Werk & Studie alle pijlers

Bij ziekte melding moeten maken als je niet thuis verblijft

13-05-2021 13:39 52 berichten
-
anoniem_400407 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 19:00
0.00% gewijzigd
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was dat wel zo omdat je dan controle kon krijgen. Volgens mij is dat dus nog een bepaling uit oude tijden. Of zijn er nog steeds branches waar zieke medewerkers controlebezoeken krijgen?
Je werkgever mag niet vragen wat je hebt, dus als je bijv in een psychiatrisch ziekenhuis zou worden opgenomen, hoef je dat toch niet te vertellen?
kamillet wijzigde dit bericht op 13-05-2021 13:41
27.51% gewijzigd
Ja, dat klopt, is heel gebruikelijk. Dat komt omdat er soms onverwachte huisbezoeken worden gepland (als ze het niet vertrouwen over het algmeen). Dus als je niet thuis bent, krijg je daar sowieso een aantekening voor. Dus altijd handig om te vermelden waar je bent.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de arbo persoon moet je kunnen bezoeken namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja.
Honey, you should see me in a crown
KamilleT schreef:
13-05-2021 13:40
Vroeger was dat wel zo omdat je dan controle kon krijgen. Volgens mij is dat dus nog een bepaling uit oude tijden. Of zijn er nog steeds branches waar zieke medewerkers controlebezoeken krijgen?
Je werkgever mag niet vragen wat je hebt, dus als je bijv in een psychiatrisch ziekenhuis zou worden opgenomen, hoef je dat toch niet te vertellen?

En omdat er nog geen mobiele telefoons waren. Dus als je niet thuis was, was je onbereikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat de manager het moet weten. De Arbodienst zou ik logischer vinden. Je manager mag alleen vragen of je kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-05-2021 13:40
Vroeger was dat wel zo omdat je dan controle kon krijgen. Volgens mij is dat dus nog een bepaling uit oude tijden. Of zijn er nog steeds branches waar zieke medewerkers controlebezoeken krijgen?
Je werkgever mag niet vragen wat je hebt, dus als je bijv in een psychiatrisch ziekenhuis zou worden opgenomen, hoef je dat toch niet te vertellen?
Ja natuurlijk. waarom niet?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat niet melden? Ziek zijn is geen huisarrest.

Ik heb me wel eens ziek gemeld terwijl ik op vakantie was. Lag hondsberoerd in bed. Zonde van mijn vakantiedagen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-05-2021 13:45
Ik vind het raar dat de manager het moet weten. De Arbodienst zou ik logischer vinden. Je manager mag alleen vragen of je kunt werken.
Als werknemer heb je doorgaans geen contact met de bedrijfsarts. Dat doet de leidinggevende.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-05-2021 13:40
Vroeger was dat wel zo omdat je dan controle kon krijgen. Volgens mij is dat dus nog een bepaling uit oude tijden. Of zijn er nog steeds branches waar zieke medewerkers controlebezoeken krijgen?
Je werkgever mag niet vragen wat je hebt, dus als je bijv in een psychiatrisch ziekenhuis zou worden opgenomen, hoef je dat toch niet te vertellen?
Wat is vroeger? Ik heb 15 jaar geleden zo een persoon op bezoek gehad, nadat ik me voor de derde keer ziek meldde in dat jaar. (
PizzaVreter schreef:
13-05-2021 13:47
Wat is vroeger? Ik heb 15 jaar geleden zo een persoon op bezoek gehad, nadat ik me voor de derde keer ziek meldde in dat jaar. (

Meer dan twintig jaar geleden gebeurde dat veel vaker.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere keren kon ik na een operatie na ontslag uit het ziekenhuis me niet alleen thuis redden. Toen bij familie een aantal weken verbleven en dit ook doorgegeven aan werkgever. Zie het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-05-2021 13:49
Meer dan twintig jaar geleden gebeurde dat veel vaker.
Was eigenlijk nogal standaard. Ze schreven dan ook op welke medicijnen je had en zo. Maar ik denk dat ik na ca halverwege jaren 90 nooit meer iemand thuis heb gehad. In de beginjaren bij mijn huidige werkgever kreeg je direct een vragenlijst thuis, en dan na een week ziekte een afspraak bij de arbo-arts. Als je griep had of zo was dat natuurlijk telefonisch. Ik had wel een collega die huisbezoek kreeg van zijn manager. Collega had zogenaamd een gebroken been, maar liep het gras te maaien toen zijn manager onverwacht langskwam.
Eurus schreef:
13-05-2021 13:46
Als werknemer heb je doorgaans geen contact met de bedrijfsarts. Dat doet de leidinggevende.
Natuurlijk wel. Niet bij kortdurende ziekte, maar bij geregeld verzuim of langdurig verzuim heb je als werknemer ook contact met de bda. Dat is namelijk degene die adviseert of je wel of niet kunt werken en of er aangepast werk nodig is.

Bij regelmatig kort verzuim waar twijfel over bestaat ("maandagochtendziekte") kan een werkgever ook om een huisbezoek vragen, om te controleren of je inderdaad ziek bent. En dan moet je dus wel op dat adres aanwezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een collega manager van mij heeft het ook wel eens meegemaakt. Dat een medewerkster van hem met een zware kanker operatie in het ziekenhuis lag. En die collega ging toen langs in dat ziekenhuis met een bos bloemen.
Toen bleken ze die mevrouw in dat ziekenhuis helemaal niet te kennen. Nooit geweest ook. Bleek ook helemaal geen kanker te hebben.
We mochten haar toen niet ontslaan omdat ze psychische problemen zou hebben.

Leg dat maar eens uit aan de rest van de groep medewerkers.
jo12345 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 14:02
6.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melden van het ziekenhuis en de afdeling mag volgens mij niet worden afgedwongen. Het is logischer dat je dit bij de bedrijfsarts meldt. Medische informatie hoort niet bij de werkgever thuis (tenzij je dat vrijwilliger deelt) dat geldt voor info over aandoeningen, medicatie en ook behandeling. Door te melden waar je ligt kan ook de aandoening worden herleid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
KamilleT schreef:
13-05-2021 13:53
Was eigenlijk nogal standaard. Ze schreven dan ook op welke medicijnen je had en zo. Maar ik denk dat ik na ca halverwege jaren 90 nooit meer iemand thuis heb gehad. In de beginjaren bij mijn huidige werkgever kreeg je direct een vragenlijst thuis, en dan na een week ziekte een afspraak bij de arbo-arts. Als je griep had of zo was dat natuurlijk telefonisch. Ik had wel een collega die huisbezoek kreeg van zijn manager. Collega had zogenaamd een gebroken been, maar liep het gras te maaien toen zijn manager onverwacht langskwam.

Inderdaad.
Ik werd ooit ineens heel beroerd onder het strijken. Overgeven, diarree, echt twee dagen in bed gelegen. De strijkplank en wasmand waren gewoon in de huiskamer blijven staan want te ziek om dat op te ruimen.
Dag drie, controle, ik was net weer een beetje bibberig en brak uit bed om te 'ontbijten'. De man ging voelen of de strijkplank warm was, of de strijkbout warm was. Vroeg letterlijk of ik me ziek had gemeld om wat achterstallig huishouden te doen want hij vond het zo netjes in ons huis. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Je had moeten zeggen: nee, mijn man strijkt en die heeft het even laten staan.
Wat ongelovelijk rol bevestigend.

Sinds de nieuwe AVG is ea wel veranderd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
13-05-2021 14:01
Natuurlijk wel. Niet bij kortdurende ziekte, maar bij geregeld verzuim of langdurig verzuim heb je als werknemer ook contact met de bda. Dat is namelijk degene die adviseert of je wel of niet kunt werken en of er aangepast werk nodig is.

Bij regelmatig kort verzuim waar twijfel over bestaat ("maandagochtendziekte") kan een werkgever ook om een huisbezoek vragen, om te controleren of je inderdaad ziek bent. En dan moet je dus wel op dat adres aanwezig zijn.
Daar heb ik het dan ook over, hence het woord 'doorgaans'.
Honey, you should see me in a crown
viva-amber schreef:
13-05-2021 14:06
Je had moeten zeggen: nee, mijn man strijkt en die heeft het even laten staan.
Wat ongelovelijk rol bevestigend.

Sinds de nieuwe AVG is ea wel veranderd.

Nou inderdaad, maar nog zwak van ziek en misselijk zijn was ik niet zo gevat.

Is ook een verhaal uit de vorige eeuw. 1994 of zo.
Alle reacties Link kopieren
Officieel staat dat ook bij ons in de CAO maar heb het nooit gedaan eigenlijk. Ik heb een LAT relatie en woon week om week bij mijn vriend.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Werkgever moet in staat gesteld worden om een ziekmelding op terechtheid te controleren dus ja, dat moet je echt melden.
Krijg je controle en je bent niet thuis dan kunnen ze je salaris in houden.
Niet geschoten is altijd mis
Maar waarom houd je je hier mee bezig als het niet eens speelt?

Hoe erg is het om te zeggen dat je niet thuis bent en ergens anders verzorgd wordt?
Ik zie het probleem niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven