Alles goed tot ik de werkplek zag
donderdag 6 augustus 2009 om 11:58
Ik zit met een dilemma en kom er zelf niet uit. Sinds een jaar werk ik via het uitzendbureau bij een bedrijf waar ik het best naar mijn zin heb. Ik ben ondertussen ook gehecht aan bepaalde mensen. Ik weet echter dat deze baan tijdelijk is. In het voorjaar heb ik gesolliciteerd bij een ander bedrijf, een leuke baan maar ze zochten iemand voor fulltime en ik kon enkel parttime. Ze hadden me echter onthouden en een paar weken geleden polste het uitzendbureau of ik nog beschikbaar was. Ik was enthousiast en ben op gesprek geweest. Allemaal heel leuk en aardig. Aardige mensen (die me nog kenden van de vorige keer) leuk gesprek maar, achteraf heel raar, over de inhoud van het werk hebben we bijna niet gesproken... Alles was aan het eind zo'n beetje rond, ik wist eigenlijk al dat ik de baan had. Ze gingen er al vanuit dat ik graag wilde en ik zei ook dat ik er graag wilde werken. Ik vroeg of ik nog even de werkplek kon zien. Natuurlijk, geen probleem en toen begon het... Ik kwam binnen en in een keer daalde mijn enthousiasme. Een kleine bedompte ruimte met een paar medewerkers waar ik niet warm van werd. Niet dat ze onaardig waren maar ik ben bang dat ik er geen klik mee krijg en het werk zag er nou ook niet bepaald uitdagend uit.
Ik twijfelde aan mezelf maar toen ik naar huis ging zakte mijn enthousiasme. Het stomme is, ik had me echt op die baan verheugd en begreep zelf niet waarom dat ineens veranderde.
's-Middags belde het uitzendbureau en feliciteerde me, ik was het geworden en er werd meteen een afspraak gemaakt voor het tekenen van een contract. Met moeite kon ik zeggen dat ik blij was... Nogmaals ik begreep mezelf niet, misschien moest ik wennen of kreeg ik koudwatervrees.
Gisteren heb ik bij mijn huidige baan verteld dat ik wegging. Meteen kwamen ze met tegenvoorstellen voor andere banen en willen ze weten of ik als ik bij die andere baan begonnen ben nog weg kan. Ook heb ik sinds gisteren een uitnodiging voor een andere baan binnen het huidige bedrijf.
Wat moet ik nu doen. Ik voel me zo lullig naar het bedrijf waar ze me enthousiast willen ontvangen. Moet ik mijn intuïtie vertrouwen.
Moet ik het contract niet tekenen. Daar naartoe met de wetenschap dat ik misschien wel gauw weg ben. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Ik twijfelde aan mezelf maar toen ik naar huis ging zakte mijn enthousiasme. Het stomme is, ik had me echt op die baan verheugd en begreep zelf niet waarom dat ineens veranderde.
's-Middags belde het uitzendbureau en feliciteerde me, ik was het geworden en er werd meteen een afspraak gemaakt voor het tekenen van een contract. Met moeite kon ik zeggen dat ik blij was... Nogmaals ik begreep mezelf niet, misschien moest ik wennen of kreeg ik koudwatervrees.
Gisteren heb ik bij mijn huidige baan verteld dat ik wegging. Meteen kwamen ze met tegenvoorstellen voor andere banen en willen ze weten of ik als ik bij die andere baan begonnen ben nog weg kan. Ook heb ik sinds gisteren een uitnodiging voor een andere baan binnen het huidige bedrijf.
Wat moet ik nu doen. Ik voel me zo lullig naar het bedrijf waar ze me enthousiast willen ontvangen. Moet ik mijn intuïtie vertrouwen.
Moet ik het contract niet tekenen. Daar naartoe met de wetenschap dat ik misschien wel gauw weg ben. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
donderdag 6 augustus 2009 om 12:04
Doe waar jij je goed bij voelt!!!! Stel je neemt de baan bij het bedrijf waar je, je totaal niet thuis voelt, dat gaat op de lange termijn niet werken. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk om mijn werk leuk te vinden maar ook de collega's en de sfeer. Dat zorgt ervoor dat je met plezier naar je werk blijft gaan.
Je kunt er zeker nog vanaf zien. Je bent het niet verplicht ook al heb je toegezegd. Als je een leuke baan kunt krijgen bij je huidige werkgever dan moet je die kans grijpen toch? Of wil je ongelukkig worden in die andere baan?
Je kunt er zeker nog vanaf zien. Je bent het niet verplicht ook al heb je toegezegd. Als je een leuke baan kunt krijgen bij je huidige werkgever dan moet je die kans grijpen toch? Of wil je ongelukkig worden in die andere baan?
donderdag 6 augustus 2009 om 12:07
quote:Amparo schreef op 06 augustus 2009 @ 11:58:Gisteren heb ik bij mijn huidige baan verteld dat ik wegging. Meteen kwamen ze met tegenvoorstellen voor andere banen en willen ze weten of ik als ik bij die andere baan begonnen ben nog weg kan. Ook heb ik sinds gisteren een uitnodiging voor een andere baan binnen het huidige bedrijf.Klinkt goed!
Fijn dat ze je zo waarderen.
Vertrouw op je overduidelijke gevoel bij die nieuwe baan, zou ik zeggen.
Fijn dat ze je zo waarderen.
Vertrouw op je overduidelijke gevoel bij die nieuwe baan, zou ik zeggen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

donderdag 6 augustus 2009 om 12:09
Eens met Maria: vertrouw op je intuitie!
Ik had eens een sollicitatiegesprek bij een groot IT bedrijf compleet met uitgebreide screening, allerlei IQ en pscyhologische testen. Ik was overal doorheen gerold en zat tot slot met twee heren aan tafel. En het hele gesprek kon ik alleen maar denken 'Ik wil hier weg, ik wil hier weg, ik wil hier weg'. Toch ging het goed en kreeg ik een aanbod.
Dag erna had ik een gesprek bij een vergelijkbaar bedrijf, maar met een man waarmee het direct klikte. We hebben het over van alles en nog wat gehad, niet heel zakelijk ik weet het.., en ohja ook nog even over de baan.. Dat voelde veel beter en die baan heb ik uiteindelijk ook, zonder enige twijfel gekozen.
Succes met de keuze!
Probeer er maar zoveel mogelijk zekerheid uit te slepen bij je tijdelijke baan. Zou fantastisch zijn als je er een contract voor onbepaalde tijd uit kunt slepen!
Ik had eens een sollicitatiegesprek bij een groot IT bedrijf compleet met uitgebreide screening, allerlei IQ en pscyhologische testen. Ik was overal doorheen gerold en zat tot slot met twee heren aan tafel. En het hele gesprek kon ik alleen maar denken 'Ik wil hier weg, ik wil hier weg, ik wil hier weg'. Toch ging het goed en kreeg ik een aanbod.
Dag erna had ik een gesprek bij een vergelijkbaar bedrijf, maar met een man waarmee het direct klikte. We hebben het over van alles en nog wat gehad, niet heel zakelijk ik weet het.., en ohja ook nog even over de baan.. Dat voelde veel beter en die baan heb ik uiteindelijk ook, zonder enige twijfel gekozen.
Succes met de keuze!
Probeer er maar zoveel mogelijk zekerheid uit te slepen bij je tijdelijke baan. Zou fantastisch zijn als je er een contract voor onbepaalde tijd uit kunt slepen!

donderdag 6 augustus 2009 om 12:10
Ja, het is een beetje lullig misschien, maar niet zo lullig als er toch gaan werken en dan snel weer weggaan. Bel het uitzendbureau en zeg dat het je spijt, maar dat je het toch niet gaat doen. Leg uit dat het allemaal erg snel ging in het gesprek, en je geen tijd had om na te denken. Dat je dat nu wel gedaan hebt, en toch liever bij je huidige werkgever blijft nu dat een optie blijkt te zijn. Gewoon doen, dit gevoel zou ik niet negeren! Succes!
donderdag 6 augustus 2009 om 12:15

Normaal gesproken zou ik zeggen, geef het eerst een kans voordat je het afzegt.
Maar als er echt een reële kans is dat je bij je huidige werkgever aan de slag kan, dat verandert dat de zaak natuurlijk. Heb je inzicht in de werkinhoud, salaris, contracttermijn van de eventuele baan in het huidige bedrijf?
Maar als er echt een reële kans is dat je bij je huidige werkgever aan de slag kan, dat verandert dat de zaak natuurlijk. Heb je inzicht in de werkinhoud, salaris, contracttermijn van de eventuele baan in het huidige bedrijf?

Even voor alle duidelijkheid, heb je dat contract al getekend? Je kunt namelijk zonder opgaaf van reden opzeggen tijdens de proeftijd, maar als je dat doet voordat de proeftijd begonnen is, dan ligt dat toch iets genuanceerder. In dat geval zou het bedrijf jou aansprakelijk kunnen stellen voor gemaakte kosten (bijv. de kosten voor het uitzendbureau e.d.) omdat je wel een contract tekent maar uiteindelijk toch niet komt. Nu zullen niet veel bedrijven een medewerker aansprakelijk stellen, maar dat is dus wel een risico wat je neemt.
donderdag 6 augustus 2009 om 12:20
donderdag 6 augustus 2009 om 12:23
donderdag 6 augustus 2009 om 12:32
Als het niet goed voelt moet je het niet doen.
Je moet er toch elke dag heen.
Als je huidige baan ook een goed bod doet, en je je daar wel op je gemak voelt dan blijf je toch lekker daar?
Je hoeft je zeker niet rot te voelen voor dat andere bedrijf, vooral in deze tijd zijn de bazen aan zet en is het van hun kant uit ook "voor jouw tien anderen" hun vinden echt wel weer iemand.
Je moet er toch elke dag heen.
Als je huidige baan ook een goed bod doet, en je je daar wel op je gemak voelt dan blijf je toch lekker daar?
Je hoeft je zeker niet rot te voelen voor dat andere bedrijf, vooral in deze tijd zijn de bazen aan zet en is het van hun kant uit ook "voor jouw tien anderen" hun vinden echt wel weer iemand.
donderdag 6 augustus 2009 om 12:51
Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Het typische is dat ik, nadat ik mijn bericht had getikt, ineens heel zeker wist dat ik de baan niet wilde. Het opschrijven heeft dus inderdaad gezorgd dat ik alles op een rijtje kreeg en wist wat ik moest doen. Bedankt, ik voel me nu helemaal opgelucht!
Ik heb inderdaad nog geen contract getekend dus ik kan zonder consequenties afzeggen. Dat wordt leuk morgen op mijn werk; gisteren gezegd dat ik wegging en morgen zeggen dat ik toch blijf. Ik heb daar in ieder geval zekerheid tot 1 november, ik vertrouw erop dat ik in die tijd wel iets vind.
Ik heb inderdaad nog geen contract getekend dus ik kan zonder consequenties afzeggen. Dat wordt leuk morgen op mijn werk; gisteren gezegd dat ik wegging en morgen zeggen dat ik toch blijf. Ik heb daar in ieder geval zekerheid tot 1 november, ik vertrouw erop dat ik in die tijd wel iets vind.
donderdag 6 augustus 2009 om 13:06
Eens met alle eerdere reacties en blij dat je het voor jezelf nu zeker weet!
Als ik jou was zou ik - voor de tekenafspraak!!! - met je huidige werkgever om tafel gaan zitten om nieuwe opties te bespreken en af te spreken hoe jullie daar verder mee gaan.
Tegen de mogelijke nieuwe werkgever kan je vervolgens aangeven dat je de baan toch niet wilt. En als ze willen weten waarom kan je dan ook nog een keer (zonder dat je iets over je nare gevoelens bij de werkplek hoeft te zeggen) aangeven dat je huidige werkgever je een nieuwe functie heeft aangeboden en dat je op dat aanbod in bent gegaan.
Als ik jou was zou ik - voor de tekenafspraak!!! - met je huidige werkgever om tafel gaan zitten om nieuwe opties te bespreken en af te spreken hoe jullie daar verder mee gaan.
Tegen de mogelijke nieuwe werkgever kan je vervolgens aangeven dat je de baan toch niet wilt. En als ze willen weten waarom kan je dan ook nog een keer (zonder dat je iets over je nare gevoelens bij de werkplek hoeft te zeggen) aangeven dat je huidige werkgever je een nieuwe functie heeft aangeboden en dat je op dat aanbod in bent gegaan.
donderdag 6 augustus 2009 om 13:06
Goed zo dat je deze keuze maakt. Ik heb ooit niet mijn intuïtie gevolgd, maar mijn verstand. Kon zo beginnen bij een geweldig leuk bedrijf in een super functie, maar de kans bestond dat het bedrijf na 7 maanden niet meer zou bestaan. Om die reden heb ik het niet gedaan en heb gekozen voor zekerheid bij een werkgever waarvan ik na 1 minuut al wist dat ik er niet zou passen maar waarvan wel heel zeker was dat die nog lange tijd zou bestaan. Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als de tijd dat ik daar werkte en heb me nog vaak afgevraagd of ik me bij werkgever 1 ook zo gevoeld zou hebben.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
donderdag 6 augustus 2009 om 13:22
donderdag 6 augustus 2009 om 13:38
Ik heb ook eens zoiets gehad. Via uitzendbureau 2 gesprekken bij 2 bedrijven. Eerst baan was op papier leuker en spannender maar tijdens het gesprek dacht al: ik geloof niet dat ik hier wil werken. Tweede gesprek bij ander bedrijf was de volgende dag. Op papier een minder spannende baan maar oh, wat had ik daar een leuk gesprek. Ik had een gesprek met 2 juristen (waarvan ik van tevoren dacht: bleeeehhh) maar er was gelijk een klik en hebben een uur weg ziten leuteren over vanalles en nogwat. Ben daar toen dus gaan werken en heb er een toptijd gehad. Volg dus zeker je gevoel !!
Ik ben mijn eigen bananenschil

donderdag 6 augustus 2009 om 23:15
Helemaal eens met alle andere reacties. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad. Het was overigens niet via het uitzendbureau maar het ging allemaal heel snel, het was niet echt inhoudelijk en ze gingen er aan het einde eigenlijk al vanuit dat ik daar kwam werken terwijl ik daar nog niets over gezegd had.
Ik was toen blij dat ik werk had (contract bij andere baan was niet verlengd) en besloot het toen toch maar te doen ondanks dat het niet echt goed voelde.
Nou, de 1e dag zat ik al te janken op de wc. Het was echt verschrikkelijk. Het werk zelf maar vooral de mensen. Echt helemaal geen types waar ik ooit een klik mee zou kunnen krijgen. Allemaal een beetje geeks. Een klein administratiekantoor met een baas die zichzelf "schriftgeleerde" noemde, een vrouw van de baas die zichzelf "een ervaren directiesecretaresse" noemde (maar heel de dag zat te schelden op haar zoons die de hele dag belden en als ze dan de hoorn neer legde ging het van "byeeeeeeee) en dan nog een paar studenten van de universiteit die daar wat werkten en niet echt ... euhm ... sociaal vaardig waren. Het was echt vreselijk, ik had na een paar uur al besloten dat dit echt de verkeerde keuze was en wist niet hoe snel ik weg moest komen aan het einde van de dag. Ik heb toen (heel laf) een mail gestuurd waarop ik als antwoord kreeg "dat het een goede keuze was aangezien zij ook al iemand anders voor de functie hadden, iemand die wat ouder was en meer ervaring had". Sure, als je zo nodig een ervaren iemand wil moet je geen leerling aannemen (wat ik toen was) maar ja, lekker goedkoop he. Hahaha zit hier helemaal mijn gal te spuwen.
Moraal van dit verhaal: niet doen als het niet goed voelt!
Ik was toen blij dat ik werk had (contract bij andere baan was niet verlengd) en besloot het toen toch maar te doen ondanks dat het niet echt goed voelde.
Nou, de 1e dag zat ik al te janken op de wc. Het was echt verschrikkelijk. Het werk zelf maar vooral de mensen. Echt helemaal geen types waar ik ooit een klik mee zou kunnen krijgen. Allemaal een beetje geeks. Een klein administratiekantoor met een baas die zichzelf "schriftgeleerde" noemde, een vrouw van de baas die zichzelf "een ervaren directiesecretaresse" noemde (maar heel de dag zat te schelden op haar zoons die de hele dag belden en als ze dan de hoorn neer legde ging het van "byeeeeeeee) en dan nog een paar studenten van de universiteit die daar wat werkten en niet echt ... euhm ... sociaal vaardig waren. Het was echt vreselijk, ik had na een paar uur al besloten dat dit echt de verkeerde keuze was en wist niet hoe snel ik weg moest komen aan het einde van de dag. Ik heb toen (heel laf) een mail gestuurd waarop ik als antwoord kreeg "dat het een goede keuze was aangezien zij ook al iemand anders voor de functie hadden, iemand die wat ouder was en meer ervaring had". Sure, als je zo nodig een ervaren iemand wil moet je geen leerling aannemen (wat ik toen was) maar ja, lekker goedkoop he. Hahaha zit hier helemaal mijn gal te spuwen.
Moraal van dit verhaal: niet doen als het niet goed voelt!