Werk & Studie alle pijlers

arbeidsvoorwaarden gesprek: salaris vorige baan

03-07-2010 09:50 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips hoe je om kunt gaan met het verzoek van een nieuwe werkgever om een salarisstrook van je huidige baan mee te nemen naar het arbeidsvoorwaarden gesprek?

Het is mij gevraagd, maar ik ga dat niet doen, ik vind het niet kunnen. Al is het dezelfde functie, gaat hun niets aan wat ik nu verdien. Alleen: hoe breng ik dat op een positieve manier? Ik dacht te zeggen: Ik vind mijn huidige salaris niet relevant. Alleen dat klinkt zo bot. Ik wil eventueel wel een voorstel doen wat betreft mijn salaris-eisen.

Alleen eigenlijk wil ik dat zij eerst een bod doen, dan kan ik zelf bepalen hoe ik daar op inga.

Punt van arbeidsvoorwaarden gesprek is wel dat het natuurlijk niet alleen om salaris gaat, ik kan ook compensatie krijgen door cursussen te mogen volgen e.d. Dat heb ik in mijn huidige baan, daardoor is mijn salaris eigenlijk iets lager dan ik wilde. Ze kunnen me niet dwingen om mijn salarisstrook mee te nemen, maar natuurlijk wel moeilijk doen en je gaat de onderhandeling zo lastig in.

Iemand tips?
Aangeven dat je huidige salaris ondermeer de reden was om op zoek te gaan naar een nieuwe baan en dus niet van toepassing is.
Ik zou aangeven dat het verschil tussen de arbeidsvoorwaarden van de nieuwe baan en de oude baan uitsluitend van invloed zijn op een beslissing die IK moet nemen, en derhalve voor hen niet relevant. En dat ze er op kunnen vertrouwen dat, mocht ik besluiten om de nieuwe baan niet te accepteren vanwege te magere arbeidsvoorwaarden, ik dat eerlijk zal zeggen en ze in dat geval zo de kans te geven met een beter bod te komen.
Iets anders
(Tekst weer weggehaald. Aan het stukje van lolopaloeza heb je meer!)
Altijd zo'n kutgrap. Alsof je minder betaald mag worden als je hiervoor een kutsalaris had. Als bedrijven nu gewoon van te voren bedenken wat ze kwijt willen zijn aan hun nieuwe werknemer, ipv het oude salaris plus een beetje te willen weten.....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Bij mijn vorige werkgever was het gebruikelijk om de salarisstrook van de vorige functie te vragen.

Dit telde alleen in je voordeel. Dus als ik op basis van inschaling van de functie en ervarings jaren op een lager niveau uitkwam dan iemand aantoonbaar in zijn vorige functie had verdiend, hoogde ik het salaris op naar 1 stap boven het salaris bij de vorige werkgever.

Dit was daar beleid.

Jouw salarisstrook zou nooit in je nadeel moeten kunnen werken.

In plaats van moeilijk doen zou ik gewoon tijdens je arbeidsvoorwaarden gesprek vertellen dat je eerst hun voorstel wil afwachten voordat je jouw salarisstrook laat zien. Waarschijnlijk was de medewerker met wie je dat gesprek hebt niet anders van plan, maar toch.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 03 juli 2010 @ 10:17:

Dit telde alleen in je voordeel. Dus als ik op basis van inschaling van de functie en ervarings jaren op een lager niveau uitkwam dan iemand aantoonbaar in zijn vorige functie had verdiend, hoogde ik het salaris op naar 1 stap boven het salaris bij de vorige werkgever.

Ik begrijp dat het in je voordeel werkt als je nu al meer verdient dan dat je qua ervaringsjaren zou moeten verdienen, maar wat als je nu precies op dat niveau uitkomt, of lager? Dan werkt het toch in je nadeel uit? Dan denkt men: ha die kunnen we mooi op hetzelfde laten doorgaan, of maar heel ietsjes laten stijgen. Ik zit nu precies op het niveau, maar door van baan te wisselen wil ik wel vooruit gaan. Bovendien wordt lager salaris inderdaad soms gecompenseerd; ik kreeg/krijg ik bij mijn huidige werkgever een eigen laptop, meer gelegenheid tot het volgen van cursussen e.d., bij de nieuwe misschien minder, moet ik nog navragen. Maar goed, meer cursussen heb ik op korte termijn niet nodig, laptop ook niet, ik wil gewoon een goed salaris!
nu ik het in de praktijk heb, merk ik dat het vorige salaris me echt to-taal niet boeit. De kandidaat krijgt een aanbod gebaseerd op de verwachte prestaties. Als dat te weinig is, gaat de deal niet door. Als het te veel blijkt, is het mooi dat er jaarcontracten bestaan. Het vorige salaris heeft geen enkele invloed.
Heb je al gevraagd waarom men graag een salarisstrook wil inzien?
quote:wuiles schreef op 03 juli 2010 @ 10:46:

Heb je al gevraagd waarom men graag een salarisstrook wil inzien?Men zei er bij dat dit was om het salaris te kunnen bepalen.
quote:mimama schreef op 03 juli 2010 @ 11:16:

[...]

Men zei er bij dat dit was om het salaris te kunnen bepalen.En toen jij vroeg welke rol het oude salaris speelt bij het vaststellen van het nieuwe salaris zeiden zij...?
quote:rider schreef op 03 juli 2010 @ 10:45:

Als het te veel blijkt, is het mooi dat er jaarcontracten bestaan. Het vorige salaris heeft geen enkele invloed.Tja, ik ga niet voor een jaarcontract, ik heb in mijn huidige baan al een vaste aanstelling. Ik ga dus voor vast, is me ook toegezegd, wel een proeftijd van een jaar. In mijn functie kun je echter binnen een jaar niet volledig beoordelen hoe iemand presteert, het kost al een behoorlijke tijd om je in te werken. Ze kunnen mijn referenties (weliswaar niet van mijn huidige baan) natrekken (hebben ze nog niet gedaan).
Nadeel is dat werkgevers dit ( diegene die hier om vragen) als soort 'machtsmiddel' gebruiken.

Iemand in mijn omgeving kreeg ook die vraag, het was een hoger salaris dan iemand van haar leeftijd en ervaringsjaren in dat beroep zou krijgen.

De werkgever wilde een salarisstrook zien van de vorige werkgever, zij vroeg wat hiervan de relevantie is en dat het salaris wat zij vraagt los staat van haar vorig salaris ( was overigens gelijk salaris).

Waarop de werkgever aangaf dat ze zonder salarisstrook niet verder met haar gingen.
Aha, gaat het hier om een aanstelling bij een overheidsinstantie?
quote:wuiles schreef op 03 juli 2010 @ 11:18:

[...]

En toen jij vroeg welke rol het oude salaris speelt bij het vaststellen van het nieuwe salaris zeiden zij...?Dat heb ik niet gevraagd; dit was alleen telefonisch bij het maken van een afspraak, niet met de P&O adviseur zelf maar de secretaresse die dat even meedeelde.
Bij mijn huidige werkgever heb ik toen ook een iets hoger salaris bedongen dan mijn vorige werkgever, werd geen salarisstrook gevraagd.

Maar nu blijkt dat ik veel meer verdien dan mijn collegae die al jaren bij dezelfde werkgever zitten, iets wat me niet populair maakt heb ik al geconstateerd.
quote:mimama schreef op 03 juli 2010 @ 11:23:

[...]

Tja, ik ga niet voor een jaarcontract,Kan ik me best voorstellen, maar ik ik verwees naar de situatie waarbij ik zelf over een salaris moet nadenken. En geloof me, wie geen jaarcontract accepteert komt bij ons niet binnen quote:ik heb in mijn huidige baan al een vaste aanstelling. Ik ga dus voor vast, is me ook toegezegd, wel een proeftijd van een jaar.Een proeftijd van een jaar? En dat is gunstiger dan een jaarcontract? Echt, als ik een sollicitant zou treffen die een proeftijd van een jaar accepteert, zou ik geen seconde meer denken over een jaarcontract.quote:In mijn functie kun je echter binnen een jaar niet volledig beoordelen hoe iemand presteert, het kost al een behoorlijke tijd om je in te werken. Ze kunnen mijn referenties (weliswaar niet van mijn huidige baan) natrekken (hebben ze nog niet gedaan).Als de referenties van je huidige baan relevant zijn, waarom is dan het salaris dat je huidige werkgever je waard acht niet van belang?
quote:wuiles schreef op 03 juli 2010 @ 11:24:

Aha, gaat het hier om een aanstelling bij een overheidsinstantie?Klopt. Verdere details kan ik niet geven ivm eventuele herkenbaarheid. (Misschien sneupt die secretaresse of P&O adviseur hier ook wel rond
quote:Donna schreef op 03 juli 2010 @ 11:24:

De werkgever wilde een salarisstrook zien van de vorige werkgever, zij vroeg wat hiervan de relevantie is en dat het salaris wat zij vraagt los staat van haar vorig salaris ( was overigens gelijk salaris).

Waarop de werkgever aangaf dat ze zonder salarisstrook niet verder met haar gingen.

Nogmaals Waauw, dit vind ik tegen elke logiek ingaan. Als werkzoeker moet je gewoon ja en amen zeggen en met de pet in de hand naar de grond kijken?

Je vraag toch ook niet wat je nieuwe baas verdient?

Maar goed, dat is mijn spontane, niet professionele reactie.

Als je geen zin hebt om je vorige salaris te laten zien , kun je gewoon weigeren, of een oud loonstrookje bewerken in Photoshop.
quote:rider schreef op 03 juli 2010 @ 11:27:

Een proeftijd van een jaar? En dat is gunstiger dan een jaarcontract? Echt, als ik een sollicitant zou treffen die een proeftijd van een jaar accepteert, zou ik geen seconde meer denken over een jaarcontract.

Het is niet een echte proeftijd: die mag wettelijk niet eens langer dan twee maanden zijn. Geloof me dat het in het soort functie waar ik op solliciteer gunstiger is, de beoordeling na een jaar is een formaliteit.
quote:mimama schreef op 03 juli 2010 @ 11:31:

[...]

Het is niet een echte proeftijd: die mag wettelijk niet eens langer dan twee maanden zijn. Geloof me dat het in het soort functie waar ik op solliciteer gunstiger is, de beoordeling na een jaar is een formaliteit.

Nou ja, jij noemde het een proeftijd he.

Hoe dan ook, je werkgever kan dus niet beoordelen hoe je functioneert en/of wil dat in de praktijk niet. Maar hij mag ook niet weten wat je vorige werkgever over je prestaties dacht.

Op grond waarvan vind jij dat je nieuwe werkgever je salaris zou moeten bepalen?
quote:mimama schreef op 03 juli 2010 @ 11:27:

[...]

Klopt. Verdere details kan ik niet geven ivm eventuele herkenbaarheid. (Misschien sneupt die secretaresse of P&O adviseur hier ook wel rond

Het was handig geweest om dat in de OP te vermelden omdat bij de overheid een andere salarissystematiek wordt gehanteerd dan in het bedrijfsleven.

Ik zou die salarisstrook meenemen en voor jezelf bepalen welk salaris je wilt verdienen. Als dat een hoger salaris is dan je nu krijgt, zorg dan dat je een inhoudelijke discussie daarover kunt aangaan. Het is een onderhandeling en je kunt je altijd nog terugtrekken als het aanbod je niet bevalt.
quote:HansHier schreef op 03 juli 2010 @ 11:31:

Als je geen zin hebt om je vorige salaris te laten zien , kun je gewoon weigeren, of een oud loonstrookje bewerken in Photoshop. die heb ik eerder gehoord. Het is me ook wel eens mondeling gevraagd wat mijn vorige salaris was bij een arbeidsvoorwaardengesprek, daar ben ik toen niet op in gegaan, bod gekregen, iets hoger gevraagd, er tussen in uitgekomen. Zo hoort het te gaan vind ik. Ik was echt verbijsterd door dat verzoek om het loonstrookje mee te nemen. Ik vind de optie van uitstellen nog hebt beste. En als de werkgever zo halstarrig is dan wil ik er misschien ook wel niet werken; dan gaat het bij latere beoordelingsgesprekken ook zo moeizaam.
quote:rider schreef op 03 juli 2010 @ 11:34:

Hoe dan ook, je werkgever kan dus niet beoordelen hoe je functioneert en/of wil dat in de praktijk niet. Maar hij mag ook niet weten wat je vorige werkgever over je prestaties dacht.

Op grond waarvan vind jij dat je nieuwe werkgever je salaris zou moeten bepalen?

Een huidig salaris is geen volledige indicatie voor prestaties. Je werkgever beloont dat ook op een andere manier: betalen van cursussen, de laptop, invulling van je takenpakket, flexibele werktijden etc.

Mijn salaris moet bepaald op basis van mijn ervaring en door het natrekken van referenties bij vorige werkgevers (voor mijn huidige, die kan ik moeilijk gaan vragen, zien me niet graag vertrekken dus zullen dan niet een goed woordje gaan doen!)

Zoals Wuiles terecht opmerkt is het bij de overheid wat anders geregeld (al moet de overheid wel concurreren met het bedrijfsleven er zijn genoeg mensen die van bedrijfsleven naar overheid overstappen!)
Nog even een tip die ik wil meegeven: kijk niet alleen naar je bruto-maandsalaris, maar ook je eventuele eindejaarsuitkering of 13e maand. Veel belangrijker is wat je maandelijks netto overhoudt. Ik ben jaren geleden vanuit de sociale verzekeringswereld overgestapt naar een gemeentelijke instantie. Ik werd dus ambtenaar en dan betaal je meer premie voor onder andere je pensioen en hield naar verhouding netto minder over. Ik moest mijn 13e maand ook inleveren (8,33% van het jaarsalaris) en kreeg er een eindejaarsuitkering terug van -toen- 2,5% van het jaarsalaris.

Ik heb destijds mijn salarisstrook overlegd en erbij aangegeven dat ik er netto op jaarbasis niet op achteruit wilde gaan. Werkgever heeft dit destijds netjes opgelost door mij in een hogere (uitloopschaal) te plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven