Bonus om fulltime te werken
vrijdag 23 september 2022 om 09:49
Ik lees op teletekst dat er in de tweede kamer gesproken wordt over een bonus als je fulltime gaat werken. Dit zou een manier zijn om de tekorten op te vullen.
Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.
Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?
Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.
Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:07
Reden: Slecht lopende zin.
Reden: Slecht lopende zin.
1.72% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 24 september 2022 om 22:40
In België neem ik aan, die dubbele huisarts? In Nederland kan dat niet, je zit dan al met de verzekering die dat niet accepteert omdat ze dan dubbel voor zo iemand de vaste afdracht aan de huisarts moeten doen. En je houdt een plek bezet van iemand anders die een huisarts zoekt. Het lijkt me persoonlijk medisch gezien ook niet verstandig, dat de ene helft van je medische dossier bij huisarts X ligt en de andere bij huisarts Y. In Nederland mogen vanwege privacy wetgeving artsen die informatie ook niet zomaar met elkaar delen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:33Als het een afspraak voor jezelf is, kan je natuurlijk gewoon een afspraak dichtbij je werk maken. Ik hoorde ooit dat sommige mensen er blijkbaar 2 huisartsen op nahouden: één in hun woonplaats en één dichtbij hun werk om snel tussen het werk door eens te kunnen gaan. Maar als je eerst een kind moet ophalen lukt dat natuurlijk niet.
zaterdag 24 september 2022 om 22:43
Er mag inderdaad maar één huisarts "de officiële" zijn, die je dossier beheert, maar het is op zich niet verboden om ook eens bij een andere te gaan. Ik vermoed dat het bij die andere dan vooral over kleinigheden zal gaan. Ik hoorde ook ooit van vrouwen die een mannelijke huisarts hebben maar dan 1 bepaald probleem toch liever met een vrouw bespreken en dan eens bij een andere gaan bvb. Je houdt ook niet echt een extra plek bezet aangezien je eigenlijk 2x een "halve plek" bezet. Maar ik spreek over de tijd voor corona. Tegenwoordig zijn er wel patiëntenstops dus vermoed ik dat het niet meer overal zal lukken. Er is niet echt een regel over hoeveel patiënten een huisarts mag hebben hoewel een huisarts er wel zelf een maximum op kan zetten natuurlijk.nicole123 schreef: ↑24-09-2022 22:40In België neem ik aan, die dubbele huisarts? In Nederland kan dat niet, je zit dan al met de verzekering die dat niet accepteert omdat ze dan dubbel voor zo iemand de vaste afdracht aan de huisarts moeten doen. En je houdt een plek bezet van iemand anders die een huisarts zoekt. Het lijkt me persoonlijk medisch gezien ook niet verstandig, dat de ene helft van je medische dossier bij huisarts X ligt en de andere bij huisarts Y. In Nederland mogen vanwege privacy wetgeving artsen die informatie ook niet zomaar met elkaar delen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 24-09-2022 22:46
12.40% gewijzigd
zaterdag 24 september 2022 om 22:45
zaterdag 24 september 2022 om 22:49
Maar nog iets: vaak hoor je "als we beide 1 dag minder zouden werken dan houden we minder over want hij verdient meer, en dus ga ik 2 dagen minder werken".
Dat begrijp ik dan niet zo goed. In het geval je alleen komt te staan (overlijden partner, relatiebreuk...) staat diegene die 3 dagen ging werken er dan veel slechter voor dan diegene die fulltime bleef werken. Ik zou dat persoonlijk niet willen. Ik zou liever samen iets minder verdienen dan mijzelf in die positie te brengen.
Het is toch ook belangrijk dat je je kind kan garanderen dat je voor hem/haar kan blijven zorgen, ook al kom je alleen te staan, word je ziek enz. Dan hebben we het over pensioen nog niet gehad.
Of zit je dan zó krap bij kas dat het op die manier wel nog net lukt, maar niet als beide 1 dag minder gaan werken? Als je echt zo krap bij kas zit, kan je sowieso beter meer blijven werken denk ik.
Dat begrijp ik dan niet zo goed. In het geval je alleen komt te staan (overlijden partner, relatiebreuk...) staat diegene die 3 dagen ging werken er dan veel slechter voor dan diegene die fulltime bleef werken. Ik zou dat persoonlijk niet willen. Ik zou liever samen iets minder verdienen dan mijzelf in die positie te brengen.
Het is toch ook belangrijk dat je je kind kan garanderen dat je voor hem/haar kan blijven zorgen, ook al kom je alleen te staan, word je ziek enz. Dan hebben we het over pensioen nog niet gehad.
Of zit je dan zó krap bij kas dat het op die manier wel nog net lukt, maar niet als beide 1 dag minder gaan werken? Als je echt zo krap bij kas zit, kan je sowieso beter meer blijven werken denk ik.
zaterdag 24 september 2022 om 22:51
Nee, bij veruit de meeste scholen in Nederland niet. De leerkrachten op de school van mijn kinderen zijn op hun werkdagen allemaal van ongeveer 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags op school. Er is veel overleg en samenwerking tussen de leerkrachten. Het is niet meer zoals vroeger dat elke leerkracht op zijn eigen eilandje opereert, er is veel teamwerk. In België is het onderwijs denk ik nog meer georganiseerd zoals bij ons vroeger.Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:36Maar in het onderwijs ben je toch sowieso vroeg klaar, als je tenminste die dag geen vergadering hebt? En heb je waarschijnlijk ook nog de woensdagnamiddag vrij? Als een school eindigt om 15u dan kan je toch makkelijk daarna nog naar een kinderarts? Kind zit dan sowieso zelf op school tot die tijd? Zorg is een ander verhaal inderdaad. Maar in veel gevallen werkt de partner dan niet ook in de zorg lijkt me en is die dus misschien meer flexibel. En in de zorg heb je ook vaak vroege en late shifts waardoor je bvb. om 14u al klaar bent of om 14u pas start dus dan zijn daarbuiten ook nog mogelijkheden.
zaterdag 24 september 2022 om 22:53
En nog steeds zijn er dus mensen die denken dat je in het onderwijs net zo vroeg klaar bent als de kinderen, of iig erg vroeg...Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:36Maar in het onderwijs ben je toch sowieso vroeg klaar, als je tenminste die dag geen vergadering hebt? En heb je waarschijnlijk ook nog de woensdagnamiddag vrij? Als een school eindigt om 15u dan kan je toch makkelijk daarna nog naar een kinderarts? Kind zit dan sowieso zelf op school tot die tijd? Zorg is een ander verhaal inderdaad. Maar in veel gevallen werkt de partner dan niet ook in de zorg lijkt me en is die dus misschien meer flexibel. En in de zorg heb je ook vaak vroege en late shifts waardoor je bvb. om 14u al klaar bent of om 14u pas start dus dan zijn daarbuiten ook nog mogelijkheden.
Nou echt niet dus! Ik ben meestal wel tot een uur of 17/ 17.30 op school hoor. Normaal gesproken dus geen tijd voor allerlei medische afspraken ( uitzonderingen daar gelaten )
zaterdag 24 september 2022 om 22:55
Dat ik iets op een verkeerde manier verwoord. Wat ik in latere posts ook toegeef, dat het zo gelezen kan worden. Wat inderdaad ook door meerdere mensen zo gelezen is uiteraard. Maakt nog niet dat dat zo is. Ik geef in de aanvulling al aan, o verkeerd verwoord zo. Niet goed over nagedacht. Dan lijkt het mij toch vrij duidelijk dat ik er dus niet zo in sta.
Maar doordat dat ene zinnetje er verkeerd stond. Moet het maar zo zijn dat ik er volgens jou dus wel zo over denk. Prima hoor als je het zo wilt blijven bekijken. Ik heb het denk ik in de aanvullende posts goed genoeg uitgelegd dat het totaal niet zo bedoeld is.
Dit is het laatste wat ik erover zeg. Fijne avond
Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime
zaterdag 24 september 2022 om 22:55
Ik ben niet één van die "leerkrachten bashers" hoor! Ik heb zelf ooit in een ver verleden nog in het onderwijs gewerkt maar weet goed genoeg waarom ik ermee gestopt ben. Ik had inderdaad nog héél veel werk na de schooluren. MAAR ik kon meestal wel naar huis wanneer de kinderen klaar waren of zelfs vroeger als ze bvb. gymles hadden. Alleen had ik dan thuis dus nog veel werk. Maar ik was natuurlijk niet verplicht rechtstreeks naar huis te gaan na school.Konijn06 schreef: ↑24-09-2022 22:53En nog steeds zijn er dus mensen die denken dat je in het onderwijs net zo vroeg klaar bent als de kinderen, of iig erg vroeg...
Nou echt niet dus! Ik ben meestal wel tot een uur of 17/ 17.30 op school hoor. Normaal gesproken dus geen tijd voor allerlei medische afspraken ( uitzonderingen daar gelaten )
zaterdag 24 september 2022 om 22:59
Oh gelukkig maar, hahaRosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:55Ik ben niet één van die "leerkrachten bashers" hoor! Ik heb zelf ooit in een ver verleden nog in het onderwijs gewerkt maar weet goed genoeg waarom ik ermee gestopt ben. Ik had inderdaad nog héél veel werk na de schooluren. MAAR ik kon meestal wel naar huis wanneer de kinderen klaar waren of zelfs vroeger als ze bvb. gymles hadden. Alleen had ik dan thuis dus nog veel werk. Maar ik was natuurlijk niet verplicht rechtstreeks naar huis te gaan na school.
Bij ons is iedereen eigenlijk altijd wel lang op school. Je mag / kan best een keertje wat eerder weg, maar dat is niet heel gangbaar ofzo. Iedere week bv een vroege afspraak met kind bij logopedie ofzo, zou lastig zijn....
zaterdag 24 september 2022 om 23:08
Eens. Het is heel korte termijn gedacht, op grond van het salarisstrookje van volgende maand. Als je naar de lange termijn kijkt dan is een gelijke verdeling van uren (of eigenlijk inkomsten, dus juist de minstverdienende zou dan de meeste uren moeten werken) vaak veel verstandiger.
zaterdag 24 september 2022 om 23:11
Maar om de week misschien wel? (kind heeft nog een ouder) Of om 15u weg en om 16u weer terug?
Ik denk dat als het onderwijs graag wil dat mensen meer uren werken, dat ze dan ook dit soort dingen moeten accepteren.
Ik lees veel van dat soort bezwaren in dit topic 'bij ons kan dat niet want...' maar de overheid is toch niet de enige instantie die langere werkweken moet stimuleren? Werkgevers/organisaties zullen dan toch ook dingen moeten veranderen, als ze graag meer uren per werknemer willen? Dat soort barrières zullen gezamenlijk aangepakt moeten worden. Als we van dat stempel 'parttime-land' af willen moet dat niet alleen vanuit de overheid komen, maar ook vanuit werkgevers en werknemers.
zaterdag 24 september 2022 om 23:12
nicole123 schreef: ↑24-09-2022 23:08Eens. Het is heel korte termijn gedacht, op grond van het salarisstrookje van volgende maand. Als je naar de lange termijn kijkt dan is een gelijke verdeling van uren (of eigenlijk inkomsten, dus juist de minstverdienende zou dan de meeste uren moeten werken) vaak veel verstandiger.
Ook mee eens. Je maakt de kloof alleen maar groter als de minst-verdiende nog minder gaat werken.
zaterdag 24 september 2022 om 23:13
Je begrijpt me duidelijk niet, want het ging niet om 1 zinnetje, maar ook om wat je daarna nog schreef. Maar ik was er al over opgehouden, dus laten we het hier inderdaad bij laten.
zaterdag 24 september 2022 om 23:19
School is in België heel anders georganiseerd dan in Nederland en vroeger was het ook anders dan nu. En dat pas je niet even 123 aan hier. Er zit namelijk ook een hele onderwijsvisie en -organisatie aan vast, waarbij samenwerken van leerkrachten onderling essentieel is.Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:55Ik ben niet één van die "leerkrachten bashers" hoor! Ik heb zelf ooit in een ver verleden nog in het onderwijs gewerkt maar weet goed genoeg waarom ik ermee gestopt ben. Ik had inderdaad nog héél veel werk na de schooluren. MAAR ik kon meestal wel naar huis wanneer de kinderen klaar waren of zelfs vroeger als ze bvb. gymles hadden. Alleen had ik dan thuis dus nog veel werk. Maar ik was natuurlijk niet verplicht rechtstreeks naar huis te gaan na school.
zaterdag 24 september 2022 om 23:26
Nou ja, mijn vader was tot 2008 fulltime docent in het voortgezet onderwijs in Nederland, en was wel degelijk vaak vroeg thuis (als er geen vergaderingen waren). Maar ja, hij was nachtbraker en zat altijd ‘s avonds laat lessen voor te bereiden en na te kijken. En er belden vaak collega’s voor overleg in de avond. En hij moest áltijd op zondagavond werken (omdat hij een uitsteller was), tot ergernis van mijn moeder die vond dat hij zijn werk meer als een 9-5 moest indelen. Maar omdat mijn moeder een kantoorbaan had, was het mijn vader die met ons tandartsgedoe enzo deed.nicole123 schreef: ↑24-09-2022 23:19School is in België heel anders georganiseerd dan in Nederland en vroeger was het ook anders dan nu. En dat pas je niet even 123 aan hier. Er zit namelijk ook een hele onderwijsvisie en -organisatie aan vast, waarbij samenwerken van leerkrachten onderling essentieel is.
Maar ja, 2008 is inmiddels ook een lifetime ago, dus het zal er nu vast anders aantoe gaan.
zaterdag 24 september 2022 om 23:31
Ik doelde op de basisschool, daar werkt het tegenwoordig op vrijwel alle scholen zo dat leerkrachten veel samenwerken en in principe tot een uur of 5 aanwezig zijn. Ik weet niet zo goed hoe het er tegenwoordig op middelbare scholen aan toe gaat, wellicht anders dan 14 jaar geleden.navyblue schreef: ↑24-09-2022 23:26Nou ja, mijn vader was tot 2008 fulltime docent in het voortgezet onderwijs in Nederland, en was wel degelijk vaak vroeg thuis (als er geen vergaderingen waren). Maar ja, hij was nachtbraker en zat altijd ‘s avonds laat lessen voor te bereiden en na te kijken. En er belden vaak collega’s voor overleg in de avond. Maar omdat mijn moeder een kantoorbaan had, was het mijn vader die met ons tandartsgedoe enzo deed.
zaterdag 24 september 2022 om 23:42
Blij dat iemand mij begrijptnicole123 schreef: ↑24-09-2022 23:08Eens. Het is heel korte termijn gedacht, op grond van het salarisstrookje van volgende maand. Als je naar de lange termijn kijkt dan is een gelijke verdeling van uren (of eigenlijk inkomsten, dus juist de minstverdienende zou dan de meeste uren moeten werken) vaak veel verstandiger.
Vaak hoor je dan "jamaar wij blijven altijd samen". Tja .........
Misschien heb ik wel een heel aparte visie op "houden van" maar "houden van" betekent voor mij ook dat ik wil dat die persoon het goed heeft zelfs al zou ik er niet meer zijn, en zelfs al zouden we uit elkaar groeien. Ik zou helemaal niet willen dat die dan naar de voedselbank moet of erger omdat ik zo nodig diegene moest zijn die fulltime bleef werken. Komt nog bij dat je je kind er ook nog naartoe moet kunnen sturen. Je moet ook in rekening nemen dat als je ziek wordt, je ziekteuitkering dan op een deeltijds loon berekend wordt, en daar zit je dan aan vast tot je beter bent. Nogal een probleem als je jarenlang of zelfs voor altijd ziek wordt. Vinden al die vaders het dan geen probleem als de moeder van hun kinderen dat zou overkomen vraag ik mij dan soms af?
zondag 25 september 2022 om 07:56
Kijk, dat scheelt een boel, dat ze dat al weten. Hier willen ze ook gewoon zelf sporten na werktijd (er zitten veel fysio's bij mijn sportclub, want het is onder sporters nou eenmaal een populaire studie), dus als die geweten hadden dat ze hun werk vooral in de avond zouden moeten gaan doen, waren ze het nooit gaan studeren. Volgens mij zijn ze allemaal rond 17.30 klaar.Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 22:16Ja het is een beetje omgekeerd eigenlijk. In Nederland "moet" je parttime werken omdat kinesisten/logopedisten/psychologen/artsen nu eenmaal niet buiten de kantooruren werken.
In België weet je als je aan zo 'n beroep begint dat je wel zal moeten buiten de kantooruren werken omdat je anders gewoon niet veel klanten zal hebben.
zondag 25 september 2022 om 08:10
Inzetten op 32 of 36 is, als ik zo naar de genoemde sectoren kijk inderdaad veel haalbaarder. In de zorg kan je dan makkelijker diensten roosteren (als ik het zo goed begrijp) en in het onderwijs is het aantal lessen én de grootte van de klassen nogal groot in vergelijking met andere Europese landen.nicole123 schreef: ↑24-09-2022 22:22Dat is waar. Als je beiden 36 uur werkt dan is er al veel meer mogelijk inderdaad. Ik vind inzetten op 32 of 36 uur van ouders (en mantelzorgers etc) veel realistischer en daarom zinvoller dan per se willen dat mensen 40 uur gaan werken. Dat is met hoe in Nederland de samenleving werkt en denkt gewoon onhaalbaar.
Tussendoor naar een afspraak klinkt leuk, maar de meeste mensen hebben een reistijd naar en van hun werk van zeker een half uur. Dan ga je niet in een pauze even heen en weer. Met thuiswerken is dit wel weer een makkelijkere optie. Maar ja, dat is in onderwijs en zorg, waar het hier vooral om gaat, dan weer lastig. Je laat niet even je patiënten of leerlingen alleen om met je kind naar de kinderarts of fysio te gaan.
(Ter voorbeeld: zowel ik als een aantal collega’s werken expres 80% (dat tussen de schoolweken door ergens op officieel 34 uur uitkomt) en komen zo dichter in de buurt bij een acceptabelere workload om de kwaliteit een beetje te garanderen).
zondag 25 september 2022 om 08:14
Dit idd.Rosanna1985 schreef: ↑24-09-2022 23:42Blij dat iemand mij begrijpt![]()
Vaak hoor je dan "jamaar wij blijven altijd samen". Tja .........
Misschien heb ik wel een heel aparte visie op "houden van" maar "houden van" betekent voor mij ook dat ik wil dat die persoon het goed heeft zelfs al zou ik er niet meer zijn, en zelfs al zouden we uit elkaar groeien. Ik zou helemaal niet willen dat die dan naar de voedselbank moet of erger omdat ik zo nodig diegene moest zijn die fulltime bleef werken. Komt nog bij dat je je kind er ook nog naartoe moet kunnen sturen. Je moet ook in rekening nemen dat als je ziek wordt, je ziekteuitkering dan op een deeltijds loon berekend wordt, en daar zit je dan aan vast tot je beter bent. Nogal een probleem als je jarenlang of zelfs voor altijd ziek wordt. Vinden al die vaders het dan geen probleem als de moeder van hun kinderen dat zou overkomen vraag ik mij dan soms af?
Misschien dat het voor dat soort gezinnen een bonus wel gaat helpen. Want dan is het op kort termijn wel gunstig om fulltime te werken.
Maar ja, ik heb geen kinderen (en geen partner) dus voor mij is het makkelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 25 september 2022 om 10:34
De vriendin die in het MBO werkt, werkte 40 uur, en stond dan 28 uur ingeroosterd. Nu werkt ze 32 uur en is dat teruggebracht naar 24 (geloof ik). Zoveel uren dus fysiek lesgeven of mentoruren.
Ook haar studenten denken dat ze 'maar' 28/24 voor de klas staat en zodanig betaald wordt. Als ze dan vertelt gewoon 40 of 32 uur betaald te worden dan vindt men dat een luizenbaan.
Terwijl ze in die niet-lesgevende uren ook inderdaad vergaderingen heeft, gesprekken met ouders heeft, examens moet regelen, toetsen moet maken, lesvoorbereidingen moet doen (lessen updaten, kijken of linkjes nog werken) en gesprekken met bijv. de studentcoaches of coördinatoren over een student. Vergaderingen zijn er vaak twee in getal: het onderwijsteam en de vakgroep (bijvoorbeeld voor Wiskunde).
Daarnaast heb je soms scholingsmomenten, zo gaan ze weer over op een nieuw systeem dat zeeën van tijd kost.
Ook haar studenten denken dat ze 'maar' 28/24 voor de klas staat en zodanig betaald wordt. Als ze dan vertelt gewoon 40 of 32 uur betaald te worden dan vindt men dat een luizenbaan.
Terwijl ze in die niet-lesgevende uren ook inderdaad vergaderingen heeft, gesprekken met ouders heeft, examens moet regelen, toetsen moet maken, lesvoorbereidingen moet doen (lessen updaten, kijken of linkjes nog werken) en gesprekken met bijv. de studentcoaches of coördinatoren over een student. Vergaderingen zijn er vaak twee in getal: het onderwijsteam en de vakgroep (bijvoorbeeld voor Wiskunde).
Daarnaast heb je soms scholingsmomenten, zo gaan ze weer over op een nieuw systeem dat zeeën van tijd kost.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
zondag 25 september 2022 om 12:03
Dat doet jouw oplossing evenminnicole123 schreef: ↑23-09-2022 18:38Wel als je het zo aanpast en inkleedt zoals ik voorstelde, dat meer uren werken meer loont. Jouw idee van alleen maar lagere uitkeringen en belastingen is misschien goed voor jouw eigen portemonnee, maar het helpt niet tegen de tekorten in zorg en onderwijs, integendeel.
Je lost geen gerichte problemen op door een algemene maatregel.
zondag 25 september 2022 om 12:42
Jawel. Wel met hoe ik hier geschreven heb dat ik het zou doen, met een gerichte oplossing: in de sectoren zorg en onderwijs in de lager- en middenbetaalde banen een structurele maandelijkse meer-uren-werken bonus, door het netto uurloon van uur 32-36 hoger te laten uitkomen dan 28-32, dat hoger dan van 24-28, etc. Nu is dat andersom, waardoor elk extra uur relatief minder loont en veel mensen meer nadelen dan voordelen zien aan meer uren werken. Of ervoor kiezen om de partner met bijv een kantoorbaan fulltime te laten werken en de leerkracht of verpleegkundige maar 2-3 dagen.bumblebijtje schreef: ↑25-09-2022 12:03Dat doet jouw oplossing evenmin
Je lost geen gerichte problemen op door een algemene maatregel.
Een algemene maatregel van iedereen in alle sectoren enkel bij volledig fulltime een bonus geven, dat gaat naar mijn idee inderdaad niet werken. Of werkt zelfs averechts uit voor de problemen in onderwijs en zorg. Maar dat had ik ook al herhaaldelijk aangegeven in mijn posts.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in