Werk & Studie alle pijlers

Awkward tussen mij en de ‘baas’

10-05-2021 18:42 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik zit ergens mee. Ik loop 8 maanden stage (master) in een kleine groep. Ik ben nu over de helft van mijn stage die verder gelukkig goed loopt.
Ik kan goed overweg met mijn collega’s en het is er ook erg gezellig. Alleen met de ‘baas’ van de groep kan ik niet echt overweg, of nou ja misschien wel maar er wordt door hem niets tegen mij gezegd en ook geen enkele interesse getoond. Dit was al vanaf het begin maar ik dacht komt nog wel....

Wat moet ik hier mee? Ik weet niet hoe ik deze situatie kan doorbreken, ik heb geen 1 op 1 vergaderingen en hij lijkt ook niet bereid hier voor tijd in te plannen.

Ik zit in hetzelfde kantoor maar een praatje maken lukt gewoon niet en omdat er ook niets aan mij wordt gevraagd wordt de drempel om iets te zeggen steeds hoger. Verder heb ik dit nog nooit meegemaakt, ik kan eigenlijk met vrijwel iedereen goed overweg of in elk geval een beleefdheidspraatje maken. Met de rest van de collega’s heeft hij wel meetings of een praatje, maar deze staan ook iets hoger in de ‘rang’. Dus misschien dat het daar mee te maken heeft.
Overigens heb ik meerdere collega’s gehad met hun eigen espressoapparaat op hun kantoor. Gewoon omdat ze dat lekkerder vonden dan wat er op kantoor beschikbaar was.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
10-05-2021 19:48
Overigens heb ik meerdere collega’s gehad met hun eigen espressoapparaat op hun kantoor. Gewoon omdat ze dat lekkerder vonden dan wat er op kantoor beschikbaar was.
Daar bedoelde ik ook verder niks mee hoor, behalve dat een koffiezetapparaat-praat dan niet gaat.
schaapje11 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 19:54
Reden: Spelfout
0.44% gewijzigd
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 19:50
Daar bedoelde ik ook verder niks mee hoor, behalve dat een koffiezetaparaat-praatje dan niet gaat.
Ah, oké
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het je zo goed bevalt. Maar waarschijnlijk heeft die beste man het druk, komt er elk jaar een stagiaire en weet hij dat je een goede begeleider heb. Vinkje- hoeft hij zich niet meer druk over te maken en energie in te steken, genoeg andere dingen op zijn bordje.

Hoe lullig het klinkt ik heb die energie helaas ook niet over. Ben wel vriendelijk, maar als ik zie dat anderen de stagiaire (niet de mijne) al omarmd hebben dan vind ik het fijn. Ik heb ook niet met alle collega's evenveel contact. Ik ben blij dat ik mijn werk enigzins binnen mijn werkuren gedaan krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat iemand anders je stagebegeleider is. Waarschijnlijk heeft je baas bedacht: "Schaapje rapporteert aan haar stagebegeleider, dus heeft geen directe 1-1 met mij nodig." Zo'n regelmatige meeting kost gewoon tijd, hij heeft het druk. Als hij echt een goede baas zou zijn, zou hij natuurlijk wel gewoon tijd voor je maken, hallo zeggen etc. maar helaas is niet iedereen perfect, trek je dat niet persoonlijk aan. Je gaat in je verdere loopbaan nog een heleboel collega's krijgen die op hun eigen manier 'apart' zijn.

Je kan wel een meeting plannen met specifiek onderwerp, en zijn ervaring vragen voor je verdere loopbaan is daar heel geschikt voor. Pergamon geeft een prima opzet daarvoor. Het kan ook 1 a 2 maanden voor het einde van je stage.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
10-05-2021 18:58
Ik heb hem helaas wel nodig in de toekomst, daarom zou ik het liefst zien dat ik tenminste een praatje kan maken over iets vakspecifiek. Ik zit in zeer specifiek onderzoek en ik wil graag onderzoek blijven doen in dit wereldje. Alle hoge bazen kennen elkaar ook eigenlijk wel dus daarom denk ik dat het extra belangrijk voor mij is dit ‘op te lossen’.

Ik wil namelijk hierna promoveren, het liefst ook in deze tak omdat hier mijn interesse en fascinatie ligt.

Misschien voelt hij aan dat vanuit jou er helemaal geen interesse is in hem, anders dan dat je hem ergens voor wil gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de titel las dacht ik aan een one night stand met de baas ;)

Vervelend inderdaad, neem het niet te persoonlijk
Rilena schreef:
10-05-2021 19:54
Fijn dat het je zo goed bevalt. Maar waarschijnlijk heeft die beste man het druk, komt er elk jaar een stagiaire en weet hij dat je een goede begeleider heb. Vinkje- hoeft hij zich niet meer druk over te maken en energie in te steken, genoeg andere dingen op zijn bordje.

Hoe lullig het klinkt ik heb die energie helaas ook niet over. Ben wel vriendelijk, maar als ik zie dat anderen de stagiaire (niet de mijne) al omarmd hebben dan vind ik het fijn. Ik heb ook niet met alle collega's evenveel contact. Ik ben blij dat ik mijn werk enigzins binnen mijn werkuren gedaan krijg.
Ik ben ook zo, stagiaires komen en gaan, en als ik er niet verantwoordelijk voor ben, geloof ik het allemaal wel.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie input, de beste man heeft het vast heel druk inderdaad!

S-Groot, dat lijkt mij niet. Ik zou graag meer over hem willen weten maar zijn privé leven gaat mij gewoonweg niets aan. Als hij er zelf over zou vertellen wil ik het graag horen maar zelf ernaar vragen lijkt mij ook raar als iemand er zelf niets over zegt.
doxie12 schreef:
10-05-2021 19:57
Toen ik de titel las dacht ik aan een one night stand met de baas ;)

Vervelend inderdaad, neem het niet te persoonlijk
Ik in eerste instantie ook, hahaha!
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
10-05-2021 19:55
Ik neem aan dat iemand anders je stagebegeleider is. Waarschijnlijk heeft je baas bedacht: "Schaapje rapporteert aan haar stagebegeleider, dus heeft geen directe 1-1 met mij nodig." Zo'n regelmatige meeting kost gewoon tijd, hij heeft het druk. Als hij echt een goede baas zou zijn, zou hij natuurlijk wel gewoon tijd voor je maken, hallo zeggen etc. maar helaas is niet iedereen perfect, trek je dat niet persoonlijk aan. Je gaat in je verdere loopbaan nog een heleboel collega's krijgen die op hun eigen manier 'apart' zijn.

Je kan wel een meeting plannen met specifiek onderwerp, en zijn ervaring vragen voor je verdere loopbaan is daar heel geschikt voor. Pergamon geeft een prima opzet daarvoor. Het kan ook 1 a 2 maanden voor het einde van je stage.

Hangt toch helemaal van het bedrijf af? Onze baas heeft 3000 man voor zich werken. Die gaat zich echt niet met de stagiaires bezig houden als die die goed worden begeleid voor iemand die daar voor wordt betaald.
Pergamon schreef:
10-05-2021 20:09
Hangt toch helemaal van het bedrijf af? Onze baas heeft 3000 man voor zich werken. Die gaat zich echt niet met de stagiaires bezig houden als die die goed worden begeleid voor iemand die daar voor wordt betaald.
Ik ga er vanuit dat dit een wat kleinere setting is.
Pergamon schreef:
10-05-2021 20:09
Hangt toch helemaal van het bedrijf af? Onze baas heeft 3000 man voor zich werken. Die gaat zich echt niet met de stagiaires bezig houden als die die goed worden begeleid voor iemand die daar voor wordt betaald.
Een praatje als je een kamer deelt is niet zo gek toch? Ik zat regelmatig (vanwege kantoortuin met paar plekken ook op kamers die je kon gebruiken) bij een grote overheidsinstelling bij de directeur op de kamer. Die bemoeide zich niet met mijn werk, maar deed echt wel aan beleefdheidspraatjes. Hoe druk ook.
Sága schreef:
10-05-2021 21:40
Een praatje als je een kamer deelt is niet zo gek toch? Ik zat regelmatig (vanwege kantoortuin met paar plekken ook op kamers die je kon gebruiken) bij een grote overheidsinstelling bij de directeur op de kamer. Die bemoeide zich niet met mijn werk, maar deed echt wel aan beleefdheidspraatjes. Hoe druk ook.
Waar staat dat ze een kamer delen?
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
10-05-2021 21:40
Een praatje als je een kamer deelt is niet zo gek toch? Ik zat regelmatig (vanwege kantoortuin met paar plekken ook op kamers die je kon gebruiken) bij een grote overheidsinstelling bij de directeur op de kamer. Die bemoeide zich niet met mijn werk, maar deed echt wel aan beleefdheidspraatjes. Hoe druk ook.

Gemist dat ze in hetzelfde kantoor zitten. Ja, als ze echt in dezelfde ruimte zitten mag er inderdaad wel een 'hallo' of 'wil je ook een kopje koffie' vanaf.

(Ik las 'kantoor' als in 'gebouw')
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin over dat hij het misschien te druk zou hebben voor een groet of een kort babbeltje. TO zit in een kleine groep, waarvan de baas haar compleet negeert terwijl ze blijkbaar fysiek in elkaars nabijheid zijn. Dat is echt niet normaal en domweg hufterig. Iemand beschouwen en normaal sociaal bejegen binnen een kleine groep op dezelfde locatie kost geen moment extra tijd. De baas is blijkbaar ook niet sociaal onhandig, dus er is blijkbaar iets anders aan de hand. Het kan dat hij TO gewoon helemaal niet mag, maar dan nog zou ik het voor een chef normaal vinden om dat niet te laten blijken en iemand gewoon aardig te bejegenen. TO zou eens kunnen informeren bij anderen of het voor hem normaal is dat hij stagiaires negeert.
Note to self: een babbel maken met de stagiaire!

Ik moet zeggen dat ik ook weinig interactie heb met de stagiaire van collega's (ik heb een seniorfunctie, dus enigszins vergelijkbaar), inderdaad omdat mijn agenda overloopt en zij in goede handen is.
Ik ben ook niet de meest spraakzame bij het koffieapparaat en gebruik die momenten vaak om het ene los te laten en me alweer te richten op het andere.

Ik vind het persoonlijk wel aan de stagiaire om zich te profileren bij mij wanneer ze iets wil. Daar hoeven geen wilde dingen voor te gebeuren, input in besprekingen is voldoende. In the end zal zij (of hij) wel even diens ambities kenbaar moeten maken in een persoonlijk gesprek want inderdaad, volgend jaar is er weer een (of 2 of 3), net zoals de afgelopen jaren.
Wie weet hoe lang het bij anderen duurde voordat hij daar praatjes mee maakte.

Het is me niet duidelijk of hij helemaal niets zegt of wel gewoon groet.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
10-05-2021 21:57
Wat een onzin over dat hij het misschien te druk zou hebben voor een groet of een kort babbeltje. TO zit in een kleine groep, waarvan de baas haar compleet negeert terwijl ze blijkbaar fysiek in elkaars nabijheid zijn. Dat is echt niet normaal en domweg hufterig. Iemand beschouwen en normaal sociaal bejegen binnen een kleine groep op dezelfde locatie kost geen moment extra tijd. De baas is blijkbaar ook niet sociaal onhandig, dus er is blijkbaar iets anders aan de hand. Het kan dat hij TO gewoon helemaal niet mag, maar dan nog zou ik het voor een chef normaal vinden om dat niet te laten blijken en iemand gewoon aardig te bejegenen. TO zou eens kunnen informeren bij anderen of het voor hem normaal is dat hij stagiaires negeert.

Wat een aannames.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
10-05-2021 21:57
(...) TO zou eens kunnen informeren bij anderen of het voor hem normaal is dat hij stagiaires negeert.
Echt niet doen hoor, TO. Kinderachtig slachtoffer gedrag. Sta erboven en doe lekker je ding.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Pergamon schreef:
10-05-2021 21:46
Gemist dat ze in hetzelfde kantoor zitten. Ja, als ze echt in dezelfde ruimte zitten mag er inderdaad wel een 'hallo' of 'wil je ook een kopje koffie' vanaf.

(Ik las 'kantoor' als in 'gebouw')
Oh nu vraag ik me af of ik het verzonnen heb!
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
10-05-2021 22:16
Oh nu vraag ik me af of ik het verzonnen heb!
Het project is een kleine groep en ze werken op hetzelfde kantoor dus geen gekke aanname ;) Ik zie het ook voor me dat ze in dezelfde ruimte werken, niet gebouw.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Hoe dan ook, ik denk dat dit in TO’s hoofd veel meer een ding is dan voor die man, die er misschien niet eens bewust mee bezig is.
emmalou schreef:
10-05-2021 19:39
Je neemt het allemaal veel te persoonlijk.
Dit. Ik heb in mijn 20 jarige loopbaan zonder overdrijven meer dan 200 stagiaires in mijn directe omgeving gehad. Ik ben het een beetje beu om daar steeds emmers energie in te stoppen als ik niet direct verantwoordelijk voor ze ben. Ze zijn vaak na 3-9 maanden weer vertrokken en je ziet ze nooit meer terug. Als ze mij op zoeken ben ik uiteraard vriendelijk en behulpzaam. Zeer behulpzaam zelfs. Tenzij het luie, gemakzuchtige poppetjes (m/v/x) zijn.

Trek het je niet aan. Het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan jou. Geforceerd contact zoeken over iets onbenulligs zou bij mij ook niet werken. Gewoon vriendelijk en inhoudelijk wel. Ik heb dagelijks meer dan 20 mensen “aan mijn bureau”. Dus sorry, maar een stagiaire die onder iemand anders valt, heeft niet direct prioriteit.

Doe je werk en doe het goed. Zorg voor een presentatie waar de baas direct iets mee kan. Laat je plezier en je passie zien aan naaste collega’s die baas wel spreekt. Zo kun je er ook komen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven