Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf maakt elke ziekmelding bekend

19-12-2022 09:26 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man werkt bij een bedrijf met plm. 150 medewerkers. Dagelijks ontvangt iedereen een mail als iemand zich ziek of beter meld. Dus als Anja van de administratie ziek is, ontvangt iedere medewerker dat bericht.

Ik vind dit eigenlijk best raar en lijkt me niet in lijn met de tegenwoordig zo hoog in het vaandel staande privacy.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
conversation = awareness
Champoo schreef:
20-12-2022 14:35
Jaren geleden had ik een bijbaan waar de ziektegevallen ook op een hele nare manier publiekelijk werden gemeld. De aanwezigen moesten, door de aard van het werk, daar het werk van de zieken overnemen.

De mededeling "Hij is ziek" werd altijd begeleid met het achtervoegsel "Zegt-ie".
Bah bah zeg… lekker bedrijf.
conversation = awareness
Miss_Communicatie schreef:
20-12-2022 14:50
Bah bah zeg… lekker bedrijf.
Voor mij niet erg, ik werkte er 2 dagen in de week. Het bedrijf dat toen in een reeks reorganisaties waar personeel uit moest en "natuurlijk" verloop doordat mensen hun werk niet meer aankonden werd maar al te graag gestimuleerd.
Nauttia666 schreef:
20-12-2022 00:29
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar alleen de mensen die je taken over moesten nemen zagen dat je afwezig was. Voor anderen was het ook niet relevant want de boel werd draaiend gehouden.

Bij mijn huidige werkgever gebruikt hij de afwezigheidsmelding om te micromanagen en mag niemand contact opnemen met de afwezige. Of de afwezigheid nu wegens ziekte of een verjaardag is, er mag géén contact opgenomen worden. Werkgever weet niet dat er een groepsapp is waarin hij de enige ontbrekende is. Hij weet wel dat we de regel irritant en onnodig vinden, maar daar doet hij niets mee. Ik zou zijn gezicht wel willen zien als hij weet hoe we om hem heen werken.
Dat vind ik juist een heel goede regel! Wat heb je aan een vrije dag als je alsnog wordt lastiggevallen door je werk? Kansloos trouwens, om achter de rug van je werkgever zijn beleid te ondermijnen. Heb je eindelijk een werkgever die je vrije tijd respecteert, mag je onder druk van je collega’s in een onofficiële app waarin je blijkbaar toch altijd bereikbaar moet zijn.
20-12-2022 13:23
Gewone griepjes, Corona of whatever is prima, maar het wordt wel een dingetje zoals bij die collega die zwanger wil worden, als jouw hele proces gedeeld wordt met collega’s terwijl je er op je werk niet over wilt praten.
Als je hormonen opspelen en je al moeite hebt om je te concentreren op je werk. Als je wéét dat jouw collega’s weten dat je regelmatig uitvalt met medische redenen.

Ik vind het een beetje ondoordacht denk ik en ook wel laks van het bedrijf.
Er wordt niet gezegd waarom iemand ziek is hè. Wel dat ze ziek zijn.
polydox schreef:
20-12-2022 15:12
Er wordt niet gezegd waarom iemand ziek is hè. Wel dat ze ziek zijn.
Dat klopt ja.
Maar dan nog mag je geen behoefte hebben dit met je collega’s (echt àlle collega’s, ook diegene waar jij niets mee hebt) te delen.
conversation = awareness
19-12-2022 22:53
Gewoon geen mededelingen doen over ziektes van collega’s zou veel handiger zijn. En wel zo netjes.

Over afwezigheid kan (moet) gecommuniceerd worden, maar dat label ‘ziek’ is nergens voor nodig en nodigt uit tot speculatie en ongewenste situaties.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe ongepaster ik het eigenlijk vind.

Ik weet bijvoorbeeld van die collega die zwanger wil worden, dat ze het heel rot vind. Ook al zegt niemand er iets over, dat stukje privacy ligt op straat en alleen de gedachte dat je collega’s ‘iets’ van je zouden kunnen vinden wat je graag voor jezelf wilt houden zorgt voor onnodige onrust.

Nee, ik ben er wel uit dat dit vanuit het bedrijf niet slim en onnodig is.
'Goh Piet nu alweer afwezig? Hij heeft wel heel veel vrije dagen'
Kan net zo goed tot speculaties leiden.
Star⁴ schreef:
20-12-2022 17:30
'Goh Piet nu alweer afwezig? Hij heeft wel heel veel vrije dagen'
Kan net zo goed tot speculaties leiden.
Dat is ook weer zo ja.
conversation = awareness

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven