Werk & Studie alle pijlers

Collega opvoeden ?

05-04-2010 14:22 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een kantoor en heb moeite met een collega die bij mij op hetzelfde kantoor zit

Hij ziet de dingen die andere collega's doen zoals privé bellen, internetten en wil dat zelf ook, maar compenseert dat dan niet voor de werkgever, door die tijd langer te blijven, of eerder te beginnen (zoals de andere collega's wel doen).

Hij gaat door de week laat naar bed en verslaapt zich dan, compenseert die tijd dan met langer doorwerken, terwijl hij eigenlijk verlof moet schrijven (= afspraak).

Als ie een keer eerder komt, schrijft hij die extra tijd op als werktijd, terwijl hij in die tijd niets extra heeft gedaan voor de werkgever, hij was alleen aanwezig, niet productief.

Collega's maken regelmatig opmerkingen, maar hij pikt het niet op, en hij neemt ook niet aan wat collega's zeggen.

Ik ben nu op het punt, wat moet ik hiermee, hints pakt hij niet op, duidelijke opmerkingen pareert hij met "ja maar, die collega doet dat ook"

Binnenkort zijn er omstandigheden, waardoor ik verwacht dat het van kwaad tot erger wordt met deze collega, waardoor misschien door de werkgever de teugels aangehaald worden, en iedereen er last van heeft door deze éne collega die er misbruik van maakt

Ik denk er zelf aan om deze collega te waarschuwen, dat ik de werkgever informeer als zijn gedrag niet verandert

Wat zouden jullie doen?
Wanneer hij werk afschuift en het onder geen beding terugneemt (wanneer iemand dit niet pikt) dan naar de leidinggevende stappen en zeggen wat er is gebeurd en of hij/zij wil beslissen wie die moet gaan doen.

Het is wel een geval van; óf je doet er wat aan óf je houdt er over op. Nu krijg je een vervelende sfeer en geloof me, daar ga je het zeker niet mee winnen want deze collega wordt toch echt niet weggestuurd.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:47:

Dat is het 'm juist, hij is totaal niet productief, snel afgeleid.

Hij werkt niet zo snel, maar daarbovenop zit hij dus ook nog te internetten / sms-en.

Werk dat hij niet af krijgt, schuift door naar een collega, vanwege de deadline.

Het is aan die collega om daar op dat moment wat van te zeggen als het doorschuiven van werk die specifieke collega niet uitkomt.

Ik snap dat het vervelend is als je een collega hebt die zijn tijd zit te verdoen, maar dat is nogmaals aan de leidinggevende om te bepalen.

Het komt een beetje over als een gevalletje splinter-balk... Kent u die uitdrukking? Nee? Morgen maar even op je werk naar Google-en dan.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:47:

Dat is het 'm juist, hij is totaal niet productief, snel afgeleid.

Hij werkt niet zo snel, maar daarbovenop zit hij dus ook nog te internetten / sms-en.

Werk dat hij niet af krijgt, schuift door naar een collega, vanwege de deadline.En die collega neemt dan ook het werk over?
ik kom zelf een kwartier of halfuur voor aanvang werktijd op kantoor, en laat niet alles uit mijn handen vallen, vanwege de stand van de wijzers op de klok.

mijn leidinggevende is tevreden over mij, waardoor ik wel eens kan zitten internetten onder werktijd; mijn werk komt toch wel af, binnen de tijd die ervoor staat

op het moment dat het druk is, ga ik niet internetten...
Maar als jullie zijn werk overnemen, dan houd je het toch zelf in stand? Werk teruggeven en aangeven dat hij daar zelf verantwoordelijk voor is. En als hij het werk blijft afschuiven, dan zou ik het, met vooraf een mededeling naar collega toe, wel bespreken met de leidinggevende.
Laat het over aan je leidinggevende. In elk bedrijf werken mensen die misschien niet zo voldoen als jij vind dat ze zouden moeten. Maar jij bepaalt het beleid niet, dat doet de directie en je leidinggevende. Laat het dus los. Uiteindelijk vallen ze vanzelf door de mand, ook al duurt het misschien langer dan dat jij zou willen.
quote:Bertha schreef op 05 april 2010 @ 14:33:

Je geeft me eerder het gevoel dat je bang bent voor de konsekwenties

voor jou zelf.

Hebben jullie geen internetbeleid binnen de organisatie?

Ik vind niet dat jij je collega daar op moet aanspreken, daar heb je de leidinggevende voor. Ook al vind je dat de leidinggevende het niet oppakt zoals jij vind dat het zou moeten. Maar wie weet zijn er al gesprekken en/of afspraken waar jij niet van af weet.
Mens, ik herken het.

Soms wel lastig om er niks van te zeggen, maar hey wie ben jij?

Zo trek je alleen de aandacht naar jou toe, als je je ermee gaat bemoeien.

Jij betaalt zijn salaris toch niet?
Duidelijke reacties, ik heb inderdaad een splinter in m'n oog.

Ik internet zelf ook, 5 minuutjes als afleiding, even snel het nieuws scannen...

Ik ben regelmatig een kwartier / halfuur extra op kantoor, dus mijn idee is, dat ik de 5 minuten werktijd compenseer met mijn extra aanwezigheid (waarin ik ook werk verricht)

Ik wordt betaald om te werken, als ik werk toegeschoven krijg, dat eerst bij deze collega op de planning stond, maak ik me er wel eens druk over, maar ja, dat kan ik beter niet doen. Werk is werk, mijn baan bevalt me verder erg goed en zolang mijn leidinggevende tevreden is, is het goed.

Als de flexibele werktijden ingetrokken gaan worden, dan trek ik mijn mond wel open, dat ze dat maar moeten doen voor degenen die er misbruik van maken...
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 15:03:

Duidelijke reacties, ik heb inderdaad een splinter in m'n oog.

Ik internet zelf ook, 5 minuutjes als afleiding, even snel het nieuws scannen...

Ik ben regelmatig een kwartier / halfuur extra op kantoor, dus mijn idee is, dat ik de 5 minuten werktijd compenseer met mijn extra aanwezigheid (waarin ik ook werk verricht)

Ik wordt betaald om te werken, als ik werk toegeschoven krijg, dat eerst bij deze collega op de planning stond, maak ik me er wel eens druk over, maar ja, dat kan ik beter niet doen. Werk is werk, mijn baan bevalt me verder erg goed en zolang mijn leidinggevende tevreden is, is het goed.

Als de flexibele werktijden ingetrokken gaan worden, dan trek ik mijn mond wel open, dat ze dat maar moeten doen voor degenen die er misbruik van maken...

Tsja, jij denkt, jij vind, jouw idee is....dan had je baas moeten worden

Nee zonder dollen....laat die splinter maar uit je oog.

Die balk,. die zit erin

Regels zijn regels

En geen internet betekent geen internet

Of dat nou 5 minuten is of 5 kwartier...

Regels zijn regels, en het is (ook aan jou) om je daaraan te houden!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Niemand vraagt jou toch om een half uur eerder te beginnen?

Dat doe je helemaal zelf. Niet meer doen dus, dan hoef je je ook niet meer verongelijkt te voelen over die collega.

Verder geen werk meer van hem aannemen als je dat niet wilt.
Tja, werk van hem aannemen, we hebben een planning en werk dat niet door hem gedaan wordt moet, als er een deadline aankomt, door een ander gedaan worden...

maar ja, ik heb me voorgenomen om er niets van te zeggen, hij neemt het toch niet aan, dus nuttig is het niet.

Als de flexibele werktijden ingetrokken gaan worden, dan trek ik mijn mond wel open...
Hoe rijm je ditquote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:22:

Hij gaat door de week laat naar bed en verslaapt zich dan, compenseert die tijd dan met langer doorwerken, terwijl hij eigenlijk verlof moet schrijven (= afspraak).met ditquote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:41:

Flexibele werktijden is hetgeen waar ik bang voor ben, dat dit privilege wordt ingetrokken.?

Flexibele werktijden houdt toch in later komen = later doorwerken?

Zolang jij tijd hebt met op andermans internetgebruik en aankomst- en vertrektijden te letten, heb je te weinig te doen.
Maar samenvattend gaat het je dus alleen om de angst dat de regels op het werk worden aangetrokken en niet dat zijn gedrag de productiviteit en dus het bedrijf kan schaden?
Wat doet in digi?
Dacht dat ik "werk en studie" had gekozen voor mijn topic.

Flexibele werktijden zijn niet bij ons niet zo flexibel, dat je maar kijkt hoe het je uitkomt...

We moeten de agenda invullen van te voren ivm bereikbaarheid voor klanten en bezetting van de telefoon.

Dus als ik invul, dat ik werk van 08:00u tot 16:30u, en ik ben er om 08:30u pas, dan kost dat een half uur verlof.

Maar ik vind het vervelend, dat deze collega niet zo productief is, meer bezig met niet-werk-gerelateerde zaken. Maar ik ben inderdaad gaan nadenken; waarom heb ik daar last van, het irriteert me gewoon, dat hij alleen de lusten wil en niet de lasten; van zijn werk. Wel privé bellen en sms-en, wel internetten, maar niet in drukke tijden even een tandje erbij, gewoon blijven internetten.

Ik erger me aan het feit dat hij niet in het team past, zich niet aan de ongeschreven regels houdt. Maar ja, ongeschreven regels zijn geen regels, dus misschien moet ik mijn best gaan doen het los te laten, en maar kijken waar het schip strandt voor hem...
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 18:59:

Dus als ik invul, dat ik werk van 08:00u tot 16:30u, en ik ben er om 08:30u pas, dan kost dat een half uur verlof.

Dus als je bijvoorbeeld 's ochtends in de file staat of de trein rijdt niet en je komt een uur later aan dan mag je niet eens een uur langer doorwerken, maar moet je ook dat uur opnemen? Wat werknemersonvriendelijk.

Kan me trouwens wel voorstellen dat je je aan hem ergert, aangezien jullie zijn rotzooi moeten opruimen. Als het echt ten koste gaat van jouw werkzaamheden / kwaliteit van werk dan zou ik het toch aankaarten. Vergeet dan niet met onderbouwende cijfers te komen.
In ieder bedrijf zul je collega's hebben die er de kantjes vanaf lopen. Het is niet aan jou om daar iets mee te doen, dat is aan de leidinggevende(n). Dus doe je werk wat van je verwacht wordt en bemoei je niet met dit soort dingen.
...
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 15:03:

Ergo: iedereen, ook jij dus. Want geen internet = geen internet, toch?

Ik krijg de indruk dat je blijft meten met twee maten. Het is me er absoluut niet om te doen om hier enige vorm van moraalridderij uit te gaan halen, maar om het feit dat ik uit je reacties haal dat je echt absoluut niet van mening bent dat ook jij net als jouw collega de hand aan het lichten bent met de regels. Jouw eigen interpretatie en invulling van de regels gebruik je als rechtvaardiging van je eigen gedrag, maar ook daarmee weer meet je met twee maten.

Beter ga je je eerst zelf echt ook aan de regels houden, voordat je het probleem bij de ander ziet en wilt benoemen bij je leidinggevende. Ik snap het heus, en ik internet ook echt wel vaker dan soms in de baas zijn tijd, maar op jouw manier ben ik bang dat je werkelijk bedrogen uit zou komen als jij zelf terechtgewezen zou worden, en zo te lezen zou je daar hoogst verbaasd en behoorlijk verbolgen over zijn. Wat mij echt niet terecht lijkt.
Hoe weet jij dan dat hij niet-zakelijk zit te internetten of smsen? Ik moest voor mijn werk namelijk op zoek naar hotels voor trainingen en kreeg dan ook wel eens de opmerking "O zit je voor een weekend weg te kijken" als collega's me een hotelsite zagen bekijken. Vandaar dat ik het vraag.

Ik zou me er niet zo druk om maken. Je kunt er een opmerking over maken maar als je leidinggevende er zo over denkt doe je er niets aan. Mijn man heeft op zijn werk ook gehad dat het thuiswerken afgeschaft werd omdat mensen dit zagen als een besparing voor de kinderopvang, etcetera.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven