Werk & Studie alle pijlers

Bonus om fulltime te werken

23-09-2022 09:49 941 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees op teletekst dat er in de tweede kamer gesproken wordt over een bonus als je fulltime gaat werken. Dit zou een manier zijn om de tekorten op te vullen.

Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.

Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?

Zou jij door een bonus fulltime gaan werken?

Totaal aantal stemmen: 405

Ja (6%)
Nee (59%)
Afhankelijk van de hoogte van de bonus (20%)
Fulltime is niet haalbaar in mijn branche/beroep (8%)
Overig (7%)
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:07
Reden: Slecht lopende zin.
1.72% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee tuurlijk niet
Ik werk parttime omdat ik voor kinderen heb gekozen, en die heb ik niet om ze altijd bij de oppas te dumpen. Ik wil ze graag zien opgroeien en zelf leuke dingen met ze doen. Daar kan geen bonus aan tippen.
De meeste mensen werken parttime met een reden, soms gedwongen en soms vrijwillig. Denk dat er niet veel mensen ineens dan toch meer willen of kunnen werken.

Het is weer symboolpolitiek en geeft ook een beetje af dat personeelstekort door parttimers, vind hele rare move. Het is weer een mooi onderbuikgevoelstimulator.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar op teletekst zie je dat?
piepp schreef:
23-09-2022 09:52
Nee tuurlijk niet
Ik werk parttime omdat ik voor kinderen heb gekozen, en die heb ik niet om ze altijd bij de oppas te dumpen. Ik wil ze graag zien opgroeien en zelf leuke dingen met ze doen. Daar kan geen bonus aan tippen.
Werken jullie beide parttime?

Denk vraag het maar, die gaat geheid komen die vraag met zo'n statement.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ik werk nu 32 uur waardoor ik (coouderschap) er kan zijn en o.a. wekelijks mijn dochter naar sport kan brengen.

Ik denk dat een regeling als dit er meer voor gaat zorgen dat vaders toch geen parttime gaan werken/ouderschapsverlof op nemen.

Slecht idee dus, stap terug in de tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
23-09-2022 09:53
Nee, ik werk nu 32 uur waardoor ik (coouderschap) er kan zijn en o.a. wekelijks mijn dochter naar sport kan brengen.

Ik denk dat een regeling als dit er meer voor gaat zorgen dat vaders toch geen parttime gaan werken/ouderschapsverlof op nemen.

Slecht idee dus, stap terug in de tijd.
Ja, dat vrees ik ook en het is helaas ook nog steeds best vaak al zo, dus nu meer kans op dat er nog minder vaders parttime gaan werken en dus meer op de andere ouder terecht gaat komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, ik werk al meer dan fulltime.
Waar kan ik die bonus ophalen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed dat dit een regeling zou worden waarbij je geen bonus als je al fulltime werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik werk partime om er voor de kinderen te zijn. Heb hiervoor altijd fulltime gewerkt en zou dit ook wel weer willen als de kinderen ouder zijn. Maar niet nu omdat er een bonus aan hangt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beiden drie dagen werken was altijd ons ideaal. Met de hulp van opa&oma en adv, overwerk, wisseldiensten hebben we dat kunnen volhouden tot onze zoon drieëneenhalf jaar oud was.

In Nederland ben je gek als je meer gaat werken. Een tientje salaris erbij en honderden euro's toeslag kwijt.

Werken loont niet in Nederland met deze belastingregels.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
To trapt af. Wat zijn jullie snel!

Ik zal niet extra gaan werken. Ik ben juist minder gaan werken om meer voor mijzelf te kunnen doen en niet het hele weekend bij moeten komen van 5 dagen werken.

Er zitten in mijn optiek ook veel haken en ogen aan zo'n bonus. Fulltime is voor mij 40 uur, dus dan moet ik 8 uur extra werken. In sommige braches is 36 uur fulltime, dus dan werk je maar 4 uur meer.

Daarnaast het is een bonus en niet structureel. Voor sommige mensen geldt dat als ze fulltime gaan werken ze er niet op vooruitgaan door het wegvallen van toeslagen en eventueel meer opvangkosten. Dan heeft het geen zin om fulltime te gaan werken, ook niet met bonus.

Aan de andere kant, in het kleine team waar ik werk, levert het per week 1 fte extra op! Zonder dat je onwijs veel tijd kwijt bent met het zoeken naar nieuw personeel en het opleiden ervan.

Maar een bonus is eenmalig, dus voor veel mensen is het niet aantrekkelijk.
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:00
1.56% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 09:53
Werken jullie beide parttime?

Denk vraag het maar, die gaat geheid komen die vraag met zo'n statement.
Haha, je hebt gelijk, tis tenslotte Viva.. 😛
Nee partner heeft een eigen bedrijf en maakt meer uren dan gemiddeld. Maar….. hij kan ze wel zelf indelen en daardoor doet hij meer met de kids dan een gemiddelde vader met standaardwerktijden.
Wij hebben ervoor gekozen dat ik parttime werk en wij voelen ons daar beide prettig bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
agene schreef:
23-09-2022 09:52
Waar op teletekst zie je dat?
Pagina 105.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb altijd al fulltime gewerkt. Kom maar door met die bonus!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor fulltime werken is niet haalbaar in mijn branche.
Ik werk in de zorg.
Allereerst willen de meeste organisaties in de zorg geen fulltime contracten geven (je mag al blij zijn als je een contract van 28 of 32 uur kan krijgen) (is mijn ervaring van wat ik rondom zie en hoor) omdat men dan weer niet weten hoe ze de uren moeten opvullen als degene met een groot contract ziek word of vakantie heeft.
Ten tweede is het ook haast niet te doen om 40 uur te werken met wisselende diensten en een wisselend rooster.

En ik zou het zelf ook niet willen.
Ik werk 24 uur (man nog 40 maar wij zijn aan het kijken of hij minder kan werken)
Vind het fijn om huishouden, boodschappen en afspraken zoveel mogelijk doordeweeks te doen.
Zodat ik in het weekend (wanneer ik het weekend vrij ben) tijd met mijn gezin heb.
trikkie wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:03
22.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit betekent in de praktijk dat mannen die deeltijd zijn gaan werken om ook bij te dragen aan de zorg voor hun kinderen weer fulltime gaan werken. Maar dat is geen ongelijkheid natuurlijk, allemaal persoonlijke keuzes. Joepie de poepie.
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 09:52
De meeste mensen werken parttime met een reden, soms gedwongen en soms vrijwillig. Denk dat er niet veel mensen ineens dan toch meer willen of kunnen werken.

Het is weer symboolpolitiek en geeft ook een beetje af dat personeelstekort door parttimers, vind hele rare move. Het is weer een mooi onderbuikgevoelstimulator.
Maar wat die reden is kan soms ook financieel zijn. Want mensen blijven vaak parttime werken, ook als de kinderen al groter zijn. Gewoon lekker, die vrije dag. Prima natuurlijk, maar sommige zullen wellicht over te halen zijn door een bonus.
Thalas schreef:
23-09-2022 10:00
Dit betekent in de praktijk dat mannen die deeltijd zijn gaan werken om ook bij te dragen aan de zorg voor hun kinderen weer fulltime gaan werken. Maar dat is geen ongelijkheid natuurlijk, allemaal persoonlijke keuzes. Joepie de poepie.
Hoezo dan? Die bonus is voor iedereen.
navyblue schreef:
23-09-2022 10:01
Maar wat die reden is kan soms ook financieel zijn. Want mensen blijven vaak parttime werken, ook als de kinderen al groter zijn. Gewoon lekker, die vrije dag. Prima natuurlijk, maar sommige zullen wellicht over te halen zijn door een bonus.


Ik denk dat die groep en niet zo groot is en als ze genoeg geld hebben om rond te komen met die 3 dagen, dan zou een eenmalige bonus daar weinig verandering inbrengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
23-09-2022 09:59
Pagina 105.
Dank, gevonden. Wat een jaren 50 statement van Rutte, over die voor de kinderen zorgende vrouwen.
navyblue schreef:
23-09-2022 10:02
Hoezo dan? Die bonus is voor iedereen.
Omdat die nog steeds meer verdienen gemiddeld en helaas nog steeds de vrouwen vaker verantwoordelijk gehouden worden voor alles naast hun werk.

Je ziet hier ook net. als ik ernaar vraag.. dan word ik ineens we, we kiezen samen ervoor omdat man een eigen bedrijf heeft. Die man kan dus eigen uren en werkzaamheden bepalen maar dat gebeurt niet.
Zijn werk is dus ook weer belangrijker dan dat van haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-09-2022 10:02
Hoezo dan? Die bonus is voor iedereen.

Precies, we doen heel hard alsof het individuele keuzes zijn. En vrouwen maken en masse individueel gewoon steeds de verkeerde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht zelf ook gelijk aan branches waar fulltime niet haalbaar is. Fysiek en roostertechnisch niet zoals de zorg. Terwijl daar juist veel tekorten zijn.

En als je wisselende diensten hebt en kinderen is dat qua opvang gewoon lastig rond te breien.

Ik denk zelf dat de mensen die wel fulltime willen werken, dat wel doen. (En die krijgen vast geen bonus daarvoor.) Voor de rest van de mensen is het niet interessant, dus de bonus moet dan wel heel hoog zijn om het interessant te maken. En dan zal het effect waarschijnlijk gewoon tijdelijk zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
De inkomensafhankelijke combinatiekorting had toch ook ongeveer zo’n doel? Naarmate de minst werkende partner in een huishouden meer werkte, kreeg je een groter belastingvoordeel, maar wel alleen als je jonge kinderen hebt. In plaats van die constructie af te schaffen, kun je hem dan maar beter naar de hele bevolking uitbreiden. Dat heeft ook niet het nadeel dat parttime werkende vaders en masse weer full time gaan werken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven