Werk & Studie alle pijlers

Assertief zijn mbt betaling?

22-09-2010 19:03 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, absoluut!

Misschien kun je het brengen in de trant van...: onze eerste overeenkomst ging over het maken van foto's. Nu is er zoveel nieuws bijgekomen dat ik het daar graag even over wil hebben.

En dan breng je in het gesprek het loon ter sprake.

Ben hier ook geen ster in hoor, dus er zullen vast nog betere tips langskomen
Het zit zo: sinds kort werk ik als freelancer voor een tijdschrift wat in eerste instantie bedoeld was voor de fotografie. Een hele leuke kans voor mij die ik uiteraard met beide handen aangegrepen heb. De vergoeding is niet om over naar huis te schrijven, maar het kan natuurlijk gemakkelijker andere deuren openen. Prims dus.

Echter, de redacteur merkte mijn 'creatieve geest' op en wilde hier tevens op een andere manier gebruik van maken. Ze begon me te betrekken in de complete vormgeving en inhoud van het blad. Ik werd uitgenodigd voor de vergaderingen en veel mijn ideeen worden nu gebruikt voor de volgende issue. Ook prima.

En toch zit ik nu in dubio, want sinds deze week ben ik betrokken geraakt bij een andere tak in hun bedrijf: adverteren. Een grote belcompagny wil campagne gaan voeren voor een nieuwe service die ze gaan aanbieden en ze hebben het bedrijf waar ik voor 'freelance' gevraagd een plan van aanpak te maken en de gehele produktie hiervoor te doen (denk aan; verschillende media, flyers, billboards etc). Ook voor het realiseren van dit plan werd mijn hulp gevraagd en inmiddels ben ik er al zo ongeveer fulltime mee bezig deze week.

Maar hey, ik was toch freelancer? En hey, zoveel betalen jullie me niet.

Ik weet dat er gigantisch veel geld omgaat in het bedrijf dat de campagne gaat voeren, ze zullen leuk betalen. En inmiddels wordt er weer positief op mijn 'meedenken' in het plan gereageerd en ben ik er dus behoorlijk wat tijd aan kwijt. Ik heb een slogan bedacht en ik zal de fotografie verzorgen voor alle produktie.

Mijn vriend vindt dat ik me niet moet laten gebruiken, dat ik ernaar betaald moet worden. Ik ben aan de ene kant al lang blij dat ik iets nuttigs kan doen (red. ik ben geemigreerd, vriend heeft eigen bedrijf hier waar ik klusjes voor kan doen maar wat mijn daginvulling niet compleet dekt), alhoewel ik ook de behoefte heb aan duidelijkheid.

Kortom: vinden jullie dat ik de onderhandeling aan moet gaan wat betreft mijn diensten voor het tijdschrift? En hoe dan?

Alle feedback welkom. Bedankt vast!
Hm ja. Het gekke is dus dat ik een soort angst voel. Bang om alles te verliezen ofzo (misschien helemaal niet realistisch, want zij blijken mij zo leuk te vinden en hebben niet direct iemand anders die beschikbaar is?!).

Ik zal eraan te denken om een soort van te bluffen. Namelijk te zeggen dat ik een keuze moet maken, dat merk dat mijn werk voor hun me meer tijd kost dan verwacht, dat ik enkel voor de fotografie 'aangenomen' ben, maar nu toch eigenlijk veel meer doe.

En dat dat niet te combineren valt met mijn andere werk. Dus OF ze kunnen me voor meer dagen inhuren en me daarnaar betalen, of het blijft bij het fotograferen.

Of ik kan zeggen dat me een andere baan is aangeboden, maar dat ik het werk met hen erg prettig vind, maar dat ik er dan dus wel naar betaald moet worden.

Of of of ?!?!?
Hoe liggen de afpraken nu?

Factureer je per project of per fotorapportage of per uur?

Daar heb je dan een prijs voor afgesproken én je hebt een VAR verklaring waarin staat dat je fotografeert.

Voor dit andere werk moet je nieuwe prijsafspraken maken. Blijf je dit als freelancer doen bijvoorbeeld of kom je in dienst voor dit project? En als je freelance dit project doet, voor deze campagne bijvoorbeeld, dan moet je afspraken maken over hoe er gefactureerd gaat worden (een all/in prijs, of per uur). Je zult overigens ook een andere VAR verklaring aan moeten vragen, want deze dekt de lading niet meer. En als je een jaar fulltime gaat werken, ben je geen freelancer meer, tenzij je ook nog twee andere opdrachtgevers hebt.
Ik zou niet bluffen, maar wel duidelijk maken dat je betaalt wilt/moet hebben voor het werk dat je doet. Handig voor hun zo'n goedkope kracht.

Vind zoals Zwup het verwoord goed klinken.
Gewoon eerlijk zijn. Bespreken dat je het leuk vindt om dat extra werk te doen maar dat je het wilt hebben over de vergoeding die er tegenover staat. Is normaal dat je voor die uren betaald wordt.
Ik ben niet in Nederland Zzarba, dat hele VAR verhaal gaat niet op. Doen ze hier niet aan

Maar je hebt wel een punt met het duidelijk krijgen van betalingen. Momenteel is het gewoon per maand, onafhankelijk van de hoeveelheid opdrachten. Ik werk ook nog niet lang met ze, dus ik had geen idee hoe vaak ze me nodig hadden.

Maar goed, nu komt dat hele campagne verhaal erbij. En in de toekomst nog veel meer campagnes als ik ze goed begreep (willen ze vast ook hulp bij).
Ok, geen VAR dus.

Je krijgt nu altijd hetzelfde bedrag per maand, onafhankelijk van het aantal foto´s of rapportages dat je maakt? Ik neem aan dat je daar iets voor hebt ondertekend dan toch? En daar zal dan instaan voor wat voor een werkzaamheden je betaald krijgt.

Je bent niet onbeleefd of raar als je in onderhandeling gaat. Jongens, ik wil het nog even over de vergoeding hebben, we hebben nu .... afgesproken voor .... en ik ga nu veel meer/anders werken en daar wil ik graag .... voor afspreken. Wel vantevoren bedenken wat je wilt hebben!
Precies Zzarba, zoiets zou 't moeten worden ja..

Wat ik eigenlijk zou willen, is bijvoorbeeld 3 of 4 hele dagen voor hen werken en hier een vast bedrag voor krijgen. Hoeveel ik kan vragen, daar moet ik even over nadenken...
Oh en kan ik er in eerste instantie een mail over versturen vinden jullie, zodat alles helder uithelegd op papier staat?
Als je wilt dat ze je voor vol zullen aanzien, dan zul jij je er ook naar moeten gedragen. Dit betekent dat je er zakelijk naar moet kijken. Dat doen zij ook. Zij maken gebruik van jouw talenten, dan moeten ze daar ook naar betalen. Ik zou een gesprek aangaan en inderdaad van te voren je verhaal goed voorbereiden.

Zo lang jij niet aan de bel trekt, zullen zij niet meer betalen.
quote:Kym schreef op 22 september 2010 @ 19:35:

Oh en kan ik er in eerste instantie een mail over versturen vinden jullie, zodat alles helder uithelegd op papier staat?Hangt een beetje van jullie relatie af denk ik..... Als het al een hele close relatie is gewoon gaan praten. Maar in alle andere gevallen gewoon een mail sturen.
Nee, zo close is het nog niet en dan nog: ik vind iets op papier ook wel wat zakelijker geloof ik. Ik ga het doen. De mail gaat vandaag nog de deur uit!

(wel een beetje spannend)
Het komt goed Kym!

Wat leuk trouwens dat het zoveel werk is geworden. Dat lijkt me wel aangenaamer dan je dagen thuis doorbrengen
Ah, ik zit er wat anders in. Ik zou altijd een gesprek aangaan ipv mailen. Gewoon een afspraak maken dat je over je vergoeding wilt praten. En dan goed voorbereiden.

Over de mail wordt je makkelijker afgewezen volgens mij.
Je kan in de mail toch de aanzet doen en dan voorstellen het in het echt even te bespreken?
Inderdaad, ik zal een aanzet schrijven en een gesprek voorstellen. Zo hebben we beide bedenktijd, maar is het onderwerp al wel gelanceerd

Ja heel fijn dat het meer is geworden, dat wel Zwup, maar betaald krijgen voor wat je doet is ook erg bevredigend, merk ik nu. Geen liefdadigheid meer!
Dat ben ik helemaal met je eens Kym! Je moet goed betaald krijgen voor het prima werk wat je voor ze doet.

Goed plan van aanpak heb je in ieder geval nu.

Dank Zwup, ben heel benieuwd naar hun reactie.
Ik ook! Kom je vertellen hoe het verder gaat?
Ja tuurlijk, zodra ik antwoord heb, dan ben je de eerste die het hoort

De mail is inmiddels verstuurd trouwens.
spannend! Ik hoop en denk dat het wel goed voor je gaat uitpakken.
quote:Kym schreef op 22 september 2010 @ 21:27:

Ja tuurlijk, zodra ik antwoord heb, dan ben je de eerste die het hoort

De mail is inmiddels verstuurd trouwens.
Ik werk ook als freelancer en soms werk ik voor een opdrachtgever samen met andere freelancers, die ik moet aansturen. En daarvan heb ik gemerkt dat de zakelijke freelancers het prettigste zijn om mee samen te werken. Die zorgen er vaak voor dat er goede, duidelijke afspraken zijn over vergoeding, deadlines, werkzaamheden. Het komt dus niet negatief over als je daar afspraken over wilt maken, alleen maar positief!

Succes!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven