Werk & Studie alle pijlers

Conditionering en gewenning.

12-01-2017 09:14 18 berichten
Vanavond heb ik een tentamen biologie, onder andere over gedrag. Ik merk dat ik het nog enigzins lastig vind om het verschil tussen conditionering en gewenning duidelijk te krijgen.

Neem ik mijn hond even als voorbeeld, omdat het makkelijk is. En hij megaschattig is

Toen ik mijn hond kreeg, kende hij het commando voor zitten al. Ik heb hem nu geleerd om met een vingerknip te gaan zitten. Puur door steeds met mijn vingers te knippen als ik "zit" zei. Da's dus conditionering, lijkt me.

Elke avond, voor ik naar bed ga, gaat de hond nog even plassen. Zodra ik opsta en zelf naar de wc ben geweest en begin met alles af te sluiten, gaat hij al bij de deur zitten omdat ie weet dat ie naar buiten mag. Is dit gewenning of conditionering? Hij reageert verder overdag niet als ik opsta, dus zou ik eerder denken aan gewenning, maar ik vind het lastig.

Kunnen jullie me helpen? Of desnoods mijn tentamen maken? Mag wel, hoor.
Ik denk dat je bij conditionering bijna niet anders kan, bv aandrang krijgen als je stromend water hoort en bij gewenning kun je het gevoel wel negeren.
Alle reacties Link kopieren
Uhm gewenning is toch juist dat de prikkeldrempel hoger wordt? Dus dat je sensorische neuronen 'gewend' raken aan het gevoel en daardoor de prikkels minder doorgeven (geen idee of dit klopt hoor, maar dit meen ik me herinneren van mij middelbare school biologie).

Conditionering is juist dat een bepaald gedrag aan een bepaalde prikkel wordt gekoppeld. Mijn docent legde dat (volgens mij) uit door te vertellen dat ie ooit bij zijn oma 10 pannenkoeken had gegeten, toen ontzettend misselijk was geworden en de volgende keer als hij die pannenkoekengeur rook, dan kwam die misselijkheid ook meteen omhoog.

Maar nogmaals, dit meen ik me te herinneren en ik durf niet met zekerheid te zeggen of het klopt.

Wel heeeel veel succes met je tentamen! Je kan het!
En volgens mij zijn alle honden autistisch zoals ze aan structuur hangen.
http://www.10voorbiologie ... =9&id=411&par=421&sub=428

Pavlov!
Volgens mij klopt het zoals Faranya het zegt!
Bedankt voor de reacties! Honden zijn inderdaad bijzonder autistisch. Mijn zoon is verhuisd van slaapkamer en zijn oude kamer staat leeg, de hond snapt er niets van en rent al een week lang naar zoon zijn oude kamer.

@Faranya: Dat klinkt inderdaad wel logisch. Dat verhaal van die pannenkoeken. Net zoals dat veel mensen patat eten in het zwembad omdat ze dat associeren met elkaar.
Oh, dit is ook wel heel duidelijk, uit de link van Pil0u

"Gewenning

Bij gewenning leert het dier uit ervaring, zonder dat er een nieuwe reflex bij ontstaat. Gewenning betekent ook vaak het afleren van gedrag: als een dier merkt dat een gevaarlijk signaal geen echt gevaar betekent, zal het er niet meer op reageren; een kat reageert niet meer op een grote hond, als die achter tralies zit. "

Dan is het niet reageren van de hond elke keer als ik opsta, dus gewenning. Want hij heeft geleerd dat er niet altijd iets aan de hand is.
Ik denk dat conditionering een bewust leerproces is en gewenning toevallig ontstaat.
Conditionering gaat nog iets verder dan associeren. Bij conditionering eten mensen geen patat in het zwembad omdat ze dat bij elkaar vinden horen, bij conditionering krijgen mensen zin in patat. Het wordt gezien als een meer onbewuste reactie.

Dus niet:

- Ik ben in het zwembad. Hier eet ik altijd patat. Ik haal een patatje.

Maar:

- Ik ben in het zwembad. Goh, ik heb echt zo'n zin in een patatje opeens!
Precies

Veel succes vanavond!
quote:nerdopviva schreef op 12 januari 2017 @ 09:34:

Ik denk dat conditionering een bewust leerproces is en gewenning toevallig ontstaat.\

Ja, en dan heb je ook nog klassieke en operante conditionering.

Bedankt voor de succeswensen, ik zal het nodig hebben. Mijn tentamen gisteren ging niet heel goed. En dat was Nederlands! Ik heb nog nooit een onvoldoende voor Nederlands gehaald, maar blijkbaar heeft je tentamen met migraine maken wel wat invloed op je prestaties.
quote:DogFish schreef op 12 januari 2017 @ 09:34:

Conditionering gaat nog iets verder dan associeren. Bij conditionering eten mensen geen patat in het zwembad omdat ze dat bij elkaar vinden horen, bij conditionering krijgen mensen zin in patat. Het wordt gezien als een meer onbewuste reactie.

Dus niet:

- Ik ben in het zwembad. Hier eet ik altijd patat. Ik haal een patatje.

Maar:

- Ik ben in het zwembad. Goh, ik heb echt zo'n zin in een patatje opeens!Is conditionering niet altijd sensorisch?
Ja, toch? Je hebt een prikkel nodig.

Ik maak altijd oefentoetsen online voor bio en ik kom nu deze tekst tegen:

"Het vrouwtje van de driedoornige stekelbaars wil lang niet altijd de beste man die ze zou kunnen krijgen. Haar keus voor een toekomstige partner blijkt afhankelijk te zijn van haar eigen lichamelijke conditie. Dit blijkt uit onderzoek van het zoölogisch instituut van de universiteit van Bern.

Bij de mannetjes van de stekelbaars is de roodkleuring van de buik een maat voor de conditie van de dieren. Hoe roder de buik, hoe vitaler het mannetje.

Vrouwtjes die op een beeldscherm tegelijkertijd een filmpje van een superrode topatleet en een zielig oranje kneusje krijgen voorgeschoteld, maken hun keus afhankelijk van hun eigen conditie. Is het vrouwtje zelf in goede doen, dan kiest ze voor de helderrode Tarzan, is ze zelf in slechte conditie, dan beperkt ze zich tot het maken van avances naar de zielige kneus."

Hahaha, de helderrode Tarzan....
Ja, de typische chloor-lucht kan dan de prikkel zijn om zin te krijgen in patat.

Dus het vertaalt dan inderdaad door naar 'chloor-lucht na het schoonmaken en zin in patat'.
Ja, ik wilde net zeggen. Dan zou je dus ook na het schoonmaken met chloor patat willen hebben. Verklaart waarom ik altijd trek krijg van poetsen met chemische rotzooi.
Nou, ik heb een (kleine) voldoende. Ik had erger verwacht, omdat mijn Ritalin begon uit te werken tijdens het tentamen.

Er werd amper iets over gedrag gevraagd. *zucht* Mijn cijfer is nog 0,3 punt omhoog gegaan. Persoonlijk vond ik een andere vraag ook goed, maar die heeft ie fout gerekend.

De vraag was: "Wat is een voordeel van biobrandstof t.o.v fossiele brandstoffen?" Mijn antwoord was dat fossiele brandstoffen uiteindelijk op raken en biobrandstoffen niet.

Dat was fout, het had moeten zijn dat biobrandstof niet meewerkt aan een versterkt broeikaseffect. Ik vond dat hij dan zijn vraag anders had moeten stellen. Bijv. door erbij te vragen wat het grootste voordeel van biobrandstof is, oid. Of met betrekking tot een CO2 kringloop.
Dat had dan inderdaad beter geformuleerd kunnen worden..

Maar alsnog gefeliciteerd met je voldoende!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven