College/boekengeld terug vragen bij belastingdienst
vrijdag 25 september 2009 om 20:05
Heeft iemand hier het collegeld en boekengeld via de belastingdienst terug gevraagd en gekregen? Er is daar een procedure voor. Ik vraag me namelijk af hoe het zit. De belastingtelefoon is helaas niet meer bereikbaar dus ik hoop dat er iemand op het forum zit die hier ervaring mee heeft.
Ik ontvang studiefinanciering maar betaal alles zelf en kan een teruggave van de BD dus goed gebruiken maar weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat.
Wie o wie heeft dit ooit gedaan en kan me er iets meer over vertellen?
Ik ontvang studiefinanciering maar betaal alles zelf en kan een teruggave van de BD dus goed gebruiken maar weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat.
Wie o wie heeft dit ooit gedaan en kan me er iets meer over vertellen?
vrijdag 25 september 2009 om 20:17
Hierover is gesproken op het fokforum.
http://forum.fok.nl/topic/968699
http://forum.fok.nl/topic/968699
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
vrijdag 25 september 2009 om 20:18
Je moet de kosten opgeven bij je jaarlijkse aangifte. Er zijn wel een aantal voorwaarden maar dit heb ik geknipt/plakt van de website van de belastingdienst:
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de volgende voorwaarden meetellen:
* U of uw fiscale partner deed de uitgaven voor uw studie.
* De opleiding of studie was gericht op uw beroep of toekomstig beroep.
* Er is sprake van een leertraject. Dat is het geval als het verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht plaatsvindt.
* De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van ¤ 500. De uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van ¤ 15.000.
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontving, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever, moet u deze vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u het aftrekbedrag berekent.
De volgende kosten mag u meetellen:
* lesgeld
* kosten voor studieboeken of vakliteratuur
* afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
* uitgaven voor zogenoemde EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties). U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze verklaring moet afgegeven zijn door een daartoe erkend instituut. Met deze verklaring kunt u vrijstelling krijgen voor een bepaald onderdeel van uw studie.
De volgende kosten mag u niet meetellen:
* rente voor studieschulden
* uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
* reis- en verblijfkosten
* uitgaven voor studiereizen of excursies
* uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de volgende voorwaarden meetellen:
* U of uw fiscale partner deed de uitgaven voor uw studie.
* De opleiding of studie was gericht op uw beroep of toekomstig beroep.
* Er is sprake van een leertraject. Dat is het geval als het verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht plaatsvindt.
* De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van ¤ 500. De uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van ¤ 15.000.
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontving, bijvoorbeeld een vergoeding van uw werkgever, moet u deze vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u het aftrekbedrag berekent.
De volgende kosten mag u meetellen:
* lesgeld
* kosten voor studieboeken of vakliteratuur
* afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
* uitgaven voor zogenoemde EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties). U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze verklaring moet afgegeven zijn door een daartoe erkend instituut. Met deze verklaring kunt u vrijstelling krijgen voor een bepaald onderdeel van uw studie.
De volgende kosten mag u niet meetellen:
* rente voor studieschulden
* uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
* reis- en verblijfkosten
* uitgaven voor studiereizen of excursies
* uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)
vrijdag 25 september 2009 om 20:27
Misschien ten overvloede: Je krijgt dus niet het hele bedrag terug. Maar je trekt dus de studiekosten af van je belastbaar inkomen waardoor dat lager wordt en je minder belasting hoeft te betalen.
Aangezien je werkgever hier geen rekening mee houdt, kun je dit na afloop van het jaar via je aangifte terug vragen. Je kunt dus ook alleen iets terug vragen als je een baan hebt, waar je inkomstenbelasting hebt betaald en kunt nooit meer terug krijgen dat je aan belasting hebt betaald.
Aangezien je werkgever hier geen rekening mee houdt, kun je dit na afloop van het jaar via je aangifte terug vragen. Je kunt dus ook alleen iets terug vragen als je een baan hebt, waar je inkomstenbelasting hebt betaald en kunt nooit meer terug krijgen dat je aan belasting hebt betaald.
vrijdag 25 september 2009 om 21:57
Let op er wordt wel rekening gehouden met (het recht op) studiefinanciering.
http://download.belasting ... suitgaven_ib2661t83fd.pdf
http://download.belasting ... suitgaven_ib2661t83fd.pdf
vrijdag 25 september 2009 om 21:59
quote:LadyPhoxy schreef op 25 september 2009 @ 20:27:
als je een baan hebt, Klopt dat? Ik ga een dure cursus doen in mijn werkgebied maar ben wel werkloos. De cursus is bedoeld om mijn kansen op gebied van werk te verbeteren en wordt niet vergoed door het UWV. Kan ik dan niet de studiekosten aftrekken?
als je een baan hebt, Klopt dat? Ik ga een dure cursus doen in mijn werkgebied maar ben wel werkloos. De cursus is bedoeld om mijn kansen op gebied van werk te verbeteren en wordt niet vergoed door het UWV. Kan ik dan niet de studiekosten aftrekken?
vrijdag 25 september 2009 om 22:06
Bertha, ik ben geen belastingdeskundige, moet het van logisch nadenken hebben
Maar aftrekposten trek je van je belastbaar inkomen af en daardoor heb je een belasting voordeel, omdat je minder belasting hoeft te betalen, krijg je deze teveel betaalde belasting weer terug.
Maar als je al geen belastbaar inkomen hebt en dus ook geen inkomstenbelasting betaalt, valt er niks af te trekken en dus ook geen te veel betaalde belasting terug te ontvangen.
Maar aftrekposten trek je van je belastbaar inkomen af en daardoor heb je een belasting voordeel, omdat je minder belasting hoeft te betalen, krijg je deze teveel betaalde belasting weer terug.
Maar als je al geen belastbaar inkomen hebt en dus ook geen inkomstenbelasting betaalt, valt er niks af te trekken en dus ook geen te veel betaalde belasting terug te ontvangen.
vrijdag 25 september 2009 om 22:08
vrijdag 25 september 2009 om 22:17
Oh, je hebt wel een uitkering? Maar dan betaal je toch ook gewoon belasting? Ik heb het dan niet helemaal duidelijk geformuleerd, je hoeft niet perse een baan te hebben, maar inkomen waar over je belasting betaalt.
Daar heb je het al, ben geen belastingdeskundige en dan formuleer ik het misschien een beetje te veel vanuit mijn eigen oogpunt.
Maar gaat er dus om dat je in een kalender jaar inkomen hebt gehad en daar mag je je studiekosten van aftrekken, zodat je uiteindelijk minder belasting betaald.
Daar heb je het al, ben geen belastingdeskundige en dan formuleer ik het misschien een beetje te veel vanuit mijn eigen oogpunt.
Maar gaat er dus om dat je in een kalender jaar inkomen hebt gehad en daar mag je je studiekosten van aftrekken, zodat je uiteindelijk minder belasting betaald.