Werk & Studie alle pijlers

Beroepsadvies illustrator en photoshop

21-06-2010 19:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding tot docent Beeldende Kunst en Vormgeving gevolgd. Het lesgeven beviel helaas niet. Onlangs heb ik cursussen Adobe Illustrator en Photoshop gevolgd en ik zou hier graag beroepsmatig mee aan de slag gaan, want ik beleef er ontzettend veel plezier aan. Nu ben ik aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en zou graag horen in welke richtingen ik kan zoeken. Ik ben bereid om nog andere cursussen te volgen als dat nodig is.
Ik zou Indesign erbij doen en als DTP-er aan de slag gaan!
Of ontwerper.
Ik raad je aan om je ook in ieder geval te gaan verdiepen in Indesign en eventueel nog andere programma's die men vraagt tegenwoordig.

Ik heb zelf een grafische opleiding gedaan en er is al jaren heel moeilijk werk in te vinden. Vaak heb je jaren gerichte werkervaring nodig en moet je alle programma's waar ze om vragen al goed kennen. Of je moet natuurlijk contacten hebben in dat wereldje.

Ik doe nu alleen wat dingen voor familie en vrienden en af en toe wordt ik gevraagd om ergens mee te helpen met de vormgeving. Helaas heb ik niet de middelen om echt professioneel te gaan freelancen.

Met alleen Photoshop en Illustrator kom je er dus niet. En zorg dat je een goed portfolio hebt met je werk anders kun je het ook wel vergeten.
Zoals Keroppi zegt...

Leer In-Design er goed bij, verder is flash ook nooit weg. Dan zou je kunnen gaan werken als DTP'er.

Maar nog veel belangrijker is een portfolio, dus aan de slag!

www.bno.nl

Is er op dit moment trouwens wel veel werk in het onderwijs te vinden als docente beeldende vorming?

Ik heb ook mijn grafisch vormgeving diploma en ben erover aan het twijfelen om verder te studeren als docent. Want zoals keroppi zegt, werk is er moment amper!
Ook met contacten in het wereldje zal het moeilijk zijn om hier werk in te vinden als starter. Een cursus Illustrator en Photoshop weegt niet op tegen (jarenlange) praktijkervaring en de situatie is momenteel zo dat starters niet aangenomen worden en dat alle goede DTP'ers/ontwerpers de crisis uitzitten voor ze weer rond gaan shoppen en daardoor dus weer plaats maken voor nieuw bloed.

Als je als DTP'er of ontwerper aan de slag wilt is Indesign sowieso een must. Verder... basiskennis van druktechnieken, Adobe Acrobat, stressbestendigheid, bereid om soms lange uren te maken.

Andere beroepen met alleen Illustrator en Photoshop: de illustratiekant, maar dat is denk ik helemaal moeilijk om daar je brood in te verdienen.

Leer Flash, After Effects o.i.d. erbij voor de animatie-kant. Dreamweaver/Flash en andere webtools voor webdesign. Maar ook voor deze richtingen geldt... moeilijk werk in te krijgen voor beginners.
Ik krijg echt gigantisch uiteenlopende verhalen te horen. Volgens sommige mensen, vooral de bemiddelingsbureaus, is er momenteel nog veel vraag naar DTP'ers en maak ik daar, als ik Indesign onder de knie heb, een goede kans om aan het werk te kunnen. Mensen die werken in deze sector komen echt met zeer tegenstrijdige verhalen. De een verzuipt in het werk (als freelancer) en de ander zit al gigantisch lang zonder werk. Ik ben sowieso van plan om Indesign zo snel mogelijk te gaan leren.

Hebben jullie nog tips m.b.t. een portfolio?

@Lunatik: op het moment dat ik in Amsterdam ging wonen kon ik direct aan de slag als docent. Ik heb in Hoorn en Grootebroek gewerkt. Veel uren ook. In Amsterdam zelf was tot een jaar geleden in ieder geval zeer veel vraag naar docenten, al is het dan vaak vervangen en voor een paar uurtjes. Dan zou je dus moeten gaan combineren. Maar mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal ergens binnen bent er vaak wel weer iets nieuws voor je voeten komt op het moment dat je bijna moet vertrekken.
quote:meeuw schreef op 22 juni 2010 @ 16:42:

Ik krijg echt gigantisch uiteenlopende verhalen te horen. Volgens sommige mensen, vooral de bemiddelingsbureaus, is er momenteel nog veel vraag naar DTP'ers en maak ik daar, als ik Indesign onder de knie heb, een goede kans om aan het werk te kunnen. Mensen die werken in deze sector komen echt met zeer tegenstrijdige verhalen. De een verzuipt in het werk (als freelancer) en de ander zit al gigantisch lang zonder werk. Ik ben sowieso van plan om Indesign zo snel mogelijk te gaan leren.

Hebben jullie nog tips m.b.t. een portfolio?

Wij krijgen zeer regelmatig DTP'ers/ontwerpers voorgesteld van (op de branche gerichte!) bemiddelingsbureaus, maar over het algemeen is het niveau zo laag dat het te veel tijd zou kosten om die mensen op het niveau te krijgen dat we nodig hebben. Er is genoeg (te veel zelfs) werk te doen bij ons, maar alleen voor iemand die je niks meer hoeft te vertellen.

De situatie is denk ik zo dat de goede krachten de crisis uitzitten bij hun huidige werkgever en de minder goede krachten/starters via bemiddelingsbureaus aan het werk willen.

Wat betreft een portfolio: vul het, maar alleen met je allerbeste werk. Als je net begint is dat waarschijnlijk voornamelijk werk dat je voor familie/vrienden doet. Weet ook uit te leggen waarom je zo trots bent op juist die poster of die website. Probeer een eigen stijl te creëren, maar niet op zo'n manier dat een potentiële werkgever denkt dat je alleen in dat 'stramien' kunt werken.
Bij een portfolio is het belangrijk dat je verschillende dingen laat zien en ik heb van mijn stagebegeleider ooit eens de tip gekregen om ook je leerproces te laten zien. Niet meteen je slechtste werk erin stoppen natuurlijk maar wellicht wel wat dingen die wat minder zijn. Dat geheel moet je natuurlijk ook wel een beetje mooi kunnen presenteren.

Ik hoor juist meer negatieve verhalen dan positief. Ik denk dat die freelancers het vooral druk hebben omdat mensen eerder voor iemand kiezen waarvan ze zeker weten dat die persoon goed werk levert dan dat ze een starter een kans geven. Daarnaast zijn starters vaak nog niet zo snel en DTP werk is ook een vorm van productie draaien. Je kunt vaak niet uren bezig zijn met een foldertje. Soms bellen/mailen klanten dat ze de volgende dag iets nodig hebben en dan moet je het dus nog bedenken, in elkaar zetten, drukproef sturen en het eventueel nog (laten) drukken als ze dat zelf niet laten doen.

Waar heb je je cursussen trouwens gedaan als ik vragen mag? Via het GOC?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven