Werk & Studie alle pijlers

Bedreigd op het werk

21-08-2013 11:44 30 berichten
Ik werk als portier bij het hoofdkantoor van een grote zorginstelling. Het betreft een vrijwilligersfunctie voor 4 uur per week. Gister kwam er tijdens mijn shift een cliente van die zorginstelling binnen, die vroeg wanneer de baas van de instelling weer terug was van vakantie. Ik zei dat ik haar geen antwoord kon geven (ik heb geen geen toegang tot de agenda's van medewerkers op de computer). Toen werd ze boos, en vond dat ik dat best even kon zeggen. Vervolgens zei de receptioniste van het andere bedrijf dat ze dan toch best even naar de receptie boven kon gaan (daar zit nog een receptie, maar mensen mogen niet zo maar doorlopen, dat mogen alleen medewerkers). Ik probeerde receptioniste nog het zwijgen op te leggen, maar dat lukte niet. Daarbij zag cliente dat, en werd daar ook boos over. Toen begon ze haar verhaal aan mij te vertellen, en zei onder andere dat ze gedronken had. Toen zette ze haar spullen (3 tassen huisraad) bij mijn balie neer, onder het motto 'ik ga die niet mee naar boven slepen, zorg jij er maar voor dat ze niet gestolen worden' om vervolgens naar de lift te lopen. Onderweg naar de lift draaide ze zich nogmaals om, en dreigde het pand in de fik te steken, want ze had toch niets meer te verliezen.

Even later kwam ze weer beneden, en vertelde dat ze boven geheel in het gelijk was gesteld, dat ik haar gewoon had moeten laten doorlopen (ik heb dit nagevraagd, en het klopt niet). Vervolgens dreigde ze me over de balie te trekken, of haar vriend/ex-man dit te laten doen, en eindigde met het dreigement dat ze me zo kon laten ontslaan.

Ik ben daarna goed opgevangen, en de begeleiding van mevrouw is op de hoogte gesteld. Echter, ik heb vandaag aangegeven dat ik overweeg om aangifte te doen. Opeens is de steun 0,0 en gaan de mailtjes op een toon van 'hou je mond en ken je plaats'. Gister waren ze nog vol lof over mijn handelen (ik ben rustig gebleven en nergens tegenin gegaan), nu wordt ik tegengewerkt als ik aangifte wil doen.

Ik weet even niet zo goed wat te doen. Ik vind dat ik dit niet zomaar hoef te pikken, maar ik vind het ook erg lastig dat er vanuit mijn werkgever zo weinig steun komt. Iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
Na die mailtjes van je werkgever zou ik wel degelijk aangifte gaan doen en daarna zeggen dat ze maar een andere vrijwilliger moeten zoeken
quote:feeks schreef op 21 augustus 2013 @ 14:34:

Na die mailtjes van je werkgever zou ik wel degelijk aangifte gaan doen en daarna zeggen dat ze maar een andere vrijwilliger moeten zoekenEens.
Ik ben erg verbaasd over het merendeel van de reacties hier. Accepteren omdat er verder niks gebeurt is??? Of omdat je nu eenmaal niet beter kunt verwachten vanwege de doelgroep??? Waarom in Godsnaam? Je staat daar gewoon je werk te doen. Is haar slechte bui, het feit dat ze niet fysiek is geworden en/of het feit dat ze gewoon niet beter weet reden om dit dan maar te accepteren?!

Voor mij iig niet hoor. Ik zou van m'n werkgever verwachten dat deze een gesprek aan gaat met deze dame of een brief stuurt waarin duidelijk wordt gemaakt dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt. Als werkgever weigert zou ik idd naar de politie stappen en daar eens informeren; melding of aangifte? En vragen of de wijkagent eens bij mevrouw langs kan gaan om duidelijk te maken dat t niet kan wat ze gedaan heeft.

Maar niks doen? Nee. Dat is wat mij betreft hetzelfde als haar gedrag goedkeuren. Er is geen enkele reden, wat mij betreft, dat zij niet kan worden aangesproken op haar gedrag.
Waar wil je aangifte van doen? Jij bent toch niet persoonlijk bedreigt, je bent bedreigt als portier zijnde. Het bedrijf waar jij werkt is dus bedreigt. Als die mevrouw straks voor jouw huis staat en dreigt dat in de fik te steken dan kun je de politie bellen.

Als de medewerkers van de diverse frustratie opwekkende instellingen allemaal aangifte zouden doen als iemand verbaal uit z'n pan gaat......

De belasting, de kpn (als ze je weer eens een half uur in de wacht gooien) de internet providers die met een "zit de stekker er in" komen en zelf niets weten. De supermarkt als de rol net op is als jij aan de beurt bent en zo'n domme doos daar iemand voor moet roepen die er nét even niet is, de sociale dienst etc etc etc.
quote:potje_sambal schreef op 21 augustus 2013 @ 15:41:

Ik ben erg verbaasd over het merendeel van de reacties hier. Accepteren omdat er verder niks gebeurt is??? Of omdat je nu eenmaal niet beter kunt verwachten vanwege de doelgroep??? Waarom in Godsnaam? Je staat daar gewoon je werk te doen. Is haar slechte bui, het feit dat ze niet fysiek is geworden en/of het feit dat ze gewoon niet beter weet reden om dit dan maar te accepteren?!

Voor mij iig niet hoor. Ik zou van m'n werkgever verwachten dat deze een gesprek aan gaat met deze dame of een brief stuurt waarin duidelijk wordt gemaakt dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt. Als werkgever weigert zou ik idd naar de politie stappen en daar eens informeren; melding of aangifte? En vragen of de wijkagent eens bij mevrouw langs kan gaan om duidelijk te maken dat t niet kan wat ze gedaan heeft.

Maar niks doen? Nee. Dat is wat mij betreft hetzelfde als haar gedrag goedkeuren. Er is geen enkele reden, wat mij betreft, dat zij niet kan worden aangesproken op haar gedrag.

Natuurlijk is 'niks doen' geen optie. Maar ze is bedreigd in haar functie als portier. Naar wat zij verteld, verwacht ik dat de instelling waar zij voor werkt daar een eigen (agressie) protocol voor heeft. Of er wel of geen aangifte gedaan moet worden in dit geval, staat dus allang vast, daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt.

Natuurlijk zal er iets aan gedaan worden, zoals wij werkte met maatregelen e.d., maar dat is nu aan de werkgever.

Op eigen houtje dit protocol negeren en naar de politie gaan is dus geen slim idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven