Werk & Studie alle pijlers

Belastingaftrek studiekosten

13-08-2009 23:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik wil waarschijnlijk een studie gaan doen naar mijn baan. Nu zie ik bij de meeste academies een verhaal staan over belastingaftrek van de studiekosten. Het is me echter niet duidelijk (het kán wel maar niet altijd bla bla). Weet hier iemand wanneer kosten wel of niet aftrekbaar zijn? En voor hoeveel %?

Thanks!
volgens mij kon je collegegeld en kosten voor studieboeken aftrekken. Maar misschien kun je beter even surfen naar belastingdienst.nl en/of bellen met de belastingtelefoon.
Kijk op de site van de belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/download/1988.html
Je mag je studiekosten aftrekken als je studeert ten behoeve van je carrière. Dus niet als je kunstgeschiedenis gaat doen omdat je dat interessant vindt, maar je werkt als puntlasser.

En natuurlijk mag je de kosten alleen aftrekken als je ze ook echt zelf betaalt.

De eerste 500 euro krijg je geen aftrek over, alles daarboven wel.

Reiskosten kon je vroeger wel aftrekken, maar tegenwoordig niet meer.... helaas. Ik ga dit jaar weer fulltime studeren en dat gaat me ongeveer 300 euro aan treinkaartjes kosten per maand... zou wel leuk zijn geweest als dat aftrekbaar was
Laat het duidelijk zijn dat je alleen gebruik kan maken van deze aftrek als je inkomsten heb.
Of een financieel partner met inkomsten, Zus&zo.
En de drempel is dan ook iets van 500 euro

Oops dat stond er dus al
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 14-08-2009 09:21
Reden: aanvulling
% gewijzigd
En volgens mij mag je als lasser wel een studie kunstgeschiedenis aftrekken.

Het maximum dat je mag aftrekken is 15.000 euro met een drempel van 500 euro.
quote:Sarah Scott schreef op 14 augustus 2009 @ 08:37:

Of een financieel partner met inkomsten, Zus&zo.
quote:Sarah Scott schreef op 14 augustus 2009 @ 08:37:

Of een financieel partner met inkomsten, Zus&zo.Ik denk dat je fiscaal partner bedoelt Sarah?

(even voor de duidelijkheid)
Ja idd PB My mistake!
Heeft iemand ook een indicatie van wat je ong. terug krijgt per jaar?
Ligt aan je inkomen en dus aan de hoeveelheid belasting die je betaald dus nee.
hmm.. klopt dit rekenvoorbeeld??

stel:

inkomen 30.000 euro

belasting dus (33% * 16.000) + (42% * 14.000) = 11.160

studie kost ¤1000 per jaar, minus 500 drempel:

inkomen 29.500

belasting dus (33% * 16.000) + (42% * 13.500) = 10.950

dus 210 euro teruggave??
Zou best kunnen.
quote:es1450 schreef op 14 augustus 2009 @ 09:22:

En volgens mij mag je als lasser wel een studie kunstgeschiedenis aftrekken. Ja, als de lasser zich wil omscholen. Niet als zij het als hobby doet. Een van de voorwaarden voor aftrekbaarheid van de belastingdienst:

– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige

beroep.
hoe valt dat te controleren dan??

kijk, in principe wil ik met deze opleiding een keer mijn werk ervan gaan maken maar daarvoor moet én de opleiding me ook echt goed bevallen én er moet daarna ook werk in te vinden zijn..
Ik weet niet hoe dat gecontroleerd wordt. Ik zou denken dat als je een studie voor tandartsassistente doet, dat dat aftrekbaar is, of je nu wel of niet ooit tandartsassistente wordt.

Als jij nu kiest voor een studie, omdat je denkt dat die studie je helpt in je loopbaan, maar na afloop ga je er toch niets mee doen, dan hoef je de aftrek heus niet terug te betalen.

Ik denk dat je bij heel beroepsgerichte studies als veel mbo/hbo-opleidingen niks hoeft uit te leggen. Maar zodra het in de "hobby"-hoek komt, en dat bedoel ik niet denigrerend, maar er zijn zo van die studies die veel mensen op latere leeftijd volgen uit interesse, denk ik dat de BD wil weten wat je er precies mee gaat doen. Dus studies als (kunst)geschiedenis, psychologie, filosofie. Als jij kunt uitleggen dat je psycholoog wil worden, zal dat ook goed zijn. Maar als je nu 62 bent, accepteren ze dat wellicht minder snel.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: als je het zeker wilt weten, moet je de belastingdienst bellen.
En als ik nou zeg maar bv die puntlasser ben en ik wil na mijn studie kunstgeschiedenis daar mijn beroep van maken? Dus als ik studeer voor een toekomstig beroep, zoals dat op de site van de belastingdienst staat? Is het dan wel mogelijk? Zou een hoop aan gelegen zijn als er in ieder geval een gedeelte van de studiekosten terug zou kunnen komen...

En heeft iemand een idee wat je dan uiteindelijk netto betaalt na belastingaftrek aan studiekosten bij een studie van ongeveer 2200 euro per jaar (ben helaas geen 20 meer dus geen stufi of normaal collegegeld voor mij)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven