Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsvoorwaarden onderhandeling: help!

19-10-2021 11:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Afgelopen weken heb ik verschillende sollicitatierondes gehad voor een online marketing functie bij een marketingbureau, en zojuist gehoord dat ze me graag willen hebben, YES! :)

Nu begint de laatste ronde van de sollicitatie: de arbeidsvoorwaarden onderhandeling. Dit is altijd al een beetje spannend, maar mijn potentiële nieuwe werkgever pakt het ook net wat anders aan dan ik gewend ben. Vandaar mijn topic.

Ten eerste willen zij dat ik een recente loonstrook opstuur, oftewel ze willen precies weten wat ik momenteel verdien. Is dit gebruikelijk? Is het handig om dit op te sturen?

Daarnaast komt het eerste voorstel niet vanuit hen, maar willen zij dat ik een eerste voorstel maak voor de arbeidsvoorwaarden. Hierin ben ik dan vrij wat ik wel/niet aankaart. Hoe pak je dit in hemelsnaam aan? Ik weet dat het tijdens een gesprek beter is om de werkgever het eerste aanbod te laten doen, maar hoe pak je dit aan als ze willen dat je het opstuurt? En is het dan handig om meteen alles hierin op te nemen of nog wat dingen achter de hand te houden?

Hier wat achtergrond info over mij en de functie:
> Ik heb een master afgrond en nu 1 jaar werkervaring in dezelfde functie
> Gaat om de functie Online Marketeer bij een marketingbureau
> Naast normaal dienstverband, willen ze mij gaan detacheren (50/50). Ik lees overal dat dit sowieso meer oplevert voor de werkgever, dus dan zou ik ook hoger mogen vragen.

Mijn vragen zijn dus vooral:
Is er iemand die mij tips kan geven over de aanpak van de onderhandeling?
Of
Is er iemand die in dezelfde branche/functie werkt en mij een indicatie kan geven wat normaal is om te vragen?

Alvast heel erg bedankt! <3
Hoezo is het beter dat zij eerst een aanbod doen? Nu kun je juist zelf hoog inzetten. Ik ben altijd gewend zelf eerst een indicatie te moeten geven.

Loonstrookjes heb ik nooit op hoeven sturen en ben ik principieel tegen, maar dat is in theorie makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou dat toch proberen te omzeilen. Ik zou dan wel aangeven dat je een grotere stap in salaris wil maken dan je nu bij huidige werkgever sowieso al zou maken.
Alle reacties Link kopieren
Met die loonstrook zet je jezelf op achterstand.

Je zult wel iets te horen krijgen als 'dat is onze procedure' en 'dat gaat hier zo'.
Maar je staat meteen op achterstand!

Argumenten om het niet te doen:
- jullie zijn een werkgever, jullie kunnen toch goed inschatten wat ik waard ben? Je gaat toch op je eigen oordeel af en niet dat van een willekeurige andere werkgever?

- die vorige werkgever vraagt misschien ook om een loonstrook van de vorige. En zo krijgen we een keten van werkgevers die geen van allen weten wat een goed salaris is maar het allemaal baseren op de vorige. Dat is toch raar? Zullen we die keten eens doorbreken?

Als ze echt niet willen buigen:
- als ik jullie daar inzage in geef mag ik dan ook (geanonimiseerd) inzage in de loonstroken van mijn nieuwe afdeling zodat ik een gelijkwaardige onderhandelingspositie heb? Nee? waarom niet? Niks privacy, het is anoniem. Als jullie mij die onderhandelingspositie niet willen geven stel ik voor dat jullie zelf een goed salaris inschatten!


Oftewel: richt je argumenten op wat het doet voor de onderhandelingspositie.
Je verandert daarmee van een afwachtende afhankelijke werknemer in iemand die stevig in zijn schoenen staat, een situatie kan inschatten en van een andere kant kan bekijken - oftewel: iemand met waardevolle eigenschappen.
In feite is jouw reactie hierop onderdeel van de onderhandeling.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
opsturen van een loonstrook ik heel normaal, je kunt het weigeren. Maar dat komt niet vaak voor
Je kunt als begeleidend bericht zetten, dat je het ziet als een "vanaf bieden" en dat je benieuwd bent naar hun aanbod

Als het bod te laag is, kun je gerust een hoger bod doen
Ze denken de beste deal eruit te halen door jou het initiatief te geven voor een openingsbod. Zij weten ook heel goed dat jij nog nauwelijks ervaring hebt in dergelijke onderhandelingen met 1 jaar werkervaring.

Zou ik terugkaatsen. Jij kan op basis van sollicitatiegesprek (nog) geen volledig beeld hebben van de functie dus laten zij maar een passende aanbieding doen incl secundaire voorwaarden.

En nee, loonstrook niet sturen, vanwege wat Kooktmetknoflook aangeeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook nooit een loonstrookje geven. Gaat ze niets aan... ze moeten maar bieden wat ze jou waard vinden. Ik heb altijd aangegeven dat mijn oude rol niet vergelijkbaar is met de nieuwe baan en dat dit daarom niet relevant is.

Als ze om een indicatie vragen altijd hoger inzetten, onderhandelen kan altijd. Besef dat jij iets voor hen waard bent en dat het personeel ook niet voor het oprapen ligt.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast komt het eerste voorstel niet vanuit hen, maar willen zij dat ik een eerste voorstel maak voor de arbeidsvoorwaarden. Hierin ben ik dan vrij wat ik wel/niet aankaart.

Wat raar. Dus jij moet aangeven wat je aan reiskosten, pensioenvoorziening, werkdagen, tegemoetkoming in ziektekosten, uitbetaald krijgen vanaf de 1e ziektedag, voorwaarden voor detachering, werkdagen etc etc aangeven?

En als je het niet hebt aangekaart omdat je niet wist dat het binnen het bedrijf gebruikelijk was, heb je pech? Want niet vooraf onderhandeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ben in die branche werkzaam, vraag me af of het hier om klein bureau gaat?

Loonstrook hebben zij niets mee te maken. Je kan vanuit jouw kant wel een openingsbod doen, maar je moet dan wel de markt kennen.

Hebben zij het verder al over secundaire voorwaarden gehad? Mijn ervaring is dat dit bij kleinere bureaus vaak minder is. Hebben ze hier al iets over gezegd? Pensioen is bijvoorbeeld niet altijd standaard.
Eerst meer weten over de secundaire arbeidsvoorwaarden inderdaad.

En ik zou geen loonstrook aanleveren. Maar goed, dat soort dingen (en goed onderhandelen) kun je eigenlijk alleen doen als het ook niet erg is als je de baan niet krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd, echt niet je loonstrook opsturen. Bedenk dat het vanuit hen niet professioneel is om dat te vragen, dus ga jezelf niet in allerlei bochten wringen om daar argumenten aan te hangen. En een normaal bedrijf laat daar echt niet iemand op schieten als ze al zo ver in de procedure zijn.

Ik vind sowieso wel al een signaal over de organisatie waar je gaat werken, blijkbaar willen ze het onderste uit de kan halen door je salaris te baseren op wat je eerder verdiende dan dat wat zij je waard vinden. Voor mij zou dat in deze markt toch zeker een reflectiemomentje waard zijn.

Verder, hoog inzetten ;)
Alle reacties Link kopieren
Geen loonstrook opsturen. Heb je wel een overzicht van secundaire voorwaarden gehad, bijv. of ze onder Cao vallen, pensioen, aantal vrije dagen, ouderschapsverlof doorbetaald etc?
Ik zou het nl heel raar vinden als er dan dus binnen een bureau mensen zijn met totaal andere voorwaarden, de ene heeft dan 25 vakantiedagen en de ander 40?
Anders geef je een salarisindicatie met assumpties, dus dat je aanneemt dat je salaris in lijn zal zijn met collega’s en nog exclusief pensioenvoorzieningen, telefoon en laptop, etc.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk zeer normaal dat een WG niet teveel wil betalen.

Maar daar hoef je niet aan mee te werken, laat hen maar werken.

Als je zelf een voorstel moet opmaken, vermeld dan duidelijk wat er volgens jou in zit: bijvoorbeeld reiskosten; of noem een brutosalaris en zeg dat je verder alle secundaire voorwaarden wilt die de rest van het bedrijf ook heeft.
Je wilt voorkomen dat jij een bedrag bedoelt als brutosalaris en dat zij het zien als totaal (waar reiskosten en pensioen en telefoonvergoeding etc) in zit. Duidelijk zijn dus.

Verder is het een stukje mindset: er staat helemaal niet vast waar dit soort onderhandelingen op uit moeten komen. Iemand die zelfverzekerd is maakt een goede indruk en krijgt meer voor elkaar dan iemand die afwacht.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
19-10-2021 13:06
Geen loonstrook opsturen. Heb je wel een overzicht van secundaire voorwaarden gehad, bijv. of ze onder Cao vallen, pensioen, aantal vrije dagen, ouderschapsverlof doorbetaald etc?
Ik zou het nl heel raar vinden als er dan dus binnen een bureau mensen zijn met totaal andere voorwaarden, de ene heeft dan 25 vakantiedagen en de ander 40?
Er is geen CAO en verschillen komen nog weleens voor. Niet zo extreem, maar heb meegemaakt dat een deel 25 dagen had en en deel 26, maar ook dat reiskosten onder verschillende voorwaarden werden vergoed. Is opzich niet erg, als je dan maar wel een passend salaris daartegenover hebt. Maar ook daar is het weer helemaal afhankelijk van wat je onderhandeld hebt.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
19-10-2021 13:06
Geen loonstrook opsturen. Heb je wel een overzicht van secundaire voorwaarden gehad, bijv. of ze onder Cao vallen, pensioen, aantal vrije dagen, ouderschapsverlof doorbetaald etc?
Ik zou het nl heel raar vinden als er dan dus binnen een bureau mensen zijn met totaal andere voorwaarden, de ene heeft dan 25 vakantiedagen en de ander 40?
En toch komt dit vaker voor dan je denkt. Als er een overname is geweest is het gebruikelijk dat de werknemers van het ene (oude) bedrijf andere voorwaarden hebben dan de medewerkers van het nieuwe bedrijf. Arbeidsvoorwaarden harmoniseren is lang niet zo simpel als het lijkt.. vooral omdat daar echt heel wat kosten mee gemoeid zijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
lilalinda schreef:
19-10-2021 12:20
opsturen van een loonstrook ik heel normaal, je kunt het weigeren. Maar dat komt niet vaak voor
Je kunt als begeleidend bericht zetten, dat je het ziet als een "vanaf bieden" en dat je benieuwd bent naar hun aanbod

Als het bod te laag is, kun je gerust een hoger bod doen

Dat kan jij vinden maar het is niet normaal. Werkgevers vragen er weleens om zodat ze een richtlijn hebben, maar die richtlijn gebruiken ze om je klein te houden bij de onderhandelingen (Nou Lilalinda, zo'n grote stap vanaf je vorige salaris is misschien wat veel gevraagd").

Een behoorlijk bedrijf weet zelf heus wel wat een marktconform salaris is voor hun eigen functies, dat hoeven ze niet aan de loonstrook van jouw vorige werkgever af te lezen.

Ik geef echt nooit mijn loonstrook. Ik zeg gewoon dat ik dat niet nodig vind, dat ik graag open het arbeidsvoorwaardengesprek in wil steken.

De rest van je onderhandelingstips zou ik ook zeker niet toepassen. Niet afwachten wat zij bieden, altijd eerst zelf bedenken welk salaris je wil, daar een flink bedrag boven gaan zitten en dat voorstellen. Excl secundaire arbeidsvoorwaarden, die hou je achter de hand voor als ze lager in salaris bieden.
Lees het boek: onderhandelen voor vrouwen. Echt een aanrader.
https://www.bol.com/nl/nl/p/onderhandel ... 092216417/

Staan goede tips in.
Alle reacties Link kopieren
Spreek gewoon uit voor jezelf wat jij graag wil. Leg overtuigend neer, wat jij graag wil (tenslotte vragen ze dat ook van je!)

Bruto loon
Arbeidstijd
Aantal vakantiedagen
Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals vergoeding reiskosten, pensioen, telefoon evt auto
Flexibele werkuren?

Realiseer je, je solliciteert in de marketing, je mag commercieel denken en willen onderhandelen, dat zit toch ook in je nieuwe functie?

Een recente loonstrook aanleveren heb ik altijd onzin gevonden. Jij solliciteert nu op een functie bij een andere organisatie. Misschien wel heel anders dan je deed. En je zocht niet voor niets wat nieuws. Wat je had, doet er niet toe, het gaat erom wat je hier krijgt.

Heel erg veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
19-10-2021 14:21
Dat kan jij vinden maar het is niet normaal. Werkgevers vragen er weleens om zodat ze een richtlijn hebben, maar die richtlijn gebruiken ze om je klein te houden bij de onderhandelingen (Nou Lilalinda, zo'n grote stap vanaf je vorige salaris is misschien wat veel gevraagd").

geen loonstrook sturen, wekt dan weer de indruk, dat je echt heel weinig verdient en dat verborgen probeert te houden
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2021 16:03
geen loonstrook sturen, wekt dan weer de indruk, dat je echt heel weinig verdient en dat verborgen probeert te houden
Dat maakt het nog steeds niet relevant voor deze onderhandeling.

Als jij een bepaald bedrag (optimistisch, maar wel marktconform) vraagt en de nieuw beoogde werkgever vermoed dat je veel minder verdient en ze komen met een laag tegenbod, dan zeg je toch gewoon nee? Als ze je graag willen hebben dan komen ze echt wel over de brug in de buurt van wat jij wilt.
Het is mij maar 1x gevraagd een loonstrookje op te sturen. Dat heb ik toen wel gedaan, maar ik heb veel hoger ingezet qua salariswensen. Dat werd toen een beetje heen en weer gedoe. Toen heb ik aangegeven dat ik me terugtrok uit de procedure, omdat het dan voor mij niet voldoende verschil was om mijn huidige baan op te geven. Toen kon het uiteindelijk toch wél (met een hele kleine afronding naar beneden, ze wilden natuurlijk wel het gevoel hebben te hebben onderhandeld). Achteraf wel goed geweest, want ik ben hoger ingestapt dan sommige collega’s.

Die collega’s hebben dat met de jaren wel enigszins in kunnen lopen, want ik maakte iets kleinere salarisstapjes, maar ik zit liever vanaf het begin hoog.

Ik moet wel zeggen dat het niet persé mijn droombaan was en zij hadden mij benaderd, dus ik kon ook oprecht zeggen dat ik mij terugtrok zonder echt het gevoel te hebben een kans weg te gooien. Dan is het makkelijker om hard to get te spelen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2021 16:03
geen loonstrook sturen, wekt dan weer de indruk, dat je echt heel weinig verdient en dat verborgen probeert te houden
Of omgedraaid: Een loonstrook vragen geeft aan dat je zo min mogelijk wilt betalen. Of dat je zelf niet kunt inschatten wat de persoon waard is. Het wekt ook de indruk dat de vorige baan iets zegt over de nieuwe baan.
En dat de oude werkgever met zijn inschatting een inbreng heeft in onderhandelingen die hem werkelijk niets aan gaan.

Onderhandelingen gaan over wat jij 'waard' bent voor een bedrijf.
Als ik inschat dat jij voor mijn bedrijf vijf ton per jaar gaat opleveren, dan kan ik jouw salaris daar op baseren.
Bijvoorbeeld als serveerster in een cafe: Hoeveel tafels bedien je per uur, hoeveel levert een tafel mij op, hoeveel uur werk jij - dat bepaalt wat je 'waard' bent.
Reclamebureau: Hoeveel levert een reclamecampagne mij op, hoeveel mensen werken daar aan, en hoe lang? Dat is wat die mensen opleveren voor het bedrijf.

Dat is echt een andere invalshoek dan 'je vorige salarisstrook plus 15% alleen krijg je bij ons geen reiskosten vergoed'.
Alleen al het gegeven welke invalshoek je kiest zegt iets over hoe je binnenkomt bij het nieuwe bedrijf.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Het gaat bij een functie lang niet altijd om wat je letterlijk oplevert. Veel vaker gaat het om marktwaarde. Als je de betere mensen wil, zul je soms meer moeten betalen. Dat kan dan ook zijn voor iemand die helemaal niet rechtstreeks geld oplevert. Als bepaalde krachten makkelijk elders aan de slag kunnen tegen een bepaald salaris, dan zul je toch over de brug moeten komen als werkgever als je keuze wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen dat je ton per jaar waard bent, maar dat je snapt dat de realiteit bij deze werkgever anders kan zijn. Dan ergens in het midden tussen wat jij en zij in gedachten hebben. Je hoort graag waar zij aan denken.

Hoe zit het trouwens met vrije dagen, reiskosten als gedetacheerde, pensioen en scholingsmogelijkheden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven