Werk & Studie alle pijlers

Awkward tussen mij en de ‘baas’

10-05-2021 18:42 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik zit ergens mee. Ik loop 8 maanden stage (master) in een kleine groep. Ik ben nu over de helft van mijn stage die verder gelukkig goed loopt.
Ik kan goed overweg met mijn collega’s en het is er ook erg gezellig. Alleen met de ‘baas’ van de groep kan ik niet echt overweg, of nou ja misschien wel maar er wordt door hem niets tegen mij gezegd en ook geen enkele interesse getoond. Dit was al vanaf het begin maar ik dacht komt nog wel....

Wat moet ik hier mee? Ik weet niet hoe ik deze situatie kan doorbreken, ik heb geen 1 op 1 vergaderingen en hij lijkt ook niet bereid hier voor tijd in te plannen.

Ik zit in hetzelfde kantoor maar een praatje maken lukt gewoon niet en omdat er ook niets aan mij wordt gevraagd wordt de drempel om iets te zeggen steeds hoger. Verder heb ik dit nog nooit meegemaakt, ik kan eigenlijk met vrijwel iedereen goed overweg of in elk geval een beleefdheidspraatje maken. Met de rest van de collega’s heeft hij wel meetings of een praatje, maar deze staan ook iets hoger in de ‘rang’. Dus misschien dat het daar mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n baas heb ik ook gehad. Die zei 's ochtends niet eens goedemorgen. T was niet persoonlijk; gewoon een hele stugge man. En mij interesseerde het niet. Bij voortgangsgesprekken was hij altijd positief dus dat was voor mij genoeg.

Dit lijkt me niet iets wat jij zou moeten 'doorbreken' of je druk om maken, lekker laten gaan! Heb je iemand anders voor voortgang/stageverslag enzo?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
10-05-2021 18:46
Zo'n baas heb ik ook gehad. Die zei 's ochtends niet eens goedemorgen. T was niet persoonlijk; gewoon een hele stugge man. En mij interesseerde het niet. Bij voortgangsgesprekken was hij altijd positief dus dat was voor mij genoeg.

Dit lijkt me niet iets wat jij zou moeten 'doorbreken' of je druk om maken, lekker laten gaan! Heb je iemand anders voor voortgang/stageverslag enzo?

Ah dank haha.

Ik heb gelukkig ook niets gehoord over iets wat minder gaat oid. Ik werk voor de rest ook lekker door hoor. Ik heb gelukkig een leuke ‘dagelijkse’ begeleider waar ik goed mee overweg kan, maar mocht ik een referentie nodig hebben in de toekomst dan moet die van de hoge ‘baas’ komen...
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem.ergens voor nodig? Belemmert het je functioneren?
Dit vraag ik omdat ikzelf weinig kan met een bepaald type man, toevallig vaak ook baas vaak.
Maar ik hoef er ook weinig mee in praktijk, maar die desinteresse en negeren komt me wel bekend voor.
Mijn huidige baas hield een functioneringsgesprek met me, waarin hij soort van ongeïnteresseerd zei: nou, functioneren doe je uitmuntend, had jij nog iets?
Nog wat praktische dingetjes en buiten stond ik weer.
En daarna stuurde hij het verslag naar iemand anders met dezelfde initialen, ik voelde me echt heel speciaal toen
Maar verder weinig last van, ik werk eromheen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn sommige mensen zo. Ik heb zo'n adjunct-directrice gehad. Tegen iedereen gezellig doen maar ik en twee andere collega's waren lucht. Er kon zelfs bij mijn afscheid geen gedag vanaf.

Lastig als deze persoon 'hoger in rang' staat. Gelukkig is het maar een stageplek en maken de anderen veel goed!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Geen meeting is logisch. Waarom zou hij dat doen? Je rapporteert niet aan hem.

Geen praatje is onaardig. Maar, andersom, als jij geen praatjes met hem maakt, waarom zou hij dat doen? Hij vindt het misschien lastig en het hoeft niet, dus niet doen kan wel makkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heeft inderdaad (vermoed ik) met rang te maken.
Niet chic van hem, maar soms zijn mensen zo.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem helaas wel nodig in de toekomst, daarom zou ik het liefst zien dat ik tenminste een praatje kan maken over iets vakspecifiek. Ik zit in zeer specifiek onderzoek en ik wil graag onderzoek blijven doen in dit wereldje. Alle hoge bazen kennen elkaar ook eigenlijk wel dus daarom denk ik dat het extra belangrijk voor mij is dit ‘op te lossen’.

Ik wil namelijk hierna promoveren, het liefst ook in deze tak omdat hier mijn interesse en fascinatie ligt.
Alle reacties Link kopieren
thruuske schreef:
10-05-2021 18:53
Geen meeting is logisch. Waarom zou hij dat doen? Je rapporteert niet aan hem.

Geen praatje is onaardig. Maar, andersom, als jij geen praatjes met hem maakt, waarom zou hij dat doen? Hij vindt het misschien lastig en het hoeft niet, dus niet doen kan wel makkelijk zijn.
Ik heb het idee dat als iemand nieuw komt in jouw groep, dat je hem of haar dan wel het gevoel geeft welkom te zijn en een poging zou doen om mij op mn gemak te stellen.. ik vind dat toch echt niet mijn taak als nieuweling.

Ik rapporteer uiteindelijk wel naar hem/voor hem. Ik presenteer wel in groepsmeetings maar verder heeft iedereen een individuele meeting ook.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 18:58
Ik heb hem helaas wel nodig in de toekomst, daarom zou ik het liefst zien dat ik tenminste een praatje kan maken over iets vakspecifiek. Ik zit in zeer specifiek onderzoek en ik wil graag onderzoek blijven doen in dit wereldje. Alle hoge bazen kennen elkaar ook eigenlijk wel dus daarom denk ik dat het extra belangrijk voor mij is dit ‘op te lossen’.

Ik wil namelijk hierna promoveren, het liefst ook in deze tak omdat hier mijn interesse en fascinatie ligt.
Lastig. Ik denk dat je nooit specifiek 1 persoon nodig gaat hebben, maar snap dat het wel zo kan voelen. Waarschijnlijk doet hij sollicitaties enzo niet in zijn eentje en wordt het echt wel besproken met anderen, bijv. jouw begeleider ;) die laatste zou je ook om een referentie kunnen vragen.
Je kan proberen hem te begroeten 's ochtends en bij de koffie-automaat maar ik zou het zeker niet gaan forceren.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Idee om een keer vragen of hij kan zitten of op een ander geschikt moment, advies vragen over Phd?

Niet om te slijmen of proberen via hem een Phd te doen. Maar meer inhoudelijk advies vragen, vb: ik zit aan te denken aan het onderzoeken van deelonderwerp blabla en deze functie van dat onderwerp en dan een legitieme reden wat een inhoudelijk bezwaar kan zijn.

Dan heb je iets om over te praten en kom je in een gesprek wellicht tot een iets betere relatie. Weet niet in welk vakgebied je zit maar kan me voorstellen dat deze ‘bazen’ zeer invloedrijk kunnen zijn.

Misschien is het een misverstand en is hij niet zo van de kletspraatjes. En misschien is het gewoon een lul, maar geef m nog een keer het voordeel van de twijfel.
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 19:00
.. ik vind dat toch echt niet mijn taak als nieuweling.

Jij wil iets van hem he, iets heel specifieks, niet andersom.

Je hebt het toch naar je zin met je 'collega's'? Waarom zou hij zich extra in moeten zetten om het jou naar de zin te maken als nieuweling stagiaire? Dat je graag bij hem in de picture wil komen is niet zijn probleem.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 19:28
36.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
10-05-2021 19:05
Lastig. Ik denk dat je nooit specifiek 1 persoon nodig gaat hebben, maar snap dat het wel zo kan voelen. Waarschijnlijk doet hij sollicitaties enzo niet in zijn eentje en wordt het echt wel besproken met anderen, bijv. jouw begeleider ;) die laatste zou je ook om een referentie kunnen vragen.
Je kan proberen hem te begroeten 's ochtends en bij de koffie-automaat maar ik zou het zeker niet gaan forceren.
Ja dat is waar, dankje.

Hoe ironisch trouwens, hij heeft zijn eigen koffie automaat naast zijn bureau staan 😂
Alle reacties Link kopieren
"Hallo Fred, ik ben nu over de helft van mijn stage en het bevalt me erg goed. Zo goed, dat ik hier verder in wil ontwikkelen. Is er een mogelijkheid dat wij hier eens over van gedachte wisselen? Ik bespreek dit uiteraard ook met Trudy, maar omdat jij zo goed bent ingebed in het werkveld, ben ik ook benieuwd naar jouw visie, tips en tops. Hartelijke groet, Schaapje11"

Zoiets? Ik zou zelf gewoon heel pro-actief zelf het gesprek opzoeken. Brutalen hebben de halve wereld.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
10-05-2021 19:24
Idee om een keer vragen of hij kan zitten of op een ander geschikt moment, advies vragen over Phd?

Niet om te slijmen of proberen via hem een Phd te doen. Maar meer inhoudelijk advies vragen, vb: ik zit aan te denken aan het onderzoeken van deelonderwerp blabla en deze functie van dat onderwerp en dan een legitieme reden wat een inhoudelijk bezwaar kan zijn.

Dan heb je iets om over te praten en kom je in een gesprek wellicht tot een iets betere relatie. Weet niet in welk vakgebied je zit maar kan me voorstellen dat deze ‘bazen’ zeer invloedrijk kunnen zijn.

Misschien is het een misverstand en is hij niet zo van de kletspraatjes. En misschien is het gewoon een lul, maar geef m nog een keer het voordeel van de twijfel.
Ja inderdaad, ik ga niet te hard proberen maar dit is wel een goede.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 19:00
Ik heb het idee dat als iemand nieuw komt in jouw groep, dat je hem of haar dan wel het gevoel geeft welkom te zijn en een poging zou doen om mij op mn gemak te stellen.. ik vind dat toch echt niet mijn taak als nieuweling.

Ik rapporteer uiteindelijk wel naar hem/voor hem. Ik presenteer wel in groepsmeetings maar verder heeft iedereen een individuele meeting ook.
Jij wil iets van hem. Hij hoeft niks van jou. De bal ligt dus weldegelijk bij jou.
Wat Pergamon zegt inderdaad! Gewoon doen.
Dat hij geen boeh of bah zegt wil niet zeggen dat je hem in de toekomst niet gewoon zakelijk kunt benaderen voor een referentie of doorverwijzing of wat dan ook. Sterker nog, van dit type kun je vaak meer op aan dan hele uitbundige en joviale types. Zij houden het gewoon zakelijk. Blijkbaar heeft hij je nu niets te melden, maar vraagt iemand hem iets over jou, dan zal hij heus niet zijn mond houden.

Als het hem allemaal niet beviel had hij het je vast wel laten weten.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet je dagelijks begeleider is, is het toch niet gek dat je geen meeting met hem hebt. Een praatje met stagiaires doe ik ook als het zo uitkomt, maar zeker niet wekelijks. Hun dagelijks begeleider natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon,

Dankje! Ik ben alleen zo bang om over te komen als hopeloos en omdat hij zo ongeïnteresseerd is wil ik ook niet zijn tijd verdoen. Zo’n gevoel geeft dat mij namelijk, alsof ik te veel ben ofzo.
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 19:27

Hoe ironisch trouwens, hij heeft zijn eigen koffie automaat naast zijn bureau staan 😂
Als dit de man is van wie je mogelijke promoveren straks mede van afhankelijk is dan zou ik toch echt oppassen met dit soort opmerkingen. Ook op een anoniem forum.
Alle reacties Link kopieren
Marper schreef:
10-05-2021 19:33
Als hij niet je dagelijks begeleider is, is het toch niet gek dat je geen meeting met hem hebt. Een praatje met stagiaires doe ik ook als het zo uitkomt, maar zeker niet wekelijks. Hun dagelijks begeleider natuurlijk wel.
Ja ik snap ook wel dat ik niet elke week een meeting heb 1 op 1 inderdaad. Maar gewoon een gesprekje zou leuk zijn
schaapje11 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 19:40
3.86% gewijzigd
Je neemt het allemaal veel te persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon vriendelijk blijven, een praatje starten als daar gelegenheid voor is maar niet heel krampachtig. Als je concreet iets van hem wil (anders dan alleen dat hij een positieve mening over je heeft) kun je die vraag aan hem stellen, maar ik zou daarbij opletten dat je niet aan de expertise van je andere collega's voorbij gaat, puur omdat hij de baas is.

Je zou ook je directe begeleider eens de vraag kunnen stellen die je eigenlijk aan de baas wilt stellen "Goh ik zou graag ervaring opdoen in X/onderzoek willen doen naar Y/kijken wat de mogelijkheden zijn in Z, heb je advies hoe ik dat aan kan pakken?" Of je directe begeleider heeft dat, of hij/zij kan je alsnog naar de baas doorverwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 19:34
Pergamon,

Dankje! Ik ben alleen zo bang om over te komen als hopeloos en omdat hij zo ongeïnteresseerd is wil ik ook niet zijn tijd verdoen. Zo’n gevoel geeft dat mij namelijk, alsof ik te veel ben ofzo.

Draai het eens om:

Die man heeft een workload waar je u tegen zegt. Hij runt een bedrijf. Is sociaal welllicht niet de handigste, of houd niet van het 'koffiezet apparaat-gepraat'. Wellicht speelt er iets in de privésfeer (dit laatste is speculatief hoor, maar even om een beeld compleet te maken). Heel cru gezegd: hij heeft niet zoveel aan de stagiaire die al goed begeleid wordt door een medewerker van hem. Hij moet geld verdienen, een zaak draaiend houden en zorgen dat alles goed doorgang kan vinden. Jiij doet je stage prima, hebt een begeleider, wat moet hij daar dan nog mee doen? Niks toch? Als iemand pro actief aan hem vraagt een half uurtje met hem te praten zal hij dat vast doen, maar uit zichzelf aanbieden diet hij denk ik niet eens, want hij heeft op een dag genoeg te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven