Werk & Studie alle pijlers

Brief UWV over aanvullende WW

20-02-2010 14:52 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen met het volgende.

Ik heb een baan waarbij ik vanaf okt. behoorlijk urenverlies heb geleden. Over het algemeen zit ik gelukkig net aan bijstand niveau maar er zijn ook weken dat ik er onder zit . In okt. heb ik aanvullende bijstand aangevraagd mocht het zo zijn dat ik geen genoeg uren kon maken en ik nog niets anders zou hebben ernaast. Bijstand gekregen en het advies van de gemeente om aanvullende WW aan te vragen.

Vandaag kreeg ik het besluit van het UWV en ik heb i.d.d recht op WW vanaf oktober. In de brief staat het bedrag wat ik bruto per dag krijg . Ook staat er in dat ik, omdat ik me te laat heb ingeschreven bij werk.nl, 2 maanden word gekort op mn uitkering met 30%.

En nu zijn er een aantal dingen die ik niet begrijp en omdat ik het UWV niet kan bellen vandaag stel ik ze hier in de hoop dat iemand me hier kan helpen. Het eerste waar ik mee zit is dat ik de ene keer wel fulltime werk per week en de andere keer niet. Ik heb dus niet altijd WW nodig. Aan de gemeente geef je dat door middels een inkomstenformulier. Hoe werkt dat bij het UWV? Ik krijg al helemaal de zenuwen als ik denk aan dat ik achteraf dingen moet gaan krijgen of in het ergste geval moet gaan terugbetalen.

Verder heb ik er even mijn inschrijving van werk.nl erbij gepakt en ik heb me daar meteen toen ik te horen kreeg dat ik minder uren zou gaan werken ingeschreven, in juni al. Is dit te laat?? Mijn uitkering gaat in vanaf okt.2009. Zij korten me met 30% voor 2 maanden, betekent dit dat ik heb dat moet gaan terugbetalen over de maanden okt/nov of korten ze me de komende maanden?

En ik vraag me af hoe dit nu verder gaat met de bijstand. Krijgen zij bericht van het UWV dat ik recht heb op WW en verrekenen zij dit met elkaar of moet ik daar zelf achteraan?

Het bedrag wat ik van hen aan uitkering krijg is gebaseerd op een gemiddeld aantal uren. Wat als ik hier niet aan kom en ik heb nog geen baan erbij gevonden, heb ik dan recht op een aanvulling vanuit de UWV of moet ik dan terug naar de gemeente.

Ik snap best dat het veel vragen zijn en dat ik ze gewoon moet bellen maandag maar ik heb nog nooit iets met WW te maken gehad en en ik word er helemaal bloed nerveus van. Ik ben druk opzoek naar een baan ernaast, heb een paar dingen lopen dus hopelijk gaat dat wat worden en dan ben ik er vanaf. Ook kan ik ws al weer wat meer gaan werken bij mn huidige baan waardoor ik uit de bijstand blijf. Toch wil ik graag even weten wat ik verder kan doen en moet weten.

Iemand?? Hartstikke bedankt!
Is je inschrijving bij het WERK-bedrijf nog geldig? Kan zijn dat je het niet verlengd hebt. Als je het wel verlengd hebt en als idd klopt dat je al per juni ingeschreven stond (en sindsdien altijd ingeschreven hebt gestaan) zou ik zeker in bezwaar gaan tegen het besluit van de verlaging.

De WW heeft idd ook een inkomstenformulier, en die kun je sinds niet al te lange tijd zelfs via hun website m.b.v. DigiD invullen.

Wat betreft de bijstand, veel gemeenten verrekenen inkomsten van het UWV idd met de bijstand, maar daar moet je wel een machtiging voor hebben ondertekend. Bel maandag gelijk even met je consulent en sluit het kort.

Vergeet overigens niet de Toeslag op de WW aan te vragen (bij het UWV). Mogelijk kom je daarmee wel aan het minimum. Als je met je inkomsten uit arbeid, de WW, de Toeslagenwet en de heffingskortingen tezamen nog niet aan het minimum komt zul je idd weer aanvullende bijstand moeten aanvragen.
De korting wordt afgehouden van de eerstvolgende maanden.

Als je in de ww komt, moet je elke 4 weken een briefje inleveren met daarop de eventuele inkomsten.

Als je ingeschreven bent voor 28 uur, en je hebt 24 uur gewerkt krijg je 4 uur bijbetaald. ook al verdien je in die 24 uur minder dan je ww zou zijn, dat wordt niet aangevuld. dan moet je bij de bijstand zijn

Denk je ook aan huurtoeslag, eventuele gemeentelijke belastingaftrek en wmo?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nlies, je moet minimaal 5 uur verlies hebben per week
ow sorry klopt ja, verkeerd voorbeeld
Oh god, ik word al echt helemaal nerveus, wat een gedoe. (en daarbij schaam ik me ook nog eens heel erg...)

Ok, dus ik moet eenaanvulling vragen bij de UWV en niet bij de gemeente? Daar kan ik dus maandag achteraan. Ik heb i.d.d iets bij de gemeente getekend i.v.m het verrekenen met het UWV herinner ik me nu.

En....ik zie dat ik i.d.d mijn werk.nl inschrijving had moeten verlengen Wat ontzettend stom! De inschrijving is verlopen op 26 dec. Wat dom zeg! Hoe had ik dit kunnen weten trouwens? (hmm, ws gewoon zelf chkn :-)) Dus nu krijg ik 30% minder? En wordt dit dan aangevuld als het onder het minimum komt??

Ik doe echt mijn best om genoeg te werken maar ben zo bang dat ik in de problemen kom op deze manier. Ik ben altijd heel stipt qua rekeningen betalen enzo en ik ben echt bang dat dit nu misgaat...

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
het eerste wat je moet leren bij ww of bijstand:

Je hebt bij allebei een klantmanager of coach, hoe je het noemen wilt, maar je moet het allemaal zelf doen.

Op je inschrijving staat de datum van verlengen, en denk vooral niet 5 dagen tevoren, och ik ben in de buurt dus ik stop het wel even in de bus. 10 tegen 1 dat je het terugkrijgt met de mededeling dat je te vroeg hebt ingestuurd. dan raken ze helemaal in de war daar. En ik spreek uit ervaring, dacht er goed aan te doen om dat briefje voor mn vakantie te posten.

Weg van het briefje was dus:

pstkantoor,

aanleveren cwi- goede afdeling bezorgen ,

openmaken,

uit envelop,

datum kijken,

begeleidend briefje maken,

terug in envelop ,

naar postkantoor,

naar mij

brief openen,

uit envelop,

ik was intussen terug van vakantie dus

brief in envelop

naar postkantoor

naar cwi

naar goede afdeling

uit envelop

in goede bakje

geld overmaken
quote:Lisbeth__Salander schreef op 20 februari 2010 @ 15:29:

Oh god, ik word al echt helemaal nerveus, wat een gedoe. (en daarbij schaam ik me ook nog eens heel erg...) Niet doen

Ok, dus ik moet eenaanvulling vragen bij de UWV en niet bij de gemeente? Daar kan ik dus maandag achteraan. Niet helemaal. In eerste instantie moet je bij het UWV de Toeslagenwet aanvragen. Als je dan met je inkomsten uit arbeid en je WW en de Toeslagenwet en de heffingskortingen allemaal tezamen nog niet aan het minimum komt, dan kun je (aanvullende) bijstand aanvragen. Ik heb i.d.d iets bij de gemeente getekend i.v.m het verrekenen met het UWV herinner ik me nu.

En....ik zie dat ik i.d.d mijn werk.nl inschrijving had moeten verlengen Wat ontzettend stom! De inschrijving is verlopen op 26 dec. Wat dom zeg! Hoe had ik dit kunnen weten trouwens? (hmm, ws gewoon zelf chkn :-)) Dus nu krijg ik 30% minder? En wordt dit dan aangevuld als het onder het minimum komt?? In principe heb je voldoende inkomsten. Door eigen toedoen (verwijtbaar) zit je met die korting van 30% nu even 2 maanden onder het minimum. Omdat de bijstand het laatste vangnet is kan de bijstand niet zomaar zeggen dat er niet aangevuld wordt, zeker niet als het een langdurige periode zou zijn, maar dan wordt er wel een maatregel overwogen op de bijstand vanwege de verwijtbaarheid.

Omdat dit in jouw geval echter maar een periode van 2 maanden betreft, en hier verschillend mee omgegaan kan worden, kan hier m.i. niet meteen een pasklaar antwoord voor worden gegegeven. Je kunt de bijstand altijd aanvragen, maar in het geval het wordt toegekend zal er zeker een maatregeloverweging plaatsvinden.

Ik doe echt mijn best om genoeg te werken maar ben zo bang dat ik in de problemen kom op deze manier. Ik ben altijd heel stipt qua rekeningen betalen enzo en ik ben echt bang dat dit nu misgaat...

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven