Werk & Studie alle pijlers

Baalmoment

10-02-2014 22:58 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben, op 2 vakken na, klaar met mijn studie. Dan zou ik mijn papiertje in ontvangst kunnen nemen. Ik ben op dit moment nog bezig met 1 vak, die ik sowieso wel ga halen. En het andere vak heb ik niet gehaald. En omdat ik lager dan een 5 heb, heb ik niet het recht om te herkansen. Ook niet als het mijn laatste vak is. Hier is echt een 5 voor nodig namelijk, en dat heb ik niet.

Ik heb goede (bovengemiddeld) cijfers. Zoals jullie begrijpen baal ik als een stekker. Ik moet volgend jaar een heel jaar overdoen voor 1 vak. En omdat ik dus nog een jaar op mijn diploma moet wachten, zal ik niet aan het werk kunnen. Mijn decaan zegt dat de examencommissie hierover gaat, maar dat ze alleen bij zeer persoonlijke omstandigheden tegemoet komen (lees: als bijvoorbeeld je moeder is overleden).

Ik vind het behoorlijk lullig. Zeker omdat ik qua resultaten bij de top van de studenten behoor (behalve deze onvoldoende dan )

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Gewoon verzoek bij de examencommissie indienen. Onderwijsinstellingen hebben ook baat bij studenten die afstuderen.
Jeetje, wat streng als je niet lager dan een 5 mag hebben. Bij ons mag je pas niet herkansen als je lager dan een 4 hebt. Ik zou idd met de examencommissie in gesprek gaan en kijken naar een passende oplossing. Onderwijsinstellingen willen doorgaans ook graag dat hun studenten een beetje op tijd afstuderen en als dat af hangt van 1 vak dan zijn ze nog weleens bereid een andere regeling te treffen.
En zo raar is het niet. Ik ken genoeg mensen die gemiddeld een 8 stonden maar 4 keer statistiek hebben moeten herkansen en het met de hakken over de sloot hebben gehaald. Soms zijn er nu eenmaal vakken waar je echt niet goed in bent.
Ik ken wel soortgelijke gevallen (statistiek ) waarvoor de examencommissie inderdaad een uitzondering heeft gemaakt. Onderwijsinstellingen hebben ook een financieel belang bij mensen die afstuderen.

Hoe dan ook zou ik eerst eens met de docent gaan praten. Leg het probleem uit en kijk eens of je samen een oplossing kunt verzinnen. Soms valt er best over een extra (mondeling?) tentamen te praten. Kom je er niet uit, dan naar de examencommissie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven