkeur mensen uit België, omdat ik hier ook woon, studeer en werk. Maar uiteraard mogen ook Nederlanders hun ervaring delen. Graag zelfs!

Alleen gaan wonen, werken en studeren: is het haalbaar en leefbaar? En dan heb ik het met name over de maandelijkse vaste kosten, en niet de waarborg, of verhuiskosten, uitzet, ect. Dat is geen probleem.

Het hoeft van mij zeker niet allemaal grote luxe te zijn. De job als leerkracht zelf is stressvol (ook al doe ik het graag), en de studie is ook intensief. Als ik dan, bij wijze van spreken, ook stress ga ervaren omdat ik geen (basis) boodschappen kan doen, dan zie ik het zelf niet echt zitten.

1 keer per week ga ik een uur paardrijden op de manege, ter ontspannen. Dat wil ik ook kunnen blijven doen. Ik heb ook een auto die ik dagelijks gebruik.

Dank je wel alvast!
In Nederland is het vrij gebruikelijk dat mensen nog een master afronden tijdens fulltime werk. Die master is dan wel in deeltijd. Maak een financieel plaatje en kijk hoeveel je nodig gaat hebben. En het helpt al een hoop wanneer je reistijd van je woning naar werk kort is.
Alle reacties Link kopieren
Maak een lijstje met verwachte inkomsten en uitgaven. Want hier kan een buitenstaander niet zoveel over zeggen. Of je huur 400 of 2000 euro per maand is maakt bijvoorbeeld nogal wat uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een Belgje.

Begin eens met een begroting te maken.

Waar wil je wonen?
Wat kost huren (check Immoweb voor realistische prijzen)?
Hoeveel vaste kosten zie je voor je?
Hoeveel geef je nu uit aan eten?
Wat kost dat paardrijden?
Hoe zit het met verzekeringen (ziekenkas, BA, ...)?
Wat kost je auto je (aan benzine, taksen, ...)? Hoe oud is hij en welke kosten verwacht je?
Hoe vaak duik je het sociaal leven in? Spreek je af met familie en vrienden?
Wat kost je dat - naast benzine?


Welke dagen heb je les? Is dat te combineren met een voltijdse job?
Is een voltijdse of 4/5de job in 't onderwijs te combineren met studeren en opdrachten?
(Ik ken genoeg leerkrachten die bijvoorbeeld december en juni als "hels" omschrijven met examens opstellen, verbeteren, bij klassenraden moeten zijn, ... en waar het vaak nachtwerk is.
En dan zou je tegelijk zelf ook nog voor je opleiding moeten studeren, examens en opdrachten moeten maken, ...)


En is het niet simpeler om nog 1 jaar te blijven waar je bent?
En pas te verhuizen als je je diploma hebt?
Want waarschijnlijk zal samenwonen wel een pak goedkoper zijn dan alleen.


Hoe groot is trouwens de kans dat je gelijk ergens vast en voor voldoende uren aan de slag kunt?
Mijn halve leerkrachten-omgeving is jarenlang van de ene interim (dan weer eens 2 weken, dan weer eens 3 maanden, de ene keer voor 8 uren, dan weer eens voltijds) naar de andere aan 't hoppen. Met tussendoor periodes werkloosheid.
Een vriendin is afgestudeerd op haar 22ste, is intussen 36 en nog altijd elk jaar van school naar school aan 't hoppen.

Ik zou op zo'n moment doodsbang zijn dat ik in mijn ééntje de huur niet elke maand kan ophoesten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is zeker haalbaar als je maar inzichtelijk hebt hoeveel je inkomsten en uitgaven zijn. In Nederland zijn er best veel potjes waar je iets uit kunt halen, toeslagen en stufi.
Wissewis schreef:
13-05-2021 16:40
Ik ben een Belgje.

Begin eens met een begroting te maken.

Waar wil je wonen?
Wat kost huren (check Immoweb voor realistische prijzen)?
Hoeveel vaste kosten zie je voor je?
Hoeveel geef je nu uit aan eten?
Wat kost dat paardrijden?
Hoe zit het met verzekeringen (ziekenkas, BA, ...)?
Wat kost je auto je (aan benzine, taksen, ...)? Hoe oud is hij en welke kosten verwacht je?
Hoe vaak duik je het sociaal leven in? Spreek je af met familie en vrienden?
Wat kost je dat - naast benzine?


Welke dagen heb je les? Is dat te combineren met een voltijdse job?
Is een voltijdse of 4/5de job in 't onderwijs te combineren met studeren en opdrachten?
(Ik ken genoeg leerkrachten die bijvoorbeeld december en juni als "hels" omschrijven met examens opstellen, verbeteren, bij klassenraden moeten zijn, ... en waar het vaak nachtwerk is.
En dan zou je tegelijk zelf ook nog voor je opleiding moeten studeren, examens en opdrachten moeten maken, ...)


En is het niet simpeler om nog 1 jaar te blijven waar je bent?
En pas te verhuizen als je je diploma hebt?
Want waarschijnlijk zal samenwonen wel een pak goedkoper zijn dan alleen.


Hoe groot is trouwens de kans dat je gelijk ergens vast en voor voldoende uren aan de slag kunt?
Mijn halve leerkrachten-omgeving is jarenlang van de ene interim (dan weer eens 2 weken, dan weer eens 3 maanden, de ene keer voor 8 uren, dan weer eens voltijds) naar de andere aan 't hoppen. Met tussendoor periodes werkloosheid.
Een vriendin is afgestudeerd op haar 22ste, is intussen 36 en nog altijd elk jaar van school naar school aan 't hoppen.

Ik zou op zo'n moment doodsbang zijn dat ik in mijn ééntje de huur niet elke maand kan ophoesten.
Dank je voor je advies.
Ik studeer Frans bij, knelpuntvak. Anders zou voltijds werken inderdaad heel wat puzzelen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven