Concentratie/Motivatie problemen bij schrijven Scriptie
donderdag 22 april 2010 om 17:35
Hallo Allemaal,
Ik heb een klein probleem.. ik ben bezig met afstuderen en ik ben nu dus bezig met het schrijven van mijn scriptie. Ik ben al een heel eind op weg, maar ik moet nog 7 weken keihard aan het werk om mijn einddoel te behalen. Nu is het zo dat mijn concentratie echt op is. Ik heb al veel delen moeten inleveren (Plan van aanpak, onderzoeksplan enz.). Deze delen heb ik met hoge cijfers behaald. Na mijn laatste cijfer was ik echt even op en heb ik een weekje rust ingepland. Dit weekje is inmiddels al 3 weken terug.. en ik heb nog steeds niets gedaan. Ik kan mezelf er niet toe zetten om verder te gaan met mijn onderzoeksfase.
Heeft er iemand tips? Of zelf ervaringen met dit probleem?
Ik heb een klein probleem.. ik ben bezig met afstuderen en ik ben nu dus bezig met het schrijven van mijn scriptie. Ik ben al een heel eind op weg, maar ik moet nog 7 weken keihard aan het werk om mijn einddoel te behalen. Nu is het zo dat mijn concentratie echt op is. Ik heb al veel delen moeten inleveren (Plan van aanpak, onderzoeksplan enz.). Deze delen heb ik met hoge cijfers behaald. Na mijn laatste cijfer was ik echt even op en heb ik een weekje rust ingepland. Dit weekje is inmiddels al 3 weken terug.. en ik heb nog steeds niets gedaan. Ik kan mezelf er niet toe zetten om verder te gaan met mijn onderzoeksfase.
Heeft er iemand tips? Of zelf ervaringen met dit probleem?
donderdag 22 april 2010 om 17:37
Hahaha herkenbaar! Ik dacht net: ik ga even mijn definitieve Plan van Aanpak opsturen... vervolgens was ik alweer van alles anders aan het doen en toen kwam ik er ineens achter dat ik -ohja- aan mijn PvA zou.
Wat bij mij echt veel beter werkt: op een andere locatie aan de slag. Laptop mee, naar school, daar werken. Of anders in de bibliotheek of een cafeetje of zoiets... Succes in ieder geval!
Wat bij mij echt veel beter werkt: op een andere locatie aan de slag. Laptop mee, naar school, daar werken. Of anders in de bibliotheek of een cafeetje of zoiets... Succes in ieder geval!
donderdag 22 april 2010 om 17:51
Mijn school is ruim 1,5 uur reizen en dat betekent 3 uur op een dag reizen om op school te gaan werken.. Daarom kies ik er voor om thuis te werken! Dit is me tot voorheen wel gelukt.. maar als ik zo doorga dan haal ik het niet.
Ik ben niet echt een persoon die in een cafè gaat zitten.. Maar het zou wel een optie zijn voor anderen.
Bedankt in ieder geval voor je tips..
Ik ben niet echt een persoon die in een cafè gaat zitten.. Maar het zou wel een optie zijn voor anderen.
Bedankt in ieder geval voor je tips..
donderdag 22 april 2010 om 17:54
Ik ken het probleem. Ik ga inderdaad ook op een andere locatie werken. Dat kan al zijn in de huiskamer beneden waar mijn ouders ook zijn, dan heb ik het idee dat ze me ´in de gaten´ houden... En ik doe het met een groepje, dat scheelt ook, spreken vaak af om met een bepaalde datum iets af te hebben, al moet ik het in de nacht nog doen, ik heb het dan wél af...
Maar dat is natuurlijk ook mooi gezegd... maar vandaag heb ik ook al de hele middag hele andere heel erg belangrijke dingen gedaan... dus nu toch maar echt weer aan de slag
Maar dat is natuurlijk ook mooi gezegd... maar vandaag heb ik ook al de hele middag hele andere heel erg belangrijke dingen gedaan... dus nu toch maar echt weer aan de slag
donderdag 22 april 2010 om 17:58
Ik heb er ook enorm last van momenteel! Ben nog niet bezig met mijn scriptie, maar heb 3 essays (van 6000 woorden) te schrijven dit semester. Dus dat betekent 3x pilot study, 3x voortgang etc. Nu heb ik gisteren de eerste ingeleverd en de andere 2 moeten over een maand ingeleverd worden. Dit wordt al erg krap, heb nog geen woord op papier (alleen dus pilot). Ik zou dus juist als een malle aan het werk moeten, maar mijn motivatie is op!
Ik werk ook liever thuis omdat ik voor mijn essays enorm veel boeken nodig heb. Om dat nou elke keer overal mee naar toe te slepen...
Heb verder niet echt tips TO, ben meer een lotgenoot!
Ik werk ook liever thuis omdat ik voor mijn essays enorm veel boeken nodig heb. Om dat nou elke keer overal mee naar toe te slepen...
Heb verder niet echt tips TO, ben meer een lotgenoot!
donderdag 22 april 2010 om 18:08
Had ook altijd heel erge gebrek aan motivatie..wat bij mij wel werkte was met mezelf afspreken dat ik in ieder geval een half uur per dag iets zinnigs op papier ging zetten of informatie zoeken. Vaak begon ik dan ergens in mijn stuk te rommelen waar ik helemaal nog niet aan toe was, maar kon zo wel geordend werken en kwam daardoor weer op ideeën. Of ik ging per hoofdstuk erin zetten wat ik waar ongeveer wilde vertellen en dan stukje bij beetje het uitwerken. Als je eenmaal weer aan het schrijven ben dan krijg je ook wel weer motivatie voor andere delen, dus hup...even een schop onder je kont en dan komt het wel weer goed!
donderdag 22 april 2010 om 18:28
quote:Chant21 schreef op 22 april 2010 @ 17:51:
Mijn school is ruim 1,5 uur reizen en dat betekent 3 uur op een dag reizen om op school te gaan werken.. Daarom kies ik er voor om thuis te werken! Dit is me tot voorheen wel gelukt.. maar als ik zo doorga dan haal ik het niet.
Bedankt in ieder geval voor je tips..Mijn tip was ook om ergens anders te gaan zitten. Je wilt niet in een café zitten en woont niet dicht bij school. Een 8-urige werkdag min 3 uur reizen is trouwens nog 5 uur meer nuttige bestede tijd dan thuis niets doen. Maar als je echt ergens rustig wil zitten zijn er toch wel andere opties: Biblliotheek, archief etc. Als er geen wifi is is dat alleen maar beter voor de concentratie.
Bedankt in ieder geval voor je tips..Mijn tip was ook om ergens anders te gaan zitten. Je wilt niet in een café zitten en woont niet dicht bij school. Een 8-urige werkdag min 3 uur reizen is trouwens nog 5 uur meer nuttige bestede tijd dan thuis niets doen. Maar als je echt ergens rustig wil zitten zijn er toch wel andere opties: Biblliotheek, archief etc. Als er geen wifi is is dat alleen maar beter voor de concentratie.
donderdag 22 april 2010 om 18:54
Ik heb nog geen scriptie hoeven schrijven, maar wel soortgelijke ervaringen. Ik kan er meestal pas aan beginnen als er echt druk op staat en ik in tijdnood zit. Stom, maar dan lukt het pas. Betekent wel dat ik soms wat nachtjes door moet werken . Dus tja, mocht iemand de gouden tip hebben dan wil ik die ook wel weten
donderdag 22 april 2010 om 19:49
Manlief roept het volgende uit zijn afstudeertijd (jaar nul):
Het werk opdelen in stukken, dat kan een hoofdstuk of een paragraaf zijn, maar ook een belangrijke tabel of grafiek op basis van cijfermateriaal dat eerst verzameld en geordend moet worden.
Mijn scriptie was een verzameling van teksten, kaartmateriaal en tabellen. Als ik geen zin had om te lezen of te schrijven, dan ging ik een middag tekenen of rekenen of vice versa.
Het werk opdelen in stukken, dat kan een hoofdstuk of een paragraaf zijn, maar ook een belangrijke tabel of grafiek op basis van cijfermateriaal dat eerst verzameld en geordend moet worden.
Mijn scriptie was een verzameling van teksten, kaartmateriaal en tabellen. Als ik geen zin had om te lezen of te schrijven, dan ging ik een middag tekenen of rekenen of vice versa.
donderdag 22 april 2010 om 19:50
Dit was dus Mr. Zwieber die als mij stond ingelogd. Tssssss. Laat het duidelijk wezen dat ik niets met grafieken of kaarten doe.
quote]Zwieber schreef op 22 april 2010 @ 19:49:
Mijn scriptie was een verzameling van teksten, kaartmateriaal en tabellen. Als ik geen zin had om te lezen of te schrijven, dan ging ik een middag tekenen of rekenen of vice versa.[/quote]
quote]Zwieber schreef op 22 april 2010 @ 19:49:
Mijn scriptie was een verzameling van teksten, kaartmateriaal en tabellen. Als ik geen zin had om te lezen of te schrijven, dan ging ik een middag tekenen of rekenen of vice versa.[/quote]
donderdag 22 april 2010 om 20:13
Zo herkenbaar! Ik lever mijn scriptie over 2 weken en 3 dagen in, en wat bij mij prima werkte waren paniekaanvallen, hihi. Misschien niet het meest ideale en niet oproepbaar, maar dan werd ik 's nachts wakker en dacht ik: ja, gaaaaan. Dat waren de meest productieve uren. En daarnaast, gewoon DOEN. Mijn studieontwijkende gedrag is echt beschamend, maar soms moet je gewoon jezelf overtuigen: gewoon doen, nog een paar weken, enz enz.
En inderdaad opdelen in stukken. Als ik geen zin had ik bepaalde dingen, ging ik wat anders doen. Sta er trouwens van te kijken dat in het kader van deze uitspraak nog geen titelpagina heb gemaakt...
En ergens anders werken, werkt écht. Ik ben in de bibliotheek gaan werken, en op school. En een beloningssysteem: dit hoofdstuk af, een reep chocola. Of een mooi tijdschrift, zoiets. Succes!
En inderdaad opdelen in stukken. Als ik geen zin had ik bepaalde dingen, ging ik wat anders doen. Sta er trouwens van te kijken dat in het kader van deze uitspraak nog geen titelpagina heb gemaakt...
En ergens anders werken, werkt écht. Ik ben in de bibliotheek gaan werken, en op school. En een beloningssysteem: dit hoofdstuk af, een reep chocola. Of een mooi tijdschrift, zoiets. Succes!
donderdag 22 april 2010 om 20:51
Net zoals inkje aangeeft, het is niet handig om ergens anders dan thuis te werken door de boeken, artikelen die ik nodig heb. Ook heb ik internet nodig omdat ik mijn email intensief gebruik. Ik houd er niet zo van om in openbare ruimtes te zitten. Dus daarom werk ik het liefst thuis..! Ik kan dat normaal gesproken wel, maar omdat ik het zooo zat ben kom ik gewoon geen letter op papier krijgen en zoek ik steeds afleiding. Het begint met thee zetten, even een boodschapje.. maar vaak zit ik aan het eind van de middag bij een vriendin op de bank aan een bak thee! Ik kan geen nee zeggen wanneer iemand me vraagt iets leuks te doen.. ik moet gewoon weer even duidelijk hebben hoe belangrijk het is!
Ik werk trouwens ook het beste onder druk! Al kost het me inderdaad avonden en nachten. Hoe meer druk hoe beter ik presteer. En ik voel die druk nu niet omdat ik nog 7 weken heb.. Maar 7 weken is heel maar dan ook heel erg weinig voor wat ik nog moet doen! En toch lukt het niet..
Ik werk trouwens ook het beste onder druk! Al kost het me inderdaad avonden en nachten. Hoe meer druk hoe beter ik presteer. En ik voel die druk nu niet omdat ik nog 7 weken heb.. Maar 7 weken is heel maar dan ook heel erg weinig voor wat ik nog moet doen! En toch lukt het niet..
vrijdag 23 april 2010 om 15:16
Je kunt er ook voor kiezen om de opzet van het eindrapport (in word) al te maken, inclusief titelblad, inhoudsopgave, hoofdstuk, parafen en literatuurlijst. Dit wordt een groeidocument waar je steeds een stuk van invult en iets aan verandert. Zo krijg je een heel concreet beeld van wat je wel en niet af of in aanbouw hebt. Ook voorkom je dat je op het laatste moment nog een hele literatuurlijst moet gaan maken. De inhoudsopgave en noten kun je in word automatisch bijwerken.
vrijdag 23 april 2010 om 15:18
@chant21: Gewoon je werk in stukjes hakken en inplannen en met jezelf afspreken dat je minimaal een paar uur aan dat onderdeel werkt. Dan blijft er ruimte over voor thee of shoppen. Het is dan wel de bedoeling dat je eerst je tijd besteed aan je scriptie en pas in tweede instantie iets leuks gaat doen.
zaterdag 24 april 2010 om 08:51
Om de allereerste letters op papier te krijgen helpt het bij mijnenorm om te gaan schrijven. Met pen en papier dus. Zo'n wit vel wat je aanstaart is namelijk vele malen irritanter dan zo'n wit computerscherm wat veel meer afleiding biedt. Meestal schrijf ik dan in een ruk een kantje of twee, dat typ ik dan over en zo kom ik vanzelf in de 'flow' terecht.
En stel jezelf doelen, en dan niet doelen in tijd (minstens vijf uur studeren bijv. want mijn ervaring is dat je je sogtijd daar ook bij optelt) maar bijvoorbeeld een x aantal woorden of alinea's.
En stel jezelf doelen, en dan niet doelen in tijd (minstens vijf uur studeren bijv. want mijn ervaring is dat je je sogtijd daar ook bij optelt) maar bijvoorbeeld een x aantal woorden of alinea's.
zaterdag 24 april 2010 om 11:19
Hier weer iemand voor wie het heel herkenbaar is! Ik weet goed hoe het voelt om bijna klaar te zijn, maar er gewoon hélemaal geen zin meer in te hebben...heel irritant inderdaad! Ik zou je de volgende tips willen geven:
- Maak, hoe suf het ook klinkt, elke dag voor jezelf een planning. Bijv. je staat 's ochtends om 8 uur op, begint om 9 uur, werkt vervolgens 1,5 uur en daarna plan je een half uurtje koffie/theeleuten in. Vervolgens werk je weer 1,5 uur, waarna je jezelf trakteert op een uitgebreide lunch van een uur (lekker buiten in de tuin of op een andere fijne plek). Door de dag voor jezelf in kleine stukken in te delen, gun je jezelf ook fijne momenten en voelt de dag niet zo vervelend lang aan!
- Ook jezelf belonen kan helpen (bij mij in elk geval wel). Ik denk vaak 'als ik nou tot 16u doorwerk, mag ik daarna iets leuks kopen/doen'. Is even rot, maar daarna heb je wel een super voldaan en blij gevoel (want je mag én iets leuks gaan doen én je bent weer een stap verder met je scriptie).
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Vaak helpt het ook te weten dat heeeel veel mensen met scripties in de weer zijn en het net zo vervelend vinden als jij Je bent niet de enige! Heel veel succes met de laatste loodjes!
- Maak, hoe suf het ook klinkt, elke dag voor jezelf een planning. Bijv. je staat 's ochtends om 8 uur op, begint om 9 uur, werkt vervolgens 1,5 uur en daarna plan je een half uurtje koffie/theeleuten in. Vervolgens werk je weer 1,5 uur, waarna je jezelf trakteert op een uitgebreide lunch van een uur (lekker buiten in de tuin of op een andere fijne plek). Door de dag voor jezelf in kleine stukken in te delen, gun je jezelf ook fijne momenten en voelt de dag niet zo vervelend lang aan!
- Ook jezelf belonen kan helpen (bij mij in elk geval wel). Ik denk vaak 'als ik nou tot 16u doorwerk, mag ik daarna iets leuks kopen/doen'. Is even rot, maar daarna heb je wel een super voldaan en blij gevoel (want je mag én iets leuks gaan doen én je bent weer een stap verder met je scriptie).
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Vaak helpt het ook te weten dat heeeel veel mensen met scripties in de weer zijn en het net zo vervelend vinden als jij Je bent niet de enige! Heel veel succes met de laatste loodjes!