Werk & Studie alle pijlers

Alternatieve cursussen en studies

21-01-2010 17:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben altijd vrij star geweest rondom cursussen/studies die niet erkend zijn en al helemaal in de alternatieve sfeer.

Daarom een flinke discussie met mijn buurvrouw

Ik wist dat zij al enige tijd op zoek was naar een leuke cursus/studie gezien haar baan niet meer je van het voor haar is.

Had haar al paar tips gegeven maar vandaag had ze HET gevonden.

Een studie ( zo noemt zij het, of beter gezegd, dat instituut) bij het CIVAS.

Ik heb het gezien op internet, en denk dan bij mezelf het zoveelste zweefinstituut wat eruit plopt...Zij is erg enthausiast en denkt dat dit een serieuze aanvulling zal zijn op haar CV, en handig gezien zij zoekt naar een andere baan , in de richting van zorg, sociaal, noem maar op.

Omdat ik altijd gelijk wil krijgen , wie heeft ervaringen met CIVAS ?
quote:Stoeptegel schreef op 22 januari 2010 @ 09:28:

Zoiets Wuiles

Hoe treurig ook voor de buurvrouw: met slechts een Reiki-certificaat of een diploma Tibetaanse klankschalen vindt men tegenwoordig geen emplooi in de gezondheidszorg. Tot grote opluchting van patiënten lijkt me.

Zolang de buurvrouw zichzelf financieel onderhoudt zie ik het probleem niet zo. Als zij echter een uitkering ontvangt dan mag ik toch hopen dat de uitkerende instantie hier paal en perk aan stelt.
Nou werk ik wel in de zorg, maar van mijn 12 vrouwelijke collega's (grofweg tussen de 24 en 62) is er slechts 1 die interesse (interesse, dus geen diepgaande passie met bijbehorende cursussen) heeft in reiki.

Beetje een vooroordeel dus dat vooral zorgmedewerkers dit soort cursussen zouden doen (*denkt nu aan de gebakken lucht van enneagrammen etc in het bedrijfsleven)
Daar heeft Starshine wel een punt, genoeg mensen uit andere sectoren ( vooral bedrijfsleven inderdaad) die zich plotseling verdiepen in dit soort materie. Want : het roer moet om, iets willen betekenen voor de medemens, mezelf terug vinden, dat soort geleuter, dat hoor en lees ik niet alleen van mensen uit de zorg.....En dan al die mensen die ook zo plotseling ontslag nemen ( bedrijfsleven, auto vd zaak, bonussen etc) en de zorg in moeten, heb je die weleens gesproken ? ( ik wel, ik werk in de zorg) Goed als ik naar hun argumenten vroeg over het waarom van de carriereswitch , erg uiteenlopende antwoorden , we hebben wat afgelachen

Wel als de persoon weer vertrokken was, vanzelfsprekend.

Een stem van binnen vertelde mij dat ik dit moest gaan doen.

Ik raak erg overspannen van het bedrijfsleven, omdat ik HSP ben, daarom past de zorg beter bij mij.

Ik wil eens wat goeds doen in mijn leven.

Op televisie heb ik documentaires gezien, en dacht, dat wil ik ook.

Ik wil mijn leven veranderen, een dikke auto en geld is ook niet alles.

Je krijgt er zoveel voor terug zeggen ze, dat heb ik hard nodig.

Ik heb veel liefde te geven aan al deze arme mensen/kinderen.

Ik denk dat ik geknipt ben voor deze baan, gezien het milieu waar ik uit kom, dat hebben deze mensen nodig.

Het lijkt me leuk de hele dag te knuffelen , ik heb nl een burnout.

Ik heb een test gedaan op internet van www.wazig.nl, daar kwam uit dat dit werk bij me past.

Allemaal echt gebeurd, hoogopgeleide mensen met goede functies in het bedrijfsleven

En allen niet aangenomen natuurlijk. De zorg heeft juist nuchtere stabiele mensen nodig.

Overal zijn vooroordelen en overal zijn uitzonderingen.

Buurvrouw onderhoudt zichzelf.
quote:meds schreef op 21 januari 2010 @ 18:11:

Of: voorspel de toekomst door dekbedlezen.

Ken je dat? Als je 's ochtends opstaat dan ligt je dekbed in een bepaald patroon. Dat vergelijk je dan met plaatjes en dan weet je hoe de toekomst is. Zo kan je je dekbed beter niet in de "dood" leggen. Bij sommige cursisten levert het zoveel stress op dat ze zijn overgestapt op slaapzakken
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Starshine, mijn collegas zijn overigens ( de meeste voor zover ik weet) ook niet bijzonder geinteresseerd in dit soort themas.

Buurvrouw is trouwens stewardess.
wazig.nl

Je hebt gelijk, juist de mensen op mijn werk die nuchter en down to earth zijn, behalen de beste resultaten.

Mensen die binnenkomen met het ideaal mongooltjes te knuffelen en dat die ook allemaal zo lief zijn etc..dream on.

Er is nogal wat agressie en bij sommige clienten ben je meer aan het pappen en nathouden ipv dat je iets bereikt. Bij mijn clienten bv is het bijvoorbeeld een overwinning als ze zelf hun jas leren uittrekken. Daar moet je ook mee om kunnen gaan als je hele andere idealen hebt.
Stewardess, dan heeft ze iig genoeg ervaring met zweven
kan ze niet gewoon een echte opleiding gaan doen voor een echt beroep zegmaar en een cursusje volgen over deze spirituele onderwerpen...........???
Tipzy dat probeer ik haar al een paar weken duidelijk te maken. Ze kan dit beter zien als een soort hobby voor erbij denk ik.

Starshine, klopt:)
quote:Stoeptegel schreef op 22 januari 2010 @ 11:12:

Daar heeft Starshine wel een punt, genoeg mensen uit andere sectoren ( vooral bedrijfsleven inderdaad) die zich plotseling verdiepen in dit soort materie. Want : het roer moet om, iets willen betekenen voor de medemens, mezelf terug vinden, dat soort geleuter, dat hoor en lees ik niet alleen van mensen uit de zorg.....En dan al die mensen die ook zo plotseling ontslag nemen ( bedrijfsleven, auto vd zaak, bonussen etc) en de zorg in moeten, heb je die weleens gesproken ? ( ik wel, ik werk in de zorg) Goed als ik naar hun argumenten vroeg over het waarom van de carriereswitch , erg uiteenlopende antwoorden , we hebben wat afgelachen

Wel als de persoon weer vertrokken was, vanzelfsprekend.

Een stem van binnen vertelde mij dat ik dit moest gaan doen.

Ik raak erg overspannen van het bedrijfsleven, omdat ik HSP ben, daarom past de zorg beter bij mij.

Ik wil eens wat goeds doen in mijn leven.

Op televisie heb ik documentaires gezien, en dacht, dat wil ik ook.

Ik wil mijn leven veranderen, een dikke auto en geld is ook niet alles.

Je krijgt er zoveel voor terug zeggen ze, dat heb ik hard nodig.

Ik heb veel liefde te geven aan al deze arme mensen/kinderen.

Ik denk dat ik geknipt ben voor deze baan, gezien het milieu waar ik uit kom, dat hebben deze mensen nodig.

Het lijkt me leuk de hele dag te knuffelen , ik heb nl een burnout.

Ik heb een test gedaan op internet van www.wazig.nl, daar kwam uit dat dit werk bij me past.

Allemaal echt gebeurd, hoogopgeleide mensen met goede functies in het bedrijfsleven

En allen niet aangenomen natuurlijk. De zorg heeft juist nuchtere stabiele mensen nodig.

Overal zijn vooroordelen en overal zijn uitzonderingen.

Buurvrouw onderhoudt zichzelf.

Zo heb ik de afgelopen jaren zeker honderd keer moeten horen of lezen dat "Het leven als freelancer/zelfstandig ondernemer/ZZP-er toch best eenzaam is. Zakelijk ging het natuurlijk crescendo, de klanten waren zeer tevreden, maarja, ik wil nu toch graag weer in een team werken".

Yeah right! Het is nu al zover dat ik mensen met een dergelijke achtergrond al niet eens meer uitnodig.
quote:wuiles schreef op 21 januari 2010 @ 22:07:

Gokje, de buurvrouw is tussen de vijfendertig en vijfenveertig jaar oud, heeft een burnout achter de rug een gat in haar cv van circa vier jaar en is nu op zoek naar haar passie?

*dankt de heer dat zij niet werkzaam is in de zorg*
quote:wuiles schreef op 22 januari 2010 @ 11:32:

[...]

Zo heb ik de afgelopen jaren zeker honderd keer moeten horen of lezen dat "Het leven als freelancer/zelfstandig ondernemer/ZZP-er toch best eenzaam is. Zakelijk ging het natuurlijk crescendo, de klanten waren zeer tevreden, maarja, ik wil nu toch graag weer in een team werken".

Yeah right! Het is nu al zover dat ik mensen met een dergelijke achtergrond al niet eens meer uitnodig.Zakelijk crescendo compenseert heel wat eenzaamheid. En wat dan nog aan eenzaamheid resteert, compenseer je op dit forum. Dat soort ZZP-ers moet niet zeiken dus
@ Stoeptegel, je bedoelt dat Buurvrouw de Stewardess er werkelijk haar beroep van wil maken....ik neem even mijn woorden terug

Anderzijds: Maak je niet druk, je denkt toch echt niet dat dit gebeurt met een hobby-cursus.

Wat betreft al die mensen die uit het bedrijfsleven en in ene in de zorg en/of als coach oid willen werken, omdat ze het gevoel hebben eindelijk hun roeping te hebben gevonden....heb der al weer heel wat voorbij zien komen...en gaan...weer burn out!

Werk zelf inmiddels al 13/ 14 jaar in de zorg (Ggz) en binnen de reïntegratie als coach en deskundige (allen met zeer keurige reguliere opleidingen). Wat ik al niet voorbij heb zien komen.....

Ik vind het echt heel leuk als mensen vanuit een hobby interesse in dit soort dingen hebben, maar ik juich het niet toe als iedereen ook denkt hier zijn of haar baan van te maken.

"ik wil graag mensen helpen, dat is mijn roeping" is voor mij een reden om iemand juist niet aan te nemen binnen een sollicitatieprocedure.

Mocht je buuv het als leuke hobby zien bl;ij ik bij "leven en laten leven en lekker laten gaan".
Update : Buuv gaat ervoor, heeft zich ingeschreven , is razend enthausiast.

Ik laat haar maar even...vast een middle age opwelling...
Ach joh, lekker laten gaan, ze doet er niemand kwaad mee, toch?

Wat voor cursus is het geworden?
Het maakt haar gelukkig dus waarom niet. Ik ga haar niet blijven lastig vallen met mijn commentaar..

Ze gaat creatieve therapie doen, wat imo alleen te volgen is via regulier HBO maar heb mijn mond gehouden...

Ja creatieve therapie is nogal vaag. Het is wel een serieuze HBO studie, maar volgens mij mag iedereeen met een gitaar en schilderskwast zich creatief therapeut noemen.
Dat klopt die titel is niet beschermd volgens mij.

Gevaarlijk voor mensen die hulp zoeken vanwege problemen en stuiten op tig advertenties van zgn creatieve therapeuten en zich ermee in laten en zodoende al hun spaargeld zien verdwijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven