Werk & Studie alle pijlers

Contract getekend, maar die baan toch niet aan willen nemen

26-07-2009 10:43 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit in een hele vervelende situatie.Nou meer dan eigenlijk voor mijn baas in kwestie.

Ik had bij een bedrijf al een contract getekend en zou volgende week daar gaan werken.

Maar nou werd ik gisteren door een ander bedrijf benaderd.

Mijn droombaan is mij aangeboden en heb deze ook aangenomen.

Dat het niet netjes is, laat ik hier buiten beschouwing.

Mijn vraag is, kan ik die ander baan (nr.1) afzeggen voordat ik uberhaupt ben begonnen? Contract is dus al getekend.
Ja hoor, als het goed is heb je een proeftijd, dus dat betekent dat je baas maar ook jij mag opzeggen zonder opgaaf van reden.
Tuurlijk kun je hier onderuit, je hebt als het goed is een proeftijd waarbij je dagelijks kunt zeggen dat je de volgende dag niet meer komt.

Dus ik zou gewoon bellen en de situatie uitleggen, ook erbij zeggen dat je het erg vervelend vind, maar dat de andere baan meer aansluit bij je wensen.

Succes met je nieuwe baan in elk geval!
Ook al heb je geen proeftijd in je contract staan dan is het nog wettelijk geregeld volgens mij dat je een maand opzegtermijn hebt. Beter maar zo snel mogelijk dit afhandelen! Succes in je nieuwe baan.
jazeker.andersom zou het ook kunnen.

gefeliciteerd met je droombaan trouwens! super!
een nuancering ten aanzien van wat hierboven al gezegd wordt: alleen als je een proeftijd hebt, kun je er onderuit. Zo niet, dan hangt het af van wat je hebt afgesproken: als je een jaarcontract hebt zonder mogelijkheid van tussentijdse opzegging, en geen proeftijd hebt afgesproken, dan kun je in principe niet weg. Even goed lezen dus. Overigens willen werkgevers er in de praktijk vaak wel een mouw aanpassen.

Veel plezier met je nieuwe baan!
quote:boomgaert schreef op 26 juli 2009 @ 10:43:

Hallo,

Ik zit in een hele vervelende situatie.Nou meer dan eigenlijk voor mijn baas in kwestie.

Ik had bij een bedrijf al een contract getekend en zou volgende week daar gaan werken.

Maar nou werd ik gisteren door een ander bedrijf benaderd.

Mijn droombaan is mij aangeboden en heb deze ook aangenomen.

Dat het niet netjes is, laat ik hier buiten beschouwing.

Mijn vraag is, kan ik die ander baan (nr.1) afzeggen voordat ik uberhaupt ben begonnen? Contract is dus al getekend.

Natuurlijk kun je besluiten om niet te beginnen bij de eerste werkgever. Of je de consequenties daarvan wilt dragen is een interessantere vraag.

Als je voordat de arbeidsovereenkomst is gestart al opzegt (gesteld dat er een proeftijd of mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is afgesproken) dan kan werkgever eventuele schade die ontstaat als gevolg daarvan op jou verhalen. Het is niet gezegd dat zoiets gaat gebeuren maar de mogelijkheid bestaat.

Omgekeerd geldt dat overigens hetzelfde: de werkgever die voorafgaand aan de eerste werkdag de arbeidsovereenkomst opzegt kan ook schadeplichtig zijn.
Ik begrijp dat er hier mensen posten die er meer verstand van hebben dan ik. Blijkbaar was ik er foutief van overtuigd dat proeftijd wettelijk geregeld was ook al staat het niet in het contract. FIjn dat ik weer wat heb geleerd op deze zondag!
Sterker nog, er kan alleen maar sprake zijn van een proeftijd als dat schriftelijk is overeengekomen. Een mondelinge afspraak daarover is onvoldoende.
Bedankt voor info !!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven