Werk & Studie alle pijlers

Briefhoofd digitale sollicitatie

02-08-2013 12:24 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een sollicitatiebrief geschreven voor een vacature bij een overheidsinstantie. Deze sollicitatie gaat online, ik moet mijn bestanden uploaden. Maar hoe zit het nu met het briefhoofd?

Moet ik mijn eigen adres en het adres van de geadresseerde volledig noteren of volstaat:

Instantie

T.a.v. naam

(Dus zonder postbus, postcode etc.??)
Ik schrijf gewoon een brief hetzelfde, ook met adres van de ontvanger erboven. En die zoek ik op.

Kan ik het niet vinden dan noteer ik het mail adres waar het naartoe moet.

En vaak zet ik onder het adres: via mail@ontvanger.nl

Maar dan het echte adres zeg maar.

Ik maak een brief altijd op alsof het met de post gaat. Vind ik netter staan
Natuurlijk geen briefhoofd. Het is geen brief, en 1964 is voorbij.

Bij een formulier hoef je niet net te doen of het een brief is, je hebt geen enkel idee of controle over hoe het er aan de andere kant uitkomt.

Gewoon netjes aanhef, je solli in van maximaal een regel of tien, vijftien, afsluiten met vriendelijke groeten oid (niet hoogachtend).

Dan daaronder je naam en contactgegevens, cv in een nette pdf erbij uploaden.

Je kunt trouwens beter proberen de naam en e-mail te achterhalen van degene die de sollicitatie behandelt, en direct mailen. Dan heb je je sollicitatie in je outbox en kun je makkelijker refereren/terugkijken. Staat ook geïnteresseerder en persoonlijker.
Crique, vaak moet je je brief uploaden naast het invullen van het formulier.
Het gaat niet om een formulier, ik heb ook gezegd: ik moet mijn bestanden uploaden.

Het mailen naar het e-mailadres van de contactpersoon is trouwens echt niet de bedoeling bij deze vacature!

quote:Crique schreef op 02 augustus 2013 @ 13:12:

Natuurlijk geen briefhoofd. Het is geen brief, en 1964 is voorbij.

Bij een formulier hoef je niet net te doen of het een brief is, je hebt geen enkel idee of controle over hoe het er aan de andere kant uitkomt.

Gewoon netjes aanhef, je solli in van maximaal een regel of tien, vijftien, afsluiten met vriendelijke groeten oid (niet hoogachtend).

Dan daaronder je naam en contactgegevens, cv in een nette pdf erbij uploaden.

Je kunt trouwens beter proberen de naam en e-mail te achterhalen van degene die de sollicitatie behandelt, en direct mailen. Dan heb je je sollicitatie in je outbox en kun je makkelijker refereren/terugkijken. Staat ook geïnteresseerder en persoonlijker.
Oké, verkeerd begrepen, ik dacht dat het ging om een sollicitatieformulier.

Voor de rest blijf ik wel bij mijn tip om de afdeling/persoon in kwestie te achterhalen.

Zeker als ze daar zoveel sollies binnenkrijgen dat het de moeite is om er een hele applicatie voor te bouwen kun je er niet vroeg genoeg uitspringen/zorgen dat je op het juiste bureau terecht komt.

En pdf's hè, geen word-bestanden. Maar ik hoop dat dat voor zich spreekt.

Succes trouwens.
Alsjeblieft niet gaan bellen om te vragen of je rechtstreeks kan mailen en ook niet rechtstreeks gaan mailen als ze duidelijk een systeem hebben waarin je moet solliciteren.

Ik ben namelijk de afgelopen 1,5 week plat gebeld met vragen of dat mocht en NEE, dat mag niet. We hebben niet voor niets zo'n systeem. Daarin kan je het overzicht houden en in 1 oogopslag zien wie er al bericht heeft gehad en wie niet.

Het irriteert mij mateloos als sollicitanten alleen daarvoor bellen. Als je niets zinvols hebt te vragen (bijv. maximale salaris, verduidelijking over de vacature zelf etc), bel dan niet. Want voor kulvragen bellen of alleen of je naam te laten horen, maakt alleen maar een slechte indruk.

Als ik zelf solliciteer via zo'n systeem, maak ik gewoon een nette brief met briefhoofd en sluit die als PDF bij (dan kan het niet verspringen). Als ik de brief in een tekstveld moet plakken, haal ik het briefhoofd weg.
WTF?
Een sollicitatie van 10 regels zou ik niets vinden. dan.is t net of je geen moeite hebt gedaan. Gewoon een brief zoals deze ook per post zou gaan maar dan als PDF. En als een bedrijf een speciale applicatie heeft gebouwd denk ik juist niet dat ze een sollicitatie per mail op prijs stellen, anders zouden ze geen geld in de app. geïnvesteerd hebben.
Och, misschien hebben jullie ook wel gelijk. Het ligt er ook een beetje aan op wat voor baan je solliciteert. Ik vertel alleen maar wat voor mij werkt.

Zelf verwerk ik ook veel sollicitaties, maar ik ben nog nooit afgeknapt op een beetje extra initiatief. Wel op belegen, overdreven formele of te lange brieven of slecht uitgewerkte cv's.

Als je in tien, vijftien regels niet kunt verwoorden wie je bent, waarom je solliciteert en waarom je geschikt bent krijg je de baan niet. Alle andere (relevante) informatie hoort thuis in je cv.
Wat voor briefhoofd een sollicitant kiest vind ik zelf niet zo interessant. Wel knap ik af op spelfouten in mijn naam of op Meneer Sophiax (in de vacature staat toch echt Mevrouw Sophiax). De tip om het e-mailadres te achterhalen vind ik onverstandig. Wanneer ik bezig ben met het afhandelen van sollicitanten gebruik ik de applicatie, zodat afwijzings- en uitnodigingsbrieven automatisch worden verstuurd. Zeker nu er per vacature zomaar 500 kandidaten zijn, denk ik echt niet aan de brieven die in mijn reguliere mail zitten. Bovendien kunnen eventueel andere commissieleden deze niet lezen. Iedere vacature die ik stel levert zeker 5 brieven in mijn mail op, dus heel uniek is het niet. Deze brieven krijgen eigenlijk altijd een afwijzing. Immers wanneer je niet in staat bent om een eenvoudige applicatie te gebruiken, dan ben je wellicht niet geschikt voor de functie. De benadering van Crique (eigen initiatief) heb ik in ieder geval nog nooit bedacht.
quote:Crique schreef op 02 augustus 2013 @ 13:28:

En pdf's hè, geen word-bestanden. Maar ik hoop dat dat voor zich spreekt.

Succes trouwens.

Vaak kun je geen PDF-documenten uploaden binnen een applicaties dus die vlieger gaat niet altijd op en dan nog. Waarom een PDF als je geen bijzondere layout hebt die kan verschuiven?

En on topic: ik begin mijn brieven (in mijn vakgebied solliciteer je alleen online) altijd met de aanhef (geachte) en eindig ik met vriendelijke groet. In mijn CV staan mijn contactgegevens en het adres van het bedrijf vind ik onnodig als ik mail of via een applicatie mijn sollicitatie verstuur.

Motivatie en CV in bijlage (bij een mail) en in de mail zelf gewoon een korte begeleidende tekst (hierbij mijn reactie, bij vragen contact opnemen).

En ooit (paar jaar terug) heb ik geleerd dat deze conventies voor online sollicitaties heel normaal zijn.
Ik kreeg het advies om niet je eigen naw gegevens te noteren bovenaan de brief (zoals je dus wel zou doen als het over de post gaat) Dit omdat je naw gegevens al in je CV staan. En meestal zoek ik wel het adres van het bedrijf op, staat wat professioneler.
Mijn sollicitatie moet via een bepaalde webomgeving, waarin ik mijn bestanden in Word (dit is nadrukkelijk erbij vermeld) moet uploaden. Ik begrijp overigens de angst voor verschuivingen in Word, heb er soms ook last van.

Naast mijn bestanden moet ik zelf in een webformulier nog wat algemene gegevens invullen, zoals adres, telefoon etc. Beetje de algemene dingetjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven