Ben ik onredelijk?
woensdag 20 december 2017 om 07:50
Mijn leidinggevende liet twee uur voor het weekend begon weten dat ik iets van een uur werk moest afronden. Ik ging dat niet meer redden (had ook nog andere dingen lopen). Ze wist dat ik dat weekend verhuisde (zodat ik veel dichter bij het werk kwam te wonen. Ze vind dan dat ik me maar door allerlei bochten moet wringen om dat te redden. Dat hoort in haar ogen bij een postdoc functie. Ben ik echt zo inflexibel als ik daar niet in mee ga?
woensdag 20 december 2017 om 09:22
Tot nu toe kan ik niet uit het verhaal opmaken dat leidinggevende dit gevraagd heeftJoFlo schreef: ↑20-12-2017 09:14Ik zou het werk dat af moet in mijn werktijd doen. Ik denk dat afspraak na werktijd bij overwerk er wel degelijk toe doet. Om die reden kan je niet overwerken en dat is nu het punt van TO. Ze heeft andere dingen na haar werktijd te doen en leidinggevende vraagt om een uur langer door te werken. Ik snap dat wel.
woensdag 20 december 2017 om 09:39
.
Ik lees ook dat ze nog twee uur moet werken en een klus van 1 uur krijgt. Dus alle prive afspraken na werktijd zouden niet in t gedrang komen. Niemand spreekt over overwerken. Of Joflo lees ik iets niet dat jij wel leest?
Daarbij is overleggen als je denkt dat het niet lukt, logisch lijkt mij.
woensdag 20 december 2017 om 09:49
Zoals anderen ook al hebben gevraagd: hoe heb je het opgelost?
Ben je een uur langer gebleven om de taak af te maken of heb je geweigerd de taak uit te voeren?
Aan de hand van die gegevens kunnen wij pas onze mening geven over of jij inflexibel bent of niet.
Ben je een uur langer gebleven om de taak af te maken of heb je geweigerd de taak uit te voeren?
Aan de hand van die gegevens kunnen wij pas onze mening geven over of jij inflexibel bent of niet.
Mooie woorden zijn niet altijd eerlijk, eerlijke woorden zijn niet altijd mooi.
woensdag 20 december 2017 om 09:51
Nee klopt, in haar post spreek TO niet over overwerken. Die indruk gaf ze mij en de reacties die daarop volgden. Natuurlijk is overleggen met collega's altijd het beste in zo'n situatie. Ik geef alleen aan, dat ik het snap, dat mocht er in zo'n situatie gevraagd worden om over te werken, dat dat net even teveel wordt.ingelise schreef: ↑20-12-2017 09:39.
Ik lees ook dat ze nog twee uur moet werken en een klus van 1 uur krijgt. Dus alle prive afspraken na werktijd zouden niet in t gedrang komen. Niemand spreekt over overwerken. Of Joflo lees ik iets niet dat jij wel leest?
Daarbij is overleggen als je denkt dat het niet lukt, logisch lijkt mij.
woensdag 20 december 2017 om 09:56
Hangt ook nog een beetje van de taak af. Ik doe ook onderzoek, en wij werken oa met chirurgisch materiaal. Het gebeurt hier dus heel regelmatig dat er om vijf uur ineens materiaal binnenkomt dat verwerkt moet worden. Wat dan weer minsten 2/3 uur kost. Dan zoeken we iemand die dat gaat lukken, in overleg. Mensen met afspraken kunnen dus niet, maar ik verwacht wel dat iemand niet altíjd nee zegt (tenzij duidelijke oorzaak zoals kind op crèche etc). Ik zou dus ook heel goed om vijf uur kunnen vragen of jij iets kunt doen. Maar ik verwacht van al mijn mensen voldoende volwassenheid om gewoon nee te zeggen als het niet kan, of te overleggen hoe we iets wel mogelijk gaan maken.
Jij verwijt je leidinggevende hier telkens dat ze te veel van je wil, maar je zegt niet dat iets niet kan. Of overlegt over wat belangrijk is etc. Dat is echt hoe het werkt hoor.
Jij verwijt je leidinggevende hier telkens dat ze te veel van je wil, maar je zegt niet dat iets niet kan. Of overlegt over wat belangrijk is etc. Dat is echt hoe het werkt hoor.
woensdag 20 december 2017 om 09:59
Ik zou dat gewoon doen. Desnoods thuis. Desnoods s avonds laat of op zaterdag als dat ook kon. Of ander werk laten liggen, als je anders echt in de problemen komt.
Wat is er gek aan ‘prima, ik begin er zometeen aan. De slides voor X college moeten dan misschien even wachten, want ik moet om 18.00 echt weg, maar dat kan maandag ook nog wel. Thanks, doei!’
Wat is er gek aan ‘prima, ik begin er zometeen aan. De slides voor X college moeten dan misschien even wachten, want ik moet om 18.00 echt weg, maar dat kan maandag ook nog wel. Thanks, doei!’
woensdag 20 december 2017 om 10:03
woensdag 20 december 2017 om 10:04
Waarom kan je niet verhuizen als het sneeuwt? Ik ben twee keer verhuisd met gladde wegen en flink wat sneeuw.
woensdag 20 december 2017 om 10:07
Nou, inderdaad. Misschien is het een idee om hier eens iets constructiefs mee te gaan doen, in plaats van maand na maand topics te openen over hoeveel moeilijkheden je iedere keer ondervindt in je werk omdat je slecht bent in grenzen aangeven.
On topic: wat was nu eigenlijk het probleem? Je hebt nog twee uur voordat je weekend begint, en je krijgt een taak die een uur duurt. Volgens mij hou je dan nog ruim tijd over? Of lees ik het verkeerd? Die overige dingen die "lopen" moesten ook allemaal af voor het weekend?
Buiten dat: ik heb ook werk dat ik niet uit mijn handen kan laten vallen als mijn werktijd er op zit. Ik hou daar rekening mee door geen afspraken te plannen die te dicht op mijn werktijd liggen. In het slechtste geval moet ik inderdaad gebruik maken van deze marge, in het beste geval hou ik ruim tijd over voor mijn afspraak. In beide gevallen is mijn winst dat ik nooit hoef te stressen. Het is maar net hoe je je leven inricht.
woensdag 20 december 2017 om 10:12
Op mijn werk wordt wel verwacht dat je daar een beetje flexibel in bent, dan werk je toch ietsje over? Ik krijg voor zo’n klusje dat uitloopt ook niet extra betaald trouwens. En anders ga je een ander moment wat eerder naar huis.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 20-12-2017 10:21
1.32% gewijzigd
woensdag 20 december 2017 om 10:17
Op mijn werk zijn er genoeg acute spoedklussen die je niet kunt voorzien. Als er plots een pitch meeting via een kantoor een andere tijdzone is geregeld en er is met spoed een presentatie of rapport nodig waarvoor Nederlandse input nodig is, dan moet alles wijken. En tal van dat soort voorbeelden.Erizon schreef: ↑20-12-2017 08:29To, waar kwam die taak die af moest vandaan? Is dat een normaal onderdeel van jouw werk? Hoe kon jij niet weten dat je die nog moest uitvoeren? Of heb je de urgentie ervan verkeerd ingeschat?
(Tenzij je leidinggevende een chaotische neuroot is had je toch kunnen weten dat die klus er nog lag, lijkt me)
woensdag 20 december 2017 om 10:31
Ik snap wel dat het soms lastig kan zijn ivm andere afspraken (bijv. kinderen van de bso ophalen, geen alternatief, familie ver weg, partner in het buitenland). Alleen als overwerk soms voorkomt dan kun je ook tijdig aangeven wanneer het echt geen optie is om langer te werken op kantoor (en ook alternatieven aangeven: mogelijk is 's avonds thuis nog even overwerken wel een optie) en weet de leidinggevende ook tijdig wie welke spoedklussen het beste kan oppakken.
woensdag 20 december 2017 om 10:38
+1nessemeisje schreef: ↑20-12-2017 10:03Volgens mij ben je zo fexibel als een loden deur. Je werkt in het onderzoek, dus een baan voor hoger opgeleiden. Dan mag je werkgever van je verwachten dat je kunt prioriteren, kunt communiceren en kunt schakelen.
Als je dat niet kunt, moet je misschien naar iets anders uit gaan kijken.
woensdag 20 december 2017 om 10:41
Ja, als dat betekent dat je gewoon botweg weigert ipv in overleg te gaan.Ben ik echt zo inflexibel als ik daar niet in mee ga?
Als ik extra klussen moet doen waarvoor andere klussen blijven liggen dan overleg ik met mijn leidinggevende wat prioriteit heeft. En als het heel dringend is kan dat betekenen dat ik buiten mijn reguliere tijden extra werk.
En als ik buiten mijn reguliere werktijden gevraagd word te werken dan zijn er twee mogelijkheden: ik zeg 'sorry, dat lukt niet ivm andere verplichtingen' of ik regel mijn andere verplichtingen zo dat het wel lukt.
Aangezien mijn leidinggevende van mij gewend is dat ik ook zoveel mogelijk doe wat wél kan is het niet nodig in detail te gaan marchanderen over die privéverplichtingen.
Ik vind het nl niet zo sterk om in detail te gaan uitleggen waarom je vanavond niet kunt werken als je morgen moet klussen oid. Meestal krijg je daar alleen maar discussie over.
woensdag 20 december 2017 om 10:42
Ja, eens hoor. Maar ik kreeg hier niet de indruk dat er kinderen van BSO’s moesten worden gehaald en dat weet een leidinggevende ook wel. Als er nog twee uur was waarin TO iets anders zou doen en er komt een uurtje werk bij, dan moet dat toch kunnen voor een keertje.MargjeM schreef: ↑20-12-2017 10:31Ik snap wel dat het soms lastig kan zijn ivm andere afspraken (bijv. kinderen van de bso ophalen, geen alternatief, familie ver weg, partner in het buitenland). Alleen als overwerk soms voorkomt dan kun je ook tijdig aangeven wanneer het echt geen optie is om langer te werken op kantoor (en ook alternatieven aangeven: mogelijk is 's avonds thuis nog even overwerken wel een optie) en weet de leidinggevende ook tijdig wie welke spoedklussen het beste kan oppakken.
woensdag 20 december 2017 om 12:36
Als dat hier aan de hand is, mag de leidinggevende ook het soort gedrag van TO verwachten. Mijn les van McGregor: behandel mensen alsof ze X zijn en de gaan zich gedragen als X.Foechoer schreef: ↑20-12-2017 09:13Op post-docniveau tref je soms leidinggevenden die er nogal aparte stijlen op na houden en ook extreem kunnen micromanagen, waarmee ze slimme en competente mensen alsnog heel onzeker kunnen maken. Ik zeg niet dat dat hier ook aan de hand is, maar ik heb het al wel herhaaldelijk zien gebeuren.
woensdag 20 december 2017 om 13:33
Dit...
en volgens mij heb je als postdoc genoeg vrijheid om zelf te bepalen dat je ander werk even laat liggen. Dus hup, schouders eronder, afmaken die hap en dat andere zie je maandag wel weer!
woensdag 20 december 2017 om 19:54
Voor TO draai ik hem even om: als je je gedraagt als X, word je behandeld als X. Dus TO, gedraag je als volwassene, dan word je ook zo behandeld.
woensdag 20 december 2017 om 21:05
Verhuizing werd afgeblazen omdat de vrachtwagen van het bedrijf waar mijn inboedel stond opgeslagen was vast komen te staan de dag ervoor.
Dank iedereen voor jullie waardevolle tips. Ik denk dat ik inderdaad meteen had moeten schakelen. Ik ben enerzijds bang om aan te kaarten dat ik ergens geen tijd voor heb en anderzijds is het ook een stukje irritatie dat ze het niet eerder liet weten. Ik ben namelijk idd inflexibel als ik denk dat men geen rekening met mij houd.
Dank iedereen voor jullie waardevolle tips. Ik denk dat ik inderdaad meteen had moeten schakelen. Ik ben enerzijds bang om aan te kaarten dat ik ergens geen tijd voor heb en anderzijds is het ook een stukje irritatie dat ze het niet eerder liet weten. Ik ben namelijk idd inflexibel als ik denk dat men geen rekening met mij houd.
woensdag 20 december 2017 om 22:23
donderdag 21 december 2017 om 22:19
Je had in principe wel nog de tijd om daar prioriteit aan te geven en dat af te ronden. Als mijn chef met iets last minute afkomt, vraag ik eerst even hoe dringend het is. Blijkt het echt dringend, dan schuif ik het tussen mijn planning, ook als het al laat is. Desnoods doe ik een aantal zaken nog op de trein naar huis en stuur ik mijn bevindingen per sms (gisteren nog gedaan). Ik vind het inflexibel al snap ik je stress wel.
donderdag 21 december 2017 om 22:32
Waardoor kreeg je dat gevoel dan in deze situatie?Baby_Giraf schreef: ↑20-12-2017 21:05Verhuizing werd afgeblazen omdat de vrachtwagen van het bedrijf waar mijn inboedel stond opgeslagen was vast komen te staan de dag ervoor.