Werk & Studie alle pijlers

Collega zegt dat ze me niet moet

13-08-2018 15:13 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, Ik had een tijdje terug iets met een collega. Ze beschuldigde mij v iets. Ik had daar niks mee te maken. Ze zei ik moet je niet. Nu ben ik daar best onzeker v geworden. Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt en hoe deal je daar mee.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 14:19
Dat heb ik al uitgelegd. Je weet dan van beide kanten dat er verder niks verwacht hoeft te worden, dat de gezelligheid zeker niet gaat uitlopen op vriendschap of mee gevraagd worden voor borrels na het werk of zo. Ikzelf vind het heel fijn te weten waar ik aan toe ben.

Hrt is in mij ogen heel relevant.
Ik zou er alleen maar met de botte bijl in gaan als iemand ontzettend aan mij loopt te hangen/trekken, terwijl ik eerder al (op een beleefdere manier) heb aangegeven hier geen behoefte aan te hebben. Dus niet bij de eerste keer...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 14:19
Dat heb ik al uitgelegd. Je weet dan van beide kanten dat er verder niks verwacht hoeft te worden, dat de gezelligheid zeker niet gaat uitlopen op vriendschap of mee gevraagd worden voor borrels na het werk of zo. Ikzelf vind het heel fijn te weten waar ik aan toe ben.

Hrt is in mij ogen heel relevant.
Ja op de middelbare school zorgt dat ongetwijfeld voor duidelijkheid. :-D

Wat jij ziet als duidelijkheid scheppen is al gebaseerd op allerlei veronderstellingen (dat er verwachtingen zijn qua informeel contact, dat de ander vriendschap wil). Op basis van aannames ineens statements de wereld in slingeren veroorzaakt alleen maar ruis en verwarring. Op het werk is het uitgangspunt nu eenmaal niet om met zoveel mogelijk collega's bevriend te raken, dus qua verwachtingsmanagement is daar geen toevoeging nodig.

Als een collega alsnog plotseling vriendschap verwacht en wil weten waar hij/zij aan toe is kan diegene voor de duidelijkheid prima zelf een balletje opgooien. En daar kan dan heel duidelijk op gereageerd worden. Geen vuiltje aan de lucht.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2018 14:35
Ik zou er alleen maar met de botte bijl in gaan als iemand ontzettend aan mij loopt te hangen/trekken, terwijl ik eerder al (op een beleefdere manier) heb aangegeven hier geen behoefte aan te hebben. Dus niet bij de eerste keer...
Op de man spelen is dan nog steeds niet nodig, je kan iemand gewoon aanspreken op dat doordrammerige gedrag nadat je je grenzen al hebt aangegeven. Dat hoef je uiteraard niet poeslief te brengen of zo.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
14-08-2018 14:47
Ja op de middelbare school zorgt dat ongetwijfeld voor duidelijkheid. :-D

Wat jij ziet als duidelijkheid scheppen is al gebaseerd op allerlei veronderstellingen (dat er verwachtingen zijn qua informeel contact, dat de ander vriendschap wil). Op basis van aannames ineens statements de wereld in slingeren veroorzaakt alleen maar ruis en verwarring. Op het werk is het uitgangspunt nu eenmaal niet om met zoveel mogelijk collega's bevriend te raken, dus qua verwachtingsmanagement is daar geen toevoeging nodig.

Als een collega alsnog plotseling vriendschap verwacht en wil weten waar hij/zij aan toe is kan diegene voor de duidelijkheid prima zelf een balletje opgooien. En daar kan dan heel duidelijk op gereageerd worden. Geen vuiltje aan de lucht.
Het zijn geen veronderstellingen, het zijn mogelijkheden. Ik verwacht of veronderstel niet dat mensen meer willen, maar het is wel mogelijk. Het zijn juist geen aannames, die doe jij dan weer wel door aan te nemen dat ik aannames doe.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2018 14:35
Ik zou er alleen maar met de botte bijl in gaan als iemand ontzettend aan mij loopt te hangen/trekken, terwijl ik eerder al (op een beleefdere manier) heb aangegeven hier geen behoefte aan te hebben. Dus niet bij de eerste keer...
Ik vond het geen botte bijl, je kunt ook netjes zeggen dat je iemand niet mag.
"ik mag jou niet"
Klaar en netjes.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 15:10
Het zijn geen veronderstellingen, het zijn mogelijkheden. Ik verwacht of veronderstel niet dat mensen meer willen, maar het is wel mogelijk. Het zijn juist geen aannames, die doe jij dan weer wel door aan te nemen dat ik aannames doe.
Als je niks veronderstelt hoef je ook niet te denken dat je nogmaals moet onderstrepen dat er niks verwacht hoeft te worden was mijn gedachtegang. Ik had niet begrepen dat jij vindt elke mogelijkheid uitsluiten duidelijk is.

Tenminste als ik het nu goed begrijp dan, dus ik vraag het maar even: Mededelen welke mogelijkheden uitgesloten zijn is in jouw ogen duidelijkheid scheppen? O_o Deel je mannelijke collega's dan ook mee dat ze geen hand en spandiensten hoeven te verwachten? Dat is immers een mogelijkheid en jij stelt - als ik het nu goed begrijp - dat het duidelijk is als mogelijkheden worden uitgesloten zodat die verwachtingen niet kunnen ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
14-08-2018 15:22
Als je niks veronderstelt hoef je ook niet te denken dat je nogmaals moet onderstrepen dat er niks verwacht hoeft te worden was mijn gedachtegang. Ik had niet begrepen dat jij vindt elke mogelijkheid uitsluiten duidelijk is.

Tenminste als ik het nu goed begrijp dan, dus ik vraag het maar even: Mededelen welke mogelijkheden uitgesloten zijn is in jouw ogen duidelijkheid scheppen? O_o Deel je mannelijke collega's dan ook mee dat ze geen hand en spandiensten hoeven te verwachten? Dat is immers een mogelijkheid en jij stelt - als ik het nu goed begrijp - dat het duidelijk is als mogelijkheden worden uitgesloten zodat die verwachtingen niet kunnen ontstaan.
Je begrijpt het weer niet. Als iemand zoiets tegen mij zegt vind ik het duidelijk, als een collega tegen mij zegt dat ik geen hand en span diensten hoeft te verwachten vind ik dat raar, want dat is geen normaal iets dat regelmatig gebeurt en ik had het ook niet als mogelijkheid gezien, maar toch fijn om te weten. Samen naborrelen of vriendschappen sluiten op het werk zijn wel normale dingen die regelmatig gebeuren.

En ja, mogelijkheden uitsluiten schept duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 15:13
Ik vond het geen botte bijl, je kunt ook netjes zeggen dat je iemand niet mag.
"ik mag jou niet"
Klaar en netjes.
We zijn het in ieder geval eens dat je het netjes moet houden, maar blijkbaar hebben we een ander idee over wat netjes is.
Annelleke schreef:
14-08-2018 15:30
Je begrijpt het weer niet. Als iemand zoiets tegen mij zegt vind ik het duidelijk, als een collega tegen mij zegt dat ik geen hand en span diensten hoeft te verwachten vind ik dat raar, want dat is geen normaal iets dat regelmatig gebeurt en ik had het ook niet als mogelijkheid gezien, maar toch fijn om te weten. Samen naborrelen of vriendschappen sluiten op het werk zijn wel normale dingen die regelmatig gebeuren.

En ja, mogelijkheden uitsluiten schept duidelijkheid.

Even voor mijn beeld. Je geeft het graag duidelijk aan dat je niet sociaal wilt zijn met collega's in privétijd. Stel je komt op je werk en er is een nieuwe collega, hoe vlieg je zoiets aan? Is het dan van: hoi ik ben Annelleke en ik houd werk en privé strikt gescheiden?
Meld je dat echt op één of andere manier expliciet?
Ik heb zelf meestal niet de behoefte om met collega's in privé om te gaan, ik zie ze al de hele week. En zo zijn wel meer van mijn collega's. Wel sociaal/professioneel op kantoor, maar verder niet. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat iemand dit expliciet aangaf. Misschien ligt het aan het bedrijf waar jij werkt of waar ik werk (nu en in het verleden)?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2018 15:59
We zijn het in ieder geval eens dat je het netjes moet houden, maar blijkbaar hebben we een ander idee over wat netjes is.



Even voor mijn beeld. Je geeft het graag duidelijk aan dat je niet sociaal wilt zijn met collega's in privétijd. Stel je komt op je werk en er is een nieuwe collega, hoe vlieg je zoiets aan? Is het dan van: hoi ik ben Annelleke en ik houd werk en privé strikt gescheiden?
Meld je dat echt op één of andere manier expliciet?
Ik heb zelf meestal niet de behoefte om met collega's in privé om te gaan, ik zie ze al de hele week. En zo zijn wel meer van mijn collega's. Wel sociaal/professioneel op kantoor, maar verder niet. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat iemand dit expliciet aangaf. Misschien ligt het aan het bedrijf waar jij werkt of waar ik werk (nu en in het verleden)?
Waar heb ik dit beweerd?
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:06
Waar heb ik dit beweerd?

Daarom vraag ik het na. ;-D Wist nu niet zeker of het nu begrepen had.
dianaf wijzigde dit bericht op 14-08-2018 16:50
14.19% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Annelleke schreef:
14-08-2018 15:13
Ik vond het geen botte bijl, je kunt ook netjes zeggen dat je iemand niet mag.
"ik mag jou niet"
Klaar en netjes.
Duidelijk is het wel. Netjes hmm tja. Kennelijk zit jij zo in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
14-08-2018 15:30
Je begrijpt het weer niet. Als iemand zoiets tegen mij zegt vind ik het duidelijk, als een collega tegen mij zegt dat ik geen hand en span diensten hoeft te verwachten vind ik dat raar, want dat is geen normaal iets dat regelmatig gebeurt en ik had het ook niet als mogelijkheid gezien, maar toch fijn om te weten. Samen naborrelen of vriendschappen sluiten op het werk zijn wel normale dingen die regelmatig gebeuren.

En ja, mogelijkheden uitsluiten schept duidelijkheid.
Hand en spandiensten komen vaker voor dan je denkt, misschien toch maar iets duidelijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
dropje1979 schreef:
13-08-2018 15:33
Het moeilijke vind ik dat ze het zo bam in mijn gezicht zei... ik weet wel dat niet iedereen je mag
Vervelend mens. Misschien is ze jaloers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar misschien vinden heel veel mensen je op het werk bijvoorbeeld gewoon helemaal niet leuk?? Ik dacht altijd iedereen vind je wel leuk omdat iedereen wel vriendelijk doet. En toen kwam opeens mijn collega met BAM Ik moet je niet. Misschien was ik wat naïef door te denken dat de meeste mensen elkaar mogen
Alle reacties Link kopieren
dropje1979 schreef:
13-08-2018 16:51
Ik moet je niet heeft me echt pijn gedaan maar misschien overdrijf ik
Dit ligt aan je eigenwaarde, TO.
Ga voor jezelf na waarom zulke opmerkingen je zo raken en waarom je ze niet gewoon van je af kunt laten glijden.

Je collega kun je niet veranderen, maar aan je eigenwaarde kun je wel iets doen: ontwikkel een 'teflon laag'.
dropje1979 schreef:
14-08-2018 18:10
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar misschien vinden heel veel mensen je op het werk bijvoorbeeld gewoon helemaal niet leuk?? Ik dacht altijd iedereen vind je wel leuk omdat iedereen wel vriendelijk doet. En toen kwam opeens mijn collega met BAM Ik moet je niet. Misschien was ik wat naïef door te denken dat de meeste mensen elkaar mogen
Nee hoor. De meeste mensen gaan gewoon normaal met hun collega's om. Mijn collega's zijn mijn vrienden niet, dat klopt, maar in de omgang vind ik ze al snel leuk binnen de relatie die ik met collega's heb. Doen ze hun werk goed, snibben ze niet naar anderen, zijn ze vriendelijk? Dan is het toch gewoon allemaal prima!
vrouwjagersma schreef:
14-08-2018 19:01
Nee hoor. De meeste mensen gaan gewoon normaal met hun collega's om. Mijn collega's zijn mijn vrienden niet, dat klopt, maar in de omgang vind ik ze al snel leuk binnen de relatie die ik met collega's heb. Doen ze hun werk goed, snibben ze niet naar anderen, zijn ze vriendelijk? Dan is het toch gewoon allemaal prima!
Dat heb ik ook hoor. Ik vind mijn collega's niet allemaal persé heel leuk, maar ik hoef geen vrienden met ze te zijn. Ik heb niet met iedereen veel te maken en ik ken dus ook niet iedereen echt. Sommige collega's vind ik irritant, maar ik kan van geen enkele collega zeggen dat ik hem/haar niet mag. Met iemand die ik echt niet mag kan ik ook niet gezellig sociaal doen.
Alle reacties Link kopieren
dropje1979 schreef:
14-08-2018 18:10
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar misschien vinden heel veel mensen je op het werk bijvoorbeeld gewoon helemaal niet leuk?? Ik dacht altijd iedereen vind je wel leuk omdat iedereen wel vriendelijk doet. En toen kwam opeens mijn collega met BAM Ik moet je niet. Misschien was ik wat naïef door te denken dat de meeste mensen elkaar mogen

Ik kan met mijn collega´s goed door één deur, behalve met mijn duo. Nou is het niet voor niks mijn duo, we zien elkaar niet zo vaak, maar heel soms komt het zo uit dat we samen werken. En dat is dan ook het enige dat we doen. We zijn volwassen, we zijn aan het werk en dat is het. Ik heb niks tegen haar, maar ik heb ook niks mét haar. En zij ook niet met mij.

Ik kan er niet zo mee zitten eerlijk gezegd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dropje1979 schreef:
14-08-2018 18:10
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar misschien vinden heel veel mensen je op het werk bijvoorbeeld gewoon helemaal niet leuk?? Ik dacht altijd iedereen vind je wel leuk omdat iedereen wel vriendelijk doet. En toen kwam opeens mijn collega met BAM Ik moet je niet. Misschien was ik wat naïef door te denken dat de meeste mensen elkaar mogen
Ik vind het toch raar dat er door sommigen aan de ene kant wordt gezegd dat het wel eerlijk is om tegen je collega te zeggen dat je hem niet mag. Maar aan de andere kant kan er wel gezellig en sociaal met diezelfde collega worden gedaan.

Dat begrijp ik dus echt niet! Dan komt het dus over alsof je diegene wel mag, en vervolgens ga je hem kwetsen door glashard te zeggen dat je hem niet mag. Op zijn minst verwarrend, en ook niet eerlijk vind ik.
fatalflower schreef:
13-08-2018 17:00
samen werken is ook vertrouwen in elkaar hebben en elkaar met respect behandelen en benaderen
gewoon omdat je samen werkt voor een bedrijf. Er is geen enkele reden om elkaar zo grof te behandelen of te bejegenen. Ik moet jou niet zonder reden in een zakelijke werksfeer is niet professioneel en al helemaal niet beschaafd vind ik. En nee ik ben niet van 1979. Voor TO nu , ik zou deze persoon wel professioneel en zakelijk benaderen en verder negeren
Dat.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijkheid wordt door sommige geprezen omdat het dan duidelijk is...maar hoezo duidelijk? Wat moet er duidelijk gemaakt worden dan? TO heeft er geen reet aan om te weten of een collega haar wel of niet moet. Het zou ook totaal niet belangrijk hoeven zijn dat TO dit weet. Zolang je elkaar met respect behandeld (en dus vriendelijk) dan is het helemaal niet nodig om een ander eens duidelijk te maken dat je hem/haar niet moet. Het verstoord alleen maar de werkrelatie.

TO als mensen je vriendelijk behandelen hoeft het nog niet te betekenen dat ze je echt mogen. Maar als ze gezellige praatjes met je maken en je kan met ze lachen dan is het inderdaad heel vreemd als achteraf blijkt dat diegene je niet moet. Dat is gewoon nep dan.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou me er echt niet langer druk om maken. Laat je niet onzeker maken door zo’n bitch. Dat is de bedoeling van haar opmerking, dus laat je niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Vlaca schreef:
15-08-2018 09:30
..........TO heeft er geen reet aan om te weten of een collega haar wel of niet moet. Het zou ook totaal niet belangrijk hoeven zijn dat TO dit weet. Zolang je elkaar met respect behandeld (en dus vriendelijk) dan is het helemaal niet nodig om een ander eens duidelijk te maken dat je hem/haar niet moet. Het verstoord alleen maar de werkrelatie..........

Eens. Twee collega´s moesten elkaar ook niet. Of nouja, meer zoals ik met mijn duo. En toen maakte collega 1 een fout, collega 2 zei er wat van, collega 1 werd boos, collega 2 trok zich terug.
Collega 1 is nu geen collega meer. Ze moesten vier dagen per week met elkaar werken, waarvan twee dagen met z´n tweetjes. Dat liep na dat incident niet meer zo lekker.

Eerlijk zijn is goed als de ander echt even een deodorant moet pakken (mannen zijn daar gelukkig wat minder snel door gepikeerd ;-D ). Het is ook goed om regels vast te leggen. Eerlijk is ook prima als je een vrije dag wilt en een ander wil op dezelfde dag vrij. Je hoeft elkaar niet te mogen of te moeten, je hoeft alleen maar met elkaar te werken. Het zijn geen vrienden of vriendinnen, het zijn collega´s.
En je hebt meerdere collega´s dus als de met de één goed kunt samenwerken en met de ander wat minder, dan laat je die ander gewoon wat meer links liggen, er zijn andere collega´s die daar wel mee kunnen werken.

Pas als je merkt dat je met helemaal niemand contact hebt omdat ze je allemaal een k*twijf vinden, moet je misschien eens gaan nadenken over je houding en gedrag. Maar dat geldt ook als iedereen met je wegloopt....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
dropje1979 schreef:
14-08-2018 18:10
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar misschien vinden heel veel mensen je op het werk bijvoorbeeld gewoon helemaal niet leuk?? Ik dacht altijd iedereen vind je wel leuk omdat iedereen wel vriendelijk doet. En toen kwam opeens mijn collega met BAM Ik moet je niet. Misschien was ik wat naïef door te denken dat de meeste mensen elkaar mogen
Ja dat is naïef. Mensen zijn aardig/vriendelijk/beleefd omdat hierdoor de maatschappij beter functioneert. Het is een smeermiddel, want a) we hebben elkaar nodig, b) het is verdomd druk hier op deze aardkloot dus het is fijn om geen last van elkaar te hebben. Vandaar dat er ook allerlei (ongeschreven) regels zijn.
Mensen die zich onaangepast gedragen worden minder geaccepteerd in de maatschappij. Dan ben je een aso of een tokkie. Daar wordt op neergekeken. We hebben allemaal wel eens dat we van binnen boos of zwaar geïrriteerd zijn, maar dit uiterlijk niet laten merken. Of anders sociaal wenselijk gedrag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-08-2018 10:20
Ja dat is naïef. Mensen zijn aardig/vriendelijk/beleefd omdat hierdoor de maatschappij beter functioneert. Het is een smeermiddel, want a) we hebben elkaar nodig, b) het is verdomd druk hier op deze aardkloot dus het is fijn om geen last van elkaar te hebben. Vandaar dat er ook allerlei (ongeschreven) regels zijn.
Mensen die zich onaangepast gedragen worden minder geaccepteerd in de maatschappij. Dan ben je een aso of een tokkie. Daar wordt op neergekeken. We hebben allemaal wel eens dat we van binnen boos of zwaar geïrriteerd zijn, maar dit uiterlijk niet laten merken. Of anders sociaal wenselijk gedrag.
Eyeopener

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven