Associate degree
woensdag 31 juli 2013 om 11:31
Hoi!
Ik ben van plan om een associate degree opleiding te gaan volgen. Alleen vraag ik me af of het ook daadwerkelijk gewaardeerd word als een opleiding op HBO niveau. Ik bedoel, het is geen complete bachelor. Je hebt wel de mogelijkheid om na 2 jaar door te studeren voor je bachelor, maar dat moet ik dan even bekijken. Volgens mij is het hele AD vrij nieuw in Nederland, en voor zo ver ik weet staat het gelijk aan een Amerikaans community college diploma (MBO+, dus).
Heeft iemand ervaring met AD?
Groet
Ik ben van plan om een associate degree opleiding te gaan volgen. Alleen vraag ik me af of het ook daadwerkelijk gewaardeerd word als een opleiding op HBO niveau. Ik bedoel, het is geen complete bachelor. Je hebt wel de mogelijkheid om na 2 jaar door te studeren voor je bachelor, maar dat moet ik dan even bekijken. Volgens mij is het hele AD vrij nieuw in Nederland, en voor zo ver ik weet staat het gelijk aan een Amerikaans community college diploma (MBO+, dus).
Heeft iemand ervaring met AD?
Groet
woensdag 31 juli 2013 om 12:04
Schoevers biedt al wat langer AD aan, ik heb toentertijd gebeld met DUO omdat ik wilde weten of ik dan mijn studieschuld kwijt zou zijn als ik AD zou doen.. Daar wisten ze me echt geen zinnig antwoord op te geven. Ik ben er dus nog altijd niet uit of het wel of niet als volledig HBO geldt, heb de opleiding uiteindelijk ook niet gedaan
woensdag 31 juli 2013 om 12:12
Dankje, whatcomesaround. Ik heb inderdaad begrepen dat scholen dit wel al langer aanbieden. Ik wil overigens een opleiding gaan doen bij een 'reguliere' hogeschool. Ik heb ook DUO gebeld, en je krijgt studiefinanciering voor HBO studenten, en het is een volledige opleiding. Geen Bachelor, maar gewoon iets opzich. Ik vraag me vooral af of het in de praktijk gewaardeerd gaat worden.
woensdag 31 juli 2013 om 13:28
Bij mijn 4jarige HBO opleiding zaten de eerste 2 jaar ook AD'ers in de klas. Ze hebben 3x een half jaar precies dezelfde college's gehad als een 4 jarige opleiding. Alleen het laatste half jaar was anders, zij gingen toen al een soort scriptie schrijven om af te studeren. De meeste AD'ers zijn na die tijd alsnog doorgestroomd naar de 4jarige opleiding. Dat kan zonder ook maar EC's of vakken te verliezen.
Ik had me voorgenomen om ook AD te doen (want 10 jaar gewerkt, heel lang uit het studeren geweest, druk sociaal leven). Ik dacht eerst maar eens die 2 jaar overleven, dan kan ik altijd nog zien. Maar ik vond het studeren zo leuk dat ik er direct 4 jaar van heb gemaakt.
De meeste AD'ers volgde deze opleiding in het kader van hun werk en het werd ook vaak door hun werkgever betaald. Doe je het puur voor je eigen ontwikkeling, dan zou ik een 4jarige studie aanraden, omdat je dan een volledig HBO papiertje op zak hebt en die is net even wat meer waard.
Ik had me voorgenomen om ook AD te doen (want 10 jaar gewerkt, heel lang uit het studeren geweest, druk sociaal leven). Ik dacht eerst maar eens die 2 jaar overleven, dan kan ik altijd nog zien. Maar ik vond het studeren zo leuk dat ik er direct 4 jaar van heb gemaakt.
De meeste AD'ers volgde deze opleiding in het kader van hun werk en het werd ook vaak door hun werkgever betaald. Doe je het puur voor je eigen ontwikkeling, dan zou ik een 4jarige studie aanraden, omdat je dan een volledig HBO papiertje op zak hebt en die is net even wat meer waard.
woensdag 31 juli 2013 om 13:29
woensdag 31 juli 2013 om 16:44
Ik heb net een AD opleiding afgerond en merk dat werkgevers geen idee hebben wat het inhoud. Ga na de zomer verder voor mijn bachelor maar heb eerst hiervoor gekozen zodat de periode dat ik aan school ' vastzit' korter was. Bij ons waren inderdaad ook de 3 eerste halve jaren gelijk aan de bachelor opleiding en het laatste half jaar deden we een afstudeerrichting.