Werk & Studie alle pijlers

Betekenis leer-werktraject?

26-05-2020 13:20 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag leden,

Ik overweeg een hbo studie te volgen, alleen is het een leer-werktraject. Aangezien ik hier geen ervaring mee heb, en niemand in mijn omgeving ooit werken heeft gecombineerd met leren vroeg ik mij af of jullie mij kunnen uitleggen wat ik kan verwachten? De open dag is pas over een maand, maar wil me er nu al in verdiepen.

Als je deze opleiding wilt volgen is het belangrijk dat je een werkplek hebt staat in de brochure, om het geleerde in de praktijk te brengen. Alleen heb ik geen werkplek, dus zou de school het voor mij regelen/hierin bemiddelen.

Aangezien ik nog geen diploma heb op hbo niveau, weinig ervaring heb en leerling ben(studie volg) Kan ik deze werkplek dan vergelijken met een stageperiode? Ze zeggen wel in de brochure dat je werkplek tevens als stageplek geldt.

En wat kan ik verwachten? Krijg je opdrachten / cases .mee van school , waarmee je aan de slag kan op je werkplek? Begeleiding? etc. Ben heel erg benieuwd. Ben echt een leek sorry😁
Alle reacties Link kopieren
Je leert zeg maar 'on the job'. Dus waarschijnlijk 1 schooldag per week en de andere 4 dagen zou je dan gaan werken. Het is geen stageplek die je zoekt, want het bedrijf neemt je echt in dienst. Je krijgt dus voor de uren die je daar werkt een arbeidsovereenkomst en salaris.

Je werkgever moet dan wel iemand beschikbaar hebben die jou begeleidt, zeker de eerste periode als je eigenlijk nog niets weet ;)

Ik zou het dus niet van school af laten hangen, maar zelf op zoek gaan naar een leuk bedrijf. Je moet zelf goede feeling hebben met het bedrijf, want je gaat in dienst en je wilt wel genoeg leren daar, goede begeleiding krijgen en voldoende mogelijkheden om de lesstof in praktijk te kunnen brengen.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens naar informatie over BBL-opleidingen. Dat is hetzelfde leer-werkprincipe, maar op mbo-niveau. Hierover is voldoende informatie te vinden, gok ik, inclusief ervaringen. Ik heb dit in de zorg gedaan, en het is heel erg afhankelijk van de afdeling waar je werkt of je voldoende medewerking en tijd krijgt om je opdrachten te maken, en natuurlijk van de begeleiding. Maar het is minstens zo belangrijk hoe je eigen inzet en flexibiliteit is om om te gaan met de combinatie van werknemer en leerling. Je wordt duidelijk géén stagiair, dat is toch vriblijvender tussen stagebedrijf en stagiair, je bent echt werknemer in dienst van.
Met Bamboo eens dus, ,zoek eerst een bedrijf dat jou een goed gevoel geeft en dan de school daarbij. Je baast "stuurt" je naar school en kiest dus welke school het wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven