Werk & Studie alle pijlers

Collega beoordelen

22-09-2017 22:02 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe collega die ik ook alles moet leren.
Nu heb ik het idee dat hij het allemaal niet begrijpt en dat niet durft toe te geven.
Als ik dingen uitleg of laat zien maakt hij ook geen aantekeningen waardoor hij de keer er na het weer niet weet.
Ook kan hij soms echt fel reageren op mij, waarschijnlijk door onmacht.
Hij beschuldigd mij dan van hem niet inlichten en niks leren. Terwijl ik al 6 maanden met hem bezig ben.
Ik heb aangegeven bij mijn manager dat ik twijfel over zijn kunnen. (Over de beschuldigingen heb ik niks gezegd, wil hem niet te kakken zetten bij de manager. )

Manager stelde direct een gesprek voor met z'n drieën. Hij wilde eerst kijken wat we kunnen doen voor we hem van het project halen.
Het gesprek is maandag.
Ik vind dit best moeilijk moet ik toegeven, weet ook niet wat de manager van mij verwacht.
Ik wil ook niet degene zijn die iemand pijn doet of iets dergelijks.
Wie heeft tips?
sushilala schreef:
23-09-2017 09:45
Ja maar heb je hem er wel op aangesproken? Na twee keer kun je hem dan toch zeggen dat het je opvalt dat hij niks met je tips doet?
Precies. En dan niet tussen neus en lippen door, maar een keer een uur samen zitten om te bespreken hoe het gaat; wat ee goed, wat gaat minder en hoe gaan we het verbeteren.
Laat je in ieder geval niet verleiden door manager tot het doen van uitspraken over zijn functioneren, dat is de taak van de manager.
Houd het bij jezelf, jij kunt op deze manier niet prettig werken en dan is het je goed recht om daarover in gesprek te gaan met je manager.

'Piet, ik heb je afgelopen 6 maanden ingewerkt en ik merk dat er nog taken/bezigheden/handelingen zijn waar je moeite mee hebt. Ik heb je geadviseerd aantekeningen te maken, dit heb je niet gedaan. Dat moet je zelf weten, maar jij geeft aan dat ik dit voor jou moet doen, dat is mijn werk niet en ik vind het vervelend dat je daar geïrriteerd/fel over doet. Ik ben bereid je vragen te beantwoorden en te helpen als dingen niet helder zijn, maar ik verwacht ook een bepaalde mate van eigen initiatief om je dingen eigen te maken. Het is voor mij belangrijk dat je de boel kunt draaien als ik er niet ben, ik heb het gevoel dat dat nu niet het geval is en dat is de reden dat ik een gesprek met manager heb aangevraagd.

Klaar, meer hoef jij niet kwijt: jij hebt aangegeven dat je genoeg handreikingen hebt gedaan en je nog steeds open staat op hem te helpen én dat jij in het belang van de zaak aangegeven hebt dat hij de boel nog niet alleen kan draaien. Het is dan aan manager om een plan op te stellen hoe collega die vaardigheden zich wel eigen maakt. En laat je niet strikken door hierbij betrokken te worden, geef aan dat je wel hoort hoe jij je collega het beste kunt helpen, maar jij bent niet verantwoordelijk voor hoe hij straks zijn werk doet. Dat is manager, die zal vinger aan de pols moeten houden. Dat hij jouw input daarbij nodig heeft als directe collega is prima, maar dan altijd in een gesprek met zijn drieën.

Ik mag aannemen dat in het half jaar dat je collega hier werkt, er in ieder geval (functionerings)gesprekken zijn geweest en manager getoetst heeft of er zaken zijn die niet lekker lopen bij je collega in de inwerkperiode?

Vervelend hoor, ik snap je spanning en het gevoel dat niet lekker zit!
Hij voelt zich direct aangevallen en zegt dan dat hij mij juist gezegd heeft dingen op te schrijven.

Meerdere malen heb ik gezegd dat als hij iets niet begrijpt dat hij het moet zeggen. Dat we er dan nog eens overheen gaan.
Dan komt er vervolgens niks, maar uit z'n handelingen en gedrag kan ik opmaken dat hij het niet begrijpt.
Hij kan niet eens uitleggen wat hij niet begrijpt.
gemini2009 schreef:
23-09-2017 10:32
Hij voelt zich direct aangevallen en zegt dan dat hij mij juist gezegd heeft dingen op te schrijven.

Meerdere malen heb ik gezegd dat als hij iets niet begrijpt dat hij het moet zeggen. Dat we er dan nog eens overheen gaan.
Dan komt er vervolgens niks, maar uit z'n handelingen en gedrag kan ik opmaken dat hij het niet begrijpt.
Dit heb je ook zo tegen hem gezegd? In een gesprek dat je met hem hebt ingepland?
Dan vertel je hem de eerstvolgende keer dat je alleen helpt als hij mee schrijft. Of je maakt een draaiboek. Zeker als dingen altijd hetzelfde gaan lijkt me dat handig.

Ik zou ook denken dat je eerst met hem moet bespreken hoe en wat en dan pas, als dat niet werkt, er een meerdere bij haalt.
die ik wilde bestaat al...
Zonde van je tijd en energie.
Collega is verantwoordelijk voor zijn eigen kunnen en inzet.
Ik zou er zeker niet omheen draaien en alles op tafel gooien, ook de opmerkingen die niet kunnen. Dit klinkt als iemand die je zal naaien als het erop aankomt.
When they go low, we go high. (M.Obama)
gemini2009 schreef:
23-09-2017 10:32

Jij bent zijn secretaresse?
Begrijp er niks van. Als iemand nieuw is en je moet hem ook nog helemaal inwerken dan hou je toch voortgangsgesprekjes ? elke vier weken of zo.

En als die manager ook zelf niet naar hem heeft omgekeken de afgelopen 6 maanden, wetende dat hij nieuw is en helemaal ingewerkt moest worden, dan wordt het tijd dat ie ook wat anders gaat doen.

Die had nl jou af en toe eens bij jou moeten informeren over de voortgang van die nieuwe collega. En jij had het ook eerder op de agenda kunnen zetten.

Nu kookt het over en wordt hij mss van het project gehaald. Alleen maar verliezers dus
Waarom vind hij dat jij alles voor hem moet op schrijven?
Heeft hij vroeger op school de leraren ook verzocht alles voor hem op te schrijven in zijn schrift?
SaveAngie schreef:
23-09-2017 11:41
Zonde van je tijd en energie.
Collega is verantwoordelijk voor zijn eigen kunnen en inzet.
Ik zou er zeker niet omheen draaien en alles op tafel gooien, ook de opmerkingen die niet kunnen. Dit klinkt als iemand die je zal naaien als het erop aankomt.
Dit. Gewoon in het gesprek aangeven waarom jij denkt dat hij er nog niet klaar voor is, en waar jij vindt dat hij het in de afgelopen 6 maanden anders had kunnen aanpakken om er wel klaar voor te zijn, en vertellen wanneer je die punten hebt aangegeven bij hem in die maanden.
Kan hij wel schrijven?
TO, wees duidelijk naar je manager. Aardig, maar zakelijk. Die jongen heeft vast al een heleboel smoesjes klaarliggen voor morgen.
Je kunt ook een handleiding voor hem schrijven, hem dat geven en verder niet meer begeleiden.
gemini2009 schreef:
23-09-2017 08:18
Die dingen die jij noemt heb ik dus allemaal gedaan.
En het is ook geen verplichting om notities te maken maar als je de handelingen na 10 keer nog niet weet zou ik dat toch wel handig vinden.
En daarbij vindt hij dat ik dingen voor hem moet opschrijven.

Als hij geen vragen stelt ga ik er inderdaad vanuit dat hij het snapt. Maar later blijkt dan dat hij er helemaal niks van snapt.

Als hij dan in paniek raakt dan probeert hij het zo te draaien dat de schuld bij mij ligt.
Terwijl ik al 6 maanden met hem bezig ben en de basis er nog steeds niet in zit.

Er zijn nog wat dingen gezegd vanuit zijn kant die niet kunnen. Maar dat heb ik m'n manager natuurlijk niet verteld.
Het komt er op neer dat hij sinds hij deze functie heeft zich ook tov anderen heel bazig opstelt, hij voelt zich meer.
Dat uit zich door bepaalde privileges en dingen op te eisen.

Die dingen laat ik even buiten beschouwing. Het belangrijkste voor mij is dat hij het werk kan overnemen wanneer ik er niet ben. Het is mij duidelijk dat hij het gewoonweg niet onder de knie heeft. Ik ga dit aangeven en laat vervolgens de manager maar beslissen.
Hoezo ‘natuurlijk niet’? Als hij dingen zegt die echt niet door de beugel kunnen lijkt me dat juist iets om je manager natuurlijk wél bij in te schakelen.
Bedankt voor alle reacties, ik heb er zeker iets aan.
Ik ga de tips toepassen en niet teveel over het functioneren praten maar juist over het feit dat hij de kennis niet beheerst.
Hopelijk krijgt hij geen woede uitbarsting ;-)

Tegen mijn manager ga ik wel zeggen dat de beslissing om wel of niet met hem door de gaan niet van mij gaat afhangen.
Ik kan alleen mijn visie geven, verder zal hij zelf moeten beslissen.
gemini2009 schreef:
23-09-2017 14:11
Ik ga de tips toepassen en niet teveel over het functioneren praten maar juist over het feit dat hij de kennis niet beheerst.

Tegen mijn manager ga ik wel zeggen dat de beslissing om wel of niet met hem door de gaan niet van mij gaat afhangen.

Whut??????!!!!!!
Ik heb dit ooit ook gehad, zorgde er toen voor dat ik ook veel info per mail stuurde zodat hij het kon nalezen. Daarin vroeg ik ook om aantekeningen te maken als ik iets uitlegde.
Zo kun je bewijzen dat jij er in ieder geval genoeg aan hebt gedaan. \
Probeer je emoties niet zo op de voorgrond te laten. Het is een zakelijk gesprek in een zakelijke omgeving.
Als hij boos wordt is dat zijn onprofessionele gedrag.
Doe niet zo schichtig, Je hoeft geen vrienden te zijn en je hoeft hem ook niet mee naar huis te nemen.
Jij probeert hem wat te leren, Hij pakt het niet op en gedraagt zich ook nog als een opstandige kleuter.
Waarom in hemelsnaam ben je bang voor hem?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Wij doen dat trouwens wel. Als iemand een nieuwe procedure snapt, schrijft die een kort stappenplan en stuurt dat per e-mail door aan de collega's die er wat aan hebben. Sommigen bewaren dat digitaal en anderen maken er een leuk papieren manual van.
Inderdaad, het klinkt alsof je bang voor hem bent.
Hahahah geweldig dit. Sorry lig een klein beetje dubbel.

Jij moet hem inwerken. Je hebt hem meerdere keren gezegd dat hij het moet opschrijven. Er gaan zaken fout doordat hij het niet opschrijft. Hij verwijt jou dat jij het maar moet opschrijven?!

Nou dan was ik héél snel klaar met iemand. Of hij gaat er voor 100% voor en hij schrijft alles op. Als hij daarna er niet uitkomt omdat hij een stukje niet heeft opgeschreven, zou ik hem nog met alle liefde helpen. Maar niet, als hij niets doet met de tips en niks opschrijft. Dan was ik er al klaar mee geweest en had ik gezegd "sorry ik leer het je niet meer, je schrijft niks op en ik ga daarom er geen energie meer insteken". Zou echt mijn tijd niet meer in hem voldoen.

Je moet echt wat harder worden hoor, want zo blijf je bezig en leert hij de simpelste dingen nog niet. En hij moet zijn verantwoording nemen. Het zakenleven is geen gezellig theekransje.
anoniem_199817 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 15:17
0.49% gewijzigd
Nee bang zeker niet. Ik schreef er ook een knipoog achter.
Hij is al eerder nogal uitgevallen toen heb ik me uiterst rustig gehouden. Omdat hij zichzelf vooral belachelijk maakte.

Dit heb ik niet gezegd tegen de manager, neigt te veel naar klikken.
gemini2009 schreef:
23-09-2017 14:11

En al krijgt hij wel een woede uitbarsting? Wat dan nog ;-) Dat zegt meer over hem dan over jou.
De uiteindelijke beslissing moet je inderdaad bij je manager laten liggen. Gewoon zeggen, daar ga ik niet over, jij bent de manager!
gemini2009 schreef:
22-09-2017 22:09
Jazeker. Ik heb aangeven dat hij notities moet maken.
Hij heeft niks opgeschreven.

Wel zegt hij tegen mij dat ik alle belangrijke dingen moet opschrijven voor hem.

Dat heb ik dus niet gedaan.
.
Mocht je collega dit maandag in dat gesprek ook roepen dan zeg jij gewoon dat je hem er op hebt gewezen dat hij zelf verantwoordelijk is voor het maken van aantekeningen.

Bedenk voor iedere steek die hij heeft laten vallen hoe hij dat op jou zou kunnen afschuiven en jouw tegenargument, zodat je niet met een mond vol tanden zit als hij bij jullie manager zijn falen op jou wil afschuiven. En succes!
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven