Werk & Studie alle pijlers

Carriere en kinderwens

21-01-2019 14:59 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
degeleparaplu wijzigde dit bericht op 15-09-2019 12:21
Reden: Privacy
99.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O, en die kinderwens heb ik niet gedeeld, dat gaat een werkgever geen bal aan, al zou ik er ook nooit over gelogen hebben.
Hoi TO,

Een vriendin van mij volgt een 2-jarige posthbo-opleiding en is precies een jaar na de start bevallen van haar tweede kind. Zij heeft, toen haar verlof inging, de schooldagen langer gevolgd en is daar na de bevalling ook na 3 weken weer mee begonnen. Zo raakte ze qua opleiding niet teveel achterop.
Meerdere vriendinnen van mij zijn zwanger geraakt (en bevallen) tijdens de GZ-opleiding en zoals hier al geschreven wordt is dat heel normaal. Qua opzet van de opleiding is het ook prima te regelen, je loopt gewoon wat uit omdat de opleiding tijdens je verlof even op pauze komt te staan. Het is natuurlijk wel even pittig (baby, werk, opleiding) maar zoveel mensen doen het, dan kan jij het ook!

Zowel de GZ-opleiding als het krijgen van een kind zijn dingen die je gewoon moet gaan doen als ze op je pad komen. Van beide zou het superzonde zijn om het uit te stellen als de kans zich voordoet, omdat je niet weet wanneer er weer een gelegenheid komt. En tja, voor veel mensen komt dat tegelijkertijd. So be it.

Waarom zou je je kinderwens vooraf willen delen met je werkgever? Om je schuldgevoel te verzachten? In dat geval: niet doen, joh. Je werk is een zakelijke overeenkomst waarbinnen jij gewoon het recht hebt op (een niet vooraf ingeplande/aangekondigde) zwangerschap en bijbehorend verlof. Daarbij: je weet niet hoe het allemaal gaat lopen. En werkgevers houden bij (jonge) vrouwen in hun hoofd al wel rekening met de kans op zwangerschappen, ook zonder dat jij dat aan hun vertelt.
Alle reacties Link kopieren
buaya schreef:
21-01-2019 21:00
Meerdere vriendinnen van mij zijn zwanger geraakt (en bevallen) tijdens de GZ-opleiding en zoals hier al geschreven wordt is dat heel normaal. Qua opzet van de opleiding is het ook prima te regelen, je loopt gewoon wat uit omdat de opleiding tijdens je verlof even op pauze komt te staan. Het is natuurlijk wel even pittig (baby, werk, opleiding) maar zoveel mensen doen het, dan kan jij het ook!

Zowel de GZ-opleiding als het krijgen van een kind zijn dingen die je gewoon moet gaan doen als ze op je pad komen. Van beide zou het superzonde zijn om het uit te stellen als de kans zich voordoet, omdat je niet weet wanneer er weer een gelegenheid komt. En tja, voor veel mensen komt dat tegelijkertijd. So be it.

Waarom zou je je kinderwens vooraf willen delen met je werkgever? Om je schuldgevoel te verzachten? In dat geval: niet doen, joh. Je werk is een zakelijke overeenkomst waarbinnen jij gewoon het recht hebt op (een niet vooraf ingeplande/aangekondigde) zwangerschap en bijbehorend verlof. Daarbij: je weet niet hoe het allemaal gaat lopen. En werkgevers houden bij (jonge) vrouwen in hun hoofd al wel rekening met de kans op zwangerschappen, ook zonder dat jij dat aan hun vertelt.

Dank je wel voor je fijne reactie! Ik ga er gewoon voor! :)
Ik zou niks on hold zetten voor een eventuele zwangerschap. Teveel gezien dat het maanden/jaren kan duren voordat je zwanger bent en dan zit je maar te "wachten". Met zwangerschap vind je echt uiteindelijk je weg wel.
Ik ken mensen die zich zwanger/moeder en al door de lastigste dingen hebben gewerkt, maar ik ken ook mensen die tijdens hun zwangerschap toch moesten stoppen met studie/opleiding door allerlei complicaties. Tja, vervelend, maar ook daar vinden ze hun weg wel in. Gewoon doen wat je leuk vindt, het leven laat zich toch niet plannen.
Alle reacties Link kopieren
Vaak worden mensen juist expres zwanger tijdens opleidingen: je salaris is wat lager dus je loopt minder mis, vaak zijn verloven erg goed geregeld en is het werk fysiek niet zwaar.

Hou wel in de gaten dat je daarna doorgaat met je opleiding en niet stopt na je verlof!
Mijn schoonzus heeft dit ook gedaan en na de opleiding een kind gekregen. Ik zou de opleiding wel doen. En dan tijdens of erna kinderen als dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Als je gezond bent dan is er helemaal geen reden waarom je meer afwezig zou zijn dat de 16 weken die ervoor staan. Sterker nog, ik ken menigeen die al iets eerder weer aan het werk is gegaan.

Ik heb zelf probleemloos tot week 36 doorgewerkt en 14 weken later begon ik alweer met een cursus. Kan prima.
En als er wel conplicaties zijn, tja, dan ben je ziek. Dat kan je ook zonder zwangerschap overkomen.
Gewoon doen! ik ken de gz-opleiding niet goed maar doe zelf een technische post-master en daar wordt totaal geen rekening gehouden met een zwangere en nu dus een bevallen en kolvende vrouw. Soms genant slecht hoor.

ik ga gewoon rustig door op mijn eigen tempo, en dat ze dat bij sommige onderdelen langzaam vinden en sommigen zelfs belachelijk langzaam is niet mijn probleem. Achteraf gezien zou ik niet in week 4 weer zijn verder gegaan, maar wel echt tot 10-12 weken na de bevalling hebben gewacht. Dus als je dat enigszins kan plannen, absoluut jezelf dat gunnen! Ik heb mijn zwangerschap niet eerder gecommuniceerd dan bij 18 weken. Waar ik nu wel tegenaan loop, is dat een bepaald onderdeel alleen in een schema van 40uur per week in een blok van 8 weken kan worden gehaald. Dat onderdeel heb ik nu met een jammerlijke poging gefaald, want was net bevallen, maar ook met een tegen de tijd dat ik het nog een keer kan proberen wat oudere baby lijkt het me pittig, omdat mijn baan dan ook niet helemáál stilstaat. Alleen kolven was en is hier wel een uitdaging, maar bij GZ zouden ze daar met zo te lezen meerdere jonge moeders toch wel rekening mee moeten houden!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn echt veel collega's van mij zwanger/net bevallen/met jong gezin de GZ gaan doen, dus het is zeker mogelijk. Als je kinderwens zo sterk is zou ik ook zeker niet drie jaar gaan wachten. Maar ik zou het niet gaan delen vooraf, gewoon melden mocht het zo ver zijn. Je zal de eerste en de laatste niet zijn.
Ben zelf net gestart met de opleiding en ongeveer dezelfde leeftijd, ook met een kinderwens maar nog niet zo sterk aanwezig dat we het nu gaan proberen. Persoonlijk wil ik het liefst pas gaan proberen zo in de laatste maanden van de opleiding, dan ben ik net 31. Meer omdat ik het mezelf niet zo snel zie doen, een baby en moeten studeren naast werk maar daar is iedereen anders in denk ik :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip zou zijn om je opleiding te gaan doen en word je zwanger, dan word je zwanger, geweldig en het lost zich allemaal wel op. Dit soort belangrijke dingen plannen lukt namelijk toch niet, en overal is een oplossing voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven