Werk & Studie alle pijlers

Carriere-switch hoe heb je het aangepakt?

01-09-2008 17:44 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Eigenlijk kom ik nooit op deze pijler en met de zoekfunctie heb ik niets kunnen vinden, dus vergeef me als dit onderwerp al lang en breed besproken is .

Inmiddels werk ik 10 jaar in de IT dienstverlening, niet het echt technische werk maar meer de 'randverschijnselen' eromheen, zoals Service management, functioneel beheer. Ik begin steeds meer te merken dat ik het helemaal heb gehad met de IT. En dus ben ik op zoek naar iets anders. Jaren geleden heb ik de 'wat-wil-ik' vraag bij mezelf neergelegd en ik kwam tot de verrassende conclusie dat ergotherapie bijvoorbeeld wel wat voor mij was. Door privé-omstandigheden op het laatste moment niet gedaan. Nu is deze opleiding niet meer in deeltijd te volgen helaas. Ik ben nu weer bezig met het zoeken naar een alternatief.

Wat ik graag wil weten: wie heeft er ooit een carriereswitch gemaakt? Hoe heb je het aangepakt? Hoe ben je tot je keuze gekomen? Eerst opleidingen gevolgd? Wat zijn je ervaringen op de arbeidsmarkt? Zijn werkgevers bereid je een kans te geven of moet je praten als brugman om je motivatie voor je carriereswitch duidelijk te maken? Wat heeft het je gebracht? Ben je er gelukkiger door geworden of loop je nog steeds tegen dezelfde barrieres aan?
hoi!

Ja ik. Ik heb een HEAO opleiding, en altijd banen in de marketing gehad. Ik kon totaal niet aarden in het bedrijfsleven.

Nadat ik kindjes heb gekregen ben ik thuis gebleven en deze vragen ook bij mezelf gesteld. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik het onderwijs in wil. En dus ben ik daar nu voor aan het leren. In eerste instantie doe ik de opleiding tot onderwijsassistent. Daarna wil ik eventueel doorstromen naar remedial teacher of lerares.

De weg naar deze beslissing vond ik moeilijk. Ik was heel onrustig, vond mijn werk nooit leuk en nam het altijd mee naar huis. De keuze om daar uit te stappen, heb ik dus ook totaal geen spijt van.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel!
Hoi Wiekje. Ik lees mee, zit ook, net als jij, al 10 jaar in de IT. Heb wel een hele leuke baan met veel verantwoordelijkheden en vrijheden, maar het ligt me niet zo.
Misschien niet wat je zoekt, maar ik ben na een aantal jaren werken weer full time naar de universiteit gegaan. Heb mijn oude baan als studentenbaantje aangehouden.

Ik werkte in een heel leuk bedrijf, maar zag er voor mij geen mogelijkheden geestelijk te groeien.

Heb mijn baan opgezegd, werd meteen een week later op een andere afdeling gevraagd om in te vallen en weer bijven hangen.

Tijdens mijn nieuwe baan heb ik nog geprobeerd dit aan te houden, want als bijbaantje best leuk en gezellig enzo, maar dat werd toch te zwaar.

Ik werk nu trouwens in het onderwijs, op een gymnasium, en ik vind het echt de beste stap die ik ooit heb gezet.
Ik heb mijn naast mijn baan een deeltijd beroepsopleiding gevolgd. Ik werkte toen 4 dagen per week en besteedde daarnaast nog veel tijd aan mijn opleiding en ging op zaterdag naar school. Na mijn eerste jaar vond ik een andere baan waar ik met mijn eerste opleiding terecht kon. Daarnaast had de baan raakvlakken met de opleiding aan het volgen was en kon ik op dat vakgebied me daar ontwikkelen. Toen ik mijn opleiding af had lag zo'n 50% van de werkzaamheden op mijn nieuwe vakgebied en 50% op het oude, maar wel het deel wat ik leuk vond.
Dank jullie wel voor de snelle en enthousiaste reacties.

Kikkie wat leuk dat je van de marketing kant naar het onderwijs geswitcht bent. Ook ik kan, net als jij, maar niet aarden in het bedrijfsleven. Ik heb een lerarenopleiding gedaan en afgerond! Maar nooit voor het onderwijs gekozen want afgeknapt tijdens mijn stage. Ik had nogal moeilijke klassen gekregen, in een grote stad en stond toen nog niet zo sterk in mijn schoenen. Vooral de didactische kant vond ik leuk, maar het kwam voor 80% aan op opvoeden. Uiteindelijk heb ik nog even cursussen gegeven in het bedrijfsleven (leuk!), maar dat stopte toen het bedrijf waar ik voor werkte werd overgenomen.

Toen mijn dochter net was geboren ben ik een jaar met sabbathical geweest, en heb ook naar het beroep onderwijsassistent gekeken (dat is nu bijna 4 jaar geleden), ik zag dat er toen niet zo veel werk in te vinden was. Is dat inmiddels veranderd? Het is een MBO opleiding toch? Hoeveel uur ben je er aan kwijt gemiddeld per week? Heb je al stages gelopen? Beviel het?

Het kriebelt toch nog ergens om weer het onderwijs in te gaan maar dan zou ik zelf voor het basisonderwijs kiezen. Wie weet kan ik zij-instromen, maar ik moet toch nog wat bezwaren bij mezelf overdenken.

Mevrouw75 ook in het onderwijs terechtgekomen dus, hoe lang zit je al in het onderwijs? Kun je aangeven wat je er zo prettig aan vindt?

bertje kun/wil je aangeven in welke richting je je opleiding gevolgd hebt?
Ik ben vanuit de bouw/architectuurwereld overgegaan naar de internetwereld. Deze hebben natuurlijk veel raakvlakken. Mijn opleiding heb ik al weer 5 jaar geleden afgerond en inmiddels werk ik op een ICT-afdeling en mijn vak is het internet.

Mijn beide vakgebieden hebben veel raakvlakken, ook nu is mijn werk nog bouw-gerelateerd, maar dat vind ik juist leuk. Ik vind die wereld nog steeds interessant, alleen het werk wat ik kon doen met mijn opleiding niet.
hi wiekje,

Ik ben nu iets meer dan een half jaar bezig, en heb nog geen stage gelopen, ik ben nu opzoek. De uren per week verschillen heel erg. Ik heb namelijk een baby van 8 maanden en een peuter van 3,5 om me heen, de hele dag. Ik denk dat ik er gemiddels 6 uur per week mee bezig ben. Maar das dan ruim genomen. Het is natuurlijk ook een thuis studie, dus ik doe wat wanneer ik kan, op mijn eigen tempo.

Volgens mij kan je wel zij instromen in de leraaropleidingen en krijg je nog een vergoeding van de overheid ook. Ik zou zeggen google er eens op. Ik heb me er toen wel in verdiept, en die mogelijkheden zijn er wel.

Ik heb nog even niet voor de pabo gekozen. Wilde het wel, maar vindt het nu teveel werk met de twee kindjes. Maar dat is denk ik persoonlijk. De een ziet het wel zitten de ander niet.

Het beroep is wel opkomend. Er is steeds meer werk in en steeds meer scholen zien in dat het handig kan zijn. Dus er komt steeds meer werk in. Nadeel is dat je moet uitkijken dat je niet teveel het sloofje wordt. Je wordt echt opgeleid om te assisteren in het breedste zin van het woord. Dus ja ook kindjes uitkleden met gym, en tekenpapier uitdelen. Maar ook kindjes begeleiden die extra ondersteuning nodig hebben.
Ik heb een loopbaancoach, waar ik mee ga beginnen deze week!

Ga uit het onderwijs iets anders doen, maar wat?

Sta er middenin dus!
Hoi allemaal, heb nu even niet genoeg 'rust' in mijn kop om op jullie berichten te reageren. Maar morgen of overmorgen kom ik er op terug. Dank voor jullie reacties, ik heb er veel aan!
Wieke waar ben juhhhhhhhhhh?
Hi!

Ik wil in september met een beroepsopleiding gaan beginnen om een carriereswitch te kunnen maken.

Dat houdt dus in dat ik naast mijn werk ga studeren.

Nu hadden we afgelopen dagen een afdelingsuitje en onder het genot van een glaasje wijn heb ik het enkele collega's verteld.

Ik kreeg direct de opmerking: Oh dus dat houdt in dat je over een tijdje weg bent.. en dat ze zich dan konden voorstellen dat X dan geen energie meer in mij zou steken. (X is de afdelingsdirecteur)

Die opmerking had ik al wel verwacht, maar ja, ze kunnen mij niet ontslaan omdat ik in mijn privetijd een beroepsopleiding ga volgen. En ik ga het niet verzwijgen, want dan moet ik me in bochten gaan wringen die ik niet wil. Ik snap hun instelling wel, zeker omdat de meesten van mijn collega's ongeveer getrouwd zijn met hun werk. Hun collega's zijn hun vrienden en ze werken er allemaal al jaren, 20 jaar is eerder regel dan uitzondering.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik gewoon krachtig achter mijn keuze sta en krachtig laat zien dat dit gewoon is wat ik wil, dan kunnen ze toch niet moeilijk gaan doen?

Dat ze het niet leuk vinden kan ik best begrijpen. Maar ik denk dat het minder leuk is voor hen als ik het zou verzwijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven