Werk & Studie alle pijlers

Bullshit jobs

19-06-2018 13:50 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik een artikel in de krant waarin het ging over onzinbanen.

Een Amerikaanse hoogleraar stelt dat een relatief groot deel van alle werknemers niets bijdragen aan de maatschappij. Vele banen zouden kunnen verdwijnen zonder dat daar een haan naar kraait, volgens hem.
Dezelfde hoogleraar pleit ook voor invoering van een basisinkomen als oplossing voor dit 'probleem'.
Of een baan een onzinjob is, wordt volgens de hoogleraar vooral bepaald door de werknemer zelf.

Ik merkte dat het me wel aan het denken zet. Heb ik ook een bullshit job?
Ik vind van niet, al heb ik een broertje dood aan alle administratie en bureaucratie in mijn werk. En wanneer is een baan wel een bullshit job?

Ik was benieuwd of mensen zich hier door aangesproken voelen en wat volgens hen dan een bullshitjob is.
mandylion wijzigde dit bericht op 19-06-2018 20:56
6.80% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Diversiteitsadviseur.
Griezelige therapeuten die babynekjes krombuigen. Paranormaal genezers (al zullen er mensen zijn die er baat bij hebben), waarzeggers, wichelroedelopers.

Maar echt, vloggers als eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er wel mensen zijn die mijn job in die categorie scharen (Maar ik ben het er niet mee eens). Ik ben leerplichtambtenaar ;-)

Overigens heb ik soms wel eens de gedachte dat als de maatschappij zoals we die nu kennen in één keer in stort en we alles moeten opbouwen, de baan van zowel mijn man (analist) als die van mij nutteloos zouden zijn. Dan hebben we meer aan artsen, verpleegkundigen, architecten, metselaars, loodgieters, boeren etc.
Alle reacties Link kopieren
Toen in new York de vuilnisophalers gingen staken werd na een paar dagen de noodtoestand uitgeroepen. Toen de banken in Ierland een paar maanden staakten gebeurde er niet zoveel. De economie draaide gewoon door :-)

https://decorrespondent.nl/1949/waarom- ... 5-f905ef8a
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-06-2018 14:20
De directie van Ns mag wel per direct eruit.
Tjonge wat een storingen/werkzaamheden op mijn treinroute, notabene in de zomervakantie.
Hahaha je bedoelt de directie van Prorail? Die beheren t spoor en de infra en regelen de werkzaamheden. Kan NS niks aan doen...
Wat te denken van een kantoor vol mensen bij zorgverzekeraar V, W, X, Y en Z?
Schaf die hele zgn marktwerking lekker af en maak 1 basisverzekering voor iedereen. Scheelt enorm veel papierschuifbanen, ook in het hele promotieapparaat eromheen.
Idem met al die energiemaatschappijen.

Ik zeg tegen mij kinderen die nu voor een profielkeuze staan dat ze het beste voor een vak kunnen kiezen waarbij er echt werk gedaan wordt. Dus landbouw, de bouw, techniek, zorg etc. Werk waarbij je aan anderen in een zin uit kunt leggen wat je doet.
Verbetercoach/manager/consultant zegt me geen reet.
Alle reacties Link kopieren
ik denk wel dat veel functies waarin nu 40 uur per week gewerkt wordt, ook wel in bijv. 30 uur gedaan kunnen worden.

(mijn eigen baan inclusief .... : :-$
Overigens heb ik voor mijn hobby wel veel aan vloggers, heb al veel geleerd van filmpjes op Youtube.
Alle reacties Link kopieren
Gastouders.
Met een opleiding van 4-6 maanden mag je ineens een horde vreemde kinderen opvangen. Zo onzinnig. Laat die kinderen lekker naar opa en oma gaan en geef die gewoon dezelfde vergoeding vanuit de overheid, ik weet zeker dat oma/opa beter en liefdevoller kan zijn in 99% van de gevallen dan dat gastouder dat is, maar dat moet allemaal maar vrijwillig.

Managers ook vaak. Ik denk dat in mijn werk een meewerkend leidinggevende op elke woonvorm zoveel meerwaarde zou hebben ipv allemaal managers die er weinig zijn en alleen weten wat er speelt op locatie van horen zeggen.
De afdeling klantcontact van het UWV! Zojuist een vraag gesteld en krijg als antwoord een standaard geautomatiseerd mailtje terug. En dit is niet de eerste keer... Zo kan ik het ook! Gelukkig ben ik bijna van deze flutinstelling af.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 15:49
11.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nancyyy schreef:
19-06-2018 14:52
Hahaha je bedoelt de directie van Prorail? Die beheren t spoor en de infra en regelen de werkzaamheden. Kan NS niks aan doen...
Ja, hebben ze slim geregeld want zo kunnen ze altijd naar elkaar wijzen als er iets misloopt.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
*
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
19-06-2018 15:45
Gastouders.
Met een opleiding van 4-6 maanden mag je ineens een horde vreemde kinderen opvangen. Zo onzinnig. Laat die kinderen lekker naar opa en oma gaan en geef die gewoon dezelfde vergoeding vanuit de overheid, ik weet zeker dat oma/opa beter en liefdevoller kan zijn in 99% van de gevallen dan dat gastouder dat is, maar dat moet allemaal maar vrijwillig.

Managers ook vaak. Ik denk dat in mijn werk een meewerkend leidinggevende op elke woonvorm zoveel meerwaarde zou hebben ipv allemaal managers die er weinig zijn en alleen weten wat er speelt op locatie van horen zeggen.
Maar niet iedereen heeft een opa en/of oma die dit wil en kan. Kinderopvang/gastouders doen heel nuttig werk zolang ouders ook werken.
van die paragnosten op tv die geld verdienen met de boel te belazeren.
Alle reacties Link kopieren
BOA's en vloggers :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit dat dan met die vrouwen die hun 'handje ophouden' bij hun man? Valt dan toch een betaalde bullshitjob te prefereren boven misschien wel veel nuttiger vrijwilligerswerk?
Amaqanda schreef:
19-06-2018 15:45
Gastouders.
Met een opleiding van 4-6 maanden mag je ineens een horde vreemde kinderen opvangen. Zo onzinnig. Laat die kinderen lekker naar opa en oma gaan en geef die gewoon dezelfde vergoeding vanuit de overheid, ik weet zeker dat oma/opa beter en liefdevoller kan zijn in 99% van de gevallen dan dat gastouder dat is, maar dat moet allemaal maar vrijwillig.
Dat is best een lastige klus hoor, als je bedenkt dat iedereen tot 67 moet werken (mogelijk straks nog ouder). Dan had ik moeten wachten tot mijn ouders 67 zijn. Had ik moeten wachten tot ik 41 ben voor ik kinderen had mogen krijgen????
anoniem_64c96ece978b5 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 16:50
Reden: gekke foutjes
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-06-2018 16:04
Hoe zit dat dan met die vrouwen die hun 'handje ophouden' bij hun man? Valt dan toch een betaalde bullshitjob te prefereren boven misschien wel veel nuttiger vrijwilligerswerk?
Ja. Zelfs met bullshitbanen bouw je nog pensioen op. En nuttig vrijwilligerswerk valt of staat niet met of je huisvrouw bent of niet.
Alle reacties Link kopieren
Al die 'bullshit jobs' houden onze economie wel draaiende. Zonder 'bull shit jobs' torenhoge werkloosheid, daardoor sterk dalende koopkracht van werknemers/ consumenten met nog meer veel meer economische ellende als gevolg.

Dat idee van basisinkomen zou dan betaald door een relatief kleine groep werkenden en dat is onmogelijk. Solidariteit met de grote groep niet-werkenden maar even buiten beschouwing latende.

Wel leuk concept om over in de collegebanken te discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
ik snap niet waarom bloggers, coaches en tv/muziek producenten als onzin banen wordt gezien. Als er vraag naar is, genoeg om van te leven, kan het toch geen onzin baan zijn? Bij een onzin baan denk ik aan investeren in iets waar totaal geen vraag naar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat er juist bij banen die wel iets toevoegen grote tekorten zijn: denk 100.000 vacatures in de zorg en ook flinke vraag in de techniek en de bouw, leuk hoor de zoveelste manager etc, maar ik heb gewoon nog een aantal verzorgenden en verpleegkundigen in mijn team nodig. Waar mijn man werkt schreeuwen ze ook om technisch vak personeel (niet te vinden) dus als als alle mensen die nietskunde en vrijetijdsmanagement hebben gestudeerd zich nu eens laten omscholen en een echt 'vak' gaan leren komt het vaart goed. ;-)
Dat ja.
Natuurlijk voegen cocktailshakers, vloggers en vrijetijdsmanagers vast van alles toe, maar als ze er morgen massaal mee stoppen, draait de wereld gewoon door.
Als alle boeren, verpleegkundigen en bouwvakkers stoppen heb je best een probleem.
Letterlijk van mijn LinkedIn;

Professional network marketeer
Passie coach
Entrepreneur (in wat dan? Vaak zijn het gewoon zzpers met een doodnormale functie)
Life coach
Verbinder (uh... wattes)
Chief chaos Officer
Crypto currency researcher
Etiquette expert
Exitement manager
Happy life expert at the happy life school
Influencer
Empowerment trainer
Heartopener coach
Wealth expert
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
19-06-2018 18:09
Letterlijk van mijn LinkedIn;

Professional network marketeer
Passie coach
Entrepreneur (in wat dan? Vaak zijn het gewoon zzpers met een doodnormale functie)
Life coach
Verbinder (uh... wattes)
Chief chaos Officer
Crypto currency researcher
Etiquette expert
Exitement manager
Happy life expert at the happy life school
Influencer
Empowerment trainer
Heartopener coach
Wealth expert

:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven