Werk & Studie alle pijlers

Bespreken met HRM?

17-10-2019 18:01 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag ik jullie om advies vragen?

Ik heb op dit moment een burn out en ga binnenkort starten met reïntegreren. Gezien de situatie ga ik op een andere afdeling reintergreren dan mijn eigen.

Op die afdeling zitten mensen met wie ik heb samengewerkt en met wie ik dacht toch wel goed te kunnen.
Nu is mij ter ore gekomen dat men op die afdeling behoorlijk negatief doet over mijn komst. Er zou geen ruimte zijn, ik moest maar ergens achteraf in een hokje gaan zitten. Eentje heeft letterlijk gezegd dat ze het helemaal niet leuk vind dat ik kom.
Daarnaast heb ik 't zelf mogen ervaren hoe raar bepaalde collega's reageren.

Om eerlijk te zijn, ben ik echt best wel ontdaan hiervan. Ik had best wel weer zin om te beginnen, maar dat is compleet weg nu.
Ik heb voordat ik start nog een gesprek met HRM en ik twijfel of ik dit moet bespreken daar. Wat denken jullie dat wijsheid is?
stormysea wijzigde dit bericht op 17-10-2019 18:05
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 18:37
Allemaal tot je dienst, maar dan nog vind ik dat de afdeling waar de re-integrerende persoon geplaatst gaat worden (en wellicht permanent gaat blijven) daarover behoorlijk geïnformeerd dient te worden
Prima hoor, dat je nu weer een heel ander punt wil maken, maar daar heeft TO weinig aan. En bovendien slaat dit punt in de context van de OP nergens op, want het probleem is juist dat de afdeling wel op de hoogte is en een aantal medewerkers daar ook wat van vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 18:43
Prima hoor, dat je nu weer een heel ander punt wil maken, maar daar heeft TO weinig aan. En bovendien slaat dit punt in de context van de OP nergens op, want het probleem is juist dat de afdeling wel op de hoogte is en een aantal medewerkers daar ook wat van vinden.
Waarschijnlijk "vinden" die er iets van omdat ze geen behoefte hebben aan een re-integrerende persoon die de afdelingsdynamiek verstoort? Zou zomaar kunnen. En dan hebben ze alle recht daar iets van te "vinden", want het gaat ook om hún werkomgeving waarin ze zich prettig moeten voelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 18:46
Waarschijnlijk "vinden" die er iets van omdat ze geen behoefte hebben aan een re-integrerende persoon die de afdelingsdynamiek verstoort? Zou zomaar kunnen. En dan hebben ze alle recht daar iets van te "vinden", want het gaat ook om hún werkomgeving waarin ze zich prettig moeten voelen.
Nee, dat hebben zij niet. De wetgever stelt bedrijven namelijk verplicht om zieke werknemers te laten reïntegreren op een passende plek en dus zal een werkgever dat moeten doen en zullen de werknemers daar aan mee moeten werken. Werknemers hebben de wettelijke plicht zich als een goed werknemer te gedragen en daarnaast kent de arbo-wet nog een aantal verplichtingen die zaken als pesten en uitsluiten ed strafbaar stelt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-10-2019 20:51
Degenen die disrespectvol zijn, zijn de mensen die misbruik maken van de ziekteverzuimmogelijkheden en daardoor hun collega's die wél echt ziek zijn, in diskrediet brengen. Maar helaas zijn er nog steeds zeer veel mensen die het "normaal" vinden af en toe een dagje "ziek" te zijn op kosten van de werknemer en thuis te blijven, terwijl ze eigenlijk niks anders mankeren dan een snotneus.
Wat? Hier val je wel heel erg door de mand Pejeka.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
19-10-2019 20:39
Wat? Hier val je wel heel erg door de mand Pejeka.
Eerste keer dat Pejeka klinkt als een van mijn 18-jarige studenten ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
19-10-2019 21:41
Eerste keer dat Pejeka klinkt als een van mijn 18-jarige studenten ;-D
Dabedoelik :hihi:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-10-2019 19:24

En menselijk kapitaal is alleen dán waardevol wanneer je erop kan rekenen. Niet wanneer het ziek en zwak en misselijk thuis zit, of niet volledig kan functioneren.
Geldt dit voor alle soorten ziektes of allen voor ziektes die gerelateerd zijn aan de psyche?
pejeka schreef:
19-10-2019 15:16
Het hele doel van re-integreren is terugkeren in de eigen functie. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet van op een totaal andere afdeling gaan re-integreren (tenzij daar een nieuwe permanente functie is gecreëerd voor de re-integrerende persoon en die persoon daar dus ook voortaan permanent aan de slag gaat). Maar als terugkeer naar de eigen functie de doelstelling van de re-integratie is, lijkt het mij logischer dat die re-integratie op de eigen afdeling plaatsvindt.
Het is niet relevant of jij daar een toegevoegde waarde in ziet. Zolang de bedrijfsarts en de TO dat vinden is dat genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-10-2019 19:05
Zolang TO nog ziek is en er op termijn een terugkeer in eigen werk mogelijk is, is zij (door hoe het Nederlandse arbeidsrecht en sociaal verzekeringsstelsel in elkaar steekt) gebonden aan de huidige werkgever.
Nummer*Zoveel, zou je me misschien wat meer willen vertellen over hoe dat in elkaar steekt?
Wat houdt dat gebonden aan de werkgever precies in?

Mijn eerste insteek is natuurlijk weer zo snel mogelijk beter worden en weer aan 't werk, maar verwacht dat er straks geen verlenging in zit.
Alle reacties Link kopieren
Stormysea schreef:
20-10-2019 21:10
Nummer*Zoveel, zou je me misschien wat meer willen vertellen over hoe dat in elkaar steekt?
Wat houdt dat gebonden aan de werkgever precies in?

Mijn eerste insteek is natuurlijk weer zo snel mogelijk beter worden en weer aan 't werk, maar verwacht dat er straks geen verlenging in zit.
De werkgever is gedurende 2 jaar verantwoordelijk voor loondoorbetaling bij ziekte. Als jij zelf ontslag neemt en dan aanspraak maakt op een uitkering, dan zegt het UWV “Die krijg je niet, want je had aanspraak kunnen maken op loondoorbetaling bij je oude werkgever”.

Van baan wisselen is ook lastig omdat je nog ziek bent. Het risico dat je in de nieuwe baan niet slaagt is groter doordat je er ziek aan begint. En als je dan aanspraak maakt op een uitkering, zegt het UWV precies hetzelfde.

De enige uitzondering hierop is als de nieuwe baan deel uit maakt van het re-reïntegratietraject (dat noemen ze dan “reintegratie via het tweede spoor”). Zo’n traject wordt pas opgestart als reïntegratie in eigen werk of ander werk bij de eigen werkgever niet mogelijk is.

Als je tijdens ziekte je baan verliest om redenen buiten jouw schuld (bijv. einde contract en het wordt niet verlengd) dan heb je wel recht op een uitkering. Of dat dan (deels of geheel) WW wordt of een arbeidsongeschiktheidsuitkering hangt af van in hoeverre je op dat moment arbeids(on)geschikt bent.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, Nummer*Zoveel.
Even voor m'n beeldvorming hoor: stel dat ik een nieuwe baan vind en dat daar een contract niet verlengt word, kan ik nergens aanspraak op maken? Ook niet op ww op dat moment?
Zelf niet als het voorbij mijn huidge contract zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk bespreken met HR, je hoeft ook geen namen te noemen he..Maar anderen mogen geen belemmering zijn in jouw reintegratie.
Waar is de bedrijfsarts in deze en was het zijn advies op die andere afdeling te reintegreren? Dit nl ook met hem bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Stormysea schreef:
21-10-2019 14:44
Dank je wel, Nummer*Zoveel.
Even voor m'n beeldvorming hoor: stel dat ik een nieuwe baan vind en dat daar een contract niet verlengt word, kan ik nergens aanspraak op maken? Ook niet op ww op dat moment?
Zelf niet als het voorbij mijn huidge contract zou zijn?
Dat is niet zo zwart/wit en zal echt afhangen van de omstandigheden van het geval. Als je een nieuw contract voor één jaar accepteert, dan een jaar werkt en dan niet verlengd wordt, dan zullen ze daar niks van vinden. Wordt je echter in de proeftijd ontslagen wegens niet functioneren, dan zullen ze onderzoeken in hoeverre dat te maken heeft met jouw ziekte en of je dat misschien had kunnen voorzien, waarmee je mogelijk wel een verwijt wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-10-2019 15:27
Dat is niet zo zwart/wit en zal echt afhangen van de omstandigheden van het geval. Als je een nieuw contract voor één jaar accepteert, dan een jaar werkt en dan niet verlengd wordt, dan zullen ze daar niks van vinden. Wordt je echter in de proeftijd ontslagen wegens niet functioneren, dan zullen ze onderzoeken in hoeverre dat te maken heeft met jouw ziekte en of je dat misschien had kunnen voorzien, waarmee je mogelijk wel een verwijt wordt gemaakt.
Helder. Dank je wel voor je antwoord.
Heb hier nog nooit eerder mee te maken gehad, dus dan is het wel fijn om te weten hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gesprek gehad met HRM.
Daarbij aangegeven wat Nummer*Zoveel zei: dat ik zin had om weer te beginnen, maar dat ik wel onrustig wordt van de gemaakt opmerkingen.

Ze begreep dat ik dit niet leuk vond, ging dit neerleggen bij de leidinggevende van die afdeling. Het was wel de bedoeling dat ik goed kom starten.
Verder was ze het met me eens dat gewoon starten het beste was. Even aankijken, mocht het toch niet lekker lopen, dan moest ik vooral aan de bel trekken. Mijn gezondheid stond hierin voorop.

Ze gaf me nog mee dat ik me vooral niet gedwongen moest voelen om met mensen te delen wat er precies speelde. Zeker niet als mensen zo lullig doen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het goed geregeld is Stormysea, en of mensen echt begaan zijn met je en graag willen dat je weer lekker kunt opbouwen.

Veel succes, wanneer ga je beginnen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als een fijn en geruststellend gesprek. Ben je opgelucht dat je het toch gezegd hebt? Zo ja, denk hier dan vooral aan terug op andere momenten als je het eens moeilijk vindt om dingen bespreekbaar te maken.

Succes met je re-integratie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven