Werk & Studie alle pijlers

Baan krijgen middels open sollicitatie

01-12-2023 21:47 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de website staat dat je een open sollicitatie en motivatie kan sturen. Ik heb de contactpersoon gebeld en zij gaf aan dat bij hun, je brief en cv wordt bewaard en zodra een mogelijke match er is, ze contact met je zoeken.


Wie heeft weleens gereageerd op zo'n open sollicitatie met succes? En dan bedoel ik niet dat ze na 6 maanden reageren.

Ik weet dat de organisatie dan geen procedure hoeft op te starten en/of je uitnodigen voor kennis te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep. Maar dat was wel een baan waar ik slechts 4 maanden ben gebleven.
Gouden bergen werden er beloofd, maar wat een verkeerde keuze was dat.

Na de open sollicitatie was ik in no time uitgenodigd. Kennelijk had men dringend mensen nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soort van open, meer via via. Maar dat telt niet zeker?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook een open sollicitatie geschreven na uitzendwerk bij een concurrent.
Er ging toevallig iemand weg na haar zwangerschapsverlof.

Nu 32 jaar later werk ik er nog.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik heb weleens een open sollicitatie gehad die inderdaad tot een baan leidde, maar wel maanden later. Toen de mogelijkheid zich aandiende hebben ze me direct gebeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
01-12-2023 22:37
Soort van open, meer via via. Maar dat telt niet zeker?
Je mag zeker je ervaring delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik, werd dezelfde week nog gebeld voor een gesprek en ook aangenomen voor een functie die niet open stond op de website als vacature. Ik zou het iedereen aanraden om te proberen. Je hebt niks te verliezen.
Ja, ik heb een baan gevonden via een open sollicitatie. Ik zag een vacature waarvan ik dacht dat ik te weinig ervaring had. Maar de organisatie sprak me wel erg aan. Toen een open sollicitatie gestuurd waarin ik schreef waar ik naar op zoek was. En toen hebben zij mij alsnog gematcht aan de vacature waarvan ik dacht dat ie te hoog gegrepen was. 20 jaar geleden, ik heb er 2 jaar met veel plezier gewerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik ging toen naar voor organisatie waar ik veel mee samenwerkte. Heb de directeur gevraagd of ik bij hen kon komen werken
Hij stond daar voor open
Alle reacties Link kopieren Quote
Als wij geen vacature hebben maar er wel mensen open solliciteren, houden we ze, mits geschikt, altijd in portefeuille.

Als er dan wel een vacature komt krijgen ze direct bericht of ze nog beschikbaar zijn om mee te solliciteren naar de functie. Ze hebben dan een stapje voor, omdat ze interesse hebben getoond zonder dat er een vacature was. Een open sollicitatie geeft aan dat je graag voor het bedrijf wilt werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf de andere kant gezien neem ik wel eens mensen aan na een open sollicitatie maar dat zijn dan wel vaak alleen de cv’s die er echt uitspringen. In deze tijd met personeelstekorten zou ik het zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet in Nederland. Maar had in 2015 via LinkedIn een bedrijf gevonden dat mijn interesse trok. Heb toen via de website contact page een "To whom it may concern" gestuurd en werd de volgende dag al gebeld. Ik werk er nu nog steeds.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerd topic
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja! Vaak zelfs. Maar ondertussen al jaaaaren niet meer gesolliciteerd.
Zeker doen. Succes!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bij m’n huidige werkgever via via binnen gekomen, kon eigenlijk direct het sollicitatie proces doorlopen en ze hebben me een functie gegeven waarvan ze dachten dat die goed bij me zou passen. Je kan het altijd proberen, veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja zo is het bij mij wel gegaan, ongeveer :) Ik kwam via mijn oude baan met het bedrijf waar ik nu werk in contact, tijdje mee samengewerkt en toen dacht ik... volgens mij kan ik beter bij jullie blijven. Dus open sollicitatie gestuurd, op gesprek uitgenodigd en maand later mocht ik beginnen. :D
Ik heb 2 collega's die ons benaderd hebben zonder vacature. Eentje benaderde een collega van me om wat te vragen over diens werk. Ze wilde ander werk en weten of het werk van mijn collega bij haar zou passen. Daarna liep ze een ochtendje mee met mijn collega. Daarna deed ze een tijdje vrijwilligerswerk bij ons om te kijken of het werk iets voor haar zou kunnen zijn. Er bleek een match. Zij wilde wel betaald a/d slag bij ons. Wij wilden haar ook houden. Doordat een collega vertrok, ontstond een vacature. Zij is aangesteld en werkt nu bij ons.

Andere persoon heeft ons benaderd voor vrijwillgerswerk. Dat ging ze toen bij ons doen. Dat beviel wederzijds. Toen is ze een formele werkervaringsplek bij ons gaan doen. Nu wordt gekeken of ze betaald werk bij ons kan gaan doen.

Mijn eigen ervaring is (ook) dat rechtstreeks iemand uit het veld benaderen (werknemer of leidinggevende) effectiever is dan een open sollicitatie insturen naar een website of personeelszaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 2x een baan gekregen via een open sollicitatie. Maar volgens mij verschilt het heel erg per sector en functie in hoeverre dit gebruikelijk is. Ik werk zelf in de wetenschap en daarin gaat het overgrote deel van de banen naar mensen die via via komen of open solliciteren. Zo werkt die wereld, heel informeel. Sollicitatiegesprekken waren dat vaak ook, een beetje bomen over wetenschappelijke inzichten en mogelijke nieuwe plannen enzo, geen 'beschrijf je sterktes en zwaktes en hoe zie je jezelf over 5 jaar'. In sectoren waar grote tekorten zijn, bijv. het onderwijs, heb je met een open sollicitatie denk ik ook een grote kans. Elke school zit te springen om mensen, als het niet nu is dan wel over een half jaar. Maar er zijn ook sectoren waarin het er een stuk formeler aan toe gaat of waar juist een overschot is aan mensen. In die sectoren maak je met een open sollicitatie een stuk minder kans, al kun je natuurlijk net geluk hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou dat kan toch nooit verkeerd aflopen, in het slechtste geval wordt je bedankt voor je interesse, in een ander geval zit er meer in.
Ik zeg schrijven!
Alle reacties Link kopieren Quote
Stokbroodje schreef:
02-12-2023 12:20
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het gewoon proberen.
En? hoe is het gegaan?


Zo'n 10 jaar geleden raakte ik baanloos. Ik heb toen een open sollicitatiebrief gestuurd aan een boel potentiële werkgevers / interessante bedrijven.

Van sommige kreeg ik niet eens antwoord.
Van sommige kreeg ik een standaard afwijzing.
Sommige bewaarden mijn brief omdat ze mijn profiel interessant vonden.

Na 4 maanden nodigde één van die ontvangers mij uit voor een sollicitatiegesprek. Er was namelijk een (tijdelijke) vacature ontstaan.
De match was goed! Aan het eind van mijn tijdelijke aanstelling, werd mijn contract verlengd. Daarna zou ik een vaste aanstelling krijgen.
Door bezuinigingen ging dat helaas niet door.
'have a slutty phase, it builds character'

kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een keer een open sollicitatie gedaan binnen de eigen organisatie voor een soort nevenfunctie voor een paar uurtjes. Ik wist dat degene die het deed ging stoppen en zag dat als een mooie kans.
Nou, ik kreeg eerst de reactie dat het besproken zou worden en daarna heb ik er niks meer over gehoord.

Later nog eens gesolliciteerd op een interne en daar hadden ze de functie (ruim voor de sluitingsdatum) al ingevuld. Vond ik niet echt een nette gang van zaken. Ook omdat ik er zelf achteraan moest bellen.

Al met al best slechte ervaringen met solliciteren dus. Vaak niet eerlijke functieomschrijvingen, beloftes die gemaakt zijn over uren roosters worden niet nagekomen. Zelf achter ze aan moeten bellen over van alles.
Je vraagt je af of sommige bedrijven wel mensen in dienst wìllen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een ruime ervaring in solliciteren (ik werd nogal kritisch na mijn vorige baan) en ik heb daarnaast ervaren dat het bedrijf waar je al werkt, jou voornamelijk ziet in de rol die je al hebt. Als je binnen het bedrijf iets totaal anders wilt doen, zul je, helaas, toch moeten omscholen.

Een andere optie is weggaan. Je zou klantenservicewerk kunnen doen (genoeg zorgverzekeringen die niet weten waar ze de mensen vandaan moeten toveren), van daaruit verder.

Ik heb op die manier mezelf kunnen opwerken van verkoop meubels -> tijdelijke klantenservice zwembaden -> klantenservice semi-overheid -> klantenservice meubels (wat aftersales bleek te zijn, waarbij je ook servicemonteurs plant) tot nu bedrijfsbureau bij een IT bedrijf.

En eerlijk waar, nog steeds als ik de functieomschrijving lees denk ik: dat had ik altijd wel al gekund, maar als je een cv stuurt met je schoonmaakwerk word je niet serieus genomen. Je moet ergens een kans krijgen. En die krijg je maar zelden in het bedrijf waar je al werkt.

Dus je hebt een paar opties:
*Een opleiding volgen
*Ergens anders solliciteren
*Een aparte simkaart voor je werk in je telefoon stoppen en die uitzetten op vrije dagen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordeel is dat je geen concurrentie hebt.
Een paar jaar geleden bij een oud collega van hun aangegeven dat ik graag daar zou willen werken. Een week later: Reep, hij verwacht een berichtje van je.
Ehh dat ging me wat snel. Maar oké. Gebeld en wat gekletst en een antwoord: “als je je cv stuurt is hier wel iets mogelijk als functie X.”
Leuk en aardig functie X, maar daar liggen mijn ambities niet, er zit meer in mijn mars.
Dus ik heb iets terug gezegd iets van: geen probleem, stuur ik op, zullen we alvast een datum prikken, dan kan ik mijn cv ook verder toelichten.

Zo gezegd zo gedaan. In gesprek bleef hij op functie X. En richting het einde van het gesprek: Reep, ik zou jou wel in functie Y. Denk daar maar eens over na.
En dat was precies wat ik ambieerde en op mijn niveau.
Het kán dus wel. Ik was zelf ook verbaasd.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven