Werk & Studie alle pijlers

Baas vertellen dat je solliciteerd?

17-01-2010 17:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wil van baan veranderen, en is op het moment op zoek naar een andere baan. Ik vind het zelf altijd niet een goed plan om je baas te vertellen dat je op zoek bent naar wat anders. Het lijkt mij de onderlinge verhoudingen niet echt goed doen, bovendien ben ik zelf wat achterdochtig van aard.

Nou weet ik wel van mijn eigen werk dat het je niet in dank afgenoem wordt, als je plotseling vertrekt. Ik zou mijn baas dan ook wel op de hoogte stellen, natuurlijk ook omdat ik het bedrijf ken. Ik vind het wel zo eerlijk, en weet dat dat in zijn bedrijf ook wel wordt verwacht. Maar hij werkt er nog niet zo lang, en weet ook niet zo goed hoe het gaat als er iemand vertrekt. Hij kent de baas ook nog niet zo goed. Mijn neiging gaat dus een beetje uit naar niet vertellen.

Nou moet hij dus wel uren (of dagen) opnemen voor het solliciteren. En daar zit het probleem een beetje. Dat is dus niet altijd mogelijk, wat dat betreft is het dus weer handig dat zijn baas er wel vanaf weet.

Hoe lossen jullie het op als je van baan verandert, wel of niet vertellen? En hebben jullie tips voor dit probleem(pje)?
Stel dat zijn baas weet dat hij aan het soliciteren is, zou hij dan wel vrij krijgen?

Is het niet zo dat hij geen vrij krijgt omdat het gewoonweg niet kan.
Niet aan je baas vertellen.

Kan je vriend niet zomaar 2 uurtjes even ergens heen moeten? Vrij nemen dus?

Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek kun je ook proberen het gesprek na werktijd te plannen.
Ik denk dat het de vraag is of hij vrij krijgt voor een sollicitatiegesprek. Dat weet je dus niet. Vrij nemen voor de 'leuk' of voor een sollicitatiegesprek zijn wat mij betreft twee verschillende dingen, maar of de baas het daar mee eens is is een tweede.

De reisafstand is behoorlijk groot, als hij solliciteert kun je al snel denken aan een dagdeel. Na werktijd is dan ook geen optie.
Met dat ' plotseling vertrekken' valt het wel mee hoor. Daar is zijn opzegtermijn toch voor? That's all in the game voor een werkgever.

In het uiterste geval zou hij nog kunnen afspreken een maand langer in dienst te blijven (als de nieuwe werkgever dat ook wil) zodat de oude werkgever langer de tijd heeft een opvolger te zoeken. Maar daartoe ben je absoluut niet verplicht.

Ik zou het overigens ook niet meedelen, van dat solliciteren.
Eens met tante Klaas (jeetje wat een nick)
Als je ervoor kiest om het wel te vertellen, heb je als werknemer gewoon recht op een aantal vrije dagen per jaar om te solliciteren. Staat in bijna elke CAO.

Als je het niet vertelt, moet je inderdaad smoezen gaan verzinnen. Ik heb er pasgeleden voor gekozen om het niet te vertellen en toen ik eenmaal een nieuwe baan had en het aan mijn leidinggevende vertelde, was hij woedend. Hij vond het achterbaks dat ik er niet open over was geweest en de sfeer was daarna een hele tijd niet echt heel leuk.

Het ligt er dus een beetje aan of je een goede verstandhouding hebt met je leidinggevende. Als er een open communicatie is, zou ik het wel vertellen. Een goede leidinggevende kan dat heus wel zakelijk zien en zoals gezegd, je hoeft er dan niet meer stiekem over te doen.

Off-topic: niet lullig bedoeld, hoor, maar in je titel moet "solliciteerd" aan het eind met een " t "
Ik zou het niet vertellen. Straks vertel je het, lukt het solliciteren niet en dan? Je werkgever weet dan dat je wegwilt. Misschien wordt het je dan wel moeilijker gemaakt, of nog erger, je contract wordt niet verlengd. De werksfeer wordt er zowieso door beinvloed. Ik heb het al een paar keer aan de hand gehad, en het nooit verteld tot ik zeker wist dat ik wegging.

Voor sollicitatiegesprekken kun je ook smoezen verzinnen; thuis blijven voor een reparateur van iets, tandarts, huisarts etc.
quote:nukje schreef op 17 januari 2010 @ 18:15:

Off-topic: niet lullig bedoeld, hoor, maar in je titel moet "solliciteerd" aan het eind met een " t " Daar twijfelde ik al over, maar had weinig zin om de spellingsregels er bij te pakken Ik dacht er is vast wel iemand die me er op attent maakt haha!
De eerste vraag is natuurlijk of je vriend überhaupt tussentijds kan opzeggen...
Ik heb ook niet verteld dat ik aan het solliciteren ben. Heb bij voormalig collega's gezien dat als ze het wel vertelden de sfeer minder was en zij waren een soort van outcast. Dan maar smoesjes verzinnen, want soms duurt eerlijkheid niet het langst
quote:wuiles schreef op 17 januari 2010 @ 19:30:

De eerste vraag is natuurlijk of je vriend überhaupt tussentijds kan opzeggen...Opzegtermijn ed hebben we allemaal al uitgezocht.
Ik zou als ik jouw vriend was niets vertellen, mocht hij een ergens aangenomen worden dan pas zeggen dat je ergens anders aan de slag kan (als hij een contract in handen heeft).

Veel werkgevers vinden het namelijk niet zo leuk als je aan het solliciteren bent, kunnen heel moeilijk gaan doen.

Dat worden dus smoesje verzinnen, tandarts? Of hij gaat een middagje met jou gezellig wat doen enz..
@TheEmpress: tja, je moet wat he?

on topic: de huidige werkgever heeft eigenlijk helemaal niets aan de wetenschap dat jouw vriend aan het solliciteren is. Solliciteren wil beslist niet zeggen dat ie ook daadwerkelijk aangenomen wordt. en de baas kan (meestal) pas voor een vervanger gaan zorgen als vast staat dat iemand weggaat.

nee, hoe langer ik er over nadenk: niet vertellen!
quote:nukje schreef op 17 januari 2010 @ 18:15:

Als je ervoor kiest om het wel te vertellen, heb je als werknemer gewoon recht op een aantal vrije dagen per jaar om te solliciteren. Staat in bijna elke CAO.

Nee hoor, in de meeste CAO's staat enkel dat je werkgever je in de gelegenheid moet stellen om te solliciteren. Dus je vrij moet geven, indien mogelijk. Maar meestal gaan deze uren van je eigen verlofuren af. Je kan een bedrijf waar je op gesprek moet prima vragen het sollicitatiegesprek op een ander tijdstip te plannen omdat je verantwoordelijkheid op het werk niet toe laat op korte termijn vrijaf te nemen. Vraag of het aan het einde van de dag kan, hoeft hij geen of slechts uurtje vrij te nemen. Kijkt geen mens raar van op, in tegendeel.

"Recht" om te solliciteren heeft meestal betrekking op contracten die beëindigd worden of aflopen. Niet direct voor medewerkers met een vast contract.

Verder lijkt het mij wijselijk het nog niet te vertellen, pas als je vriend op arbeidsvoorwaardengesprek gaat. Je kan dan je werkgever vertellen dat je in verregaande onderhandelingen bent met een ander bedrijf. Wellicht willen ze hem graag behouden en doen hem een aanbod voor hogere functie/salaris. Maar dan moet hij natuurlijk wel zeker weten dat de werkgever erg blij met hem is. Zo niet, zou ik wachten met vertellen tot de nieuwe baan binnen is.
quote:mips schreef op 18 januari 2010 @ 09:30:

[...]

Nee hoor, in de meeste CAO's staat enkel dat je werkgever je in de gelegenheid moet stellen om te solliciteren. Dus je vrij moet geven, indien mogelijk. Maar meestal gaan deze uren van je eigen verlofuren af.

Hm, oké, dan ben ik te veel van mijn eigen ervaring met CAO's uitgegaan, daarin staat namelijk wel dat je werkgever je de kans moet geven om te solliciteren. Maar goed, je hebt gelijk, dat is ook een kwestie van interpretatie.

Als ik de verhalen hier zo lees kan ik me trouwens ook wel meer voorstellen waarom je het beter niet zou kunnen vertellen. Als je daarmee inderdaad een soort out-cast wordt, tja, daar zit niemand op te wachten. Ben in mijn antwoord vooral uitgegaan van mijn eigen situatie, die dus heel vervelend verliep doordát ik het niet had verteld. Maar de redenen waarom ik het niet had verteld komen erg overeen met die van de anderen hier, dus ja, er valt wat voor te zeggen.
Onee, niet vertellen hoor. Heb hier in het bedrijf ook gezien wat voor rare dingen werkgevers opeens kunnen doen als ze weten dat je weg wil. Je valt ineens overal buiten en kan niets goed meer doen. Het is een collegaatje van mij overkomen. Dan ineens maar chronisch langs de dokter moeten oid..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven