Bespreken met HRM?
donderdag 17 oktober 2019 om 18:01
Mag ik jullie om advies vragen?
Ik heb op dit moment een burn out en ga binnenkort starten met reïntegreren. Gezien de situatie ga ik op een andere afdeling reintergreren dan mijn eigen.
Op die afdeling zitten mensen met wie ik heb samengewerkt en met wie ik dacht toch wel goed te kunnen.
Nu is mij ter ore gekomen dat men op die afdeling behoorlijk negatief doet over mijn komst. Er zou geen ruimte zijn, ik moest maar ergens achteraf in een hokje gaan zitten. Eentje heeft letterlijk gezegd dat ze het helemaal niet leuk vind dat ik kom.
Daarnaast heb ik 't zelf mogen ervaren hoe raar bepaalde collega's reageren.
Om eerlijk te zijn, ben ik echt best wel ontdaan hiervan. Ik had best wel weer zin om te beginnen, maar dat is compleet weg nu.
Ik heb voordat ik start nog een gesprek met HRM en ik twijfel of ik dit moet bespreken daar. Wat denken jullie dat wijsheid is?
Ik heb op dit moment een burn out en ga binnenkort starten met reïntegreren. Gezien de situatie ga ik op een andere afdeling reintergreren dan mijn eigen.
Op die afdeling zitten mensen met wie ik heb samengewerkt en met wie ik dacht toch wel goed te kunnen.
Nu is mij ter ore gekomen dat men op die afdeling behoorlijk negatief doet over mijn komst. Er zou geen ruimte zijn, ik moest maar ergens achteraf in een hokje gaan zitten. Eentje heeft letterlijk gezegd dat ze het helemaal niet leuk vind dat ik kom.
Om eerlijk te zijn, ben ik echt best wel ontdaan hiervan. Ik had best wel weer zin om te beginnen, maar dat is compleet weg nu.
Ik heb voordat ik start nog een gesprek met HRM en ik twijfel of ik dit moet bespreken daar. Wat denken jullie dat wijsheid is?
stormysea wijzigde dit bericht op 17-10-2019 18:05
0.06% gewijzigd
donderdag 17 oktober 2019 om 18:06
- Is er één persoon die al deze zaken aan je heeft doorgebriefd?Stormysea schreef: ↑17-10-2019 18:01Nu is mij ter ore gekomen dat men op die afdeling behoorlijk negatief doet over mijn komst. Er zou geen ruimte zijn, ik moest maar ergens achteraf in een hokje gaan zitten. Eentje heeft letterlijke gezegd dat ze het helemaal niet leuk vind dat ik kom.
- Achteraf in een hokje: is dat een probleem voor je? Meestal kunnen overspannen mensen slecht tegen een kantoortuin en wordt er daarom een rustige plek voor hen gezocht.
donderdag 17 oktober 2019 om 18:30
donderdag 17 oktober 2019 om 19:05
Tinkerbell1988 schreef: ↑17-10-2019 18:39ik denk niet dat een slechte omgeving uw burn out goed zou doen. mss beter iets anders zoeken en beginnen met deeltijds te werken.
Dit is echt een heel slecht advies. Zolang TO nog ziek is en er op termijn een terugkeer in eigen werk mogelijk is, is zij (door hoe het Nederlandse arbeidsrecht en sociaal verzekeringsstelsel in elkaar steekt) gebonden aan de huidige werkgever.
Deeltijd werken (oftewel de werkuren geleidelijk opbouwen) wordt in NL standaard geadviseerd door de arboarts als mensen terugkeren in het werk na een burn-out.
vrijdag 18 oktober 2019 om 08:10
Via welke weg of via wie heb je dit gehoord?
Het is trouwens niet raar dat de bedrijfsarts aangeeft dat je niet terug kunt naar de plek waar je ziek bent geworden. Ik heb ook een burnout gehad en moest reintegreren op een andere afdeling. Helaas was daar geen aparte werkplek maar wel een kantoortuin waarover werd getwijfeld of het haalbaar was. Uiteindelijk heb ik daar heel leuk gewerkt en veel steun gehad aan collega's ook mijn best gedaan om bij te dragen aan de werkvoorraad e.d.
In het begin was de manager heel sceptisch en die heeft het min of meer gebracht alsof ik niet terug wilde naar mijn oude werkplek. Uiteindelijk heb ik zelf een andere vaste plek gevonden. het feit dat je daar opbouwt betekent namelijk niet dat je daar perse blijft. Ik zou daarom toch proberen om je beste beentje voor te zetten.
Het is trouwens niet raar dat de bedrijfsarts aangeeft dat je niet terug kunt naar de plek waar je ziek bent geworden. Ik heb ook een burnout gehad en moest reintegreren op een andere afdeling. Helaas was daar geen aparte werkplek maar wel een kantoortuin waarover werd getwijfeld of het haalbaar was. Uiteindelijk heb ik daar heel leuk gewerkt en veel steun gehad aan collega's ook mijn best gedaan om bij te dragen aan de werkvoorraad e.d.
In het begin was de manager heel sceptisch en die heeft het min of meer gebracht alsof ik niet terug wilde naar mijn oude werkplek. Uiteindelijk heb ik zelf een andere vaste plek gevonden. het feit dat je daar opbouwt betekent namelijk niet dat je daar perse blijft. Ik zou daarom toch proberen om je beste beentje voor te zetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:20
Dit is me verteld door 2 collega's. Ik heb geen twijfels over de betrouwbaarheid van deze informatie.
Los daarvan heb ik voordat me dit verteld werd als gemerkt hoe vreemd die collega's (van de afdeling waar ik ga reintergreren) op me reageren. Niet allemaal overigens, maar dus wel een deel.
Ik vind 't best moeilijk om dit met HRM te bespreken als ik eerlijk ben.
Los daarvan heb ik voordat me dit verteld werd als gemerkt hoe vreemd die collega's (van de afdeling waar ik ga reintergreren) op me reageren. Niet allemaal overigens, maar dus wel een deel.
Ik vind 't best moeilijk om dit met HRM te bespreken als ik eerlijk ben.
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:25
Ik zou het wel doen maar ook aangeven dat je het toch wil proberen. Ik heb destijds best een naar gesprek gehad met de manager van de reintegratieplek die deed alsof alles een kwestie was van willen (ipv niet kunnen) omdat zij ook een medewerker had die niet terug wilde naar haar afdeling. Ik ben blij dat er toen nooit echt diep op in ben gegaan en dat ik ook de mail met uitleg nooit aan haar heb gestuurd. Mensen zien ziek epersonen met name psyche soms nou eenmaal als een lastige factor en als iemand die alleen komt halen. Later toen ik ook buiten het werk een keer in een afdelingsuitje heb geïnvesteerd is mij wel anders gaan behandelen. Er zijn best wel vooroordelen tegenover mensen die vanwege psychische klachten komen reintegreren. Men vind je lastig maar je bent zelf de enige die kan laten zien dat je je best doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:36
Wel melden bij HRM. Sowieso zodat zij weten wat er speelt bij de diverse afdelingen. Hoe moeten ze daar anders achter komen?
Zelf zit ik ook met burn-out klachten thuis, en ik ben heel goed geholpen doir onze HRM-dame. Zij begreep veel beter wat ik nodig had dan mijn leidinggevende en heeft veel voor mij geregeld. Bovendien vond ze het volgens mij wel verhelderend om zo een inkijkje in onze afdeling te krijgen.
Zeg wel duidelijk wat je gehoordhebt en hoe je het gehoord hebt. Dus niet ‘collega X heeft gezegd dat hij hier geen zin in heeft’ als het in feite ‘collega Y zegt dat collega X gezegd heeft dat hij er geen zin in heeft’ is.
Oh en het scheelt natuurlijk als je een klik hebt met je contactpersoon van HRM. Heb je daar keuze in?
Zelf zit ik ook met burn-out klachten thuis, en ik ben heel goed geholpen doir onze HRM-dame. Zij begreep veel beter wat ik nodig had dan mijn leidinggevende en heeft veel voor mij geregeld. Bovendien vond ze het volgens mij wel verhelderend om zo een inkijkje in onze afdeling te krijgen.
Zeg wel duidelijk wat je gehoordhebt en hoe je het gehoord hebt. Dus niet ‘collega X heeft gezegd dat hij hier geen zin in heeft’ als het in feite ‘collega Y zegt dat collega X gezegd heeft dat hij er geen zin in heeft’ is.
Oh en het scheelt natuurlijk als je een klik hebt met je contactpersoon van HRM. Heb je daar keuze in?
The owls are not what they seem
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:40
Wat een nare situatie, Viva-Amber. Wel fijn dat je het tij hebt kunnen keren.
Wat je beschrijft over als tot last zijn, is precies hoe het voelt. Ik ben al een grote last naar m'n idee en dan kom ik weer te zeuren. Dat is precies het struikelblok om het te gaan bespreken.
Ik had er zo'n zin in om weer wat te gaan doen. Voelde me weer een beetje opgekrabbeld na alle ellende van de opgelopen tijd. En dit voelt echt even als een mokerslag.
Wat je beschrijft over als tot last zijn, is precies hoe het voelt. Ik ben al een grote last naar m'n idee en dan kom ik weer te zeuren. Dat is precies het struikelblok om het te gaan bespreken.
Ik had er zo'n zin in om weer wat te gaan doen. Voelde me weer een beetje opgekrabbeld na alle ellende van de opgelopen tijd. En dit voelt echt even als een mokerslag.
vrijdag 18 oktober 2019 om 09:44
vrijdag 18 oktober 2019 om 11:07
Als men niet weet wat er speelt, dan kan men daar natuurlijk ook geen rekening mee houden. En dat terwijl geen spanningen op de werkvloer en een goede sfeer juist heel belangrijk zijn bij re-integratie na een burn-out.
Geef gewoon aan dat je zin hebt om weer wat te gaan doen, maar dat je je toch ook wel wat ongerust maakt over die opmerkingen maar gewoon aan de slag gaat en hoopt dat het in de praktijk allemaal wel meevalt.
Dan heb je het wel gezegd, maar luchtig en zonder dat je de indruk wekt dat je daar een verborgen agenda mee nastreeft. Mocht het dan inderdaad meevallen, dan is er niks aan de hand. En mocht het toch tegenvallen, dan heb je alvast een opening gecreëerd om daar op een later moment verder over in gesprek te gaan.
vrijdag 18 oktober 2019 om 19:19
Gewoon, omdat het daarop neerkomt. Persoon X moet re-integreren en in plaats van dat op de eigen afdeling te doen, moet een andere afdeling opeens zien te dealen met de re-integratie. Een afdeling die het waarschijnlijk ook gewoon druk heeft en genoeg aan de eigen werkzaamheden en perikelen, en die wordt dan ook nog eens opgescheept met iemand van een ándere afdeling die moet re-integreren. Dan vraag ik dus: waarom kan die persoon niet re-integreren op de eigen afdeling en in de eigen werkzaamheden? Waarom moet een andere afdeling dat oplossen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 18 oktober 2019 om 19:24
Natuurlijk ben je een "last" (in de zin van een kostenpost, en soms nog wat andere problemen) voor een bedrijf als je niet volledig kan functioneren. Zo simpel is het. HRM is ook geen soort van sociale dienst die ach en wee roept bij jouw pijntjes en perikelen. Ook HRM heeft de taak mensen zo goed mogelijk te laten functioneren waar ze voor betaald worden.
En menselijk kapitaal is alleen dán waardevol wanneer je erop kan rekenen. Niet wanneer het ziek en zwak en misselijk thuis zit, of niet volledig kan functioneren.
vrijdag 18 oktober 2019 om 19:57
Ik ben opgeleid en bovendien zeer ervaren in Human Resources, en ik kan je vertellen dat jouw kijk op dit vakgebied zeer beperkt is.pejeka schreef: ↑18-10-2019 19:24Natuurlijk ben je een "last" (in de zin van een kostenpost, en soms nog wat andere problemen) voor een bedrijf als je niet volledig kan functioneren. Zo simpel is het. HRM is ook geen soort van sociale dienst die ach en wee roept bij jouw pijntjes en perikelen. Ook HRM heeft de taak mensen zo goed mogelijk te laten functioneren waar ze voor betaald worden.
En menselijk kapitaal is alleen dán waardevol wanneer je erop kan rekenen. Niet wanneer het ziek en zwak en misselijk thuis zit, of niet volledig kan functioneren.
Bij goed en modern HRM worden mensen niet als middelen maar als mensen gezien, en wordt dus ook geaccepteerd dat zij niet altijd 100% functioneren.
Juist door mensen in mindere tijden goed te ondersteunen, begeleiden en faciliteren, creëer je betrokken, loyale en gemotiveerde medewerkers. En dat levert bedrijven uiteindelijk veel meer rendement dan wanneer zij mensen uitsluitend als een last en kostenpost zien, en hen ook zo behandelen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 20:11
Helemaal met je eens dat het idealiter zo werkt. Maar een zieke of arbeidsongeschikte werknemer IS nu eenmaal een last en een kostenpost voor het bedrijf die zo snel mogelijk opgelost moet worden. Een bedrijf is geen sociale instelling die eindeloos allerlei zieke en zwakke werknemers kan onderhouden die niks bijdragen, maar alleen maar zieltogend thuis zitten.Nummer*Zoveel schreef: ↑18-10-2019 19:57Ik ben opgeleid en bovendien zeer ervaren in Human Resources, en ik kan je vertellen dat jouw kijk op dit vakgebied zeer beperkt is.
Bij goed en modern HRM worden mensen niet als middelen maar als mensen gezien, en wordt dus ook geaccepteerd dat zij niet altijd 100% functioneren.
Juist door mensen in mindere tijden goed te ondersteunen, begeleiden en faciliteren, creëer je betrokken, loyale en gemotiveerde medewerkers. En dat levert bedrijven uiteindelijk veel meer rendement dan wanneer zij mensen uitsluitend als een last en kostenpost zien, en hen ook zo behandelen.
Betrokkenheid dient dan ook van 2 kanten te komen: natuurlijk van het bedrijf, maar óók van de werknemer die beseft dat het bedrijf ook inlevert door de uitval, hetzij door extra werkdruk voor collega's, hetzij op een andere manier.
En ik merk soms wel eens dat er mensen zijn die het gewoon de normaalste zaak van de wereld vinden om volledig betaald thuis te gaan zitten omdat er een scheet dwarszit en dan moet de werkgever maar dokken. Want dat is de andere kant van de medaille.