Werk & Studie alle pijlers

Bronvermelding (APA)

01-02-2015 10:51 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraag over de bronvermelding. Ik zit namelijk met het volgende.

Voorbeeld: Ik zit voor mijn studie te kijken op een site van het Trimbos. Hier ben ik op zoek naar een definitie. Deze definitie wordt weergeven volgens H., 2014. Welke bronvermelding gebruik ik dan? Van H., 2014 of van Trimbos?
Zoals ik dit zie citeert Trimbos van deze H., 2014. je moet altijd de oorspronkelijke auteur gebruiken, dat is dus H., 2014.
Van H.
Van H inderdaad, maar dan moet je wel op zoek naar de echte bron. Zeker bij een citaat, want dan heb je een paginanummer nodig, en je moet controleren of Trimbos goed geciteerd heeft. Als dat niet kan, wordt de verwijzing (H, 2014, in Trimbos, 2015) volgens mij. Je mag niet zomaar verwijzen naar een bron die je niet gelezen hebt.
Tjezus, wat vals
Hoe wordt in de tekst verwezen naar een bron waarin een andere bron genoemd wordt?

In de tekst wordt verwezen naar de bron waarin de informatie gevonden is, omdat de auteur altijd een eigen interpretatie aan de oorspronkelijke bron kan geven (zeker bij een parafrase) of foutief kan citeren.

Het is wel mogelijk om in de tekst aan te geven dat de auteur zich gebaseerd heeft op een andere bron door "geciteerd in" of alleen "in" toe te voegen maar dit is niet verplicht. In de bronnenlijst wordt alleen de titel opgenomen die geraadpleegd is.

In onderstaand voorbeeld is Mecheler het origineel en wordt geciteerd door Berk. Mecheler mag in de tekst genoemd worden, Berk moet in de tekst en in de bronnenlijst vermeld worden.

Voorbeelden

…Op de leeftijd van drie jaar kan een kind zonder steunwielen fietsen (Mecheler, geciteerd in Berk, 2011, p. 19)…

…Volgens Mecheler (in Berk, 2011, p. 19) kan een kind van drie jaar zonder steunwielen fietsen…

http://specials.han.nl/th ... 0004e98289300000053745c66
quote:MevrouwJack schreef op 01 februari 2015 @ 11:27:

Van H inderdaad, maar dan moet je wel op zoek naar de echte bron. Zeker bij een citaat, want dan heb je een paginanummer nodig, en je moet controleren of Trimbos goed geciteerd heeft. Als dat niet kan, wordt de verwijzing (H, 2014, in Trimbos, 2015) volgens mij. Je mag niet zomaar verwijzen naar een bron die je niet gelezen hebt.Dit dus. Het originele artikel in handen zien te krijgen, en dan zelf daarnaar refereren.
Heb je vanuit je opleiding geen handleiding mee gekregen over de APA normen die geldend zijn voor jouw opleiding? APA verschilt namelijk per opleiding. De verwijzing die jij gebruikt is trouwens wel universeel waardoor je dus de origine bron moet vinden. Maar hoe je hem precies verwijst volgens APA kan dus verschillen.

Wat een ellende trouwens dat APA, blij dat ik er al jaren vanaf ben ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven